"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav Alien » 2013-02-17 0:35:57

UNT skrev:Meriter och inte ålder ska vara det relevanta i arbetslivet. Det menar åldersforskaren Lars Tornstam. Själv såg han fram mot ett rikt forskarliv även efter 67 års ålder. Så blev inte fallet.
http://www.unt.se/uppsala/pass-vid-33-2273382.aspx



Lars Tornstam har själv forskat om föreställningar vi har om att vara gammal och hur illa de stämmer med verkligheten.

Hur det än är med åldersfixeringen så har vi mycket föreställningar om äldre. Och de är i allmänhet dystrare än den bild som de äldre ger av sig själva.
– Vi svartmålar för mycket och gör oss bilder som inte stämmer. Vi har helt enkelt mycket fördomar om vad äldre är, kan, vill och inte vill. Just när det gäller akademiker finns det många i pensionsåldern som har mycket kvar att ge och som borde kunna få göra det, säger Lars Tornstam, äldreforskare och professor emeritus vid Sociologiska institutionen vid Uppsala universitet.


Lite ironiskt att han själv trots sin höga akademiska rang drabbas av åldersfixeringen.

Han var även institutionens chef, prefekt, i 13 år. Slutet på forskarkarriären inom institutionens väggar blev inte vad han tänkt sig.
– Jag ville absolut fortsätta, och tog för givet att jag skulle få det. Men i stället konfiskerade dåvarande institutionsledningen de pengar jag hade kvar och hade tänkt använda en tid efter 67-årsdagen. Luften gick helt och håller ur mig efter det, säger han.

I UNT häromdagen beskrev Leif Lewin, en av de medverkande i onsdagskvällens debatt, om ”the new brain drain”, alltså hur akademiker som närmar sig pension försvinner till utlandet*. Där vet de att de kommer att kunna fortsätta sin gärning även när de passerat 67, vilket man inte kan vara säker på i Sverige. Lars Tornstam känner till sådana exempel.
– En bekant försvann till Chicago där han kunde fortsätta åtminstone ett decennium efter pension. Själv känner jag mig som en nedskjuten fågel. Jag mådde och mår inte alls bra. Forskning ska bedömas efter vetenskaplig kvalitet och meriter. Att göra det efter ålder är vanvett, säger han.


*http://www.unt.se/debatt/usa-far-skorda-var-forskarsadd-2265573.aspx


Edit: Se även arbetsgivare-valjer-bort-aldre-overviktiga-icke-europeer-t27623.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav Huggorm » 2013-02-17 0:42:59

Alliansen vill ju höja pensionsåldern till 75, så det finns hopp :wink:
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav Alien » 2013-02-17 0:53:26

Här är DO:s rapport Åldersdiskriminering i svenskt arbetsliv:

Resultatet visar bland annat att det är rekryteringssituationer som är särskilt kritiska och att både yngre och äldre diskrimineras i dessa situationer. Ett annat exempel på diskriminering är äldre inte får tillgång till eftertraktade resurser som möjliggör meritering och utveckling. Studien visar också att åldersskämt mot både yngre och äldre finns som en form av en sällan ifrågasatt vardagsdiskriminering.
http://www.do.se/sv/Material/Aldersdisk ... arbetsliv/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav Alien » 2013-02-17 1:06:42

Man behöver inte vänta till 60 år för att bli "överårig".

Nydisputerade anses för gamla vid 34 års ålder.

UNT skrev:När den nya forskarutbildningen infördes på 70-talet var avsikten att grundexamen skulle avläggas vid 24 års ålder och doktorsexamen vid 28. I verkligheten antas doktoranderna, enligt SCB, först i 29 årsåldern och disputerar vid 34 års ålder. Statsmakten uppfattar detta som ett problem, och redan här uppstår viss diskriminering.
http://www.unt.se/debatt/nydisputerade- ... 74860.aspx

Man kan ju fråga sig vad diskrepansen beror på. Hade de som införde den nya forskarutbildningen varit för optimistiska? Är doktoranderna för ambitiösa och tar tid på sig (och skriver för långa avhandlingar)? Har de för bråttom att bilda familj, vilket sinkar dem?

