Vad är nödvärn?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är nödvärn?

Inläggav Alien » 2013-02-07 23:38:26

Här är ett fall där jag tycker det är nödvärn, men det tycker inte lagen.

En kvinna blev brutalt misshandlad av sin make i över ett år.

DN skrev:Enligt hennes advokat slog han henne och sparkade henne, brände henne med cigaretter i ansiktet, låste ute henne på balkongen en hel natt på vintern, och släpade henne vid ett tillfälle i håret nedför tre trappor.

Hennes rop på hjälp, anmälningar till polis och vädjan till lokala kvinnoföreningar blev aldrig hörda. En natt, sedan han hotat att skjuta henne med ett luftgevär, slog hon till honom i huvudet med kolven på geväret så hårt att han avled. Hon försökte göra sig av med kroppen och anförtrodde sig för en vän, som anmälde henne
http://www.dn.se/nyheter/varlden/dodsdo ... nna-uppror

He had it coming, säger jag. Hade hon inte råkat slå ihjäl honom så hade han slagit ihjäl henne förr el senare.

Fast nu kommer hon att avrättas för mord.

I augusti 2011 dömdes Li Yan till döden för mord, och förra månaden godkände högsta domstolen i Peking straffet.

Amnesty International befarar att Li Yan kommer att ha mist sitt liv redan före det kinesiska nyåret nu på söndag.

Våld i hemmen ligger som en mörk skugga över Kina. Kvinnors rättsliga skydd är bristfälligt och misshandel betraktas ofta av polis som en intern familjeangelägenhet.

Li Yan är bara en av tusentals kvinnor som är dömda till döden eller till långa fängelsestraff för att ha dödat eller skadat sina makar. Hela 80 procent av alla kvinnliga fångar i staden Fuzhou som dömts för att ha dödat eller attackerat sina män hade utstått misshandel, enligt South China Morning Post. Andra studier pekar på att bilden är liknande i hela Kina.

Runt om i landet genomförs regelbundet protester med krav på ökad rättssäkerhet för kvinnor. På alla hjärtans dag förra året demonstrerade kvinnor i Peking, utklädda i vita bröllopsklänningar med blodfläckar.


Har för mig att kvinnor dömts till långa fängelsestraff el döden i USA också. Juryn har väl inte trott på att de verkligen varit misshandlade. Eller tyckt att de kunde väl ha lämnat mannen istf att döda honom.

Vet inte om Li Yan hade någon möjlighet att lämna honom. Det kan vara ont om bostäder och svårt att få tag på en om man inte har mycket pengar. Och kvinnohus, finns det i Kina?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är nödvärn?

Inläggav Alien » 2013-02-07 23:47:23

Det finns ett liknande fall som behandlas i UR:s serie Jag litade på lagen:

UR skrev:Efter år av misshandel sköt Carina ihjäl sin sambo. Hon hävdade nödvärn och menade att hon sköt för att avvärja hotet från sambon.

http://www.ur.se/Produkter/173293-Jag-l ... r-forovare

Carina var en mogen kvinna med en nästan vuxen dotter, men ändå otroligt naiv. Hon arbetade (som frisörska?) i ett fängelse och blev kär i en kriminell. Det var förstås förbjudet och när han berättade om det så det blev offentligt fick hon sluta. När han blev fri flyttade han in till henne. Hur kan man involvera sig med en tungt belastad kriminell? Kärleken övervinner allt, tror en del kvinnor.

Han hade inte slutat med sitt kriminella liv. När hon protesterade mot att han ägnade sig åt narkotikahandel i hennes hem smällde han till henne. Han hotade både henne och hennes dotter. Han åkte in igen, men hon kände sig ändå inte trygg. Han hade sina kriminella kontakter så hon skulle inte känt sig trygg även om hon flyttat till någon annan plats i Sverige.

Hon sköt honom i huvudet när han sov.

Polisen kom snart på att det var hon som gjort det. Hon fick 10 år och kom ut efter sex år. Nödvärn gällde inte, iom att han sov, det var alltså ingen omedelbar fara. Å andra sidan, hade han verkligen hotat henne akut hade hon knappast haft en chans.

Kanske var det värt sex år i fängelse att slippa leva resten av livet i skräck för att mannen skulle döda henne och/el hennes dotter.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är nödvärn?

