Fler som "hör" saker?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav marxisten » 2011-01-16 17:33:06

Av någon anledning la "NumLock" av så det ska vara att jag skrev det klockan TVÅ inatt. Kanske moderatorn kan ändra det i inlägget ovan.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav Bali » 2011-01-16 18:03:58

Jag har också många "hörselhallucinationer" och rackarns vad skrämmande de kan vara!

På dagtid är de nog inte så påfallande, eller om det är så att jag mer "köper" att de nog ändå då finns i min omgivning!? :roll: , men på nätterna...! :-)017

Jösses, vad mycket jag faktiskt hör då, och det är allt annat än lustigt!

Jag har "maror", minnesfragment som tydligen ser sin chans att dyka upp när man har minst chans att värja sig och det är väl kanske därför bl.a. sådana här "hörselhallucinationer" dyker upp när jag ska försöka slappna av det allra minsta!?

Jag inte vet jag, men jag tror nog att dessa "hörselhallucinationer" ändå är en återupprepning av något som vi redan varit med om, även om vi förträngt det eller kanske inte ens lagt märke till det i just den stunden!?

Vår hjärna är en förunderlig maskin må jag säga!

Tack för tråden, thalia, jag hade ett helvete i natt, så det känns lite "bra" :? att jag inte är ensam över att ha problem med detta... låter hemskt, jag vet!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Miche » 2011-01-16 18:43:22

marxisten skrev:Av någon anledning la "NumLock" av så det ska vara att jag skrev det klockan TVÅ inatt. Kanske moderatorn kan ändra det i inlägget ovan.

Anmäl ditt egna inlägg och be om ändring, annars är risken stor att ingen moderator läser det du skrev!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav sugrövmanövern » 2011-01-16 21:50:37

Ja, jag hör. Ser, känner, förnimmer etc. Jag har även tankestörningar http://sv.wikipedia.org/wiki/Tankest%C3%B6rning Iktorivil hjälper.

Började höra och se saker på allvar ´98 när jag medicinerade med Cipramil. Medicinen måste ha kickat igång lite av vad jag idag tror var och är schizofreni.

Det kan gå långa perioder utan upplevelser.

Jag brukar tänka på dig ibland tahlia. Ditt sjukdomsmönster. Har du verkligen bara AS?. Har du ens AS? Var det schizofreni du insjuknade i när du hade din depression?

Har du läst något om schizofreni? Känt igen dig i något isåfall?

Äh, lösryckta tankar, kan ignoreras om så önskas.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Maldita » 2011-01-16 22:00:31

När jag duschar så hör jag bl a en kvinna som sjunger, telefonen som ringer eller någon som ropar mitt namn lite svagt. Jag tror att det är min hjärna som hör saker som liknar dessa ljud i vattenbruset, och därför fyller i med att det är just en telefon eller mitt namn jag hör. På samma sätt som man kan se ansikten i molnen (man ser fragment av former, hjärnan fyller i det så att man ser ett ansikte).
Min far hör också att telefonen ringer när han duschar, det måste vara något med akustiken i rummet som lurar hjärnan.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav Zombie » 2011-01-16 22:14:23

Ja, precis. Det struktureringsprogram somredan är igång i våra hjärnor hela tiden, och som gör att vi alls kan fatta världen, försöker ibland hitta bekanta strukturer även där de inte finns. Och kanske särskilt om man är stressade eller av andra skäl i dålig kondition. Eller förväntar oss dem, som flera skrev. Till det kommer att benägenheten rimligen är en läggningsfråga, och där kan jag lätt tänka mig att många av oss aspergare befinner oss nära ena ytterligheten.

Kan säkert tänkas flera källor till sådant här, men det tror jag är en vanlig.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Tant Grön » 2011-01-16 22:50:02

Ja, jag hör isyne ganska ofta. Tycker det går lite i perioder, just nu är det mycket. Kan vara hur irriterande som helst, när jag måste kolla om det var nån som knackade, sa nåt eller om hundarna ville ut m.m. Men nu är det lite extra speciellt för jag har blivit så yr och hör sämre, känns som om jag har lock för öronen och vadd i huvudet. Överhuvudtaget så är ju många av mina sinnen överkänsliga så jag har bara antagit att det beror på det.
Tant Grön
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2010-09-07

Inläggav Solitaria » 2011-01-17 10:58:06

Windfarne skrev:Det händer att jag hör brottstycken av ena partens replik i en seriös konversation, ungefär som när man går förbi nån telefonör på en uteservering.

