Rederiet-tråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-16 17:22:05

KrigarSjäl skrev:Ny trådfråga:

Vem är du i rederiet?


Jussi Tola^^
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Kostymhippie » 2011-10-21 22:53:46

Rederiet såg jag när det gick från våren -96 fram tills serien slutade. Har sedan sett om alla avsnitt på Youtube.

Tycker faktiskt serien blev bättre med tiden, när Remmers kom in blev det riktig fart i serien med helt nya intriger och sånt.

Men när Reidar kolade så började serien tappa fart....

Mina favoritkaraktärer är:
Viktor Remmer - därför att han totalt tycktes sakna dödsrädsla
Torsten Jansson - därför att han var så dum i huvudet att det blev kul
Björn Lindman - p.g.a sin utstuderade elakhet, stora musche och hans tics att alltid rätta till slipsen innan han gick vidare från ett ärende till nästa
Bella i salongen - därför att hon gjorde att jag fick upp ögonen för svarta skönheter, dessutom var hon allt som oftast reko.
Tony Sjögren - därför att han både var ett jä... offer och en stöddig slacker men ändå reko innerst inne, tur att det fixade sej för honom till slut även om det blev till priset att rulla på hjul.

Karaktärer jag hatade:
Magnus Glantz - koks-snortande Stureplansmupp som försökte spela Mr Hygglo men egentligen är ett svin
Vera Bengtsson - rasist as, behöver jag säga mer....
Robert Boisse de Blaque - bara slemmigt jobbig nostalgisk gubbe
Joe Gardner - seriens stora superäckel, blåste Reidar och Beatrice totalt genom att uppge att han var Beatrice son Peter.
Rebecca Dahlén - bortskämd rikemansunge som aldrig tålde kritik och alltid skyllde allt på andra
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Dagobert » 2012-02-25 5:42:03

Fast Dallas är roligare, åtm. om man hoppar över kärleksdravlet. Tror det går att se Dallas online nånstans. Vad är Reidar Dahlén mot J.R. Ewing?

Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-25 17:53:50

Dagobert skrev:Fast Dallas är roligare, åtm. om man hoppar över kärleksdravlet. Tror det går att se Dallas online nånstans. Vad är Reidar Dahlén mot J.R. Ewing?


Jag var så liten att jag inte kunde hänga med i engelska serier när Dallas gick, men jag älskade Miss Ellie! :-)Happy
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Dagobert » 2012-05-07 0:48:30

Kollar just igenom Gudfadern-filmerna. Tony i Rederiet måste ha Vincent i Gudfadern 3 som förebild. Samma utseende, samma stil.
Gudfadern 3 kom 1990, Rederiet 1992.

BildBild
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Zirre » 2012-05-07 0:53:54

KrigarSjäl skrev:Rederiet är värt en egen tråd. Själv såg jag varenda avsnitt - på den tiden var man tvungen att vänta en vecka för att se fortsättningen.

Del 1.
http://www.youtube.com/watch?v=LvvfySd_qCw

Min farbror är med i ett avsnitt då de lurar Bengtsson med ett praktikal jukes, då hon tror att hon träffat mannen hon är förtjust i, eller nåt liknande.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Kostymhippie » 2012-08-21 4:02:41

Har upptäckt några rätt skumma grejer med Rederiet...

I familjen Remmer har alla karaktärer ryska tsarnamn, vilket väl förvisso inte är så konstigt i och med deras koppling till tsar-Ryssland. Det konstiga är dock att alla Katarinas barn har ryska namn och heter Remmer i efternamn fastän barnets farsa Robert heter Boisse de Blaque och är schweizare. Då båda karaktärerna tycks vara födda runt 1930 och deras barn födda under 1950-talet är känns detta väldigt udda då det annars var praxis på den tiden att barnen fick pappans efternamn om föräldrarna var gifta, vilket ju Katarina och Robert var vid den tiden.