Inläggav Zima33 » 2013-02-08 0:44:16

Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vad är nödvärn?

Inläggav slackern » 2013-02-08 1:06:17

Alien skrev:Det finns ett liknande fall som behandlas i UR:s serie Jag litade på lagen:

UR skrev:Efter år av misshandel sköt Carina ihjäl sin sambo. Hon hävdade nödvärn och menade att hon sköt för att avvärja hotet från sambon.

http://www.ur.se/Produkter/173293-Jag-l ... r-forovare

Carina var en mogen kvinna med en nästan vuxen dotter, men ändå otroligt naiv. Hon arbetade (som frisörska?) i ett fängelse och blev kär in kriminell. Det var förstås förbjudet och när han berättade om det så det blev offentligt fick hon sluta. När han blev fri flyttade han in till henne. Hur kan man involvera sig med en tungt belastad kriminell? Kärleken övervinner allt, tror en del kvinnor.

Han hade inte slutat med sitt kriminella liv. När hon protesterade mot att han ägnade sig åt narkotikahandel i hennes hem smällde han till henne. Han hotade både henne och hennes dotter. Han åkte in igen, men hon kände sig ändå inte trygg. Han hade sina kriminella kontakter så hon skulle inte känt sig trygg även om hon flyttat till någon annan plats i Sverige.

Hon sköt honom i huvudet när han sov.

Polisen kom snart på att det var hon som gjort det. Hon fick 10 år och kom ut efter sex år. Nödvärn gällde inte, iom att han sov, det var alltså ingen omedelbar fara. Å andra sidan, hade han verkligen hotat henne akut hade hon knappast haft en chans.

Kanske var det värt sex år i fängelse att slippa leva resten av livet i skräck för att mannen skulle döda henne och/el hennes dotter.


Nödvärn får du bara använda för att försvara dej och inte använda mer våld än vad nöden kräver. Sover människan i fråga är ett skott i huvudet klart övervåld. Enligt lagen går det troligtvis under mord eller dråp.

Sedan har dom säkert gått på förmildrande omständigheter i och med att hon bara dömdes till 10 års fängelse.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är nödvärn?

Inläggav plåtmonster » 2013-02-08 1:12:51

"Don't get caught" ? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad är nödvärn?

Inläggav Trollmor » 2013-02-08 1:18:19

För länge sedan läste jag en tidningsartikel om en kille som jobbade på en mindre verkstad. Arbetskamraterna visste att han höll på med knarklangning eller något sådant, och försökte övertala honom att sluta. En dag kom två personer inrusande på arbetsplatsen med dragna vapen och började bråka med den här killen. En av arbetskamraterna lyckades få tag på den ene angriparen och avväpnade honom. Men si det skulle han inte ha gjort! De som rusade in var poliser, och sådana får man ju inte ge sig på! Åtal!

Jag undrar fortfarande hur det gick, men det stod inte i det numret av tidningen. Själv tycker jag det var både modigt och rådigt gjort att plocka av den ena angriparen vapnet.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Vad är nödvärn?

Inläggav Alien » 2013-02-08 1:33:02


Lagen säger dock att våldet inte får vara uppenbart oförsvarligt. (Jfr Polislagen 10 §; våldet skall vara försvarligt). I vissa fall kan någon som använt sig av uppenbart oförsvarligt våld ändå gå fri från straff. Enligt Brottsbalken 24:6 skall man gå fri från ansvar "om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig." Detta kallas nödvärnsexcess.
Lagen tar upp fyra omständigheter då rätt att bruka nödvärn föreligger:
Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
Mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
Mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg.
Mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.

Det här med nödvärnsexcess, att "svårligen kunna besinna sig" är också en tolkningsfråga. När man blir utsatt för dödshot sprutar adrenalinet.

Det andra fallet i Jag litade på lagen: När offer blir förövare handlar om att bli utsatt för ett rån:
När Bakthear blev rånad i butiken där han jobbade, sköt han en av rånarna.
http://www.ur.se/Produkter/173293-Jag-l ... r-forovare

En av rånarna hade ett vapen. Guldsmedsägaren och hans biträde, Bakthear, var obeväpnade. Båda var ursprungligen från Irak. Men Bakthear hade varit i den kurdiska gerillan. Han övermannade rånaren och tog ifrån honom vapnet. De båda rånarna sprang ut och satte sig i bilen. Bakthear följde efter och sköt två skott. Han träffade ene rånaren i axeln.

