Vilken mat är tabu för er?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Alien » 2013-03-04 2:30:32

Alltså inte mat som ni ogillar pga smaken el för att den är ohälsosam, utan som ni inte kan tänka er äta av kulturella skäl.

"- Det finns ingen kultur där man äter allt som skulle kunna ätas, säger Håkan Jönsson, etnolog i Lund med mat som specialitet.
- Det har alltid funnits olika saker som för människan som organism är ätligt, men som kulturellt har klassats som oätligt."
(TT/UNT 2013-02-17 "Olika synsätt på maten")

Som med hästköttet.
"I Sverige blev det tabu att äta hästkött när kristendomen kom till Norden under vikingatiden. Dessförinnan hade hästar både offrats till gudarna och ätits av människor.

Det kristna förbudet sjönk så småningom i glömska, men hästarna fortsatte att ha en särställning gentemot andra husdjur."


I södra Kina äter man orm och hund. I Afrika äter man apkött.

I andra länder tycker man det är äckligt att äta kräftor och gräva ut det innersta, som vi gör i Sverige.

Judar och muslimer äter ju inte fläsk. Och det är något annat som judar inte heller får äta, är det skaldjur? Hinduer äter inte kokött.

Mina tabun: Ja, jag skulle inte äta hund, inte kan man äta människans bästa vän. Och att äta apkött, då skulle jag känna mig som kannibal (dessutom är de väl utrotningshotade.) Larver, sniglar och insekter känner jag inte heller för. Och aldrig att jag skulle äta ostron.

Det som är allra mest tabu är förstås att äta andra människor. Men det har förekommit att man ätit fiender, kanske som ett sätt att få del av dennes styrka och mod. Redan neandertalarna var kannibaler. Det har förekommit i Afrika, Nya Guinea, Kina etc.

Spoiler: visa
Två svenska FN-soldater blev uppätna i Kongo på 60-talet:
19 svenska soldater stupade under FN-uppdrag i Kongo på 60-talet. Kropparna efter två av dem återfanns aldrig.
Dessa två åts upp av kannibaler, uppger i dag den pensionerade majoren Stig von Bayer som var på plats.

Händelsen tystades snabbt ned av FN. De som hade kännedom om den belades med sekretess, vilken först nu har hävts. "Saknade under strid", var det besked de båda soldaternas anhöriga i Sverige fick.
---
Stig von Bayer säger till Expressen i dag: – Ja, det stämmer. Till varje pris skulle denna uppgift hemlighållas. Det var känsligt för FN, för Kongos regering, för vår svenska FN-trupp. Jag ålades vad man kan kalla "anpassad rapportering". I de officiella handlingarna i krigsarkivet står om de två svenska soldaterna, båda från Stockholmsområdet: "Missing. Presumed dead"
http://www.expressen.se/nyheter/svenska ... p-i-kongo/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Alien » 2013-03-04 4:10:43

Jag är alltså inget för alltför exotisk mat: vad-ar-det-mest-exotiska-du-atit-i-matvag-t15921.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav rapchic » 2013-03-04 7:44:45

om man skulle strunta i det att jag är vegetarian (för för mig är ju allt kött "tabu") så skulle det väl vara samma som dig ungefär, hund, katt, kanske apa (har svårt att tänka mig äta kött överhuvudtaget så apa känns nästan samma som affärsköpt ko)

vissa larver känner jag för att testa helldre än annat kött (är ju intresserad av bushcraft och överlevnad), ostron åt jag då jag var liten så det kanske skulle funka igen (om jag mot förmodan skulle börja köpa kött igen)

i överlevnads situation skulle jag nog däremot äta allt det, driften att överleva är stark men jag gissar att det inte var i såna extrema situationer du menade.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Gafsan » 2013-03-04 8:57:32

Ögon, hjärnor, tunga och inälvor vill jag inte äta från något djur (lever i form av leverpastej är enda undantaget). Apa skulle jag inte heller vilja äta.

