Kvinna död efter BDSM

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Flawed » 2013-03-02 17:30:08

http://www.folkbladet.nu/348748/rollspe ... innans-dod
http://www.folkbladet.nu/356181/356181
10 månaders fängelse.

Jaha vill man döda sin partner så ska man göra det i samband med BDSM.
Kvinnor får skylla sig själva om de håller på med sådant tydligen.
Kvinnan hade krosskador i huvudet också det har tydligen med frivillig sex att göra?
Liskom WTF?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Gafsan » 2013-03-02 17:39:50

Det står ju inget om några kross-skador i artiklarna, utan bara om att hon blivit slagen en massa gånger med en pinne och att de skadorna inte varit dödliga utan att hon dött av en drog som hon (sannolikt frivilligt) tagit inför sexakten.

Nu vet man ju inget om hur det där gick till men om kvinnan var en frivillig deltagare och gillade att bli slagen med en pinne och ta droger, så är det väl högst tveksamt om mannen borde straffas öht bara för att hon råkade överdosera.

Människor är konstiga... :roll:
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Flawed » 2013-03-02 18:22:06

Hon fick syrebrist.
Det brukar rubriceras som strypning eller kvävning och hade inget med drogen etylfenidat att göra.
Ja jag är väl gammaldags som inte ser det naturliga i att kväva sin partner av "misstag".
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Gafsan » 2013-03-02 18:38:11

Flawed skrev:Hon fick syrebrist.

Fast i artiklarna står ju så här:
Kvinnan var påverkad av etylfenidat – en drog som hon ska ha fått av 31-åringen.

Dödsorsaken var syrebristorsakande hjärnskador som orsakats av ett andnings- och cirkulationsstillestånd.

...och så här:
Enligt rätten har skadorna efter det oförsvarliga våldet, bland med ett stort antal rapp med en pinne, inte varit livshotande.

Det kan jag inte tolka på annat sätt än att rätten ansåg det fel att slå folk med pinnar (även om de är med på det själva), men att andnings- och cirkulationsstilleståndet orsakats av drogen och inte av misshandeln.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kvinna död efter BDSM

Inläggav slackern » 2013-03-02 18:48:16

Gafsan skrev:
Flawed skrev:Hon fick syrebrist.

Fast i artiklarna står ju så här:
Kvinnan var påverkad av etylfenidat – en drog som hon ska ha fått av 31-åringen.

Dödsorsaken var syrebristorsakande hjärnskador som orsakats av ett andnings- och cirkulationsstillestånd.

...och så här:
Enligt rätten har skadorna efter det oförsvarliga våldet, bland med ett stort antal rapp med en pinne, inte varit livshotande.

Det kan jag inte tolka på annat sätt än att rätten ansåg det fel att slå folk med pinnar (även om de är med på det själva), men att andnings- och cirkulationsstilleståndet orsakats av drogen och inte av misshandeln.


Kan dom inte ha ägnat sej åt strypsex? Killen har tydligen varit redlöst berusad. Då har man inte det bästa omdömet och låter jävligt korkat att ägna sej åt BDSM när man har druckit.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Flawed » 2013-03-02 18:49:27

Den här länken skulle ha varit med i första inlägget:
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.1674500
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Flawed » 2013-03-02 18:51:50

Gafsan skrev:
Flawed skrev:Hon fick syrebrist.

Fast i artiklarna står ju så här:
Kvinnan var påverkad av etylfenidat – en drog som hon ska ha fått av 31-åringen.

Dödsorsaken var syrebristorsakande hjärnskador som orsakats av ett andnings- och cirkulationsstillestånd.

...och så här:
Enligt rätten har skadorna efter det oförsvarliga våldet, bland med ett stort antal rapp med en pinne, inte varit livshotande.

Det kan jag inte tolka på annat sätt än att rätten ansåg det fel att slå folk med pinnar (även om de är med på det själva), men att andnings- och cirkulationsstilleståndet orsakats av drogen och inte av misshandeln.

