Funderingar kring D-vitaminunderskott

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Mortalis » 2013-02-10 21:58:09

arbogaerik skrev:-Varför provar du inte fet fisk, Sill Sardiner Makrill Strömming (Lax) etc?
-Ät ägg, en av de få födoämnen som innehåller D-vit i skaplig mängd, ca 1-2ug/ägg.
-Prova Valios Laktosfria mjölk, 2ug/dl, en hel del om du dricker ett par glas/dag.


Japp, har provat Valios mjölk och den var dessutom god tycker jag.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Nessie » 2013-02-12 13:00:46

Oj, då måste jag vara i riskzonen. Är nästan aldrig ute, äter mycket "skräpmat" och är inte aktiv. Jag började få håravfall i början av sommaren, något jag antog berodde på vitaminbrist.
Nessie
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-12-23

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Alien » 2013-02-14 17:06:14

earlydayminer skrev:Tänk efter väldigt mycket och försök vara så ärliga och opartiska ni kan:

Har ni någonsin märkt av vitaminbrist vid ett sunt intag av hälsosam kost i optimal mängd?

Om svaret är ja, hur kan man vara så säker? Förutom om man tar prover då, men vad berodde det på om man ändå åt hälsosam kost i optimal mängd? Vid tidpunkten då provsvaret diskuterades, fanns adekvat och regelbunden motion (nej, 10 minuter ute med hunden räknas inte, 45 minuter ute med hunden räknas) med i bilden?


Det enda sättet att få i sig tillräckligt med D-vitamin under vinterhalvåret är att flytta till ett soligare land.

Att D-vitaminbrist är vanligt i vår del av världen beror enligt Johan Malm på att det är svårt att få i sig tillräckliga mängder med kosten. De främsta D-vitaminkällorna är fet fisk som sill, lax och makrill. D-vitamin finns också i ägg och mejeriprodukter men i lägre mängder som gör det svårt att täcka dagsbehovet. Medan en portion sill ger ungefär 400 IE så motsvarar ett glas mjölk bara ungefär 40 IE – och de flesta äter ju inte fet fisk varje dag.
http://www.vetenskaphalsa.se/hur-mycket ... ehover-vi/

Hur mycket fet fisk ska man proppa i sig varje dag för att få tillräckligt med D-vitamin? Och orkar man äta fet fisk varenda dag i flera månader?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Flawed » 2013-02-14 17:11:31

Östersjöfisk är dessutom så full med tungmetaller och pcb att man inte ska äta den.
Makrill är väl snart rödmärkt också.

Man behöver dessutom inte ta en tablett varje dag heller eftersom D vitamin är fettlösligt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Miche » 2013-02-14 17:30:46

Östersjöfisken idag är mycket friskare än då jag var ung, jag tror inte den är farlig att äta längre.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav SgtArdbeg » 2013-02-22 12:38:40

Fisk, ägg och svamp äter man för att det är gott - inte för att få i sig tillräckligt med d-vitamin! Vitaminberikad mjölk osv kan man hoppa över...
Vill minnas att det krävs ca 40 ägg eller 1 kilo fet fisk per dag för att hålla en hög och bra nivå?

Jag hade otroliga problem med immunförsvaret (och höst/vinter-depp) tidigare - var i princip förkyld året runt, tills jag började med d-vitamintillskott. Jag tar 5000 IE under vinterhalvåret och 2500 IE vår, sommar och höst, och är det riktigt fint högsommarväder tar jag inget alls. Känner jag att en förkylning är på väg boostar jag med 10000 IE ett par dagar.
Hade 57 nMol/liter förr, nu vet jag inte - men jag blir nästan ALDRIG förkyld längre!
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav plåtmonster » 2013-02-22 12:49:09

earlydayminer skrev:men ät inte vilken lax som helst.

Vilken lax bör man äta då?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav barracuber » 2013-02-22 13:09:16

Alien skrev:Hur mycket fet fisk ska man proppa i sig varje dag för att få tillräckligt med D-vitamin?

Ju mer desto bättre för hälsan men tyvärr inte för beståndet....Den som aldrig äter fisk lär få i sig för lite Omega-3.
Alien skrev:Och orkar man äta fet fisk varenda dag i flera månader?