Och vilka är det som tycker att 34-åringar är "för gamla"? Jo, de privata företag som rekryterar anställda.

När doktoranderna disputerat i 30-årsåldern möts de ofta av misstänksamhet utanför universitetet. De stora bolagen vill helst anställa personer i tjugoårsåldern. De anses mer formbara. I vissa verksamheter uppfattas dessutom akademiska dygder, som odling av kritiskt tänkande och systematiskt ifrågasättande, snarare som en belastning än som en tillgång.

Till saken hör att stora delar av svensk industri, till skillnad från tysk, inte har någon tradition av att tillskriva doktorsexamen något större värde. Mycket talar tyvärr för att odisputerade personer ogärna rekryterar folk som är högre utbildade än de själva är. Ett lysande undantag är läkemedelsindustrin. Drygt 70 procent av dem som disputerar vid farmaceutisk fakultet går vidare till industrin.


Även inom universiteten diskrimineras det:
Det kan även noteras att det uppstått en glidning till följd av managementväldet, som införs bakvägen, vilket medfört att man kan frångå grundlagens strikta kriterier skicklighet och förtjänst till förmån för ”lämplighet” etc. Här kan ålder vara en viktig faktor. Kan man låta bli att anställa en 60-åring som professor till förmån för en 40-åring gör dagens regelverk det ofta fullt möjligt även om 60-åringen är en skickligare forskare.


Och så är det yrkesförbudet för professorer som fyllt 67 år (som Lars Tornstam).
Ett problem jag flera gånger stött på i min verksamhet som doktorandombudsman är det yrkesförbud för professorer som inträder vid 67 års ålder.

Det finns förvisso enstaka professorer som gärna kunde pensioneras förr, institutioner där medarbetarna räknar dagar tills professorn ska gå i pension, men överlag framstår yrkesförbudet som idiotiskt – ett slöseri med resurser.

En del av professorerna som går i pension är utomordentligt skickliga handledare som står högt i kurs, och har fört en lång rad doktorander till disputation.


Å andra sidan är ju en professor i praktiken oavsättlig. Det finns professorer som är usla både som chefer och som handledare för doktorander. De råkar i bråk med kollegor, och de doktorander och anställda som kan flyr. Och de kan dessutom i praktiken slutat vara aktiva forskare. Det enda sättet att bli av med professorn är då pensioneringen. Man skulle ju kunna tänka sig att de som fortfarande är aktiva forskare och/el bra handledare fick stanna. Dvs att det skulle vara en möjlighet men inte en självklar rätt att få fortsätta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav HenrikE » 2013-02-17 1:23:45

På KTH får man sparken när man fyller sextiosju. Jag undervisade i ämnen med lärarbrist och var uppskattad av studenterna (utsedd till högskolans bästa lärare), så jag fortsatte hålla mina kurser som vanligt. Det har jag gjort i fyra år nu utan ett öre i lön men tillfredsställelsen att göra ett bra jobb och stödet från kolleger och studenter är belöning nog. Fast som exempel på åldersdiskriminering är det nog oöverträffat.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav plåtmonster » 2013-02-17 5:11:00

Kanske man skulle starta ett separat utbildningsinstitut, lärare finns, studenter finns ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav rapchic » 2013-02-17 8:56:48

även annars åldersdiskrimineras det ju. Många ser ju på äldre som gaggiga, med alzheimers, som har blöja, vet inte vad dom gör etc etc.
förr respekterades äldre just för att dom var äldre, för dom hade antagligen glömt mer än vad hela ens liv var. Det är mycket kunskap som försvinner då äldre dör även om dom inte var högutbildade utan tex bönder, skogsarbetare, husfruar m.m. som här. Jag menar vem vet nuförtiden hur man stämmer en sågsvans, snart är det borta helt :(

Jag säger inte att man ska respektera äldre för att jag själv är gammal (jag är ju bara 25) utan för att jag själv gör det och jag tycker dom är värd det och jag älskar ju "mina äldre" också.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav Huggorm » 2013-02-17 10:39:48