Det handlar alltid bara om ett par sekunder, men jag hör rösten tydligt och klart och det märkliga är ju att det jag är dels är sakligt, men för mig irrelevant.


Just såna brottstycken av samtal började komma till mig i tonåren, när jag skulle somna. Det var oftast klasskompisar, lärare eller familjen som pratade, men ibland främmande personer också. Senare började jag kunna framkalla dem själv när jag hade svårt att somna, det funkade alltid, de pratade mig till sömns. Med åldern har det dock blivit svårare att ta fram de här rösterna tyvärr, för det var alltid intressant att höra vad de hade att säga :) .
Solitaria
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-05

Inläggav alfapetsmamma » 2011-01-17 16:27:17

Intressant tråd att läsa, tack! Intressant i sig och intressant för igenkänningen.

Jag hör också ganska ofta väldigt vardagliga saker som andra inte hört, och som inte finns just då, som dörrklockan, telefonen, nån som ropat (inga skrämmande röster som säger att jag måste spränga det och det stället utan nåt av barnen som ropar att det vill ta en apelsin t ex).

Sen hör jag sånt som finns men som andra inte uppfattar, som fläktar, musik långt bort i huset, bråk på gatan, elapparatur allmänt och annat som jag hänför till det aspiga och PTSD-iga (hypervigilans).

Vidare har jag nedsatt hörsel pga en olycka och ett jobb jag hade, och då måste man ju lyssna extra noga och hör fel/förvrängt/för mycket. Men det känns inte som det har med det TS tog upp att göra.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Windfarne » 2011-01-17 23:25:48

Lokaltidningen på min hemort vet att rapportera om en dam som hör en dörrklocka klart och tydligt titt som ofta under lång tid.

Hon har fått många förslag på vad det kan röra sig om, bland annat att det skulle vara hennes döde man som vill meddela sig.

Denna förklaring avvisar hon dock "eftersom min man aldrig trodde på sånt"! :lol:
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-18 8:29:38

Windfarne skrev:Denna förklaring avvisar hon dock "eftersom min man aldrig trodde på sånt"! :lol:

LOL vad korkat det låter.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav ling0n » 2011-01-18 14:47:50

alfapetsmamma skrev:Sen hör jag sånt som finns men som andra inte uppfattar, som fläktar, musik långt bort i huset, bråk på gatan, elapparatur allmänt och annat som jag hänför till det aspiga och PTSD-iga (hypervigilans).


Känner igen mig i detta.

"- Hörde du?"
"- Va? Nej."
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav KalleAnka » 2011-01-22 22:32:15

Jag hör ambulanser :shock:
KalleAnka
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2011-01-22
Ort: Stockholm

Inläggav John » 2011-01-23 5:16:02

Ibland hör jag dörrklockan eller telefååånen Q_Q
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav koi » 2011-01-23 20:04:12

Ja, jag hör också saker. Men jag är inte helt säker på vad det beror på. Men jag hör ofta barn prata och telefonen när jag duschar precis som flera här. Jag tror också det är en sån där felkoppling hjärnan gör så det oroar mig inte nämnvärt. Jag hör någon ropa på mig också när som helst, men aldrig i samma rum. Ibland hör jag träskor som klampar på trägolv... jag har även röster som lever sitt eget liv och stör mig när jag ska prata med andra människor. Men jag har ingen AS-diagnos. Inte än, jag vet inte vad det blir av det här.
koi
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2011-01-22

Inläggav MsTibbs » 2011-01-23 20:46:40

Jag också.... ambulanser, sms-signal, dörrklocka, MSN-signal, ICQ-signal(!) oh-ow! Lite nostalgiskt! :) Folk som ropar mitt namn, knackar mig på axeln...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Fler som "hör" saker?