Jag tycker det, skulle kunna äta varje dag, älskar de flesta fisksorter ffa vit fisk.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav arbogaerik » 2013-02-22 17:26:25

Miche skrev:Östersjöfisken idag är mycket friskare än då jag var ung, jag tror inte den är farlig att äta längre.


-Håller med, är vad jag hört också.
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Alien » 2013-02-22 17:37:06

Lax och strömming är gott, men efter att ha ätit lax tre dagar i rad blir jag trött på den. Och hur nyttigt är det egentligen?

Fiskejournalen 2012/11/29 skrev:Lax och strömming från Östersjöns är så giftiga att de inte får säljas i EU. Det är inte ens tillåtet att mata djur med dem. Men Sveriges Landsbygdsminister Eskil Erlandsson har drivit igenom att Sverige fått ett permanent undantag från förbudet.
Östersjölaxen innehåller så höga halter av dioxin att den totalförbjudits för konsumtion i hela EU. Enligt Svt:s Uppdrag granskning räknas Dioxin som ett av världens farligaste ämnen och förutom att det är cancerframkallande har det negativ inverkan på immunförsvaret, fosters utveckling och barns inlärningsförmåga.
Kvinnor i fertil ålder och barn kan bara äta laxen ett par gånger om året innan man når skadliga nivåer av gifterna som lagras i fettet i fisken och överförs mellan kvinna och barn via bröstmjölken.
http://fiskejournalen.se/vi-ater-giftig ... aditioner/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Flawed » 2013-02-22 17:38:15

http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Ny ... -i-blodet/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15596361.ab
Lite exempel artiklar.

Pcb och disoxin har sjunkit tydligen men det är väl frågan om andra ämnet har gått upp och om det har blivit en sådan förbättring att det skulle finnas några hälsofördelar med att äta "naturlig" D-vitamin ifrån Östersjöfisk flera dagar i veckan.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Flawed » 2013-02-22 17:40:42

Eskil Erlandsson verkar vara en riktig byfåne för övrigt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav plåtmonster » 2013-02-22 18:24:30

http://www.svt.se/agenda/vi-maste-fa-ve ... ten-kommer

Eskil byfånen den II anser att ursprungsmärkning inte är något bra.. doh!

Och fisk mm fångad i östersjön köper jag ej. T.ex den strömming som ICA säljer (blå 400g förpackning).
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav kiddie » 2013-02-24 0:39:52

Jag får bristsjukdomar av det jag äter mycket av, vilket känns som ett hån. Oxo relativt ljus. Så verkar som antingen strular upptaget eller att jag gör av med mer än normalt. Sådant som jag är mindre noggrann med i kosten har jag aldrig haf brist på. Suck.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav minni » 2013-11-26 22:41:36

Jag läste en artikel i Läkartidningen där det bl a står att personer med autismspektrumtillstånd har haft låga D-vitaminvärden i ett antal studier. Jag vet inte om någon länkat den tidigare:

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=16289

Jag antar att man kan tolka det som att personer med autism är lite av en riskgrupp för att få D-vitaminbrist. Med tanke på att så mycket som hälften (har jag för mig?) av alla svenskar har brist på D-vitamin så borde det ju innebära att andelen är högre bland personer med autism, mer än hälften alltså.

Vet någon om det är vanligt att man testar D-vitaminbrist hos personer med autism? T ex i samband med utredning? Vad jag vet så har jag aldrig blivit testad för det. Nyligen sökte jag på vårdcentralen för trötthet och utmattning, och efter att ha mer eller mindre tjatat mig till det så fick jag göra några prover. Det visade sig att jag hade järnbristanemi, mycket lågt värde på både HB och järndepåer. Men D-vitamin testades inte. Då vet ändå min läkare om att jag har högfungerande autism. Men detta kanske är såpass nytt att kunskapen saknas på vanliga vårdcentraler?
minni
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2011-11-09
Ort: Göteborg

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav ninegirl » 2013-11-27 2:27:50

Rekomenderar alla människor extra D-vitaminer under vinterhalvåret. Man blir mycket gladare och mår bättre i överlag. Helt sant!
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav slackern » 2013-11-27 9:07:01

ninegirl skrev:Rekomenderar alla människor extra D-vitaminer under vinterhalvåret. Man blir mycket gladare och mår bättre i överlag. Helt sant!


