Kvinna död efter BDSM

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kvinna död efter BDSM

Inläggav plåtmonster » 2013-03-06 2:08:49

Åldersvisdom: Efter att ha slagit huvudet i dörrkarmens överdel lär man sig efter 2500 ggr att det är mindre smärtsamt att ducka.
Insiktsvisdom: Efter att ha sett dörrkarmen så drar denne ner huvudet på första försöket. ;)

Gissar nog att internet på ett ganska brutalt sett öppnat ögonen på många. De som är mer öppna kommer då att ta för sig och de andra lär sig efter vart.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Alien » 2013-03-06 2:41:31

plåtmonster skrev:
Alien skrev:Å andra sidan tänker jag "vilken jäkla idiot", hon hade noll självbevarelsedrift, lika bara att hennes gener inte fördes vidare.

Samtidigt var mannen en lika stor idiot och borde få ett hårt straff. Den som orsakar en annans död borde inte få komma undan med "det var inte meningen", han har ansvaret för att han berusat sig själv och för att han försett kvinnan med knark.


Det var nog inte meningen. Så frågan är vad som skall gälla för omdömeslösa men "snälla" personer. Hårda straff lär inte fungera avskräckande eftersom denna typ av person inte går in för att göra något dumt. Utan det blir mer "ojdå".


Oavsett om han lär sig något el inte, så borde han få ett hårt straff. Detta för att visa att det är faktiskt inte ok att ha ihjäl någon annan, även om man inte "menade" det. Precis som det inte är ok att köra ihjäl en annan människa när man kör berusad. (Fast det brukar vara löjligt låga straff där med.)

Det han borde lära sig är "inte bra att ha BDSM när man är berusad".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Alien » 2013-03-06 3:00:28

På något vis blir det ännu sorgligare när jag läser mer om kvinnan. En student från Tyskland som till sin egen olycka blev kär i en svensk.

Aftonbladet skrev:Den 28-åriga kvinnan är hemmahörande i Tyskland men har tidigare bott i Umeå som student. Där lärde hon känna den 31-årige studenten.
I oktober i år återvände hon till Umeå för att, enligt åklagaren, hälsa på 31-åringen.
– Hon har kommit hit bara för att besöka honom. Hon har sett honom som mannen i sitt liv. Men han har inte sett henne som kvinnan i sitt, säger åklagare Åsa Jonsson.
Gav henne nätdrog
Klockan 13 lördagen den 20 oktober slog 31-åringen själv larm till SOS om att allt inte stod rätt till med kvinnan. När polisen kom dit hittades hon svårt misshandlad och fördes med ambulans till sjukhus. Men hennes liv gick inte att rädda – efter tre dagars intensivvård avled hon.
Enligt åklagaren har 31-åringen gett kvinnan en stor dos av nätdrogen etylfenidat, en motsvarighet till kokain, och sedan utövat ett sexuellt rollspel med våldsinslag och dominerande, en så kallad BDSM-session.
---
Rättsläkarna har räknat till minst 123 skador, troligen orsakade av en träpinne som togs i beslag i lägenheten.
– Huden har spruckit. Så pass kraftigt våld är det.
Enligt åklagaren har den 31-årige studenten sedan hindrat kvinnan från att andas så länge att hon senare avled. Och på grund av den kraftiga neddrogningen har hon inte kunnat försvara sig.
Den 31-åriga studenten nekar till anklagelserna och säger att han inte har en aning om hur kvinnan fått skadorna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16131758.ab

Måste alla domstolar tro på vad den anklagade säger? "Hellre fria än falla"

Många tyskar har en positiv bild av Sverige och vill gärna resa hit.

Västerbottenskuriren skrev:Kvinnan har tidigare varit utbytesstudent i Umeå och lärde då känna 31-åringen. De inledde en relation som mannen beskriver som att de var goda vänner, men att de ibland hade sex.

Mannen hälsade vid ett par tillfällen på kvinnan i Tyskland och hon besökte honom. De hade också kontakt via telefon och på Skype.

När en väninna skulle åka bil från Tyskland till Umeå bestämde sig kvinnan för att följa med så att hon skulle få möjlighet att träffa mannen som hon betraktade som sin pojkvän. Hon kom till Umeå den 15 oktober. Nio dagar senare var hon död.

Via internet hade 31-åringen köpt drogen etylfenidat – som inte är narkotikaklassad – men som enligt Folkhälsoinstitutet beskrivs som ett substitut till kokain. Detta använde båda två. Mannen drack också alkohol.
http://www.vk.se/787021/misshandlad-til ... t-rollspel

Jag börjar tro att kvinnan inte alls var så mycket för BDSM, men eftersom hon var kär i honom gick hon med på vad som helst.
Kvinnan i sin dagbok:

"Du sa en gång att du inte vill se mig ha riktiga smärtor. Jag är undergiven men ingen masochist."

