Leva (och dö) miljövänligt

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Leva miljövänligt

Inläggav plåtmonster » 2012-11-04 5:38:10

Vill man spara energi:

* Ordna en omvandlare från nätspänningen till 24-50 V DC och DC/DC omvandlare till de mindre spänningarna som oftast krävs av diverse småapparater. Ev konstantström och mikrokontroller mm för direkt batteriladdning.
* Närvarostyrd lysdiodsbaserad belysning. Ev lysrör för billigare variant som dock ska ha lång tillslagstid.
* Upp till 50 cm isolering i väggar och tak.
* Golvvärme istället för väggradiator gör att man kan använda lägre framledningstemperatur.
* Värmepump, pellets, ved.
* Isolera rör med varmvatten.
* Fönsterluckor och gardiner på natten.
* Flytandekristallskärm (TFT) istället för plasmaskärm.
* Byt kylskåp till ett någorlunda modernt (räkna på det).
* Integrerade enheter t.ex stereo, tv osv.

Sådant som tar mer än 5 år att räkna hem lönar sig dock oftast inte!
Så räkna alltid på om besparingen motiverar extrakostnaden vid inköp.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Leva miljövänligt

Inläggav rapchic » 2012-11-04 9:41:04

Zombie skrev:
rapchic skrev:har man inte mkt pengar är det lätt(are) att leva miljövänligt

... i vissa avseenden och under vissa omständigheter. Måste man köpa sin mat (och andra förnödenheter) och inte har råd med "ekologiska" priser så har man inte. Antar att man kan se en klassklyfta under vidgning även där.

nu är det ju skillda åsikter ang hur miljövänligt eko är så där tänker jag inte ge mig in på men
...
Vi äter mycket bönor/linser/ärtor som är nästan svårt att hitta oekologiska då dom växer bäst så men dom är ändå billiga

jag dricker vatten till maten (dvs i jouce, mjölk, sojadryck eller annat som skulle måsta vara eko)

Ägg får vi från våra egna höns och dom matas främst med sånt vi odlar själv el matrester (förutom havre) kaninerna får eget hö antingen som vi slått eller morfar och ingen maksin är med i den proccesen.

på sommaren(/höst) så är grönsakerna antingen vild mat (nässlor, svinmålla etc etc) eller egenodlade grönsaker som odlats ekologiskt.

potatis odlar vi själva så gott det går och med bra odlingsår så äter vi nästan aldrig paste/ris m.m. däremot var iår ett skitdåligt odlingsår (vi har en potatis kvar) så vi får nog ta/köpa potatis av mormor och morfar

det mesta vi gör är från grunden (bröd, tofu, ost då min man äter det etc etc) det kanske inte sparar på det ekologiska rent av men man skippar ju massa fabriker som gör det istället.

så med ganska enkla metoder kan man leva lite bättre för miljön (kommer aldrig säga att jag inte sliter på miljön jag bara sliter mindre än jag gjorde förr)
målet är att odla så mkt av maten som möjligt själv och köpa resten (tex spannmål) mer nära grundwen och tex mala själv.

edit: det jag främst syftade på att det är lättare att vara miljövänlig då man har snålt med pengar är att då är det betydligt svårare att överkonsumera.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Leva miljövänligt

Inläggav Wine » 2013-03-07 22:51:48

Inga roliga nyheter:

SVT - Död val hade 17 kilo sopor i magen
PUBLICERAD 7 MARS 2013 - 21:33 – UPPDATERAD 7 MARS 2013 - 21:39

En död kaskelot spolades i land på en strand söder om spanska Granada i fjol. Nu har orsaken till att den 4,5 ton tunga valen dog fastställts: 17 kilo avfall blockerade matsmältningsorganen.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Leva miljövänligt

Inläggav Alien » 2013-03-08 2:27:40

Stackars valen, tala om att ha jätteont i magen. :-)Crying

Plasten är ett elände:

I valens mage fanns bland annat två stora blomkrukor och 30 kvadratmeter täckplast som används i jordbruket.
--
Plastavfall som hamnar i havet är ett problem för många arter
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Leva miljövänligt

Inläggav Alien » 2017-11-28 2:45:02

Bump!

