Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav TORatANDET » 2013-02-03 17:13:35

Jag är skeptisk till att personer med AS/autismtillstånd skulle ha ett primärt problem med dåligt fungerande spegelneuroner, vilket hävdas ibland med hänvisning till forskning.

Några här med diagnos inom autismspektrum kan väl kolla på följande korta filmsekvens och berätta om ni reagerar snabbt och instinktivt (med hjälp av era spegelneuroner…)
Se 23.45-26 minuter cirka. (Spola alltså fram och börja titta vid 23 minuter och 45 sekunder in i filmen.)
http://www.svtplay.se/video/986850/28-1-del-2-av-3-din-opalitliga-hjarna-det-du-inte-ser
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-03 17:57:42

Nu har ju jag dels mycket snabb reaktionsförmåga, och dels är jag sedan en viss händelse särskilt känslig för sådant där.

Men visst, jag reagerade otroligt snabbt på det du syftar på. Min upplevelse av andra aspergare är inte heller att de saknar några spegelneuroner, inte när det gäller liknande det du länkar till i alla fall.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav earlydayminer » 2013-02-03 18:40:46

Spoiler: visa
Jag skvatt till och fick en rysning genom kroppen, men det kan ha varit för att jag blev överraskad. Svårt att säga, men det fungerade lite som så en skräckfilm är tänkt att fungera. Ljud, händelse-oväntad händelse.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-03 19:12:30

earlydayminer skrev:
Spoiler: visa
Jag skvatt till och fick en rysning genom kroppen, men det kan ha varit för att jag blev överraskad. Svårt att säga, men det fungerade lite som så en skräckfilm är tänkt att fungera. Ljud, händelse-oväntad händelse.

Japp, lite så var det.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Parvlon » 2013-02-03 19:19:36

Spoiler: visa
tog ett lite djupare andetag. Däremot när nån slår i foten i en dörrkarm så kan jag känna obehag (känner kanske igen det mer) sen tror jag inte det har med spegelneuroner att göra om det handlar om vad man själv upplevt men jag har skurit mig också givetvis.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Musicus » 2013-02-06 1:36:48

Jo, jag reagerade snabbt och instinktivt.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Jackal » 2013-02-06 8:14:13

Spoiler: visa
Jag var tvungen att se om sekvensen fem gånger, innan jag förstod vad det var jag skulle reagera över. Ändå har jag skurit av mig olika fingrar vid olika tillfällen, alla har dock gått att sy tillbaks och rädda.


:D
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Manar » 2013-02-06 8:24:59

Ryckte till omedelbart och fick rysningar när jag såg det med.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Gafsan » 2013-02-06 11:17:50

Jag reagerade mycket snabbt och instinktivt, på precis samma sätt som jag brukar reagera när det är jag själv som gör något liknande.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Tallbarr » 2013-02-06 11:35:09

Jag bara väntade på att det skulle ske vilket jag alltid gör i liknande situationer i filmer då det är ett återkommande scenario. Jag tycker det är obehagligt att se men jag reagerade inte särskilt starkt.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Schmetterling » 2013-02-06 11:50:36

Spoiler: visa
Nja, jag reagerade inte så mycket och jag fick inte ont själv vilket man tydligen skulle.

Jag gäspar när andra gäspar men folks känslor speglas alltid som frustration, stress och ilska i mig. Tror inte det är fel på spegelneuronerna i sig, däremot min hjärnas tolkning av mina (och andras) känslor.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav kattkvinna » 2013-02-07 15:32:52

Jag reagerade med obehag och nästan fysisk smärta och minns hur det känns när jag själv gjort det som mannen gör i det första exemplet. Det andra experimentet reagerade jag inte alls på. Det såg väl för fejkat ut antar jag.

För några år sedan frågade jag min utredningspsykolog om vad det är i hjärnan som är avgörande för theory of mind. Hon svarade spegelneuroner och hänvisade mig till boken: Varför jag känner som du känner - intuitiv kommunikation och hemligheten med spegelneuroner av Joakim Bauer. Den är bra som genomgång av fenomenet spegelneuroner. Men en läsare som jag med diagnos blev grymt besviken av författarens negativa och onyanserade ordalag om autism som en "allvarlig störning".

En lärare i utvecklingspsykologi i höstas sa på en videoföreläsning: Barn med autism har decimerade områden i hjärnan som har theory of mind att göra. Jaha, menade han att områden med spegelneuroner är decimerade? tänkte jag då.

Vad säger ni som har läst om spegelneuroner?
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Flawed » 2013-02-09 2:08:43

Jag blir väldigt illa berörd av att se folk bryta benet och sånt på tv.