Förr respekterades äldre för att de hade en otrolig massa erfarenheter och kunskap som de samlat in under hela sitt liv. Men samhället har ju ändrat sig otroligt mycket nu, så de kunskaperna och erfarenheterna dagens gamla har är ofta irrelevanta i nuläget. Det var en annan sak på den tiden då man levde på ungefär samma sätt som föregående generationer.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav elle » 2013-02-17 10:45:18

jag tror nästan alla kullturer respekterar äldre utom den västerländska.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-17 11:12:43

Åldersdiskriminering märks även inom vården m.m. Man får inte samma rehab eller hjälp, och det börjar vid 30, och blir extra tydligt efter man fått barn (en tröskel där man plötsligt är mindre värd eftersom barn är mer värda).

Jag märker mycket stor skillnad på när det satsades på mig som ung lovande arbetskraft, och på när jag blev äldre och "inte värd att satsa på". Efter sjukersättning blev det ännu värre. Och är det tal om barn, så är man så i skuggan att man undrar om de inser att barnen är beroende av en frisk förälder som har möjlighet att ta sitt ansvar.

Jag syftar inte bara på vård, utan de flesta instanser/myndigheter.

Efter pension (ålders) blir det ännu värre. Vem har inte haft kontakt med äldre som inte får adekvat vård, rehab, smärtstillande? Eller som får hjälp när de medicinerar fel? På en arbetsplats jag var, dog en äldre av syrebrist för att hon inte kunde hantera sin astmaspray. Det mesta sprayades ut i luften, och läkaren sket mest i det, och påpekade att man inte får mer än en spray per månad, det "är inte bra" att använda så mycket.

Min egen mormor fick rent jävla USEL behandling vid kotkompression. Smärtstillande var också uselt, och hon skrek rakt ut många gånger per dag. Fick morfin i så låg dos att hon inte ens var påverkad av det - de hade klart kunnat höja. Ska det inte vara bättre i livets slutskede? Min egen insyn i hur mormor hade det, verkligen bekräftade hur lite äldre är värda. Fy fan vilken dålig vård, stöd hon fick. Och hur utlämnad, ensam och struntad i hon fick känna sig.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav Miche » 2013-02-17 11:24:01

elle skrev:jag tror nästan alla kullturer respekterar äldre utom den västerländska.

Jag anser att du har fel, det är nog tyvärr Sverige som är sämst i det avseendet, i flera andra västerländska länder så som USA och Tyskland respekteras äldre och deras livserfarenhet mycket högre än här.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav lillmupp » 2013-02-17 11:28:48

Huggorm skrev:Men samhället har ju ändrat sig otroligt mycket nu, så de kunskaperna och erfarenheterna dagens gamla har är ofta irrelevanta i nuläget. Det var en annan sak på den tiden då man levde på ungefär samma sätt som föregående generationer.


Intressant illustration av den missuppfattning som är så vanlig bland, speciellt, många unga.

Vi lever i en tid av illusionen att det som sker idag är så nytt nytt nytt och uniiikt!
Att "äldre" inte har någon relevant erfarenhet av detta "nya".
Jag är inte direkt gammal (dock s.k. "medelålders") men kan ju säga att det är inte så himla mycket nytt under solen idag, jämfört med för 30 år sedan.

Vissa argumenterar att "gamla stötar håller utvecklingen tillbaka". Ja, så är det kanske i viss utsträckning och jag har sett en del anmärkningsvärda exempel på det.
Men jag tänker då lite på ett visdomsord av Isaac Asimov, fritt översatt "Människans kunskap ökar snabbare än hennes visdom att tillämpa den".
Det finns alltså ett visst värde i att ha ett lugnare tempo i världen. Det finns ett stort värde i att låta äldre generationer vara med och påverka samhällets framfart (som ofta kallas "utveckling") så att vi kan utveckla vårt samhälle, inte enbart förändra.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav lillmupp » 2013-02-17 12:01:01

Miche skrev:
elle skrev:jag tror nästan alla kullturer respekterar äldre utom den västerländska.

Jag anser att du har fel, det är nog tyvärr Sverige som är sämst i det avseendet, i flera andra västerländska länder så som USA och Tyskland respekteras äldre och deras livserfarenhet mycket högre än här.