Bakthear sade att han ju inte visste om bägge rånarna var beväpnade. Men ingen av dem steg ur bilen. Dessutom stod han bredbent med tvåhandsfattning när han sköt, vilket på något sätt visade att han inte agerade i panik.

Do olika domstolarna dömde olika men han fick till slut fängelse och fick betala skadestånd till den sårade rånaren. Även om vissa tyckte Bakthear var en hjälte. Jag tycker själv rånaren fick skylla sig själv. Går man beväpnad in i en butik för att råna är det rätt åt en om man blir skadad. Om rånarna visste att de kunde råka ut för det skulle de kanske inte vara så pigga på att råna. Jag tänker som det primitiva folket.

Guldsmedsbutiksägaren sålde sin butik och flyttade till Marocko och blev mäklare i stället. Då kan man tjäna mycket pengar men det syns inte utanpå, sade han, så man slipper vara rädd för att bli rånad.

Rån mot guldsmeder har ökat kraftigt de senaste åren. Samtidigt blir tillslag mot andra mål, till exempel butiker och värdetransporter, allt mer sällsynt.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ran-m ... 807242.svd
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är nödvärn?

Inläggav Alien » 2013-02-08 1:43:24

Nödvärn har diskuterats i andra trådar (i andra avd):

här och här.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är nödvärn?

Inläggav HGJ » 2013-02-08 12:29:41

Alien skrev:Det andra fallet i Jag litade på lagen: När offer blir förövare handlar om att bli utsatt för ett rån:
När Bakthear blev rånad i butiken där han jobbade, sköt han en av rånarna.
http://www.ur.se/Produkter/173293-Jag-l ... r-forovare

En av rånarna hade ett vapen. Guldsmedsägaren och hans biträde, Bakthear, var obeväpnade. Båda var ursprungligen från Irak. Men Bakthear hade varit i den kurdiska gerillan. Han övermannade rånaren och tog ifrån honom vapnet. De båda rånarna sprang ut och satte sig i bilen. Bakthear följde efter och sköt två skott. Han träffade ene rånaren i axeln.

Bakthear sade att han ju inte visste om bägge rånarna var beväpnade. Men ingen av dem steg ur bilen. Dessutom stod han bredbent med tvåhandsfattning när han sköt, vilket på något sätt visade att han inte agerade i panik.

Do olika domstolarna dömde olika men han fick till slut fängelse och fick betala skadestånd till den sårade rånaren. Även om vissa tyckte Bakthear var en hjälte. Jag tycker själv rånaren fick skylla sig själv. Går man beväpnad in i en butik för att råna är det rätt åt en om man blir skadad. Om rånarna visste att de kunde råka ut för det skulle de kanske inte vara så pigga på att råna. Jag tänker som det primitiva folket.

https://lagen.nu/dom/nja/1995s661
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Vad är nödvärn?

Inläggav Flawed » 2013-02-09 1:23:25

Man ska nog inte typ stycka eller gömma kroppen om man vill hävda nödvärn.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vad är nödvärn?

Inläggav Gafsan » 2013-02-09 1:26:32

Flawed skrev:Man ska nog inte typ stycka eller gömma kroppen om man vill hävda nödvärn.


Nej, det tror inte jag heller. Man ska ringa polisen på en gång, och erkänna allt och gråta.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vad är nödvärn?

Inläggav plåtmonster » 2013-02-09 1:50:06

Utom om man har AS för då kanske man har svårt att kommunicera känslor och blir tagen för att vara kallblodig..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad är nödvärn?

Inläggav Alien » 2014-09-14 1:54:12

Bump!

Ja, klart man bör ringa polisen istf att försöka göra sig av med kroppen. Men i ett land med dödsstraff förstår jag att man kan gripas av panik. Li Yan hade knappast något förtroende för polisen heller mtp att de struntat totalt i hennes anmälningar tidigare.

Li Yan är ännu inte avrättad:

2014-06-25 17:28 CEST
Hoppet har tänts för 43-åriga Li Yan, som i augusti 2011 dömdes till döden för mordet på sin make, Tan Yong. Högsta domstolen har nu upphävt dödsdomen och skickat tillbaka fallet till domstolen i Sichuan med en uppmaning att ompröva fallet.
http://www.amnesty.se/press/#
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är nödvärn?