Rent hypotetiskt skulle jag nog kunna tänka mig att äta insekter eller hund. Alltså, det är verkligen inte något jag VILL göra men rent spontant känner jag inte samma avsky som inför sakerna jag skrev ovan.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Mats » 2013-03-04 9:34:35

Det finns mycket jag inte kan tänka mig att äta för att det verkar så äckligt att jag får kväljningskänslor, till exempel sniglar, maskar, insekter, ostron eller ögon, hjärnor, pungkulor från djur. Dessutom klarar jag inte av att äta spenat, broccoli och fettränder på kött. De är saker jag vet smakar så äckligt att det vänder i magen och kommer upp igen. :(

Men ingenting av detta låter jag bli att äta för att det skulle vara tabu.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Trollmor » 2013-03-04 10:01:10

För mig är det fel att äta mat (eller konsumera andra produkter) som är framställd på ett oetiskt sätt.

Kött från djur som inte haft det bra
till och med kött från djur som fötts upp och slaktats för just köttets skull!
Importerade växter (ris, soja m m) som odlats på mark som skövlats för denna odlings skull
Choklad/kakao som skördats av barn
Mat och kläder som behandlats med gifter för att hålla längre

Nöd bryter lag, så när inget annat finns att få köper jag oetiska produkter, men jag strävar hela tiden mot att leva "rent".

Ortodoxa judar får mig veterligt inte äta kött från bakdelen av djuret. Detta gör att en del kött i vanliga butiker kommer från djur som slaktats enligt koshermetoden (som är tabu-tabu för mig eftersom djuren plågas svårt under slakten). Judarna äter framdelsköttet och resten säljs utan särskild märkning.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Gafsan » 2013-03-04 10:37:01

Mats skrev:Det finns mycket jag inte kan tänka mig att äta för att det verkar så äckligt att jag får kväljningskänslor, till exempel sniglar, maskar, insekter, ostron eller ögon, hjärnor, pungkulor från djur.


Ouch, sant. Pungkulor skulle inte jag heller äta!
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Gafsan » 2013-03-04 10:40:48

Trollmor skrev:För mig är det fel att äta mat (eller konsumera andra produkter) som är framställd på ett oetiskt sätt.


Det är en klok och bra synpunkt som jag inte tänkte på!

Så tänker jag också, och försöker därför att välja åtminstone "mindre dåliga" alternativ. Jag är inte jätteduktig på det men jag försöker att iaf köpa EN DEL ekologiska alternativ, äta vegetariskt ofta, inte kasta bort mat (DET känns som tabu!), inte köpa kött från länder där jag inte har koll på hur djurskyddet funkar eller produkter som bidrar starkt till miljöförstöring.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Erathe » 2013-03-04 10:57:12

Jag har inga problem med tabun och kan äta allt förutom kanske mänskligt kött. Det är större risk för smitta och jag vill veta att slakten skett frivilligt. Levande djur vill jag heller inte äta och det beror nog mer på tabu än logiska orsaker.

Jag har svårt att förstå vanliga tabun. Lamm: ok, hund: usch va hemskt. Hare: mums, kanin: verkligen inte.
Mänsklig bröstmjölk tycks många ha svårt för. Varför? Så länge mjölken är fri från sjukdomar, mediciner och annat som kan vara skadligt ser jag inget problem. Är det verkligen mindre äckligt att dricka mjölk från kor?
Erathe
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-31

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Gafsan » 2013-03-04 11:18:01

Erathe skrev:Mänsklig bröstmjölk tycks många ha svårt för. Varför?


Kanske för att man associerar bröstmjölken mera till mindre aptitliga kroppsprodukter från människor, än till komjölk?

Annars vet jag faktiskt inte. Själv tycker jag att bröstmjölk hamnar i ungefär samma kategori som hund och insekter - d.v.s. det är inget som jag direkt skulle vilja ha men tanken känns inte helt motbjudande. (jag är dock laktosintolerant så jag skulle förmodligen inte må så bra av bröstmjölk som ju är mycket laktoshaltigt).

Ärligt talat så tycker jag att alla djur är rätt oaptitliga innan man lagat till dem. Det är ju inte så att man tittar på ett får eller en gris och tänker att "å vad gott, den ser smarrig ut!". Jag äter ju kött (med god aptit) så det är väl någon form av dubbelmoral antar jag. Men det spelar inte så stor roll vilket djur det är utan alla verkar ungefär lika ätliga/oätliga.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav rapchic » 2013-03-04 11:25:05

Trollmor skrev:För mig är det fel att äta mat (eller konsumera andra produkter) som är framställd på ett oetiskt sätt.