Ja, jag har också den bilden, att Sverige är särskilt dåligt på att ta tillvara, ta vara på och vårda om våra äldre.
Möjligen kan det vara illa även i vissa gamla sovjetstater men det är inget jag vet, endast anar.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav rapchic » 2013-02-17 12:22:15

Huggorm skrev:Förr respekterades äldre för att de hade en otrolig massa erfarenheter och kunskap som de samlat in under hela sitt liv. Men samhället har ju ändrat sig otroligt mycket nu, så de kunskaperna och erfarenheterna dagens gamla har är ofta irrelevanta i nuläget. Det var en annan sak på den tiden då man levde på ungefär samma sätt som föregående generationer.

erfarenheter är fortfarande erfarenheter (och var skulle vi lära oss hässjning m.m. om inet av mormor och morfar ingen annan kan ju)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav Huggorm » 2013-02-17 12:40:19

rapchic skrev:
Huggorm skrev:Förr respekterades äldre för att de hade en otrolig massa erfarenheter och kunskap som de samlat in under hela sitt liv. Men samhället har ju ändrat sig otroligt mycket nu, så de kunskaperna och erfarenheterna dagens gamla har är ofta irrelevanta i nuläget. Det var en annan sak på den tiden då man levde på ungefär samma sätt som föregående generationer.

erfarenheter är fortfarande erfarenheter (och var skulle vi lära oss hässjning m.m. om inet av mormor och morfar ingen annan kan ju)

Visst, men 99% av den yngre delen av befolkningen är ju mera intresserad av mobiler och facebook, och där har de gamla inte mycket att lära ut
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav rapchic » 2013-02-17 12:46:13

Huggorm skrev:
rapchic skrev:
Huggorm skrev:Förr respekterades äldre för att de hade en otrolig massa erfarenheter och kunskap som de samlat in under hela sitt liv. Men samhället har ju ändrat sig otroligt mycket nu, så de kunskaperna och erfarenheterna dagens gamla har är ofta irrelevanta i nuläget. Det var en annan sak på den tiden då man levde på ungefär samma sätt som föregående generationer.

erfarenheter är fortfarande erfarenheter (och var skulle vi lära oss hässjning m.m. om inet av mormor och morfar ingen annan kan ju)

Visst, men 99% av den yngre delen av befolkningen är ju mera intresserad av mobiler och facebook, och där har de gamla inte mycket att lära ut

dom finns (altså äldre som kan lära ut sånt) men dom är väl lika vanliga som ung som vill lära sig hässja hö.
fast rent historiskt är det ju fortfarande en stor skatt som går förlorad. Jag tycker nästan det är konstigt att museer m.m. inte har folk ute i bygderna jämt och ständigt.

småbruk m.m. har ju också blivit mer inne/mordernt
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav slackern » 2013-02-17 12:58:15

rapchic skrev:
Huggorm skrev:
rapchic skrev:erfarenheter är fortfarande erfarenheter (och var skulle vi lära oss hässjning m.m. om inet av mormor och morfar ingen annan kan ju)

Visst, men 99% av den yngre delen av befolkningen är ju mera intresserad av mobiler och facebook, och där har de gamla inte mycket att lära ut

dom finns (altså äldre som kan lära ut sånt) men dom är väl lika vanliga som ung som vill lära sig hässja hö.
fast rent historiskt är det ju fortfarande en stor skatt som går förlorad. Jag tycker nästan det är konstigt att museer m.m. inte har folk ute i bygderna jämt och ständigt.

småbruk m.m. har ju också blivit mer inne/mordernt


Varsågod här har du en sida som borde intressera dej. Om du inte redan är medlem. :)

http://www.alternativ.nu/
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav rapchic » 2013-02-17 13:02:21

slackern skrev:
rapchic skrev:
Huggorm skrev:Visst, men 99% av den yngre delen av befolkningen är ju mera intresserad av mobiler och facebook, och där har de gamla inte mycket att lära ut

dom finns (altså äldre som kan lära ut sånt) men dom är väl lika vanliga som ung som vill lära sig hässja hö.
fast rent historiskt är det ju fortfarande en stor skatt som går förlorad. Jag tycker nästan det är konstigt att museer m.m. inte har folk ute i bygderna jämt och ständigt.