Det är ju i stort samma substans som i concerta och ritalin ungefär som ritalin-meth.
Hade man fått syrebrist som biverkan av det så hade vi fått läsa om det på forumet här skulle jag tro..
Han hade tydligen kvävt henne med en kondom med en nylonstrumpa i.
Det finns inga bra artiklar att länka till med en bra beskrivning av vad som har hänt det finns lite information här och där, mediaintresset är minst sagt svalt.
Senast redigerad av Flawed 2013-03-02 18:53:49, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Gafsan » 2013-03-02 18:52:35

Flawed skrev:Den här länken skulle ha varit med i första inlägget:
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.1674500


Aha, ja det ställer ju saken i lite annan dager. Att hon var med på att bli strypt och slagen med en pinne är väl möjligt, men det är knappast troligt att hon tyckte att det var ett trevligt inslag i sexlivet att få kross-skador i huvudet. Det låter ju som det hela gått över styr, minst sagt.

Men jag tycker ändå att det borde vara ett mindre brott att råka döda en person som vill att man ska vara våldsam mot henom. Då har ju den personen faktiskt tagit en medveten risk, som jag ser det.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Flawed » 2013-03-02 18:54:51

Gafsan skrev:
Flawed skrev:Den här länken skulle ha varit med i första inlägget:
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.1674500


Aha, ja det ställer ju saken i lite annan dager. Att hon var med på att bli strypt och slagen med en pinne är väl möjligt, men det är knappast troligt att hon tyckte att det var ett trevligt inslag i sexlivet att få kross-skador i huvudet. Det låter ju som det hela gått över styr, minst sagt.

Men jag tycker ändå att det borde vara ett mindre brott att råka döda en person som vill att man ska vara våldsam mot henom. Då har ju den personen faktiskt tagit en medveten risk, som jag ser det.

Ungefär som att kvinnor får skylla sig själva om de går lättklädda ute och så?

Bästa artikeln jag har hittat är på engelska.
http://www.trutv.com/library/crime/blog ... index.html
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Gafsan » 2013-03-02 18:59:53

Flawed skrev:Ungefär som att kvinnor får skylla sig själva om de går lättklädda ute och så?


Det är väl en jäkla skillnad! Om jag är lättklädd (eller naken för den delen) så innebär det inte på minsta vis att någon har rätt att ha sex med mig mot min vilja.

Om jag å andra sidan uppmuntrar eller tillåter min partner att strypa mig och slå mig med en pinne så borde jag ju faktiskt inse att det kan vara farligt, eller hur?!
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Flawed » 2013-03-02 19:02:52

Gafsan skrev:
Flawed skrev:Ungefär som att kvinnor får skylla sig själva om de går lättklädda ute och så?


Det är väl en jäkla skillnad! Om jag är lättklädd (eller naken för den delen) så innebär det inte på minsta vis att någon har rätt att ha sex med mig mot min vilja.

Om jag å andra sidan uppmuntrar eller tillåter min partner att strypa mig och slå mig med en pinne så borde jag ju faktiskt inse att det kan vara farligt, eller hur?!

Hade hon det?
Det är ju praktiskt att påstå i efterhand om man vill döda någon.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Gafsan » 2013-03-02 19:42:02

Flawed skrev:
Gafsan skrev:
Flawed skrev:Ungefär som att kvinnor får skylla sig själva om de går lättklädda ute och så?


Det är väl en jäkla skillnad! Om jag är lättklädd (eller naken för den delen) så innebär det inte på minsta vis att någon har rätt att ha sex med mig mot min vilja.

Om jag å andra sidan uppmuntrar eller tillåter min partner att strypa mig och slå mig med en pinne så borde jag ju faktiskt inse att det kan vara farligt, eller hur?!

Hade hon det?
Det är ju praktiskt att påstå i efterhand om man vill döda någon.


Nävisst, det kan man iofs inte veta säkert. Men tror du inte att polisen har tänkt tanken att det kanske låg ett ont uppsåt bakom det hela, och tagit reda på bakgrunden till det hela så gott det nu går?
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Flawed » 2013-03-02 20:01:05

Det får man ju hoppas men det är väl rätten som tolkar saker och ting.
Det är ett egendomligt lågt straff eftersom det åtminstone borde vara grovt vållande till annans död.Med krosskadan så borde det vara dråp eller mord.
Men de går väl på samma linje som dig att om man går med på någon sorts icke vaniljsex så får man skylla sig själv om man blir dräpt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kvinna död efter BDSM

Inläggav lillmupp » 2013-03-02 20:15:18

Just det faktum att det var relativt tuff yttring av BDSM gör det svårt att bedöma så jag kan ha förståelse för Tingsrättens bryderier.