Kött från djur som inte haft det bra
till och med kött från djur som fötts upp och slaktats för just köttets skull!
Importerade växter (ris, soja m m) som odlats på mark som skövlats för denna odlings skull
Choklad/kakao som skördats av barn
Mat och kläder som behandlats med gifter för att hålla längre

---klipp---.

jag försöker ändra en produkt i taget men jag har haft svårt däremot har vi ju som mål att den mesta av maten ska komma från gården av det vi äter (vissa saker tex vete, havre m.m. kan vi ju inte odla men potatis, grönsaker, bönor/ärter och för min man kött) det ser jag nästan som det ultimata positiva steget i matetik och miljöansvar... i alla fall när det gäller mat.
och det kommer nog vara enklare (eftersom vi är intresserade av odling m.m) än att ta reda på vad man "får" äta och sen följa det.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Wine » 2013-03-04 11:51:13

Ormar, ödlor, kräldjur av olika slag, råttor, möss, kråka (såg nyligen att Tennstopet på Dalagatan serverar kråka), andra typer av fåglar förutom anka, kyckling samt kalkon, olika typer av insekter, inälvor, råa ostron, ögon, grisfötter samt katt. Det är vad jag kan komma på för närvarande, finns säkert mer som man kan komma på efterhand.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav kullan » 2013-03-04 12:23:49

Hund
Katt
Sniglar
Larver
Ostron
Ögon
Fårhjärna eller dyl.
Njurar
Svartsoppa - Gjord på gåsblod.
Insekter öht.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav kiddie » 2013-03-04 16:24:51

Skulle bara äta katt om jag var på svältgränsen och då fick det bli någon utan ägare. Hund kanske jag skulle testa utomlands, vet inte. Bläckfisk äter jag ibland men borde inte. Av någon anledning känner jag att man inte ska äta intelligenta djur som apa och bläckfisk. Trots det, hellre apa än katt! Så de djur jag minst helst äter är nog ändå katt, hund och högre apa.

Skulle inte ha några problem med att äta marsvin eller råtta om de inte var husdjur.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Alien » 2013-03-04 16:34:45

Marsvin föddes upp för att ätas i Sydamerika och de äter fortfarande marsvin där. Minns att det blev ett liv om ett mat-program i TV där man skulle laga till marsvin. Tror det var hos en familj i Sverige som kom därifrån.

Jag skulle heller inte vilja äta marsvin, just för att jag ser det som ett keldjur och inte som mat.

"Ni svenskar är konstiga. När ni ser svanar tänker ni på att ge dom mat. När vi ser dom tänker vi på att dom är mat."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Alien » 2013-03-04 17:00:13

Det är mycket som är tabu för judar som vill följa reglerna:

Judiska församlingens hemsida, Göteborg skrev:Tillåtna djur (tahor) (5 MB 14:3-21)

Fiskar som har fenor och fjäll, d.v.s. de flesta. [Dock inte haj, rocka, stenbit, marulk, skaldjur av alla de slag, stör och dess rom (rysk kaviar), bläckfisk, sniglar och snäckor, t.ex.]
Fåglar av ”hönsfågel”-typ, t.ex. höna/kyckling, kalkon, gås, anka, fasan, ripa, vaktel, duva [men inte rovfåglar, fiskmåsar, småfåglar av olika slag t.ex.]. Man får inte heller äta ägg av otillåtna fåglar. Man får äta äggen av tillåtna fåglar, men om ägget innehåller blod – det räcker med en liten prick – så får man inte äta det.
Fyrfotadjur som både har tudelade klövar och idisslar. Sålunda är t.ex. nötkreatur, får, getter, älgar, hjortar, rådjur tillåtna. Grisarna har klövar, men idisslar inte – alltså är de förbjudna. Hästar, åsnor, kameler, hundar, katter, råttor, kaniner etc. saknar klövar och de idisslar inte, alltså är de förbjudna.
Den enda insekt som är tillåten är arbe, nämligen den gräshoppsart som hemsökte Egypten (en av de tio plågorna). Eftersom vi idag inte vet vilken av alla gräshoppsarter som är arbe, avstår vi från alla gräshoppor.