småbruk m.m. har ju också blivit mer inne/mordernt


Varsågod här har du en sida som borde intressera dej. Om du inte redan är medlem. :)

http://www.alternativ.nu/

andra gången i veckan som jag blivit tipsad men jag är redan medlem sen länge faktiskt (även om vi inte är sååå alternativa än)
men jag tycker ändå äldre överklassar forum eftersom dom kan visa el se på då man gör fel och rätta.
För somsagt vi lär ju oss hässjning (och anförskaffning av hässjestänger) av morfar och nu när vi har plats ska jag be min gammelmormors lillasyster att lära mig väva.
skogsbruk med häst är ju nånting som kommer upp hela tiden också då man pratar med morfar eftersom vi nu skaffat häst (och hans första jobb var ju i skogen under tiden man använde häst)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav plåtmonster » 2013-02-17 23:52:33

Det som skiljer är om man kan omvärdera det som var relevant när man växte upp eller om man lever kvar i det och därmed hindrar utveckling. Undantaget inveckling och förändring för sin egen skull. Att rådfråga äldre är ofta givande.

Dock måste man tänka igenom vad som är relevant i den miljö man lever i. Kunskaper om internet kan vara mer relevant än odlingsmetod för vete. Eller mekanik mer än elektronik för några decennier sedan.

Sjukvårdens brist på omsorg är ju en direkt signal att privata försäkringar mm är lämpligt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav lillmupp » 2013-02-18 21:20:15

plåtmonster skrev:Det som skiljer är om man kan omvärdera det som var relevant när man växte upp eller om man lever kvar i det och därmed hindrar utveckling.


Vet inte riktigt vilket inlägg detta är ett svar på.. ("Det som skiljer..")
Men jag håller med om att just denna förmåga till omvärdering är oerhört viktig!
Trevligt är att denna förmåga beror inte av ålder :)

Huggorm skrev:Visst, men 99% av den yngre delen av befolkningen är ju mera intresserad av mobiler och facebook, och där har de gamla inte mycket att lära ut

plåtmonster skrev:Dock måste man tänka igenom vad som är relevant i den miljö man lever i. Kunskaper om internet kan vara mer relevant än odlingsmetod för vete. Eller mekanik mer än elektronik för några decennier sedan.


Dessa två citat är lite typiska för lite yngre människor. Förlåt mig om jag verkar lite nedlåtande men alltså.. *suck*

Världen och verkligheten består av bra mycket mer än mobiltelefoni och senaste sociala mediet. Dessa och andra fenomen är möjligen verktyg och möjliggörare, men de utgör inte grunden för ett bra liv med goda mellanmänskliga relationer och respekt för liv och natur. De betyder, utöver möjligen visst förenklande av kommunikation, inte ett skit för hur vi ska ge våra barn en bra uppväxt eller våra gamla god vård eller se till att vi bygger och utvecklar demokrati. För det behövs främst erfarenhet och kunskap om hur vi provat andra lösningar.

Garanterar att kunskaper om Internet inte hjälper så mycket när magen är tom, då behövs mer kunnande av helt annan art och även om Internet (i bästa fall) kan hjälpa till så krävs mer än läs- och surfkunnande för att få fram vete eller annan mat.

Föreställningen om att elektronik skulle vara mer relevant än mekanik (eller tvärtom, skit samma) är rent absurd. Dessa är olika aspekter av teknologi och verkligt intressanta tekniska lösningar innehåller båda dessa (och ett antal till) discipliner. För att förstå att tillämpa dessa discipliner krävs just (återigen) kunskap och erfarenhet.

