Kvinna död efter BDSM

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Svarta » 2013-03-04 9:13:22

lillmupp skrev:
Svarta skrev:Att säga att det inte är sant att det är extremt vanligt med självskadebeteende i BDSM-kretsar känns inte speciellt genomtänkt. Det finns olika grupperingar inom den världen (såsom i de flesta andra världar); grupperingar med olika preferenser, erfarenheter, beteenden, ålder et.c. I den grupp som du har rört dig i(?) kanske det inte är speciellt vanligt med självskadebeteenden... Men jag har sett (och känner personligen) alldeles för många trasiga människor i de BDSM-kretsar som jag har rört mig i för att kunna förneka faktumet att många faktiskt självskadar sig. Därmed inte sagt att de alltid är medvetna om det själva.


Anar att vi hamnar i en onödig polemik kring detta på grund ordvalet ("vanlig").
Vad är att betrakta som vanligt?
Extremt vanligt?
Bland icke-BDSM-utövare, vilken är nivån då?

Det finns säkert sociala grupperingar i vilka självskadebeteende och BDSM-utövande sammanfaller i högre grad än i andra. Jag har inte rört mig just i sådana grupper (men, ja, väl i andra).
Det kan vara så att jag "förskonats" från exponering, men än ser jag möjligen anektodisk återgivning och så länge jag inte får underlag i form av mer etablerad undersökning/forskning så vidhåller jag min ståndpunkt, utifrån just mina observationer.



Precis som jag vidhåller min ståndpunkt, utifrån samma premisser. :-)Happy


Jag har funderat på detta över natten, och drar mig till minnes en tidigare konversation du och jag hade här på forumet. Då gällde det alkoholintag, och att folk kunde bli tråkade för att de har valt att avstå. Jag hade inte upplevt det, medan du och Kullan hade det.

Jag börjar fundera på om vi inte rör oss i olika generationer, du och jag; och att det kanske är det som färgar våra erfarenheter. Jag är född 1980, när är du född? Det vore intressant att se om åldern i dessa fall bidrar till påtagliga skillnader i olika kulturella yttringar. :-)Happy Vilket också kunde väcka följdfrågor såsom:
* Är det åldern som gör en människa visare och klokare och stävjer vissa typer av beteenden?
* Är det attitydförändringar i stort i samhället mellan de olika generationerna och varför? et.c.
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Svarta » 2013-03-04 9:17:57

Alien skrev:Ett människoliv är verkigen inte värt mycket. Tio månader för misshandel och inget för vållande till annans död!

SN skrev:Mannen åtalas för synnerligen grov misshandel och vållande till annans död efter en BDSM-session, en så kallad sexlek, som gått snett i Umeå.
Enligt den rättsmedicinska undersökningen hade kvinnan tagit emot minst 123 slag över hela kroppen av ett långsmalt tillhygge. Hon hade bland annat en krosskada i huvudet, men ingen av slagskadorna uppges ha varit livshotande.
---
Tidningen skriver i sin nätupplaga att åklagaren menar att 31-åringen tog en medveten risk då han, påtagligt berusad, deltog i det sadomasochistiska rollspelet och såg till att kvinnans andningsvägar täpptes till. Därför vållade han hennes död.
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.1674500

Jag skulle gärna vilja veta hur rätten resonerade. Kan man komma undan med mord om offret själv ville bli dödad? Kan man komma undan med att vålla någon annans död för att man är berusad? Det brukar väl inte räknas som ursäkt när man frivilligt berusat sig.

Eller så har rätten sexliberala åsikter: Allt som man gör när det gäller sex är förståeligt och förlåtligt. Det är s a s mindre straffvärt om man har ihjäl någon under sex än annars.

Jag hoppas att domen överklagas.



Extremt märkligt, anser jag! Jag hoppas liksom du att vi får ta del av resonemanget kring domens utfall.
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Gafsan » 2013-03-04 9:24:34

Alien skrev:Jag skulle gärna vilja veta hur rätten resonerade. Kan man komma undan med mord om offret själv ville bli dödad? Kan man komma undan med att vålla någon annans död för att man är berusad? Det brukar väl inte räknas som ursäkt när man frivilligt berusat sig.

Eller så har rätten sexliberala åsikter: Allt som man gör när det gäller sex är förståeligt och förlåtligt. Det är s a s mindre straffvärt om man har ihjäl någon under sex än annars.


