Libertarianism den mest aspiga ideologin? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan en ideologi vara mer eller mindre aspig?

Ja
7
47%
Nej
8
53%
 
Antal röster : 15

Libertarianism den mest aspiga ideologin? (Omröstning)

Inläggav Watkins » 2013-03-11 11:59:56

Enligt denna recensent är libertarianism den mest aspiga ideologin. Själv skulle jag påstå att libertarianismen är i högsta grad känslobaserad, med den romantiska bilden av Fria Individer och det idealistiska (i motsats till pragmatiska) värderandet av äganderätten som den allt annat överordnade rättigheten. Men vad tycker ni?
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-11 12:07:07

Den här aspien tror inte ett dyft på libertarianism. Inte i realpolitiskt hänseende.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2013-03-11 12:08:55, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav Moggy » 2013-03-11 12:08:31

Hans sätt att skriva tilltalade inte mig. Rörigt och osäkert vad hans poäng skulle vara.

Libertarianism har aldrig lockat mig. Inte det minsta, inte ens på ett teoretiskt plan som en ideologi att spekulera kring.
Senast redigerad av Moggy 2013-03-11 12:12:23, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-11 12:12:17

Moggy skrev:Hans sätt att skriva tilltalade inte mig. Rörigt och osäkert vad hans poäng skulle vara.

Inte roade det mig heller. Blaskigt, medelmåttigt, internt.

Det finns femtioelvatusen skribenter av den där slackertypen och vad fan ska man ha dem till?
Torka golven med?

Min gamla farmor har mer stake än de där fanzineboysen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav Gafsan » 2013-03-11 12:23:16

Jag tycker att libertarianismen framstår som en osympatisk ideologi som gynnar de som kan ta för sig på bekostnad av andra.

Jag förstår inte varför just aspergare skulle tilltalas av detta. För det första tillhör vi per definition (som funktionshindrade) de svagare i samhället och har alltså mer att förlora än de flesta andra på ett kallare samhälle där var och en sköter sitt. För det andra så tror jag att väldigt många aspergare har en stark känsla för rättvisa och lojalitet, något som ju går stick i stäv med libertarianismen.

Jag tror att libertarianismen snarast tilltalar människor som fått allt serverat på silverfat och aldrig mött några svårare motgångar i livet. Med stöd i libertarianismen kan de ju slå sig för bröstet och hävda att de förtjänar alla sina privilegier (även om de själva knappt lyft ett finger för att få det bra utan lever på ärvda pengar eller på att suga ut mindre gynnade yrkesgrupper) och att de som har det sämre får skylla sig själva.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav Alien » 2013-03-11 13:24:17

Det har funnits några med libertanistiska åsikter här på forumet. Men det är då aspies som har jobb och vill betala så lite skatt som möjligt till "parasiter". En del aspies är rätt kanslokalla, tycker jag.

Vad man har för ideologi beror dels på vad man s a s fick i sig med modersmjölken, dels på senare erfarenheter. "Jag kan jobba trots att jag har AS, då kan ni andra göra det också!"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-11 13:27:27

Gafsan skrev:Jag tycker att libertarianismen framstår som en osympatisk ideologi som gynnar de som kan ta för sig på bekostnad av andra.

Jag förstår inte varför just aspergare skulle tilltalas av detta. För det första tillhör vi per definition (som funktionshindrade) de svagare i samhället och har alltså mer att förlora än de flesta andra på ett kallare samhälle där var och en sköter sitt. För det andra så tror jag att väldigt många aspergare har en stark känsla för rättvisa och lojalitet, något som ju går stick i stäv med libertarianismen.

Jag tror att libertarianismen snarast tilltalar människor som fått allt serverat på silverfat och aldrig mött några svårare motgångar i livet. Med stöd i libertarianismen kan de ju slå sig för bröstet och hävda att de förtjänar alla sina privilegier (även om de själva knappt lyft ett finger för att få det bra utan lever på ärvda pengar eller på att suga ut mindre gynnade yrkesgrupper) och att de som har det sämre får skylla sig själva.

Plus hundra eller nåt...

Libertarianism är för bortskämda medelklassungar som tror att de är intelligentare än andra för att de har föräldrar som minsann är företagare.
Har träffat en som var exakt den typen.

Hon hade knappt några böcker, några enstaka bandbiografier över band som Mötley Crue och sånt och levde i tron att hon var en bra konstnär och att det är fullständigt harmlöst med cannabis.
Och det är ju strålande intellektuella slutsatser när man inte kan ta vara på sig själv.

