När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav biologic » 2013-02-25 18:21:01

...fortsätta att "presentera" er som att ni har Aspergers? Eller kommer ni att säga att ni har ett autismspektrumtillstånd? Eller kanske till och med Högfungerande Autism? Jag vet ju att vi som fått diagnosen innan nya DSM-V släpps kommer att ha den kvar. Men det kommer ju en dag då AS blir "omodernt", då ingen längre använder begreppet.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Chaos » 2013-02-25 18:28:21

HFA
Chaos
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-01
Ort: Stockholm

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav kullan » 2013-02-25 18:33:35

Eftersom jag har läst att jag som redan fått Asperger som diagnos får behålla diagnosen i papperen så har jag Asperger även utåt sett. Varför krångla till det? Dessutom är inte Sverige med nu när det blev ändrat i årsskiftet. Det kommer först 2015 eller så. Det har något med register i EU att göra.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Braincandy » 2013-02-25 18:34:10

Nja, folk vet knappt vad asperger är än och skulle inte bli klokare av att man säger "autismspektrumtillstånd" :lol:
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav slackern » 2013-02-25 18:45:05

Det återstå att se vad som händer när ICD-11 kommer ut. Om det kommer att finnas kvar eller inte. För det är nämligen ICD systemet som måste användas utav EU:s medlemsländer.

Läste någonstans att ICD-11 skulle släppas 2015. Så åtminstone 2 år till kan du med gott samvete använda din diagnos.

Ser ut som att AS kommer att byta namn i ICD-11 men ha kvar samma kod.

Social reciprocity disorder [Asperger syndrome]


http://apps.who.int/classifications/icd ... cd%23F84.5

Läkare måste ange diagnoskod enligt ICD-10 på sjukskrivningens medicinska underlag. Socialstyrelsens försäkringsmedicinska beslutsstöd utgår också från den svenska översättningen av ICD-10.

Försäkringskassan har sedan 2003 nya krav vad gäller användandet av ICD-10-koder på läkarintygsblanketterna för sjukskrivning. En ny ruta har tillkommit i fält nummer 1 för diagnos eller symtom som förorsakar nedsatt funktionsförmåga. Rubriken på den nya rutan är ”Diagnoskod enligt ICD-10 (huvuddiagnos)”.


http://www.socialstyrelsen.se/riktlinje ... kskrivning
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Jackal » 2013-02-25 19:02:45

Jag brukar säga att jag är lite artistisk, det låter mycket roligare än autistisk och låter nästan likadant och folk vet ändå inte vad det är så... :-)Happy
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Wine » 2013-02-25 19:32:32

Jag föredrar autismspektrumtillstånd om jag nu kommer att behöva berätta om det någon gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav slackern » 2013-02-25 19:35:07

Wine skrev:Jag föredrar autismspektrumtillstånd om jag nu kommer att behöva berätta om det någon gång.


Kanske behöver berätta det för en framtida svärmor under ett korsförhör. ;)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav alixha » 2013-02-25 22:33:13

Kommer nog fortsätta säga Aspergers bara för att jag har svårt för förändringar.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Crow_ » 2013-02-25 22:48:10

Jag är nyfiken på hur det kommer gå för oss som väntar på utredning.
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav plåtmonster » 2013-02-25 23:11:24

Inte så lätt att ändra diagnos om man har asperger, då blir det liksom asperger ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav MsTibbs » 2013-02-25 23:15:35

Så länge jag inte "omdiagnosticeras" till AST kommer jag säga Asperger. På samma sätt som att de som diagnosticerats med DAMP förmodligen säger de har DAMP, inte "ADHD med DCD", right right?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav slackern » 2013-02-25 23:21:05

MsTibbs skrev:Så länge jag inte "omdiagnosticeras" till AST kommer jag säga Asperger. På samma sätt som att de som diagnosticerats med DAMP förmodligen säger de har DAMP, inte "ADHD med DCD", right right?


I och med att DAMP finns med i ICD-10-SE så är det fortfarande en gångbar diagnos i Sverige.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav kiddie » 2013-02-26 0:29:55

En jag vet diagnosticerad med DAMP säger nu ADHD. Hör inte många som säger DAMP. Kanske för att det låter illa. Adeehåådee låter bättre än dimpa damp. Typ.

Var förvånad att WHO inte lydigt följer DSM som de brukar göra till stor del. Och lite glad. Tycker dock om namnet aspergers syndrom. Van vid det men är oxo klangen. Det låter som det "är" något. Social reciprocity disorder låter lite nonsensaktigt. Vad blir det på svenska? Ömsesidighetsstörning? Det fångar ju inte ens vad det handlar om. Visst är en stor del att man är annorlunda i ett socialt sammanhang men är det var det "är" i sin kärna? Jag har mer inbillat mig att det handlar om hur man förhåller sig till detaljer och helhet, mentala filter (low latent inhibition).

Jaja. Inte säger jag autism iaf. Visserligen är redan nu aspergers under rubriken autism men jag låtsas inte om det. Tycker rätt bra om rena autister, men känner inget direkt släktskap med dem. Jag har faktiskt t o m svårt att fatta att det skulle röra sig om grad- och inte artskillnad. Så jag vill inte säga tt jag har autism inte för att det skulle vara fel eller "fult", bara att jag inte identifierar mig med det.