En del känner sig miljövänliga för att de sopsorterar och cyklar till jobbet, samtidigt som de alltid köper den senaste mobilen och flyger på semester minst en gång om året. Det är väl det som kallas att "sila mygg och svälja kameler".

I söndagens UNT står om en man som levde i "klimatförnekelse". Han köpte alltid det senaste när det gällde mobiler och andra elektroniska prylar. Trots att han egentligen var intresserad av miljöfrågor stack han huvudet i sanden. Gärna leva miljövänligt men inte ännu! Påminner om Augustinus bön "Ge mig kyskhet och avhållsamhet - men inte ännu!"

Men så fick han barn och kände att han ville att barnen skulle växa upp i en värld som han ville påverka till det bättre.

"- Nästan allt vi köper i familjen är begagnat. Om vi måste köpa något, till exempel vinterkläder till barnen, ser vi till att det är bra kvalitet så att de kan användas av flera barn."
(UNT 2017-11-26 "Klimathotet ändrar hela familjelivet")

Hur gamla är barnen då, tänkte jag, de brukar vilja ha det som andra barn har och påverkas mer av kompisarna än av föräldrarna. Jo, de är 8, 6 och 5 år, tillräckligt små för att föräldrarna ska betyda mest.

Men barnkalas är en utmaning. "Det är 20 barn på varje kalas och alla har med sig presenter, men inte för att barnen kommer att leka med dem utan bara för att det ska vara så." (20 barn på barnkalaset, jag blir matt bara jag tänker på det.) Men där är det svårt att driva sin egen linje. Om de inte har barnkalas själva, riskerar barnen att inte bli bjudna på andras kalas.

"Jag kittlades länge av att köpa den senaste telefonen och jag gillade nya tekniska prylar.

Richard visar sin begagnade Fairphone - det är en telefon som man själv enkelt kan ersätta alla reservdelar till. Då slipper man byta hela mobilen bara för att till exempel kameran gått sönder."


Sådana prylar borde det finnas mer av. Hur många gånger läser man inte om att det blir så dyrt att reparera att det är billigare att köpa en ny, trots att det bara en enda liten sak som inte fungerar.

Att avstå från att flyga är svårt när man har släkten utomlands.
"Tåg är både dyrt och tidskrävande med långa väntetider nattetid. Det blir därför flyg när barnen ska hälsa på mormor och morfar."

Ja, varför är det ofta dyrare att åka tåg än att ta flyget?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Leva miljövänligt

Inläggav slackern » 2017-11-28 13:10:33

Det viktigaste är ju att man får det rätta tänket och börjar sakta men säkert att köpa ekologiskt, sopsortera och tänka på hur man konsumerar, du kan ju inte förändra allt över en natt, men så fort du har börjat att tänka på miljön så har ju trotts allt något börjat att gro.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Leva miljövänligt

Inläggav Vildsvin » 2017-11-28 15:13:34

Alien skrev:Att avstå från att flyga är svårt när man har släkten utomlands.
"Tåg är både dyrt och tidskrävande med långa väntetider nattetid. Det blir därför flyg när barnen ska hälsa på mormor och morfar."

Ja, varför är det ofta dyrare att åka tåg än att ta flyget?


Flygets personalstorlek är ju tämligen oberoende av sträckan. Visst behövs det skiftbyte av pilot och kabinpersonal på en långflygning, men den mesta personalen jobbar på flygplatserna.