Vem var det som redde ut saker när allt kukade ur för henne?
Ingen som helst uppskattning.
Bara mer och mer.
Umgänge med småbus och påstådda hårdingar.

Naturligtvis är hon spolad för all framtid.
Folk får en eller två chanser i min värld.
Inte mer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav nallen » 2013-03-11 15:43:56

Gafsan skrev:Jag tycker att libertarianismen framstår som en osympatisk ideologi som gynnar de som kan ta för sig på bekostnad av andra.

[...] många aspergare har en stark känsla för rättvisa och lojalitet,

Att var och en själv förfogar över resultatet av sina ansträngningar utan att någon annan kan kräva att få lägga sig i är en mycket grundläggande rättvisa.

Gafsan skrev:[...] något som ju går stick i stäv med libertarianismen.

Hur då?

Problemet med libertarianism är, som jag ser det, snarare att den inte garanterar en stark nation som skydd mot yttre fiender (det är inte detsamma som en stark stat) och att den inte garanterar bevarandet av kultur och nationell identitet.

Alien skrev:Men det är då aspies som har jobb och vill betala så lite skatt som möjligt till "parasiter".

Nja, för all del, visst vill jag behålla (kontrollen över) resultatet av mitt arbete. Men viktigare är att jag anser att det inte kan vara statens uppgift att tvinga dugliga medborgare att försörja de som inte duger något till. Statens huvuduppgift är att skydda medborgarna från yttre fiender, att skydda medborgarna från varandra och i övrigt låta bli att lägga sig i vad folk gör (så länge de befinner sig på privat mark).

Alien skrev:En del aspies är rätt kanslokalla, tycker jag.

Jag mår direkt illa av alla känslobaserade pesudoargument som folk envisas med. Börja med att ta reda på hur verkligheten fungerar!
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-11 17:41:15

Om alla bara skulle köra sitt race och inte betala nån skatt och göra vad de ville vad som faller dom in skulle de glida runt i nån överlastad kokainpråm i Karibien tills de tar ner skylten.
-Varför betala för tråkiga sjukhus när man kan leva lyxliv för sina stålar?

Libertarianism är Joakim Posener.

Nåt samhälle värt namnet skulle knappast finnas.

Och nej - jag hycklar inte.
Jag är fattig OCH betalar min skatt. Jag köper inte ens smuggelcigg utan snusar svenskt snus och betalar svensk skatt på varenda prilla.
Om nån vill kalla mig odugling får denne göra det ansikte mot ansikte.
Jag skiter i hur stor denne är när denne inte gått i mina skor.

Systemet HAR inte jobb åt alla.
När ska högern fatta det?
Och när ska högern droppa Gunstlingssystemen där medelklassarna bara anställer andra medelklassares ungar??
Det är nämligen så det ser ut där jag bor.
Idel social kompetens dvs frimureri nepotism inavel.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-11 17:56:32

Gafsan skrev:Jag tycker att libertarianismen framstår som en osympatisk ideologi som gynnar de som kan ta för sig på bekostnad av andra.

Jag förstår inte varför just aspergare skulle tilltalas av detta. För det första tillhör vi per definition (som funktionshindrade) de svagare i samhället och har alltså mer att förlora än de flesta andra på ett kallare samhälle där var och en sköter sitt. För det andra så tror jag att väldigt många aspergare har en stark känsla för rättvisa och lojalitet, något som ju går stick i stäv med libertarianismen.

Jag tror att libertarianismen snarast tilltalar människor som fått allt serverat på silverfat och aldrig mött några svårare motgångar i livet. Med stöd i libertarianismen kan de ju slå sig för bröstet och hävda att de förtjänar alla sina privilegier (även om de själva knappt lyft ett finger för att få det bra utan lever på ärvda pengar eller på att suga ut mindre gynnade yrkesgrupper) och att de som har det sämre får skylla sig själva.


:-)049
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-11 18:00:51

nallen skrev:Nja, för all del, visst vill jag behålla (kontrollen över) resultatet av mitt arbete. Men viktigare är att jag anser att det inte kan vara statens uppgift att tvinga dugliga medborgare att försörja de som inte duger något till.