Sedan tycker folk det är skitsamma vad saker heter. Eller om de ens finns. Jag resonerar inte så, men sedan är jag ju en ordperson oxo. Bara som parentes skulle jag vilja ändra termen depression eftersom folk tror att det handlar om lite smådeppighet. Helvetessjukan kanske kunde vara ett bra namn. :wink:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav kiddie » 2013-02-26 0:35:03

Just ja, jag existerar ju faktiskt mer på internet än i verkliga livet. Så ja, jag antar att ändringen kommer påverka mig redan snart iom DSM. Chattar med folk utanför Sverige och bor de i USA så kör de ju DSM. Blir lite rörigt där... ute på nätet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav slackern » 2013-02-26 0:47:18

kiddie skrev:Just ja, jag existerar ju faktiskt mer på internet än i verkliga livet. Så ja, jag antar att ändringen kommer påverka mig redan snart iom DSM. Chattar med folk utanför Sverige och bor de i USA så kör de ju DSM. Blir lite rörigt där... ute på nätet.


Ähe du får väll bjuda folk på ett gott skratt.

slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav pellejamas » 2013-02-26 1:16:17

Jag kommer alltid fortsätta säga asperger...det va den diagnosen jag fick varför ska jag då helt plötsligt lära mig ett annat längre krångligare namn? Jag tycker det är idiotiskt att de ska ändra namn på våran diagnos, jag tänker på de som får den "nya" diagnosen om de verkligen kommer få samma hjälp som vi har? tror det bara kommer bli rörigare för de som utreder och de stackarna som får den nya diagnosen, hur ska de kunna hitta information om sin diagnos? nä varför ändra nåt som fungerar?
Vi som har asperger borde skicka in en protetst lista nånstans....
pellejamas
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-07-08
Ort: Stockholm

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav magdalena » 2013-02-26 8:51:50

Säger redan nu AST.
magdalena
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2010-12-25

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Fortytwo » 2013-02-26 10:08:17

Kommer säga att jag är högfungerande autist. Föredrar att säga det redan nu trots att min diagnos är Aspergers Syndrom.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav plåtmonster » 2013-02-26 10:10:56

Lågfungerande ICD :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Abbreviation » 2013-02-26 10:50:22

Säger redan nu att jag är autistisk och kommer fortsätta med det.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Schmetterling » 2013-02-26 11:35:11

kiddie skrev:En jag vet diagnosticerad med DAMP säger nu ADHD. Hör inte många som säger DAMP. Kanske för att det låter illa. Adeehåådee låter bättre än dimpa damp. Typ.

Var förvånad att WHO inte lydigt följer DSM som de brukar göra till stor del. Och lite glad. Tycker dock om namnet aspergers syndrom. Van vid det men är oxo klangen. Det låter som det "är" något. Social reciprocity disorder låter lite nonsensaktigt. Vad blir det på svenska? Ömsesidighetsstörning? Det fångar ju inte ens vad det handlar om. Visst är en stor del att man är annorlunda i ett socialt sammanhang men är det var det "är" i sin kärna? Jag har mer inbillat mig att det handlar om hur man förhåller sig till detaljer och helhet, mentala filter (low latent inhibition).

Jaja. Inte säger jag autism iaf. Visserligen är redan nu aspergers under rubriken autism men jag låtsas inte om det. Tycker rätt bra om rena autister, men känner inget direkt släktskap med dem. Jag har faktiskt t o m svårt att fatta att det skulle röra sig om grad- och inte artskillnad. Så jag vill inte säga tt jag har autism inte för att det skulle vara fel eller "fult", bara att jag inte identifierar mig med det.

Sedan tycker folk det är skitsamma vad saker heter. Eller om de ens finns. Jag resonerar inte så, men sedan är jag ju en ordperson oxo. Bara som parentes skulle jag vilja ändra termen depression eftersom folk tror att det handlar om lite smådeppighet. Helvetessjukan kanske kunde vara ett bra namn. :wink:

Om du kollar diagnoskriterierna ser du tydligt att AS ena "ben" är bristande och avvikande ömsesidig social interaktion (minst två av fyra kriterier uppfyllda) och det andra begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter (minst ett av fyra kriterier uppfyllda). Brister inom social interaktion är följaktligen grunden så det nya namnet är vettigt om än oerhört torrt och tråkigt (min åsikt). Min gissning är att feldiagnosticering gjort det nödvändigt att på detta sätt förtydliga att AS alltid innefattar brister inom det området.

Angående depression är jag böjd att hålla med. :lol: Fast jag gillar ordet, men ja, det är störande att det betyder en sak "i folkmun" och en annan kliniskt.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Sammelsurium » 2013-02-26 12:43:00

Jag nämner iofs inte min diagnos för andra än vårdpersonal, men jag kommer nog att fortsätta använda benämningen Asperger. I alla fall så länge det inte skapar förvirring.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Miche » 2013-02-26 13:39:25

Jag tänker använda Asperger, det är den diagnosen jag fått på papper.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in