Jag tror jag ska köpa på mig det på apoteket. Lär ju inte skada. :) Mitt ex går omkring och knaprar på dom där tabletterna.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-27 10:04:23

Enligt SLV så finns det få belägg för genomsnittssvensken har låga nivåer av vitamin D, medan flera nyare studier visar annat.
Att ta tillskott mellan 15/9-15/5 är inte helt fel för att vara på den säkra sidan - resterande dagar av året kan det vara bra att få i sig berikade produkter (utöver födoämnen som innehåller vitamin D "naturligt"), en bör vara uppmärksam på att receptorerna som tar upp vitamin D, kan endast ta upp en begränsad mängd per gång (minns ej rakt av vilken mängd eller tid emellan det måste gå).

För er som inte tycker om att svälja tabletter, så har de flesta hälsokostbutiker vitamin D tillskott i form av spray.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-27 10:13:55

minni skrev:Jag läste en artikel i Läkartidningen där det bl a står att personer med autismspektrumtillstånd har haft låga D-vitaminvärden i ett antal studier. Jag vet inte om någon länkat den tidigare:

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=16289

Jag antar att man kan tolka det som att personer med autism är lite av en riskgrupp för att få D-vitaminbrist. Med tanke på att så mycket som hälften (har jag för mig?) av alla svenskar har brist på D-vitamin så borde det ju innebära att andelen är högre bland personer med autism, mer än hälften alltså.

Vet någon om det är vanligt att man testar D-vitaminbrist hos personer med autism? T ex i samband med utredning? Vad jag vet så har jag aldrig blivit testad för det. Nyligen sökte jag på vårdcentralen för trötthet och utmattning, och efter att ha mer eller mindre tjatat mig till det så fick jag göra några prover. Det visade sig att jag hade järnbristanemi, mycket lågt värde på både HB och järndepåer. Men D-vitamin testades inte. Då vet ändå min läkare om att jag har högfungerande autism. Men detta kanske är såpass nytt att kunskapen saknas på vanliga vårdcentraler?


Rent spontant (är ingen läkare) tas sällan provtagning av vitamin D, allvarlig brist av vitamin D uppträder mest vid tumörsjukdomar, störningar -och/eller sjukdomar i mag-tarmkanal, allvarlig undervikt. Har du allvarlig järnbrist, så bör även andra provtagningar tas, exempelvis vit D. Järnbrist kan bero på en hel del - har du utretts för eventuell tarmproblematik?

Provtagning av vitamin D kostar ungefär 150-350kr (beroende på landsting), så inte dyrt. Vill en få gjort sådant test, så kan en alltid betala det själv, brukar sällan vara några problem.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav ninegirl » 2013-11-27 10:59:46

Ett bra exempel på varför D-vitamin är så bra:

Min mor har MS. En mild variant (än så länge) som tur är. En av hennes vitaminer hon tar för att hålla sjukdommen i schack är - just det- D-vitamin!

Enligt fakta kring MS så får man inte sjukdomen i varma länder t ex, troligtvis pga av all D-vitamin man får i sig från solen! :D :wink:
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Wine » 2013-11-27 11:56:00

Kostdoktorn tipsar om bra D-vitamin tillskott:

Enligt en finsk undersökning från 2012 innehåller vissa D-vitaminpreparat mindre D-vitamin än angivet och i enstaka fall inget alls, vilket delvis bekräftats i nya test. Ett test av svenska tillskott via DN/Testfakta 2013 visade också grovt avvikande innehåll i minst ett tillskott. Produkterna nedan är alla oberoende testade med godkänt resultat.

http://www.kostdoktorn.se/rekommenderad ... #d-vitamin

Finns mer info här om positiva hälsoeffekter man kan få av D-vitamin m.m:

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin#halsovinster

samt tips om studier, bl.a. dessa:

D-vitamin förbättrar diverse riskfaktorer (och kanske vikt)

Tillskott av 1 000 E D-vitamin (jämfört med placebo) under tre månader gav lägre fettvikt och trend mot aningen lägre vikt och midjemått. Dessutom blev kolesterolfördelningen bättre med mer av det goda kolesterolet HDL:

Salehpour A, et al. A 12-week double-blind randomized clinical trial of vitamin D3 supplementation on body fat mass in healthy overweight and obese women. Nutr J. 2012 Sep 22;11(1):78. [Epub ahead of print]

Salehpour A, et al. Vitamin D3 and the risk of CVD in overweight and obese women: a randomised controlled trial. Br J Nutr. 2012 Feb 9:1-8.


