Jobba på Samhall? Era erfarenheter?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jobba på Samhall?

Inläggav Zirre » 2013-01-04 9:34:13

KrigarSjäl skrev:Tror du att Samhall är en tillgång att ha i meritlistan, tror du andra arbetsgivare blir impade av det?

Tro nog arbetsgivare bryr sig mer om vad man jobbat med och vad för erfarenhet man har än vad företaget/en man jobbat på heter.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Jobba på Samhall?

Inläggav kullan » 2013-01-04 10:46:39

KrigarSjäl skrev:Men det innebär inte att de går i vanlig skola.


Jo numera innebär det att dom barnen med fördtåndshandikapp hamnar i samma klass som normalbegåvade barn. Mora kommun har lagt ner särskolan och nu ska alla som hamnade under den bli medlem i den övriga skolan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Jobba på Samhall?

Inläggav kullan » 2013-01-04 11:05:54

KrigarSjäl skrev: En del av företaget kanske är en DV-verksamhet?


Nä inget företag i Mora har någon DV . verksamhet. Faktum är att ingen arbetsgivare är villig att ens ställa upp med praktikplats inom DV. Däremot är det nog lönebidraganställning men det ser jag inte fel med. Jag har själv haft lönebidragsjobb. Jag kände mig inte mindre värd för det utan det gjorde det bara lite enklare att få jobb. Och det ser jag enbart positivt på.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Jobba på Samhall?

Inläggav Bastuper » 2013-01-04 11:43:17

Smart, lägg ner särskolan och skapa en specialklass eller liknande,
särskolestämpeln kan sitta i hela livet, men går man specialklass kanske
man får bättre möjligheter.

Samhall är bra på vissa sätt, jag vet en som jobbar genom dom och
har 19.000 i månaden, så det är frågan vad det blivit av mig om jag
hamnat där.......
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Jobba på Samhall?

Inläggav Zirre » 2013-01-04 13:29:03

kullan skrev:
KrigarSjäl skrev:Men det innebär inte att de går i vanlig skola.


Jo numera innebär det att dom barnen med fördtåndshandikapp hamnar i samma klass som normalbegåvade barn. Mora kommun har lagt ner särskolan och nu ska alla som hamnade under den bli medlem i den övriga skolan.


Enligt Mora kommuns hemsida fins det obligatorisk särskola år 1-10.

http://www.mora.se/barn--utbildning/sarskola
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Jobba på Samhall?

Inläggav kullan » 2013-01-04 13:42:27

Zirre skrev:
kullan skrev:
KrigarSjäl skrev:Men det innebär inte att de går i vanlig skola.


Jo numera innebär det att dom barnen med fördtåndshandikapp hamnar i samma klass som normalbegåvade barn. Mora kommun har lagt ner särskolan och nu ska alla som hamnade under den bli medlem i den övriga skolan.


Enligt Mora kommuns hemsida fins det obligatorisk särskola år 1-10.

http://www.mora.se/barn--utbildning/sarskola


Det står så mycket på Mora Kommuns hemsida som inte stämmer längre. Dom är usla på att uppdatera hemsidan. Dom har rivit dom lokaler som särskolan befann sig i och eleverna är numera utplacerade i övriga klasser. Är väldigt osäker på om all personal från särskolan följde med eleverna men särskolan finns inte i praktiken i Kommunen. Så Elever med Down Syndrom ska alltså gå i samma klass som en normalbegåvad enligt dom som ansvarar för skolan i Mora. Jag förstår inte hur det ska funka men så är beslutet i alla fall.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Jobba på Samhall?

Inläggav Zirre » 2013-01-04 13:47:03

kullan skrev:
Zirre skrev:
kullan skrev:
Jo numera innebär det att dom barnen med fördtåndshandikapp hamnar i samma klass som normalbegåvade barn. Mora kommun har lagt ner särskolan och nu ska alla som hamnade under den bli medlem i den övriga skolan.


Enligt Mora kommuns hemsida fins det obligatorisk särskola år 1-10.

http://www.mora.se/barn--utbildning/sarskola


Det står så mycket på Mora Kommuns hemsida som inte stämmer längre. Dom är usla på att uppdatera hemsidan. Dom har rivit dom lokaler som särskolan befann sig i och eleverna är numera utplacerade i övriga klasser. Är väldigt osäker på om all personal från särskolan följde med eleverna men särskolan finns inte i praktiken i Kommunen. Så Elever med Down Syndrom ska alltså gå i samma klass som en normalbegåvad enligt dom som ansvarar för skolan i Mora. Jag förstår inte hur det ska funka men så är beslutet i alla fall.

Jag läste på sidan och det stod köart och tydligt att eleverna TILLFÄLLIGT var placerade på x olika ställen.

Annars kan en skola ha både grundskola och särskola i samma byggnad, funkar utmärkt. Så är det på skolan jag jobbar på. Särskolan behöver nödvändigtvis inte ha en helt egen byggnad/skola.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Jobba på Samhall?