Mannen i förhören:

"Vi umgicks som kompisar, men jag tror att hon ville mer."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kvinna död efter BDSM

Inläggav plåtmonster » 2013-03-06 3:10:51

Hon gillade nog den undergivna delen men inte det andra och med starka känslor är det svårt att göra rationella val.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Svarta » 2013-03-06 9:02:55

lillmupp skrev:Visst kan ålder ge viss visdom. Men.. mja.. vi ska kanske inte överskatta den faktorn ;)


:lol:

Hur som helst lillmupp, så tycker jag om att diskutera med dig. Du kommer med intressanta synpunkter. :-)Happy
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Miche » 2013-03-06 9:31:25

plåtmonster skrev:Hon gillade nog den undergivna delen men inte det andra och med starka känslor är det svårt att göra rationella val.

Det är ju en jävla skillnad på att vara undergiven och BDSM med våldsinslag som skapar fysiska skador, i det här fallet med de förtydliganden som skett i tråden är det ingen tvekan om att straffet är alldeles för milt, minst dråp borde han dömas för om inte rent utav mord, han har ju i högsta grad aktivt bidragit till hennes död (om nu uppgifterns stämmer).

Som dominant i BDSM-sammanhang så måste man vara extremt lyhörd och hjälpa motparten till njutning (som kan vara smärtfylld om det funkar för den undergivne, men funkar det inte måste man avbryta eller hitta andra sätt), att vara berusad är ett extremt tabu som saboterar möjligheterna till lyhördhet vilket kan jämföras med rattfylla, förmågan att bedöma situationer reduceras rejält.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kvinna död efter BDSM

Inläggav plåtmonster » 2013-03-06 14:38:47

I tråden på fläskbakforumet https://www.flashback.org/t1990644 så finns en länk till en VK-artikel som handlar om drogen som användes av de båda. Den ger rejält ökad smärttålighet, ett liknande ämne används t.om av sjukvården i det syftet. Dessutom ökar den sexuella upphetsningen. Detta i kombination med alkohol.

Så det ligger nära att det har eskalerat när det gäller skador eftersom ingen känt eller lagt märke till det. Uppmärksamheten lär varit helt utslagen och det lär varit den fatala faktorn förutom dåligt omdöme rent allmänt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Miche » 2013-03-06 16:17:50

Knappast en förmildrande omständighet... utom möjligen i domarens ögon...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kvinna död efter BDSM

Inläggav plåtmonster » 2013-03-06 16:24:00

Ser det inte som en förmildrande omständighet, utan det handlar om att förstå vad som hänt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Gafsan » 2013-03-06 16:40:07

plåtmonster skrev:I tråden på fläskbakforumet https://www.flashback.org/t1990644 så finns en länk till en VK-artikel som handlar om drogen som användes av de båda. Den ger rejält ökad smärttålighet, ett liknande ämne används t.om av sjukvården i det syftet. Dessutom ökar den sexuella upphetsningen. Detta i kombination med alkohol.

Så det ligger nära att det har eskalerat när det gäller skador eftersom ingen känt eller lagt märke till det. Uppmärksamheten lär varit helt utslagen och det lär varit den fatala faktorn förutom dåligt omdöme rent allmänt.


OK, så båda i paret har alltså blandat smärtstillande medicin med alkohol och sen haft strypsex... smart *not*

Om inte annat så borde alla kostnader för vård och polisarbete betalas av den överlevande för sånt här känner jag som skattebetalare att jag f-n inte vill vara med och betala... snacka om självförvållat.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kvinna död efter BDSM

Inläggav plåtmonster » 2013-03-06 16:53:03

Tydligen använde han nylonstrumpa instoppad i en kondom som munkavle. Den lär dels vara liten nog att fastna i halsen och gummiliknande material har en tendens att fastna rent allmänt. Så dålig teknik i kombination med droger som gör att han inte är uppmärksam på t.ex andning och hudfärg (blå).

Apropå kostnader så skickade visst den svenska sjukvården räkningen till de tyska släktningarna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Lonya » 2013-05-29 2:32:35

Gafsan skrev:För det andra ingår ju oflexibelt och icke-ändamålsenligt beteende i autismspektrumproblematiken. Om en NT mår dåligt har hen bättre förutsättningar att analysera orsakerna och hitta ett sätt att förbättra situationen. En person med AS eller liknande problematik löper betydligt större risk att fastna i ett beteende som inte fungerar alls utan kanske t.o.m. förvärrar hens mående


Tack Gafsan! Undrade just varför jag drack kaffe och rökte trots att jag hade maginfluensa :) (sad but true)
Lonya
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-10-12

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Lonya » 2013-05-29 2:46:09

plåtmonster skrev:Varför skulle NPF:are vara överrepresenterade när det gäller självskadebeteende? eller har de bara svårare att dölja det?


Jag har läst mycket om detta, och har även god erfarenhet inom området. NPF är ett perfekt "offer" för dessa våldstyper. Vi har en klar brist på Dopamin (belöningssystemets funktion är mer eller mindre av). Därav söker många kvinnor (även män så klart) snabba "kickar", - för att lugna sinnet och kroppen. Detta är ofta lite "farligare" aktiviteter, speciellt om vi är i sämre skick.

-Dopamin utsöndras i reaktion på kortisol under stress, vilket leder till att stress gör personer mer vakna, stimulerade, fokuserade, motiverade och alerta.