D-vitamin kan öka testosteronnivåer vid brist

Tvåhundra överviktiga män med något låga D-vitamin- och testosteronnivåer fick antingen drygt 3 000 E D-vitamin dagligen eller placebo under ett år. Deltagarna som fick D-vitamin fick även tydligt ökade testosteronnivåer. Ingen förändring sågs i placebogruppen:

Pilz S, et al. Effect of vitamin D supplementation on testosterone levels in men. Horm Metab Res. 2011 Mar;43(3):223-5.


D-vitamin och infektioner

Det diskuteras om tillskott av D-vitamin kan ge bättre skydd mot infektioner. Sammanfattningsvis verkar det enligt studier hjälpa att undvika svårare brist på D-vitamin under vintern för att slippa luftvägsinfektioner. Kanske räcker det dock att hålla uppe nivåerna någorlunda för att få denna vinst.

En nästan halverad risk för influensa hos skolbarn som fick tillskott av 1 200 E D-vitamin dagligen. Dessutom fick barn med astma betydligt färre anfall om de fått D-vitamin:

Urashima M, et al. Randomized trial of vitamin D supplementation to prevent seasonal influenza A in schoolchildren. Am J Clin Nutr. 2010 Mar 10.

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin#studier
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-27 12:08:19

Kraftig och nedsättande plackbildning på ben-, muskler- och leder (stödvävnader) kan orsakas av högre intag av vitamin D än rekommenderat. Så, inte helt riskfritt, dock så handlar det om kraftigt överdrivna intag - vad som är ett lämpligt intag kan en leg.dietist ta fram åt en.

Har också hört att vitamin D är en del av en möjlig förklaring till MS-utbrott. Vad som orsakar MS är inte helt kartlagt - vissa etniska grupper, framför allt från norra halvklotet (Europa), har en betydligt högre frekvens av MS-utbrott än andra etniska grupper.
Behöver inte vara genetiskt per definition (viss ökad förekomst tycks finnas inom samma släkter), utan snarare på geografisk spridning - och födan som intas av kulturella normer därefter.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Wine » 2013-11-27 12:18:38

Jag tror att det finns ett samband mellan prevalensen av MS på vissa breddgrader och solbrist. Samma genetiska variationer finns säkerligen hos individer som utsätts för mer solstrålning i varmare länder närmare ekvatorn. Kan finnas andra faktorer som exempelvis kvicksilver samt andra ämnen, kemikalier eller miljögifter, kost med mera som också har en viss roll i utvecklandet av MS.
Senast redigerad av Wine 2013-11-27 12:21:41, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav minni » 2013-11-27 12:21:37

dasunbedingte skrev:Har du allvarlig järnbrist, så bör även andra provtagningar tas, exempelvis vit D. Järnbrist kan bero på en hel del - har du utretts för eventuell tarmproblematik?


Jag har testat för blod i avföring som var negativt och för glutenallergi som också var negativt. Min läkare menar därför att det är helt uteslutet att min järnbrist har orsakats av nån blödning i mag-tarmkanalen (vilket inte stämmer med vad jag har läst, man kan även blöda sporadiskt). D-vitamin har hon inte testat, jag har begärt ut alla provresultat, så det vet jag säkert.

dasunbedingte skrev:Provtagning av vitamin D kostar ungefär 150-350kr (beroende på landsting), så inte dyrt. Vill en få gjort sådant test, så kan en alltid betala det själv, brukar sällan vara några problem.


Så det räcker att jag bara ber om ett test på vårdcentralen då? Har man rätt till det?
minni
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2011-11-09
Ort: Göteborg

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in