Inläggav kullan » 2013-01-04 14:14:56

Zirre skrev:Annars kan en skola ha både grundskola och särskola i samma byggnad, f


Jo det har funkat så sedan dom började med särskolan i Mora men nu har nåt ljushuvud fått andra ideèr. Och då blir det bara knas.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Jobba på Samhall?

Inläggav blasmurfens » 2013-01-08 20:49:00

Hur kom särskolan in när vi skriver om samhall?
blasmurfens
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23

Jobba på Samhall?

Inläggav Flinta » 2013-01-09 14:48:27

blasmurfens skrev:Hur kom särskolan in när vi skriver om samhall?


Jag har en fördom? att många men långt ifrån alla som "jobbar på samhall" tidigare gått i särskola. Är d ngt som stämmer med verkligheten?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Jobba på Samhall?

Inläggav bevingad » 2013-02-21 23:18:14

Jag har asperger och jobbar på samhall, och stortrivs. Städar på ett byggvaruhus och är mycket uppskattad både av kunden och kollegor och min chef. Har ingen kollega som gått i särskola, däremot många med bl.a förslitningsskador eller liknande. Själv har jag en begåvning strax över genomsnittet. Jag har även rollen som samordnare för oss där jag är.

Vad som är viktigt för att jag ska klara av ett arbete är bl.a att jag inte utsätts för stress (visst händer det men det rör sig om några enstaka gånger per år det kör ihop sig ) samt att jag har fasta rutiner. Jag vet exakt vad som ska göras varje dag när jag kommer till jobbet och i vilken ordning.

Mitt mål är att komma vidare ut i annat jobb, tänker utnyttja möjligheten till praktik för att komma ut på andra företag och visa vad jag går för.

Lön ? Jag får ut 16 000 efter skatt.
bevingad
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-02-21

Jobba på Samhall?

Inläggav Flinta » 2013-02-22 20:14:38

@bevingad: kul att du bidrar med en positiv bild. Hur ser arbetsdagarna ut? Vilken tid börjar du o när slutar du? Får/kan du påverka dina arbetstider? Hur lång/kort lunchrast har du? Ser arbetstiderna olika ut för olika personer som du jobbar tillsammans med på Samhall?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Jobba på Samhall?

Inläggav bevingad » 2013-02-22 21:15:16

Jag jobbar 6 - 15, beroende på att mitt objekt öppnar kl 7 så vi ska ha vissa saker klara till öppning, men den vanligaste arbetstiden är nog mellan 7-16 annars om man jobbar fullt. Sen är det ju olika, det finns ju anställda som jobbar allt från två timmar per dag till heltid. På mitt objekt är vi tre heltider på vardagar och två på helgen. Jag jobbar dock inga helger.

Vi har ju arbetstidsförkortning som vi kan ta ut, ett antal timmar som är beräknat på hur mycket du jobbat föregående år. Har du jobbat heltid ett år är det över 60 h, så om ingen är sjuk eller liknande kan jag välja att ibland gå hem tidigare. Dessutom har vi rätt till en timmas friskvård per vecka.Sen har vi ju semester som alla andra.

Vi har 15-20 minuters frukostrast och 45 minuter lunch, sen 15 minuters eftermiddagsfika men den har vi valt att slå ihop med lunchen istället så vi tar en timmas lunch.

Samhall är det bästa som hänt mig på arbetsfronten. Jag fick diagnos i vuxen ålder och innan trodde jag att jag var dum som inte funkade på andra jobb... Nu mår jag hur bra som helst, även om jag är väldigt trött efter jobbet så tycker jag om att få känna att jag gör nytta. Vad som är roligt att vi här där vi jobbar nu lyckats spränga många fördomar om samhall och visat att vi inte bara är "muppar". Själv har jag ju fått ta mycket ansvar och styra och ställa och det passar mig perfekt . :-)Happy

Vi får ju inte bli uppsagda pga. arbetsbrist. Det är en stor trygghet men samtidigt ett problem. Har man ont om jobb kan det bli för många på objekten. Å andra sidan slipper vi stressa utan alla får jobba i sin takt och vi har tid att göra ett bra jobb.

Sen har ju även solen sina fläckar, men för min del är det överhängande positivt att jobba på samhall.
bevingad
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-02-21

Jobba på Samhall?

Inläggav Flinta » 2013-02-22 21:46:54

@bevingad: Tack för att du delar med dig :-)Happy
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Jobba på Samhall?

Inläggav bevingad » 2013-02-22 22:16:26

Så lite så. Tycker det är viktigt att spräcka fördomarna kring samhall. Hade tyvärr samma inställning till företaget som många andra innan jag fick se vad det verkligen är.
bevingad
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-02-21

Jobba på Samhall?

Inläggav Frimodig » 2013-02-22 22:34:26

bevingad skrev:Jag har asperger och jobbar på samhall, och stortrivs. Städar på ett byggvaruhus och är mycket uppskattad både av kunden och kollegor och min chef. Har ingen kollega som gått i särskola, däremot många med bl.a förslitningsskador eller liknande. Själv har jag en begåvning strax över genomsnittet. Jag har även rollen som samordnare för oss där jag är.