Förbjudna djur (tame)
Se föregående
Dessutom är det förbjudet att äta sådant som kommer från förbjudna djur. Trots detta är honung tillåten (”Landet som flyter av mjölk och honung”).
Alla kräldjur och alla insekter (utom arbe – se ovan).
Blod (inklusive blodsdroppar i ägg). ”Ni skall inte äta blod…” (3 MB 7:26-27); ”i livet är blodet” (3 MB 17:10-14).
Man får inte äta ischiasnerven (eftersom den skadades av mannen Jakob brottades med – 1 MB 32:24). I Israel, där många håller kosher ”lönar det sig” att dra ut nerven (treiben) ur köttet. Utanför Israel, där kosher-marknaden är mindre, gör man inte detta, varför bakdelen av djuret inte äts av judar – det säljs i stället till icke-judar, som inte omfattas av förbudet.
http://www.judiskaforsamlingen.se/sv/Ju ... fault.aspx

Det är inte bara vilka djur man får äta, det är också regler för hur de ska slaktas och tillredas. T ex måste man ha olika husgeråd för kött och mjölk och de måste diskas separat.

Man får inte blanda kött och mjölk

”Du skall inte koka en killing i dess moders mjölk” – detta förbud förekommer vid tre tillfällen i Toran (2 MB 23:19, 2 MB 34:26, 5 MB 14:21).
Det är alltså inte bara så att man måste undvika att blanda getkött och getmjölk, kokött och komjölk etc utan alla sorters kött med alla sorters mjölk.

Kosher (kasher) (Motsatsen är treif)

De fåglar och fyrfotadjur som är tillåtna (tahor) får ätas endast om de slaktats på judiskt sätt (shechita). Det innebär att en särskilt utbildad slaktare (shochet) säger en speciell välsignelse (bracha) och därefter med en rakbladsvass kniv, med ett enda snitt skär av båda halspulsådrorna och luftstrupen på djuret. Innan djuret hinner känna att det gjorde ont, har därvid blodtillförseln till hjärnan avbrutits och djuret känner ingen smärta. Allt sådant man sålunda får äta, kallas kasher (kosher). Ordet betyder ”lämplig”, ”OK”.
Inom en halvtimma från slakten måste köttet kashras så att blodet (symboliskt) avlägsnas helt, antingen genom saltning och blötläggning eller genom att grillas över eld.


Jag tycker det verkar mycket komplicerat men de får väl med sig reglerna redan i barndomen. Och då kanske man följer reglerna av kulturella skäl, även om man inte längre tror på religionen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav nallen » 2013-03-04 17:08:35

kiddie skrev:[...] intelligenta djur som apa och bläckfisk.

Är bläckfisken intellegent? Jag hade för mig de har nervsystem som fem daggmaskar ungefär.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Alien » 2013-03-04 17:13:58

Ja, vissa bläckfiskar är intelligenta. Se denna tråd: klipp-pa-blackfisk-forvanar-forskare-t13634.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-04 17:53:46

Mat jag inte skulle äta strikt av tabuskäl...skulle vara hund och katt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav kiddie » 2013-03-04 19:28:02

Det där med att inte äta söta djur.... vi äter ju massor av tjurkalvar från mjölkkor. Och de är söta vill jag lova.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Parvlon » 2013-03-04 19:30:05

Allt som har haft ett ansikte.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Trollmor » 2013-03-04 22:56:51

Hund skulle jag inte äta utomlands, eftersom de i regel dödas på ett mycket plågsamt sätt.

Jag har för mig (rätta mig, någon, om du vet) att inte alla judar följer alla dessa regler. Bara de allra strängaste håller alla regler. Jag såg inget i din uppräkning om slaktmetoden, var jag partiellt blind, eller fick du inte med den, trots den långa texten? (Vilken stor mängd regler som stränga judar iakttar!)

Har haft ett ansikte? Då undrar jag hur du definierar ett ansikte?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-04 23:10:47

kiddie skrev:Det där med att inte äta söta djur.... vi äter ju massor av tjurkalvar från mjölkkor. Och de är söta vill jag lova.

Jovars, men jag har ingen relation till dem, inte på samma sätt som jag har till hundar & katter som jag växt upp med.
Om man ser vad en hund tänker och känner när man betraktar dess öronrörelser så ser man dem inte som käk.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Flawed » 2013-03-04 23:32:29

Jag såg ett paket med bläckfisk i fiskdisken där bläckfiskarna liksom tittade tillbaka anklagande och ångestfullt och deras ögon såg väldigt intelligenta ut.
Annars är det jättegott.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in