Det där var nog den mest hjärtlösa, känslokalla kommentar jag någonsin läst. Jag blir mörkrädd. Menar du allvar? "Dugliga medborgare"? "De som inte duger något till"?
Jag känner hur illamåendet vänder magen ut och in. Säg att du skämtar. Det kan inte vara möjligt att du har sådana här åsikter. Det är bara inte mänskligt möjligt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-11 18:01:34

KrigarSjäl skrev:Om alla bara skulle köra sitt race och inte betala nån skatt och göra vad de ville vad som faller dom in skulle de glida runt i nån överlastad kokainpråm i Karibien tills de tar ner skylten.
-Varför betala för tråkiga sjukhus när man kan leva lyxliv för sina stålar?

Libertarianism är Joakim Posener.

Nåt samhälle värt namnet skulle knappast finnas.

Och nej - jag hycklar inte.
Jag är fattig OCH betalar min skatt. Jag köper inte ens smuggelcigg utan snusar svenskt snus och betalar svensk skatt på varenda prilla.
Om nån vill kalla mig odugling får denne göra det ansikte mot ansikte.
Jag skiter i hur stor denne är när denne inte gått i mina skor.

Systemet HAR inte jobb åt alla.
När ska högern fatta det?
Och när ska högern droppa Gunstlingssystemen där medelklassarna bara anställer andra medelklassares ungar??
Det är nämligen så det ser ut där jag bor.
Idel social kompetens dvs frimureri nepotism inavel.


:-)049
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav ca » 2013-03-11 18:02:31

Kan bara hålla med KS och Gafsan mfl.

KS: "Libertarianism är Joakim Posener."

..sammanfattar nog det hela. :)
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav Miche » 2013-03-11 18:13:23

KrigarSjäl skrev:Systemet HAR inte jobb åt alla.
När ska högern fatta det?

Självklart inte, då kan de inte dumpa lönerna.

En viss procent arbetslöshet garanterar förutom att man kan hålla ner löner även att inflationen inte drar iväg.

F.ö. håller jag med ovanstående, du och Gafsan skriver förbannat bra!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-11 18:17:09

En elegant gest mot en bra publik...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-11 18:26:08

Jag tror inte att det finns någon ideologi som utmärker sig för att vara "extra aspig". Här på forumet, t.ex., finns ju alla möjliga åskådningar, från "sköt dig själv och skit i andra"-maffian till radikalvänster...
Skulle snarare gissa att aspergare i allmänhet är intresserade av politik, men inte så ofta orkar organisera sig och göra något aktivt inom politiken.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-11 18:33:14

Tror också att man hittar lika stor politisk spridning här som bland nt's.
Vän av ordning tycker ju att de som lever på sjukersättning eller soc inte ska rösta höger...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav kiddie » 2013-03-11 19:27:48

Alla har nog lite olika åsikter, men ska man gå på någonslags klicheaspie så skulle jag nog tro vänstern eller miljöpartiet, eftersom man anses vilja ha rättvisa, ingen värd mer än den andre, och inte blind för faror, vi har bara en jord.

Men i verkliga livet förekommer nog alla politiska uppfattningar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav Alien » 2013-03-11 19:36:35

"Ingen civilisation utan skatter", läste jag någonstans, och jag håller med. Jag är alltså inte libertin, nej libertarian heter det väl, men har inte försvurit mig till någon annan ideologi heller.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav kiddie » 2013-03-11 19:38:16

Nyliberal tycker jag det heter på ren svenska faktiskt. :P
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav Alien » 2013-03-11 19:41:36

Inte riktigt säker, libertianerna är väl anhängare av Nattväktarstaten. Nyliberalerna trodde jag var de som styr nu, men än har vi ingen nattväktarstat.

Jag är nog hellre socialliberal.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav Moggy » 2013-03-11 19:42:19

kiddie skrev:Nyliberal tycker jag det heter på ren svenska faktiskt. :P



Inte riktigt samma sak.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav Alien » 2013-03-11 19:44:14

Men nyliberalism är lättare att säga, så jag slipper förirra mig in i libertinismen.

När man dyrkar Ayn Rands skrifter då är man ...?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Libertarianism den mest aspiga ideologin?

Inläggav Flawed » 2013-03-11 21:16:15

Alien skrev:Men nyliberalism är lättare att säga, så jag slipper förirra mig in i libertinismen.

När man dyrkar Ayn Rands skrifter då är man ...?


En rik narcissist,övertygad om sin egen förträfflighet och att man förtjänar 97,4 % av jordens samlade produktion eller så?

Annars går väl ekonomisk liberalism att kombinera med en massa andra åskådningar man kan vara ärkekonservativ i övrigt men praktisera marknadsliberalism.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in