Inläggav Alien » 2014-09-14 2:20:21

Så har vi ett aktuellt fall på nödvärn, den 89-årige mannen som blev påhoppad av en rånare. Han reagerade instinktivt och slog tillbaka med en rak höger.

Rånaren visste inte vem han attackerade när han drog ner Yngve Svedlund på marken. Den gamle boxaren skickade ut killen i närmsta buskage med en rak höger.
– Bra gjort, säger polisen Jonny Petersson.

I stadsdelen Vårberg i Stockholm har man länge haft problem med kriminella ungdomsgäng. I augusti har flera överfall mot pensionärer polisanmälts.
– Man ger sig på de man tror är svaga, så är det tyvärr, säger Jonny Petersson som är närpolischef i Skärholmen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19434607.ab

Folk jublar ju. Få tänker "stackars rånaren, tänk om han slagit i huvudet och blivit allvarligt skadad." I det här fallet föll han i en buske. Det är värre att pensionärerna inte ska våga gå ut. Alla har inte ägnat sig åt boxning.

UNT skrev:Med jämna mellanrum dyker de upp i nyhetsflödet. De brottsutsatta pensionärerna som otippat drämmer tillbaka med en knytnäve, karatespark eller krycka.

-Jag tvekade inte, det var en ren reflexrörelse. Jag kände att jag måste freda mig, säger Yngve Svedlund.
Han har blivit mycket omskriven för att han slog tillbaka mot rånaren som hoppade på honom i Vårberg i södra Stockholm.

Men var går egentligen gränsen för motvåld?

I Yngve Svedlunds fall anser polisen att lagen är helt på Yngves sida.

-Det är nödvärn i allra högsta grad. Du har rätt att försvara dig och din egendom med det våld som krävs. Jag tycker att han ska ha en eloge, säger Thomas Kreitz, polisinspektör i Skärholmen där händelsen utreds.
http://www.unt.se/omvarld/sla-tillbaka- ... 55320.aspx

Motvåldet måste vara proportionerligt. Det går inte att möta ett knytnävsslag med en pistol, då räknas våldet som oförsvarligt säger juristen. Och så fort angreppet är över så upphör nödvärnsrätten.

För att krångliga till det ytterligare finns en ventil som kan fria även den som passerat gränsen - om personen "svårligen kunnat besinna sig".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är nödvärn?

Inläggav earlydayminer » 2014-09-14 3:08:48

Personligen tycker jag det är fruktansvärt sorgligt att någon som lidit under en individs våld till den graden döms till döden när ena mardrömmen äntligen upphört. Det är verkligen ovärdigt. Så otroligt trött på alla dessa fega lortgrisar till individer som ger sig på sina partners. Särskilt när fysiskt överlägsna män år efter år misshandlar sina kvinnor både fysiskt och psykiskt. Det är sådana män man ska sätta mot en riktig fighter i en stängd octagon eller bur.

Jag tycker nödvärn är som svenska lagen beskriver det.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Vad är nödvärn?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-09-14 9:56:55

earlydayminer skrev:Det är sådana män man ska sätta mot en riktig fighter i en stängd octagon eller bur.


Har du sett `Bully Beatdown`?
De plasserer bråkete bøller i et bur, sammen med en irritert MMA fighter. :)
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Vad är nödvärn?

Inläggav Alien » 2019-02-16 3:06:20

Bump!

Den internationella uppmärksamheten räddade Li Yans liv.

The New York Times skrev:In an acknowledgment of the problem of domestic abuse in China, a court on Friday suspended the death sentence of a battered woman who had killed her husband, a case that drew international attention and a petition from hundreds of Chinese lawyers and feminists urging the court to reconsider.

The ruling, by the Sichuan Higher People’s Court, upheld the murder conviction against the woman, Li Yan, 44, but acknowledged, for the first time, that she had been the victim of domestic violence. The suspension means that after two years of good behavior, the sentence will be commuted to life in prison. Later, it may be reduced further.
https://www.nytimes.com/2015/04/25/worl ... i-yan.html

Dödsstraffet omvandlades till livstids fängelse. Senare kan straffet eventuellt bli tidsbestämt.

Mannens släktingar blev rasande:
Relatives of Ms. Li’s husband, Tan Yong, who have demanded her execution, threw shoes and papers at Ms. Li and her lawyer, shouting “Tramp!” and “Traitor!” according to Xiao Meili, an observer in the courtroom.