Den lindriga domen skulle faktiskt kunna tolkas både som tecken på en sexliberal uppfattning och på exakt motsatt sätt: om man har en mindre positiv syn på sexuella aktiviteter utanför "normen" så kan det innebära att man anser att en person som ägnar sig åt den typen av aktiviteter har sig själv att skylla.

Man skulle också, om man är på det humöret, fundera över skillnader i attityd till människors sexuella förehavanden beroende på om personens kön. Det är ju inte särskilt ovanligt med en mera tillåtande attityd mot mäns sexualitet än mot kvinnors.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Svarta » 2013-03-04 9:30:09

Gafsan skrev:
Alien skrev:Jag skulle gärna vilja veta hur rätten resonerade. Kan man komma undan med mord om offret själv ville bli dödad? Kan man komma undan med att vålla någon annans död för att man är berusad? Det brukar väl inte räknas som ursäkt när man frivilligt berusat sig.

Eller så har rätten sexliberala åsikter: Allt som man gör när det gäller sex är förståeligt och förlåtligt. Det är s a s mindre straffvärt om man har ihjäl någon under sex än annars.


Den lindriga domen skulle faktiskt kunna tolkas både som tecken på en sexliberal uppfattning och på exakt motsatt sätt: om man har en mindre positiv syn på sexuella aktiviteter utanför "normen" så kan det innebära att man anser att en person som ägnar sig åt den typen av aktiviteter har sig själv att skylla.

Man skulle också, om man är på det humöret, fundera över skillnader i attityd till människors sexuella förehavanden beroende på om personens kön. Det är ju inte särskilt ovanligt med en mera tillåtande attityd mot mäns sexualitet än mot kvinnors.



Intressanta tankar! Det skall som sagt bli väldigt intressant att läsa mer om detta fall och försöka bena ut resonemangen.
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Kvinna död efter BDSM

Inläggav slackern » 2013-03-04 11:26:23

Svarta skrev:
Gafsan skrev:
Alien skrev:Jag skulle gärna vilja veta hur rätten resonerade. Kan man komma undan med mord om offret själv ville bli dödad? Kan man komma undan med att vålla någon annans död för att man är berusad? Det brukar väl inte räknas som ursäkt när man frivilligt berusat sig.

Eller så har rätten sexliberala åsikter: Allt som man gör när det gäller sex är förståeligt och förlåtligt. Det är s a s mindre straffvärt om man har ihjäl någon under sex än annars.


Den lindriga domen skulle faktiskt kunna tolkas både som tecken på en sexliberal uppfattning och på exakt motsatt sätt: om man har en mindre positiv syn på sexuella aktiviteter utanför "normen" så kan det innebära att man anser att en person som ägnar sig åt den typen av aktiviteter har sig själv att skylla.

Man skulle också, om man är på det humöret, fundera över skillnader i attityd till människors sexuella förehavanden beroende på om personens kön. Det är ju inte särskilt ovanligt med en mera tillåtande attityd mot mäns sexualitet än mot kvinnors.


Intressanta tankar! Det skall som sagt bli väldigt intressant att läsa mer om detta fall och försöka bena ut resonemangen.


Det kanske var den här åklagaren som drev ärendet? Han verkar ju onekligen ha en rätt rutten kvinnosyn

En chefsåklagare har erkänt att han köpt sex på ett hotell i Stockholm, uppger Expressen.se och Aftonbladet.se. Polisen hade tipsats om sexmötet och slog till direkt när mannen skulle lämna hotellet.


http://www.dn.se/sthlm/aklagare-kopte-s ... olmshotell
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Alien » 2013-03-04 16:44:36

nallen skrev:Självsanering verkar det som. Det torde vara tämligen hög skyll dig själv-faktor på sånt där.


Darwin Awards.

Å ena sidan tänker jag vilken hemsk död, stackars kvinna, mannen borde verkligen få ett hårt straff.

Å andra sidan tänker jag "vilken jäkla idiot", hon hade noll självbevarelsedrift, lika bra att hennes gener inte fördes vidare.

Samtidigt var mannen en lika stor idiot och borde få ett hårt straff. Den som orsakar en annans död borde inte få komma undan med "det var inte meningen", han har ansvaret för att han berusat sig själv och för att han försett kvinnan med knark.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kvinna död efter BDSM

Inläggav plåtmonster » 2013-03-04 19:22:41

Svarta skrev:* Är det åldern som gör en människa visare och klokare och stävjer vissa typer av beteenden?