Tåget kräver däremot mer personal ju längre man reser. Det är personal på alla mellanliggande stationer, även om stationen är för liten för en biljettkassa är det åtminstone någon som städar där. En kort tågresa kommer kräva mycket färre personal än flyget, medan en lång kräver mycket mer.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Leva miljövänligt

Inläggav notwoodstock » 2019-12-11 17:46:36

notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Leva miljövänligt

Inläggav antonius » 2019-12-11 18:06:17

notwoodstock skrev:Personligen har jag intresse för vilka bästa ljusen är:

http://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/har-ar-ljusen-du-ska-kopa-om-du-vill-mysa-miljovanligt/


Men det är enkelt, köp bara ljus av stearin, så blir samvetet bättre... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Leva miljövänligt

Inläggav 4800rpm » 2020-02-09 20:35:18

Alla nämnda alternativen om att leva bilfritt, köttfritt, flygfritt mm har marginell betydelse när det egentligen är att leva barnfritt som är det absolut bästa för miljön. Något som t.om. uppmanas av staten i form av barnbidrag, föräldraledighet, fri tandvård. Notera hur detta egentligen är olika former av bidrag, skatte/utgiftslättnader istället för beskattningar.

Man borde beskatta barnafödandet minst lika hårt som bilismen. Populism...

https://www.lunduniversity.lu.se/sites/www.lunduniversity.lu.se/files/styles/lu_full_width_916px/public/fourchoices_1.jpg?itok=BU5_W2Os
4800rpm
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2019-12-22
Ort: Kanske utanför Stockholm

Leva miljövänligt

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-11 4:13:44

4800rpm skrev:Alla nämnda alternativen om att leva bilfritt, köttfritt, flygfritt mm har marginell betydelse när det egentligen är att leva barnfritt som är det absolut bästa för miljön. Något som t.om. uppmanas av staten i form av barnbidrag, föräldraledighet, fri tandvård. Notera hur detta egentligen är olika former av bidrag, skatte/utgiftslättnader istället för beskattningar.

Man borde beskatta barnafödandet minst lika hårt som bilismen. Populism...

https://www.lunduniversity.lu.se/sites/www.lunduniversity.lu.se/files/styles/lu_full_width_916px/public/fourchoices_1.jpg?itok=BU5_W2Os

Åtminstone för föräldrar
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Leva (och dö) miljövänligt

Inläggav Alien » 2020-06-23 0:43:33

Är man miljömedveten ända in i döden kan man välja att komposteras efter döden. Ja, inte i Sverige ännu men i USA.

TT/Aftonbladet 23 FEBRUARI 2020 skrev:Jordbegravning, kremering – eller kanske kompostering? Det sistnämnda är ett alternativ i delstaten Washington i USA, sedan en ny lag godkändes i maj i fjol. Företaget Recompose hoppas bli det första som erbjuder mänsklig kompostering med start i februari 2021, skriver BBC.

Recompose hävdar att dess process är mer miljövänlig och sparar mer än ett ton koldioxid jämfört med traditionella begravningssätt. Processen går ut på att kroppen placeras i ett kärl med flis och växtmaterial, för att sedan roteras långsamt medan mikrober bryter ner den. 30 dagar senare har kvarlevorna blivit till jord, som de efterlevande kan välja att sprida ut i naturen eller plantera ett träd eller en växt i.

Hoppas öppna utomlands
Än så länge är det bara lagligt i Washington, men även delstaten Colorado överväger att godkänna det enligt BBC.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mR ... frammarsch
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Leva (och dö) miljövänligt

Inläggav Marjatta » 2020-06-23 10:14:43

Alien skrev:Är man miljömedveten ända in i döden kan man välja att komposteras efter döden. Ja, inte i Sverige ännu men i USA.


Roteras långsamt medan mikrober bryter ner kroppen. Miljövänligt må vara men känns inte särskilt tilltalande.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Leva (och dö) miljövänligt

Inläggav Fabela » 2020-06-23 14:40:23

Jag kunde tänka mig att göra det. (Betydligt mindre makabert, än det alternativ jag tidigare önskat mig.)
Undrade vad som händer med skelett och tänder, men de bryts tydligen också ned:
Everything - including bones and teeth – is transformed.