Inläggav Gafsan » 2013-03-01 19:31:22

*bump!*

Jag hör alltifrån sirener och telefonsignaler till röster som pratar. Om jag inte har något för mig så brukar jag lyssna på rösterna. Det är rätt kul, men de säger aldrig något som känns relevant (och jag vet ju att det bara är min egen hjärna som spökar!)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Fler som "hör" saker?

Inläggav colaflaska » 2013-03-01 19:35:47

När jag var liten hade vi väldigt mycket katter i ladugården, som fick kattungar hela tiden. Så jag brukade gå runt där jag visste att kattorna brukade lägga sina ungar och lyssna efter kattungepip. Det här är 15 år sedan, men än idag kan jag höra kattungepip men ofta på platser där kattungar rimligtvis inte borde förekomma.

Hör också ofta min mamma ropa på mig eller min sms-signal jag hade för 3-4 år sedan. Tror bara att det är upprepningar som någon sa. Ekon.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Fler som "hör" saker?

Inläggav kiddie » 2013-03-02 1:14:01

När jag började vara på internet väldigt mycket för kanske 12 år sedan så, ja jag var online mest hela tiden, samt hade windowsljud på eller andra ljud jag valt (numera föredrar jag en tyst dator samt inte lika beroende). När jag gick ut hörde jag windowsljud mest hela tiden, jag förväntade mig väl dem. Det var riktiga ljud men min hjärna valde att tolka dem fel.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fler som "hör" saker?

Inläggav Moggy » 2013-03-02 1:52:57

Dunsar och knackningar på morgonen när jag är på väg att vakna eller somnar om. Jag kan vakna plötsligt och tro att nån precis knackade på dörren kl 07. Eller att jag tror att nåt dunsade i golvet, en bok vid sängen eller mobiltelefonen. Eller att en fågel flög in i fönstret. Kan vara lite obehagligt då jag vaknar plötsligt och blir rädd.

Några gånger när jag haft feber har jag hört en röst som sagt saker åt mig och jag har kunnat svara och frågat saker och fått halvseriösa svar.

Inne på min toa är det röster i avloppet och ventilen. Fast dom är på riktigt, är grannarna som hörs. Tror jag...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Fler som "hör" saker?

Inläggav rapchic » 2013-03-02 7:05:32

(ej läst hela tråden)
Jag "hör" ofta att en bil/traktor/lastbil kör förbi fast de inte gör det.
antagligen för att här är det ganska ovanligt att dom kör förbi men man förväntar ju såklart att det ska göra det (vana från att ha bot annars) så då tolkar hjärnan andra ljud som billjud (det sker ofta då jag lyssnar på musik eller då jag väntar på att min man ska komma hem)

även att misstolka ljud så att dom låter som Puma (en katt vi var tvungen att avliva nyss) har jag börjat höra (då är det däremot inte musik utan fågelkvitter m.m.)

nån som vet om ljudbilden är som synen? synen funkar så att man bara ser det som är i princip rätt framför en, resten är vad hjärnan räknar ut borde vara där genom logik, minne m.m. om hörseln är minsta lilla lik så skulle det ju lätt kunna förklara att höra i syne.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Fler som "hör" saker?

Inläggav Voyage » 2013-03-02 10:04:18

Om jag är riktigt trött vilket jag inte har varit på väldigt länge så skapar min hjärna mönster av oljud.

d.v.s jag kan höra musik från saker som väsandet från elementen eller fläktljud och liknande.

Jag har inte lyckats att frammana det själv utan jag måste vara helt utmattad för att det ska ske och jag somnar oftast ganska snart efter.

Jag lyssnar lite då och då på monoton musik vilket troligen är anledningen till att min hjärna kan skapa mönster ur oljud.
Voyage
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Linköping

Fler som "hör" saker?

Inläggav kullan » 2013-03-02 10:36:48

Jag kan höra en massa spökljud på kvällarna när man ska sova.

Annars är det mest att jag hör vissa ljud som andra inte hör. Ventilationssurr,Knakningar när det blir sättningar i huset eller som det där märkliga plingljudet från min dator som pojkvännen håller på att utreda vart det kommer ifrån.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Fler som "hör" saker?

Inläggav Svarta » 2013-03-02 12:45:41

Jag kan göra det, men bara om jag är väldigt stressad.
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in