Med tiden blir man ju vis av erfarenheten ;)
Sedan blir en del förstockade istället.. :D

Men det går också att vara insiktsfull oavsett ålder.

Svarta skrev:* Är det attitydförändringar i stort i samhället mellan de olika generationerna och varför? et.c.


Olika tidevarv inpräntar olika uppfostran, därav skillnad.

Alien skrev:Å andra sidan tänker jag "vilken jäkla idiot", hon hade noll självbevarelsedrift, lika bara att hennes gener inte fördes vidare.

Samtidigt var mannen en lika stor idiot och borde få ett hårt straff. Den som orsakar en annans död borde inte få komma undan med "det var inte meningen", han har ansvaret för att han berusat sig själv och för att han försett kvinnan med knark.


Det var nog inte meningen. Så frågan är vad som skall gälla för omdömeslösa men "snälla" personer. Hårda straff lär inte fungera avskräckande eftersom denna typ av person inte går in för att göra något dumt. Utan det blir mer "ojdå".
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Svarta » 2013-03-04 20:37:06

plåtmonster skrev:Med tiden blir man ju vis av erfarenheten ;)
Sedan blir en del förstockade istället.. :D


Men gäller det i samtliga fall? :wink: Kan för mycket "förstockande" hämma visheten? :wink:


plåtmonster skrev:Men det går också att vara insiktsfull oavsett ålder.


Det håller jag med om! :-)Happy



plåtmonster skrev:Olika tidevarv inpräntar olika uppfostran, därav skillnad.


Fast jag är nog inne på en mer mångfacetterad förklaring till att jag och lillmupp har olika åsikter angående det vi tidigare har diskuterat. :-)Happy
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Kvinna död efter BDSM

Inläggav plåtmonster » 2013-03-04 20:55:22

Svarta skrev:Men gäller det i samtliga fall? :wink: Kan för mycket "förstockande" hämma visheten? :wink:


Förstockad vishet tenderar att bli ett hinder när den otäcka världen ändrar sig ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kvinna död efter BDSM

Inläggav rdos » 2013-03-05 0:16:47

Miche skrev:
rdos skrev:lika meningslöst som BDSM.

Varför dömer du ut människor som faktiskt får ut något av BDSM?


Det gör jag inte. Jag dömde ut sex för nöjes skull. Det saknar mening då det i praktiken aldrig leder till barnalstring. Därmed är det en meningslös aktivitet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Kvinna död efter BDSM

Inläggav rdos » 2013-03-05 0:25:49

Gafsan skrev:
rdos skrev:
nallen skrev:Bara i samma grad som övriga som ägnar sig åt självdestruktiva eller riskabla meningslösa sysselsättningar. Pundare, begsbestigare, you name it.


You name it: Killar som vill ha sex utan förpliktelser. Det är typ lika meningslöst som BDSM.


Att tillämpa termer som meningslöst/meningsfullt är ju ett intressant grepp. Då kan vi genast fråga oss vad "meningen" skulle vara. I vissa (mest religiösa) kretsar har ju sex setts som meningsfull enbart då syftet är barnalstring och övriga sexuella aktiviteter har sett som självisk njutningslystnad och ogillats.


Det är meningslöst i dagens samhälle med preventivmedel. Att det ändå är så vanligt beror på att det inte var meningslöst före preventivmedlen, då sådant kunde sluta med barnalstrande. Det är såklart oxå därför som killar har dessa starka preferenser, även om det numera är meninslöst beteende. Evolutionen har helt enkelt inte hunnit med.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Kvinna död efter BDSM

Inläggav plåtmonster » 2013-03-05 0:38:50

Är kramar också meningslösa?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kvinna död efter BDSM

Inläggav rdos » 2013-03-05 1:04:46

plåtmonster skrev:Är kramar också meningslösa?


Nej, för de ingår i sociala relationer.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Gafsan » 2013-03-05 1:08:17

rdos skrev:
Gafsan skrev:
rdos skrev:
You name it: Killar som vill ha sex utan förpliktelser. Det är typ lika meningslöst som BDSM.


Att tillämpa termer som meningslöst/meningsfullt är ju ett intressant grepp. Då kan vi genast fråga oss vad "meningen" skulle vara. I vissa (mest religiösa) kretsar har ju sex setts som meningsfull enbart då syftet är barnalstring och övriga sexuella aktiviteter har sett som självisk njutningslystnad och ogillats.