Angående kapten Bergström och hennes galna tvillingsyrra tycker jag det är rätt konstigt att man i första scenen i sista säsongens första avsnitt ser Karin ligga i sin säng i kaptenshytten och drömma att Anna stå över henne och ska ha ihjäl henne, samt att man tydligt ser ett proffsigt skådespel från Höghede att hennes karaktär har panikångest över det inträffade, vilket skulle vara fullt naturligt om Karin slängt i Anna men inte om det varit tvärtom. Dessutom så berättar doktor Rabbe Hillenius när han besöker Freja och snackar med kapten om hennes tvillingsyrra att denne hittats naken i vattnet. När tvillingsystrarna fajtades i avsnitt 306 hade ju båda uniformerna på, även hon som föll överbord.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Rederiet-tråden

Inläggav Nitor » 2012-08-21 22:39:24

Dagobert skrev:Anita Wall är jäkligt bra som Elisabeth Lerwacht.


Och snygg som faaen!
Nitor
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-08-21

Rederiet-tråden

Inläggav Nixer » 2013-02-19 15:15:13

Bumpar denna tråd.

Jag tycker Rederiet är trevlig. Dock så stör jag mig så mycket på Vera Bengtsson, och att skulle få vara med i över 200 avsnitt är bara drygt.

Min favorit är ändå Nikolaj. Han är tuff, samtidigt som han är så snäll :shock:
Nixer
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-01-18

Rederiet

Inläggav Nixer » 2013-03-05 18:07:13

Halloj.

Jag känner till att det finns en tidigare tråd om TV-Serien Rederiet här på forumet, men det finns inget liv i den längre.

Jag följde serien från år 2000 fram tills att den gick i graven. Jag har alltid varit intresserad av finlandsbåtarna, så denna serie ligger mig varmt om hjärtat.
Såhär i efterhand har jag sett hela serien, och jag är fortfarande biten av serien.

Jag har flera favoritkaraktärer i serien, men främst så är det Joker, Uno, Gustav & Nikolaj Remlund. Sen är ju Nina Remmer så otroligt söt! :oops:

Dock så stör jag mig så otroligt på Bengtsson, och det är så drygt att hon fick vara med i halva serien.

Det skulle vart så kul om jag hade fått chansen att besöka dom studiolokalerna som dom spelade in i, innan dom rev baren, foajen etc. :roll:

Moderator Alien: Det räcker med en tråd om Rederiet, så jag slog ihop två.
Nixer
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-01-18

Rederiet

Inläggav Kostymhippie » 2013-03-05 19:59:13

Du är inte ensam om att gilla Rederiet, jag är också ett stort fan av serien.

Såg den på tv från 1996 fram tills den slutade, har senare sett om hela två gånger på Youtube. Finns en hel del sköna karaktärer, både långlivade och kortare gästspel.

En av höjdarna är Roland Jansson (känd som Gösta i Sällskapsresan) när han i avsnitt 60 spelar ett gammalt nersupet skinhead som troligen också går på anabola och är ganska utflippad. Den karaktären blev dock inte långlivad.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Rederiet

Inläggav Nixer » 2013-03-05 22:13:30

Något jag inte förstår mig på, är kapten Torsten Jansson. Han rammar kajen i Stockholm (se videon) och Reidar godtar att han gjort ett misstag, och får fortsätta som kapten?

Nixer
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-01-18

Rederiet

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-05 22:19:56

Kostymhippie skrev:En av höjdarna är Roland Jansson (känd som Gösta i Sällskapsresan) när han i avsnitt 60 spelar ett gammalt nersupet skinhead som troligen också går på anabola och är ganska utflippad. Den karaktären blev dock inte långlivad.

Just det ja, han är på väg att strypa vakten Emilio när sufflén sjunker ihop.
Den karaktären vore kul att se igen!

Roland Jansson är förutom en naturbegåvning till skådis även författare, föreläsare och fackligt aktiv. Ska köpa hans böcker vid tillfälle, verkar som att han har mycket att berätta.

Måtte Djävulen ta alla fruntimmer!! :lol:
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Rederiet

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-05 22:25:01

Nixer skrev:Halloj.

Jag känner till att det finns en tidigare tråd om TV-Serien Rederiet här på forumet, men det finns inget liv i den längre.