Det här låter också bra:
WHAT HAPPENS TO ANY DRUGS OR PHARMACEUTICALS OR ANTIBIOTICS THAT REMAIN IN A BODY AFTER DEATH?

Natural organic reduction is a managed thermophilic biological process used to convert organic material, including human remains, into a more stable earthy organic material. During the process, change occurs on a molecular level. Most pharmaceuticals - including antibiotics - and other drugs are reduced by the natural organic reduction process as they are decomposed by microorganisms.

https://www.recompose.life/faq

Fint ju, att nånting sen kan växa i det.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Leva (och dö) miljövänligt

Inläggav slackern » 2020-06-23 16:02:03

Snart kan man ju till och med bli komposterad med stil.

https://www.dezeen.com/2019/11/20/recom ... on-kundig/

Vad är det för fel med det? I och för sig förmultnar man ju om man inte kremeras utan väljer att bli begravd som man är, men den här amerikanska metoden så tillför dom väl inga farliga kemikalier som gör att kroppen håller längre för en öppen begravning.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Leva (och dö) miljövänligt

Inläggav Marjatta » 2020-06-24 10:48:14

Att kroppen ska förmultna är ju tanken även med kistbegravning. Sen går det lite långsamt pga det förruttnar inte så bra på de djup där man begraver kroppar, för lite syre antar jag. Det är hanteringen att kroppen ska rotera runt i en trumma som känns lite ... ovärdigt.

Vet ni om att inte hela kroppen blir till aska vid kremering? En del ben blir kvar. De mals sönder. Fick veta genom att jag snavade över Wikipedia-artikeln askberedare. Blev chockad. Tyckte det var osmakligt. Sen har jag vant mig vid tanken.

Tror att jag har läst förutom om det som slackern länkar till. Människan begravs sittande på huk, hopkurad, och så ska ett träd få näring ur kroppen. Tja. Varför inte. Jag tycker iaf extremt illa om våra blaffiga stenmonument som är till för att ge ett intryck av "för evigt", som sen tas bort ibland efter så lite som 25 år.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Leva (och dö) miljövänligt

Inläggav Marjatta » 2020-06-24 10:53:53

Alien skrev:
Recompose hävdar att dess process är mer miljövänlig och sparar mer än ett ton koldioxid jämfört med traditionella begravningssätt


Då jämför de med kremering, eller? Borde väl eg. gå lika bra att bara skotta ner kistan i jorden.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Leva (och dö) miljövänligt

Inläggav Fabela » 2020-06-24 18:37:10

Marjatta skrev:Att kroppen ska förmultna är ju tanken även med kistbegravning. Sen går det lite långsamt pga det förruttnar inte så bra på de djup där man begraver kroppar, för lite syre antar jag. Det är hanteringen att kroppen ska rotera runt i en trumma som känns lite ... ovärdigt.

Det stör inte mig. Tycker det är värre att en massa maskar krälar på mig där nere i graven.
Gillar också att det går fortare med kompostering. Kroppen är ju inte direkt till sin fördel medan den förruttnar, så det kan lika gärna få gå snabbt.

Från
https://www.dezeen.com/2019/11/20/recom ... on-kundig/:
For those who do not want to own the resulting human-based soil, Recompose will dispatch the product to help reforest a 700-acre area of previously mismanaged, formerly-logged land in southern Washington in partnership with a non-profit conservation organisation.

Jättebra ju. Hoppas det finns nåt liknande här, när det är min tur.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Leva (och dö) miljövänligt

Inläggav slackern » 2020-06-24 19:23:27

Marjatta skrev:Att kroppen ska förmultna är ju tanken även med kistbegravning. Sen går det lite långsamt pga det förruttnar inte så bra på de djup där man begraver kroppar, för lite syre antar jag. Det är hanteringen att kroppen ska rotera runt i en trumma som känns lite ... ovärdigt.