Det är meningslöst i dagens samhälle med preventivmedel. Att det ändå är så vanligt beror på att det inte var meningslöst före preventivmedlen, då sådant kunde sluta med barnalstrande. Det är såklart oxå därför som killar har dessa starka preferenser, även om det numera är meninslöst beteende. Evolutionen har helt enkelt inte hunnit med.


OK, så om vi är överens om att barnalstrande inte nödvändigtvis är positivt för artens eller planetens framtid, och du dessutom anser att sex med preventivmedel är meningslöst, så är det alltså, för de flesta människor, meningslöst att ha sex öht?

Intressant vinkling, men jag tror nog att många av oss tycker att det ändå har sina poänger ;)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kvinna död efter BDSM

Inläggav plåtmonster » 2013-03-05 1:14:11

rdos skrev:
plåtmonster skrev:Är kramar också meningslösa?


Nej, för de ingår i sociala relationer.


Är smek och hångel också meningslöst?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kvinna död efter BDSM

Inläggav joey_truelove » 2013-03-05 1:35:06

Flawed skrev:Hon fick syrebrist.

Ja jag är väl gammaldags som inte ser det naturliga i att kväva sin partner av "misstag".

Jag blir minst sagt lite besviken när det av någon anleding ofta ligger nära till hands att ta till feministiska kliche-argument t.ex. vid så'na här fall. Det är ett brett generaliserande och befäster väl mest ideer om att män per definition är födda onda och att kvinnor alltid är oskyldiga offer, vilket vi nog alla nyktert inser inte alltid är fallet.

Ibland händer bara saker, hur tragiskt det än kan vara, utan att det behöver vara del av ett mönster eller ska politiseras. Det som ägde rum var att kvinnan dog av s.k. Erotisk Asfyxiation, vilket i vissa kretsar är vanligt förekommande för att öka den sexuella njutningen.

Detta händer även män, som t.ex. Kevin Gilbert som var sångare och musiker i gruppen Giraffe, Toy Matinee, m.m. Kevin Gilbert var både musikaliskt och politiskt progressiv så själva stryptaget var förmodligen inte emot hans vilja. Utgången därav är väl att betrakta som olyckshändelse eller vållande-till-annans-död.

BDSM är upp till individerna inblandade, så det är ömsesidigt och inte går över någon gräns - och det är inte för oss utomstående att tycka något om eller dömma. Men risken är ändå stor att det just kan göra det, då både män och kvinnor i sexualakten instinktivt börjar tänka och bete sig mer djuriskt och aggressivt.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Kvinna död efter BDSM

Inläggav joey_truelove » 2013-03-05 1:39:37

Alien skrev:
nallen skrev:Självsanering verkar det som. Det torde vara tämligen hög skyll dig själv-faktor på sånt där.
Å ena sidan tänker jag vilken hemsk död, stackars kvinna, mannen borde verkligen få ett hårt straff.

Å andra sidan tänker jag "vilken jäkla idiot", hon hade noll självbevarelsedrift, lika bra att hennes gener inte fördes vidare.

Samtidigt sidan var mannen en lika stor idiot och borde få ett hårt straff. Den som orsakar en annans död borde inte få komma undan med "det var inte meningen", han har ansvaret för att han berusat sig själv och för att han försett kvinnan med knark.

Men ärligt talat: varför? Detta skedde förmodligen under samtycke, men det råkade bara gå för långt - om det nu handlade om Erotisk Afyxiation.

Vi vet inte heller något om hur det förehöll sig med användning av droger, oavsett art och vem som var den drivande parten. I många fall där droger förekommer är individerna självdestruktiva på ett sån't sätt så om inte drogerna tar livet av dem kommer situationerna de försätter sig i att göra det. Nu vill jag inte låta kategorisk så eller påstå att det inte finns någon väg tillbaka, men det händer allt för ofta.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Kvinna död efter BDSM

Inläggav plåtmonster » 2013-03-05 1:49:50

joey_truelove skrev:Det som ägde rum var att kvinnan dog av s.k. Erotisk Asfyxiation

Har du belägg för det?