Ett passande citat: "De som glömmer sin historia är dömda att upprepa dess misstag".
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav Frimodig » 2013-02-18 21:36:32

Alien skrev:I UNT häromdagen beskrev Leif Lewin, en av de medverkande i onsdagskvällens debatt, om ”the new brain drain”, alltså hur akademiker som närmar sig pension försvinner till utlandet*. Där vet de att de kommer att kunna fortsätta sin gärning även när de passerat 67, vilket man inte kan vara säker på i Sverige. Lars Tornstam känner till sådana exempel.
– En bekant försvann till Chicago där han kunde fortsätta åtminstone ett decennium efter pension. Själv känner jag mig som en nedskjuten fågel. Jag mådde och mår inte alls bra. Forskning ska bedömas efter vetenskaplig kvalitet och meriter. Att göra det efter ålder är vanvett, säger han.


Jag var på den där diskussionen, på GH.

Joakim Palme och grabben från Ifau, Anders Forsslund, var bra, resten var nån underhållning.

Sveriges ålderssammansättning håller på att skapa problem. Vi måste lära oss utnyttja äldre människor mkt bättre. Naturligtvis måste det vara ett självständigt val hur länge man vill jobba efter 65, men det bör ges möjlighet för alla att jobba så långe de vill. De behövande kommer bara att bli fler och fler.

Tornstam verkade inte seriös. En gnällig gubbe, jag växte upp med såna, så jag är inte imponerad.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav plåtmonster » 2013-02-18 22:42:16

lillmupp skrev:grunden för ett bra liv med goda mellanmänskliga relationer och respekt för liv och natur.

Dynamiken i samhället och relationer förändras med tiden bl.a på grund av mer möjligheter som individ, ändrade värderingar, andra förutsättningar för jobb osv. Ofta kommer erfarenheterna från förr med vissa inbyggda förutsättningar som man måste rensa bort för att kunna dra nytta av erfarenheten. Ofta är det metasammanhanget som är någorlunda tidlöst.

lillmupp skrev:olika aspekter av teknologi och verkligt intressanta tekniska lösningar innehåller båda dessa

Frågan är vilken teknologi som är mest relevant.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav Alien » 2013-02-19 1:08:56

När det gäller att samarbeta med andra människor kan man tänka sig att de med erfarenhet klarar det bättre. Och ingen ska inbilla mig att dagens människa är helt väsensskild från gårdagens människa trots teknik och ev ändrade värderingar.

Har för mig att någon undersökning visade att tvärt emot vad man trodde så var äldre människor mindre borta från jobbet än yngre, de var alltså inte sjukare. Vet iofs inte om de yngre var sjukare, frånvaron kan bero på mycket, flitigt festande med åtföljande baksmälla, föräldraskap med sjuka barn och en mindre sträng moral, dvs man sjukskrev lite som man ville så fort man kände sig trött, medan de gamla plikttrogna alltid släpade sig till jobbet.

En annan allmän åsikt var att äldre hade svårt att lära sig nya saker, ja det var nog omöjligt för dem. De kunde visst lära sig nya saker, men det tog något längre tid.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Vid 33 är man passé" (om åldersdiskriminering)

Inläggav Vildsvin » 2013-02-19 10:36:01

Man ska dock komma ihåg att majoriteten jobb förmedlas genom kontakter och inte genom att skicka in formella ansökningar. För en yngre person är det senare mer naturligt, man har ju inte hunnit bygga upp ett nätverk. Medan en äldre person som söker jobbet formellt väcker misstänksamhet, "om personen nu är så bra varför har vi inte hört talas om denne förut?".

Just universitetsvärlden är väl ett specialfall med sin huggsexa om anslag.

lillmupp skrev:Världen och verkligheten består av bra mycket mer än mobiltelefoni och senaste sociala mediet. Dessa och andra fenomen är möjligen verktyg och möjliggörare, men de utgör inte grunden för ett bra liv med goda mellanmänskliga relationer och respekt för liv och natur. De betyder, utöver möjligen visst förenklande av kommunikation, inte ett skit för hur vi ska ge våra barn en bra uppväxt eller våra gamla god vård eller se till att vi bygger och utvecklar demokrati.


Fast å andra sidan är det många som inte kan arbeta om de inte har mobiltelefon. Att betala hyran på den fysiska banken istället för på internetbanken leder till höga avgifter. På vissa inrättningar kan man inte betala kontant. Osv, osv.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in