Jag följde serien från år 2000 fram tills att den gick i graven. Jag har alltid varit intresserad av finlandsbåtarna, så denna serie ligger mig varmt om hjärtat.
Såhär i efterhand har jag sett hela serien, och jag är fortfarande biten av serien.

Jag har flera favoritkaraktärer i serien, men främst så är det Joker, Uno, Gustav & Nikolaj Remlund. Sen är ju Nina Remmer så otroligt söt! :oops:

Dock så stör jag mig så otroligt på Bengtsson, och det är så drygt att hon fick vara med i halva serien.

Det skulle vart så kul om jag hade fått chansen att besöka dom studiolokalerna som dom spelade in i, innan dom rev baren, foajen etc. :roll:

Joker, Uno, Gustav, Tony, Reidar. Det är de som gör serien.
Sen har vi vad-hon-nu-heter-i-förnamn Akraka, jädrar vilken pudding!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Rederiet

Inläggav Kostymhippie » 2013-03-05 22:47:22

@Krigarn: Terese Akraka är en riktig pudding ja, finns inget som slår svarta skönheter.

@Nixer: Sovskalle-Reaktionär-Torsten kom undan bara för att Reidar och han var gamla polare, eller i alla fall kompisar.

Tony var en annan skön karaktär, en riktig looser men ändå schysst innerst inne (även om det satt jävligt långt inne emellanåt..)
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Rederiet

Inläggav Nixer » 2013-03-05 23:56:53

Viggo och Bengtsson tycker jag är seriens absolut värsta karaktärer.
Nixer
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-01-18

Rederiet

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-06 0:12:40

Nixer skrev:Viggo och Bengtsson tycker jag är seriens absolut värsta karaktärer.

Såna behövs för dramatikens skull. Utan eleka typer i persongalleriet, inga konflikter. Och draman utan konflikter finns inte, det har man vetat sedan de gamla grekernas tid.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Rederiet

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-06 0:17:23

Kostymhippie skrev:@Krigarn: Terese Akraka är en riktig pudding ja, finns inget som slår svarta skönheter.

Det finns vackra damer i alla länder men det ligger absolut nåt i det du säger...synd bara att det finns så få svarta skönheter här. Där jag bor finns det i princip inga alls...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Rederiet-tråden

Inläggav Nixer » 2013-03-06 0:34:28

Men Nina Remmer är sötaste puddingen i hela serien :-)154 :oops:
Nixer
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-01-18

Rederiet-tråden

Inläggav Nixer » 2013-10-03 23:58:03

Så har det hänt.. Georg dog, och nu får Freja en av sina värsta kaptener.. om ni frågar mig.
Nixer
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-01-18

Rederiet-tråden

Inläggav Kostymhippie » 2013-10-04 20:45:48

Jo...Torsten den förskräcklige var vidrig som kapten, och Georg Lagers död var en av dom läskigaste säsongsavslutningarna i Rederiets historia.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Rederiet-tråden

Inläggav Nitor » 2013-12-28 21:41:00

Vem e största/bästa bitchen av de två damerna Katarina Remmer och Elisabet Lerwacht? :D Många tycks ogilla dom båda men jag tyckte dom var roliga. Katarina känns mest falsk och lurig av dom två.
Nitor
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-08-21

Rederiet-tråden

Inläggav Kostymhippie » 2013-12-29 14:47:08

Lätt att Katarina var roligast, så klockrena kommentarer emellanåt och samtidigt det där falska lurendrejandet. Elisabeth var mest en bitchig gapmaja.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Rederiet-tråden

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-07 10:59:17

Det var bra synd att Rederiet slutade sändas, men om jag inte missminner mig så köpte SVT in alla avsnitten av serien som även sändes senare. Tyvärr, var det inte riktigt samma sak med Tre Kronor som även sändes i samma period.

Katarina och Elisabeth var ju en av de som enligt mig "gjorde" serien, det blev i alla fall mer spännande och intriger.

Angående Nina Remmer är inte det samma skådespelare som spelar Bea i Äkta Människor?
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Återgå till Intressanta intressen



Logga in