Kikar man på Flaweds länk: trutv.com/library/crime/../sm-session-turns-deadly-in-swedish-fifty-shades-of-grey-murder/ så hittar man istället detta:
An undisclosed object placed in the 28-year-old student’s mouth blocked her breathing, which the coroner determined was the principle cause of her death.


Vilket motsäger påståendet om erotisk asfyxi.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Flawed » 2013-03-05 2:13:05

rdos skrev:
Miche skrev:
rdos skrev:lika meningslöst som BDSM.

Varför dömer du ut människor som faktiskt får ut något av BDSM?


Det gör jag inte. Jag dömde ut sex för nöjes skull. Det saknar mening då det i praktiken aldrig leder till barnalstring. Därmed är det en meningslös aktivitet.

Dömer du ut alla meningslösa aktiviteter?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Svarta » 2013-03-05 9:09:00

plåtmonster skrev:
Svarta skrev:Men gäller det i samtliga fall? :wink: Kan för mycket "förstockande" hämma visheten? :wink:


Förstockad vishet tenderar att bli ett hinder när den otäcka världen ändrar sig ;)



Det håller jag verkligen med om! :-)Happy
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Svarta » 2013-03-05 9:09:55

rdos skrev:
plåtmonster skrev:Är kramar också meningslösa?


Nej, för de ingår i sociala relationer.



Och det gör inte sex då? :lol:
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Miche » 2013-03-05 10:50:13

rdos skrev:
Miche skrev:
rdos skrev:lika meningslöst som BDSM.

Varför dömer du ut människor som faktiskt får ut något av BDSM?


Det gör jag inte. Jag dömde ut sex för nöjes skull. Det saknar mening då det i praktiken aldrig leder till barnalstring. Därmed är det en meningslös aktivitet.

Sex är inte alls meningslöst, det är njutningsfyllt och skapar väldigt bra mående för de som deltar (så länge det är frivilligt), eller tänker du döma ut alla som inte passar ditt sätt att leva?

rdos skrev:Det är meningslöst i dagens samhälle med preventivmedel. Att det ändå är så vanligt beror på att det inte var meningslöst före preventivmedlen, då sådant kunde sluta med barnalstrande. Det är såklart oxå därför som killar har dessa starka preferenser, även om det numera är meninslöst beteende. Evolutionen har helt enkelt inte hunnit med.

Vilket tvättäkta skitsnack, du är totalt ute och cyklar och varför anser du att killars preferenser styr, massor med tjejer har en stark sexdrift som inte har med barnaalstring att göra!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kvinna död efter BDSM

Inläggav kullan » 2013-03-05 11:13:22

Att använda sex som enbart för att föröka sig är ju lite stelbent i mina ögon. Själv skulle jag aldrig vilja använda BDSM i sex - sammanhang. Det lockar inte mig. Lika lite som en fylla lockar mig helt enkelt. Däremot kan man och ska man ha sex för att vara social med sin partner anser jag. Det är ett sätt att visa sin kärlek anser jag. Att föröka sig klarar man av via provrör om man skulle vilja det. Det behöver man inget sex för längre.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kvinna död efter BDSM

Inläggav lillmupp » 2013-03-05 22:18:23

Svarta skrev:Jag börjar fundera på om vi inte rör oss i olika generationer, du och jag; och att det kanske är det som färgar våra erfarenheter. Jag är född 1980, när är du född? Det vore intressant att se om åldern i dessa fall bidrar till påtagliga skillnader i olika kulturella yttringar. Vilket också kunde väcka följdfrågor såsom:
* Är det åldern som gör en människa visare och klokare och stävjer vissa typer av beteenden?
* Är det attitydförändringar i stort i samhället mellan de olika generationerna och varför? et.c.


Det kan vara som du är inne på, att det är en generationsfråga. Jag är född 1960.
Ser det på bl.a. hur din generation har ett bättre förhållningsätt, generellt, till homosexuella t.ex.
Kanske är det så, vilket jag hoppas, att ni är mer vidsynta och accepterande avseende olikheter, i alla fall efter typ 20 - 25 års ålder :)

Om jag har rätt och ska gissa varför så tror jag internet och exponering av olikheter i media (som Kanal 5's Outsiders etc) har bidragit. Den kontaktytan och exponeringen visar dels att det är mer vanligt med olika än lika, dels att det finns många andra som liknar en själv.

Visst kan ålder ge viss visdom. Men.. mja.. vi ska kanske inte överskatta den faktorn ;)
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in