Vet ni om att inte hela kroppen blir till aska vid kremering? En del ben blir kvar. De mals sönder. Fick veta genom att jag snavade över Wikipedia-artikeln askberedare. Blev chockad. Tyckte det var osmakligt. Sen har jag vant mig vid tanken.

Tror att jag har läst förutom om det som slackern länkar till. Människan begravs sittande på huk, hopkurad, och så ska ett träd få näring ur kroppen. Tja. Varför inte. Jag tycker iaf extremt illa om våra blaffiga stenmonument som är till för att ge ett intryck av "för evigt", som sen tas bort ibland efter så lite som 25 år.


Det kanske var den här metoden du tänkte på?

https://www.dezeen.com/2019/03/31/capsu ... urial-pod/
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Leva (och dö) miljövänligt

Inläggav geocache » 2020-06-25 0:34:27

Ska jag till något ställe innanför stadsgränsen så cyklar eller går jag. Ska jag på "köprunda" till grannstaden så "synkar" jag det med när en bilburen vän har ärende till den staden.

Ska jag duscha så har jag vattnet avstängt medan jag tvålar in mig.

När jag handlar i dagligvarubutiken ser jag till att handla så närproducerade varor som möjligt, och jag köper mycket hellre kläder och husgeråd på loppisar och i "second hand" butiker än nyproducerat (jag läste någonstans för några år sedan att för att tillverka en (1) t-tröja så går det åt 1000(!) liter vatten...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Leva (och dö) miljövänligt

Inläggav slackern » 2020-06-25 15:43:31

geocache skrev:
När jag handlar i dagligvarubutiken ser jag till att handla så närproducerade varor som möjligt, och jag köper mycket hellre kläder och husgeråd på loppisar och i "second hand" butiker än nyproducerat (jag läste någonstans för några år sedan att för att tillverka en (1) t-tröja så går det åt 1000(!) liter vatten...


Det tycker jag är ansvarstagande utav dig, när man läser hur dom tillverkar kläder i Bangladesh blir jag nästan deprimerad.

Barnen föds skadade av gifterna från dina kläder

BELKUCH. Tasneem, 5 år, kan varken gå eller äta själv.
Flickans handikapp är vanligt i byn – och kan kopplas till de gifter som bland annat hennes egen pappas textilfabrik pumpar rakt ut i dricksvattnet.
Här, i Bangladesh, tillverkas tyget till våra svenska kläder.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/kli ... na-klader/
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Leva (och dö) miljövänligt

Inläggav geocache » 2020-06-27 20:30:18

Tack, Slackern!

Jag läste dessutom här https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=5109461 att "Vi behöver ett och ett halvt jordklot". Förhoppningsvis är det lite bättre idag.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Leva (och dö) miljövänligt

Inläggav Alien » 2021-10-09 12:06:56

4800rpm skrev:Alla nämnda alternativen om att leva bilfritt, köttfritt, flygfritt mm har marginell betydelse när det egentligen är att leva barnfritt som är det absolut bästa för miljön. Något som t.om. uppmanas av staten i form av barnbidrag, föräldraledighet, fri tandvård. Notera hur detta egentligen är olika former av bidrag, skatte/utgiftslättnader istället för beskattningar.

Man borde beskatta barnafödandet minst lika hårt som bilismen. Populism...

https://www.lunduniversity.lu.se/sites/www.lunduniversity.lu.se/files/styles/lu_full_width_916px/public/fourchoices_1.jpg?itok=BU5_W2Os
Alltså folk vill leva miljövänligt just för barnens och barnbarnens skull. Skaffar man inga barn så behöver man inte tänka på det. Efter mig syndafloden!

Däremot borde inte folk uppmuntras att skaffa fler än två barn. Bort med flerbarnstillägget!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Leva (och dö) miljövänligt

Inläggav Huggorm » 2021-10-09 12:31:20

Svenska barn är inget större problem, vi släpper ut mindre än genomsnittet. Det är mycket värre när de skaffar en massa barn i länder där de fullkomligt struntar i allt vad miljö och klimat heter.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in