Inte svårt att förstå VARFÖR vi har våra specialintressen.

… Dessvärre (sorgligt nog) verkar det som att kvinnor med autism har svårare att säga ifrån, man blir beroende av kicken, men kan ej ta ansvar, eller summera negativa händelser på samma sätt som en NT. Jag har ofta undrat varför jag upprepar saker … om och om igen … trots att det ej är bra.
Lonya
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-10-12

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Alien » 2013-05-30 0:46:26

Moderator:

Diskussionen om stress har flyttats hit: positiv-stress-vad-ar-det-t33722.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Alien » 2013-11-08 16:56:46

Visst överklagades domen till Hovrätten. Som sänkte straffet. 10 mån för att ha ihjäl någon var tydligen alldeles för hårt.

Dagens Juridik skrev:Sexleken slutade med att den 28-åriga kvinnan dog. Hon hade då fått ta emot mer än hundra slag med ett tillhygge. Hovrätten lindrar nu straffet för den dömde mannen - från tio månaders fängelse till fyra månader.
http://www.dagensjuridik.se/2013/09/fyr ... om-slutade

Han döms alltså inte för "grov misshandel" utan för "normal misshandel". Fortfarande inte för vållande till annans död.

Kvinnan hade i dagboksanteckningar själv skrivit att 32-åringen varit för hårdhänt och bland annat piskat henne för hårt, vilket enligt tingsrätten visade på stor hänsynslöshet från hans sida. Misshandelns straffvärde låg därför nära minimistraffet för grovt brott och påföljden bestämdes till tio månaders fängelse.

Hovrätten för övre Norrland lindrar nu 32-åringens påföljd och dömer honom till fyra månaders fängelse. Domstolen anser visserligen att kvinnans samtycke varit relevant men eftersom man normalt endast kan samtycka till misshandel av normalgraden befriar detta inte från ansvar.

Hovrätten påpekar särskilt att kvinnan hade fått blåmärken i sätesregionen som varit att jämföra med en så kallad ”lårkaka” samt att de överhudsavskrapningar som hon hade tillfogats hade kunnat ge bestående ärrbildning.
---
Åklagaren hade yrkat på att misshandeln skulle rubriceras som grov och att 32-åringen skulle dömas till två och ett halvt års fängelse.

Två av rättens ledamöter är skiljaktiga - dels ett hovrättsråd som vill fria helt, dels en nämndeman som vill döma mannen för grov misshandel.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Apollo » 2013-11-08 21:02:28

Strafflängderna i Sverige är patetiska.
Apollo
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2013-01-05

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Miche » 2013-11-08 21:11:25

Gruppvåldtäkt med invalidiserande misshandel i Kenya, straff: klippa en gräsmatta.
Slå ihjäl en kvinna under sexlekar i Sverige, straff: fyra månaders fängelse

Så klagar vi svenskar över det milda straffet i Kenya... när ska Kenyanerna klaga över milda straff i Sverige?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Intressant » 2013-11-08 21:23:04

Flawed skrev: http://www.folkbladet.nu/348748/rollspe ... innans-dod
http://www.folkbladet.nu/356181/356181
10 månaders fängelse.

Jaha vill man döda sin partner så ska man göra det i samband med BDSM.
Kvinnor får skylla sig själva om de håller på med sådant tydligen.
Kvinnan hade krosskador i huvudet också det har tydligen med frivillig sex att göra?
Liskom WTF?


Jag har nobbat en och en annan tjej som frågat om jag kan slå henne. Detta äcklar mig lite, att man ska behöva slå tjejer för att de ska få lust (räknar bort små smisk etc, menar hårda slag etc. Alla har rätt att känna som dem vill, detta är inte min grej bara. Tycker inte att det är fel att ha BDMS, så behöver inga påhopp :)
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Kvinna död efter BDSM

Inläggav plåtmonster » 2013-11-09 0:36:03

Ofta är det förväntan av vad som ska hända snarare än händelsen som sådan som ger en kick.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Flawed » 2013-11-10 3:36:15

Intressant skrev:
Flawed skrev: http://www.folkbladet.nu/348748/rollspe ... innans-dod
http://www.folkbladet.nu/356181/356181
10 månaders fängelse.

Jaha vill man döda sin partner så ska man göra det i samband med BDSM.
Kvinnor får skylla sig själva om de håller på med sådant tydligen.
Kvinnan hade krosskador i huvudet också det har tydligen med frivillig sex att göra?
Liskom WTF?


Jag har nobbat en och en annan tjej som frågat om jag kan slå henne. Detta äcklar mig lite, att man ska behöva slå tjejer för att de ska få lust (räknar bort små smisk etc, menar hårda slag etc. Alla har rätt att känna som dem vill, detta är inte min grej bara. Tycker inte att det är fel att ha BDMS, så behöver inga påhopp :)

Jaha?
Poängen är att man tydligen kan klanta ihjäl folk och komma undan billigt.
Det skulle ju faktiskt kunna vara uppsåtligt också det finns ju ingen som kan bevisa det heller.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in