Vad som är viktigt för att jag ska klara av ett arbete är bl.a att jag inte utsätts för stress (visst händer det men det rör sig om några enstaka gånger per år det kör ihop sig ) samt att jag har fasta rutiner. Jag vet exakt vad som ska göras varje dag när jag kommer till jobbet och i vilken ordning.

Mitt mål är att komma vidare ut i annat jobb, tänker utnyttja möjligheten till praktik för att komma ut på andra företag och visa vad jag går för.

Lön ? Jag får ut 16 000 efter skatt.


Gratulerar, det där låter nästan perfekt.

Du har en helt korrekt inställning. Mkt bra. Grundfrågan är alltid vad du kan bidra med. Du tänker helt rätt.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Jobba på Samhall?

Inläggav kullan » 2013-02-22 22:41:38

bevingad skrev:Jag har asperger och jobbar på samhall, och stortrivs. Städar på ett byggvaruhus och är mycket uppskattad både av kunden och kollegor och min chef. Har ingen kollega som gått i särskola, däremot många med bl.a förslitningsskador eller liknande. Själv har jag en begåvning strax över genomsnittet. Jag har även rollen som samordnare för oss där jag är.

Vad som är viktigt för att jag ska klara av ett arbete är bl.a att jag inte utsätts för stress (visst händer det men det rör sig om några enstaka gånger per år det kör ihop sig ) samt att jag har fasta rutiner. Jag vet exakt vad som ska göras varje dag när jag kommer till jobbet och i vilken ordning.

Mitt mål är att komma vidare ut i annat jobb, tänker utnyttja möjligheten till praktik för att komma ut på andra företag och visa vad jag går för.

Lön ? Jag får ut 16 000 efter skatt.


När jag var anställd hos Samhall blev jag utbränd och mentalt knäckt. Kan bara gratulera dig att du trivs men Samhall var inget för mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Jobba på Samhall?

Inläggav bevingad » 2013-02-23 21:28:46

Kullan: Tråkigt att det vart så. Det är ju ett stort företag så det är ju självklart att det inte kan fungera perfekt överallt.
bevingad
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-02-21

Jobba på Samhall?

Inläggav Frimodig » 2013-02-23 21:46:31

Zirre skrev:
KrigarSjäl skrev:Tror du att Samhall är en tillgång att ha i meritlistan, tror du andra arbetsgivare blir impade av det?

Tro nog arbetsgivare bryr sig mer om vad man jobbat med och vad för erfarenhet man har än vad företaget/en man jobbat på heter.


Joo,så funkar jag. Man är intresserad av vad folk har gjort. Vad det kallades spelar ingen roll.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Jobba på Samhall?

Inläggav Flinta » 2013-02-24 15:53:42

@bevingad: Hur funkar det att kombinera arbetsliv med privatliv? Har du energi över när du är ledig? Orkar du laga mat, städa, umgås m vänner/underhålla relationer, utöva fritidsintressen?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Jobba på Samhall?

Inläggav Apophis » 2013-03-12 12:45:25

bevingad skrev:Vad som är roligt att vi här där vi jobbar nu lyckats spränga många fördomar om samhall och visat att vi inte bara är "muppar".


Likt den grekiska mytologins sirener, som desperat försökte locka ovetande sjömän rakt in i fördärvet.
Apophis
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2008-05-15

Jobba på Samhall?

Inläggav rapchic » 2013-03-12 13:32:22

bevingad skrev:Så lite så. Tycker det är viktigt att spräcka fördomarna kring samhall. Hade tyvärr samma inställning till företaget som många andra innan jag fick se vad det verkligen är.

anledningen jag inte skulle vilja jobba på samhall är just för folks fördommar,
särskilt möjliga framtida arbetsgivare (däremot oddsen att dom ar nått jobb jag skulle kunna göra på samhall är små jag har för konstiga kombinationer av diagnoser att jag nog måste skapa mitt egna jobb då jag orkar det)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Jobba på Samhall?

Inläggav Flinta » 2013-03-12 14:00:56

Flinta skrev:@bevingad: Hur funkar det att kombinera arbetsliv med privatliv? Har du energi över när du är ledig? Orkar du laga mat, städa, umgås m vänner/underhålla relationer, utöva fritidsintressen?


bump

Väntar med spänning :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Utbyta erfarenheter om Samhall

Inläggav 123456 » 2013-03-16 8:40:42

Hej jag önskar lite tips om vad det kan innebära att hamna på samhall
i förlängningen,då det kan bli på g från Arbetsförmedlingen snart,jag kommer inte att fungera där i förlängningen får jag böta om jag inte går med på samhall
hur gör jag
MVH


Moderator Alien: Slog ihop två trådar och ändrade samtidigt rubriken.
123456
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-03-12

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in