Men jag tänker även att oavsett om parterna var överens om BDSM-delen i det hela så är det ju helt klart att utfallet ska styra straffsatsen, inte omständigheter som att de hade en BDSM-session. Att killen var aspackad kan t.ex. inte vara förmildrande, lika lite som vid rattfylla.
Just krosskadorna borde, i mina ögon, föranlett grovt vållande och då borde han få strängare straff.

Vad som kanske inte kan bevisas är att detta kanske var ett överlagt mord, i skepnad av det beskrivna. Isf en rätt kallbldig kille.. dock spekulationer.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Gafsan » 2013-03-02 20:25:25

lillmupp skrev:Vad som kanske inte kan bevisas är att detta kanske var ett överlagt mord, i skepnad av det beskrivna. Isf en rätt kallbldig kille.. dock spekulationer.


Om det nu var ett överlagt mord så verkar det inte särskilt vettigt att dricka sig aspackad inför det. Men å andra sidan så har man väl bara hans egna ord på att han drack alkohol INNAN och inte EFTER dådet... :shock:

Det är verkligen inte lätt att förstå sig på sånt här.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kvinna död efter BDSM

Inläggav nallen » 2013-03-02 20:28:09

Självsanering verkar det som. Det torde vara tämligen hög skyll dig själv-faktor på sånt där.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Kvinna död efter BDSM

Inläggav lillmupp » 2013-03-02 20:30:43

nallen skrev:Självsanering verkar det som. Det torde vara tämligen hög skyll dig själv-faktor på sånt där.


Menar du att den som ägnar sig åt BDSM skulle vara lämpligt föremål för idiotförklaring?
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Kvinna död efter BDSM

Inläggav nallen » 2013-03-02 20:33:50

Bara i samma grad som övriga som ägnar sig åt självdestruktiva eller riskabla meningslösa sysselsättningar. Pundare, begsbestigare, you name it.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Gafsan » 2013-03-02 20:36:01

Man behöver väl inte idiotförklaras för att man gillar bergsbestigning eller BDSM, men det är onekligen irriterande om samhällsresurser måste läggas på vård eller polisutredningar i onödan.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kvinna död efter BDSM

Inläggav lillmupp » 2013-03-02 20:38:13

nallen skrev:Bara i samma grad som övriga som ägnar sig åt självdestruktiva eller riskabla meningslösa sysselsättningar. Pundare, begsbestigare, you name it.


och bilkörning, alkoholintag, flygresor, ... :-)063

Det bästa är kanske inte ens stiga upp ur sängen öht? Men då dör en väl blodpropp..
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Kvinna död efter BDSM

Inläggav nallen » 2013-03-02 20:39:39

Alkoholintag för all del. Vad gäller bilkörning och flygresor beror det ju på om resultatet av dem innebär nåt vettigt eller inte.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Kvinna död efter BDSM

Inläggav lillmupp » 2013-03-02 20:41:43

nallen skrev:Alkoholintag för all del. Vad gäller bilkörning och flygresor beror det ju på om resultatet av dem innebär nåt vettigt eller inte.


Och just det argumentet kan anföras till förmån för BDSM ;)
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Gafsan » 2013-03-02 20:42:17

lillmupp skrev:
nallen skrev:Bara i samma grad som övriga som ägnar sig åt självdestruktiva eller riskabla meningslösa sysselsättningar. Pundare, begsbestigare, you name it.


och bilkörning, alkoholintag, flygresor, ... :-)063

Det bästa är kanske inte ens stiga upp ur sängen öht? Men då dör en väl blodpropp..


Skulle gissa att stillasittande leverne är en större riskfaktor än både alkohol och bilkörning (dock möjligen inte då de kombineras.... )
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kvinna död efter BDSM

Inläggav nallen » 2013-03-02 20:45:37

lillmupp skrev:Och just det argumentet kan anföras till förmån för BDSM

Nej.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in