Mannen hade enligt Li Yan misshandlat henne i över ett år. Dragit henne i håret och slagit hennes huvud mot väggen, släckt cigaretter i hennes ansikte och på hennes ben, låst henne ute kalla nätter. Natten då han dödades hade han varit full, hotat att döda henne och slagit henne med ett luftgevär. Hon hade då gripit geväret och slagit honom i huvudet med pipan så han dog. Eftersom hon fortfarande var rädd för honom så hade hon skurit av honom huvudet.

Misshandel kan nu vara en förmildrande omständighet, "justified defence".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är nödvärn?

Inläggav Huggorm » 2019-02-16 3:16:55

Just detaljen att hon skar av honom huvudet efteråt försvårar ju fallet en aning...
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad är nödvärn?

Inläggav sussi83 » 2019-02-16 13:04:36

Alien klockrent med pankisen som gav rånaren en boxningsmatch. Helt rätt handlat.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad är nödvärn?

Inläggav sussi83 » 2019-02-16 13:10:58

Huggorm skrev:Just detaljen att hon skar av honom huvudet efteråt försvårar ju fallet en aning...

Grejen är väl om det fanns tillräckliga bevis för att han hade misshandlat henne i den omfattning som gjorde handlingen i proportion till det. Man kan tycka att det där med att skära av skallen var lite overkill men å andra sidan skulle han redan vara död? Vi får hoppas han var det för jag avskyr kvinnoplågare..
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad är nödvärn?

Inläggav slackern » 2019-02-16 13:48:28

sussi83 skrev:
Huggorm skrev:Just detaljen att hon skar av honom huvudet efteråt försvårar ju fallet en aning...

Grejen är väl om det fanns tillräckliga bevis för att han hade misshandlat henne i den omfattning som gjorde handlingen i proportion till det. Man kan tycka att det där med att skära av skallen var lite overkill men å andra sidan skulle han redan vara död? Vi får hoppas han var det för jag avskyr kvinnoplågare..


Ja huvuden på spetsade pålar kan nog vissa gilla som inredningsdetalj, själv tycker jag att det är något makabert.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är nödvärn?

Inläggav sussi83 » 2019-02-16 14:08:11

slackern skrev:
sussi83 skrev:
Huggorm skrev:Just detaljen att hon skar av honom huvudet efteråt försvårar ju fallet en aning...

Grejen är väl om det fanns tillräckliga bevis för att han hade misshandlat henne i den omfattning som gjorde handlingen i proportion till det. Man kan tycka att det där med att skära av skallen var lite overkill men å andra sidan skulle han redan vara död? Vi får hoppas han var det för jag avskyr kvinnoplågare..


Ja huvuden på spetsade pålar kan nog vissa gilla som inredningsdetalj, själv tycker jag att det är något makabert.

Jo klart det är det.
Men om det nu var så, att mannen hade misshandlat kvinnan under flera år kan det ju i vissa fall vara befogat. Han skulle ha hotat med att döda henne tex och hur den situationen sett ut vet vi inte. Men kan säga att hotas man till livet är det andra krafter som tar över förståndet.
Det kan ha funnits en hotbild i ett större perspektiv som vi inte känner till eller att kvinnan inte talar sanning och då var det såklart en väldigt makaber handling.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad är nödvärn?

Inläggav Huggorm » 2019-02-16 15:10:52

Det är väl som när man skall skjuta en björn eller ett vildsvin, det gäller att inte skadeskjuta för då kommer dom mot en och är sur, stressad och ännu farligare än vanligt. Var väl därför hon skar av honom skallen kanske, så han inte skulle vakna till igen som på film
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad är nödvärn?

Inläggav Alien » 2019-02-16 15:13:27

Kvinnan var fortfarande rädd för honom fast han var död. Hon var rädd för hans blick. Kan ju finnas vidskeplighet med också, att hans ande skulle kunna skada henne. Alltså skar hon av honom huvudet för att gömma undan det.

Spoiler: visa
Och placerade det i tryckkokaren. Sedan styckade hon kroppen.


Kanske blir man galen av att misshandlas och frukta att själv bli dödad. Hon fick ju ingen hjälp heller. Polisen, sjukhuset, kvinnoföreningen, alla rådde henne bara att härda ut.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in