Det är väl bara nåt trams som någon har hittat på utan något stöd av observationer.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Flawed » 2013-02-09 2:28:53

kattkvinna skrev:
En lärare i utvecklingspsykologi i höstas sa på en videoföreläsning: Barn med autism har decimerade områden i hjärnan som har theory of mind att göra. Jaha, menade han att områden med spegelneuroner är decimerade? tänkte jag då.

Vad säger ni som har läst om spegelneuroner?


Troligen inte.
Jag har läst lite sedan jag skrev mitt senaste inlägg här i tråden och det verkar som om det här med spegelnueroner och autism är en massa strunt.
-theory of mind ska sitta i främre prefrontala hjärnbarken.
http://www.nips.ac.jp/fmritms/conferenc ... pe1996.pdf

En artikel om spegelneuroner och autism:
http://sfari.org/news-and-opinion/in-br ... -in-autism
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-09 9:30:30

Flawed skrev:Jag blir väldigt illa berörd av att se folk bryta benet och sånt på tv.

Det är väl bara nåt trams som någon har hittat på utan något stöd av observationer.

Kanske samma som "vi ser inte hur personer känner, så den känner nog inget".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Kanin » 2013-02-09 10:03:28

Jag reagerade inte alls. Jag känner normalt inget instinktivt obehag av att se rent fysiska skador. Om däremot personen hade uttryckt stark psykisk smärta, t.ex. genom att gråta förtvivlat, så hade det kunnat påverkat mig mer känslomässigt.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav DrPepper » 2013-02-09 10:09:28

Reagerade också direkt. Kände en rysning i hela kroppen. Så spegelneuronerna verkar i vart fall vara aktiva för min del.
DrPepper
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-06-28
Ort: Järfälla

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Schmetterling » 2013-02-09 12:26:37

Men alltså, om man smittas av gäspningar fungerar ens spegelneuroner! Mycket enklare test, tycker jag. :roll:
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Avanti » 2013-02-09 13:31:33

TORatANDET skrev:Jag är skeptisk till att personer med AS/autismtillstånd skulle ha ett primärt problem med dåligt fungerande spegelneuroner, vilket hävdas ibland med hänvisning till forskning.

Några här med diagnos inom autismspektrum kan väl kolla på följande korta filmsekvens och berätta om ni reagerar snabbt och instinktivt (med hjälp av era spegelneuroner…)
Se 23.45-26 minuter cirka. (Spola alltså fram och börja titta vid 23 minuter och 45 sekunder in i filmen.)
http://www.svtplay.se/video/986850/28-1 ... u-inte-ser


nej

ingen reaktion

här

men jag

är så van

att se

bloood
Avanti
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2013-02-09

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Aklaim » 2013-02-09 23:12:55

ska man reagera på det?
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav earlydayminer » 2013-02-09 23:37:07

Jag _tror_ på det som ofta gäller oss: endera är det åt det maximala eller minimala. Endast reagerar man mycket eller inte alls. Inget självklart eller väl märkbart mellanläge. Jag tror det är lite av vår unikhet och det som gör oss så svåra att se. Vi är olika, men befinner oss lite på en våg där vi individuellt väger över mer åt det ena än det andra - inom alla områden. Jag _tror_ också att en del är i ett mellanläge eller har LÄRT sig använda funktionen bättre tack vare långvarig observation/påfrestning/exponering. Lite mer invecklat än så dock. I begynnelsen (om man nu ska vara dramatisk) _tror_ jag att vi lutar åt att vara över- eller underkänsliga. Tråkigt svar, men det är min nuvarande vinkel.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav kattkvinna » 2013-02-10 10:26:03

Flawed skrev:-theory of mind ska sitta i främre prefrontala hjärnbarken.
http://www.nips.ac.jp/fmritms/conferenc ... pe1996.pdf
Intressant! Jag läste introduktionen och tittade på avbildningarna av hjärnan.

Flawed skrev:En artikel om spegelneuroner och autism:
http://sfari.org/news-and-opinion/in-br ... -in-autism

Det låter både hoppfullt och rimligt att spegelneuronerna mognar senare och att det därefter inte är någon signifikant skillnad mellan autistiska och kontrollgruppen.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav kattkvinna » 2013-02-10 10:32:02

earlydayminer skrev:Vi är olika, men befinner oss lite på en våg där vi individuellt väger över mer åt det ena än det andra - inom alla områden. Jag _tror_ också att en del är i ett mellanläge eller har LÄRT sig använda funktionen bättre tack vare långvarig observation/påfrestning/exponering.
Håller med dig om att vi är över- eller underkänsliga på många olika områden som känslor och smärta. Exponering är också en viktig aspekt du tar upp.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav TORatANDET » 2013-02-10 15:38:26

Tack för egenobservationerna och det var bra referenser till forskning.

Ifall spegelneuronerna ”mognar senare” istället för att aktiveras annorlunda hos en del barn med autismtillstånd vet jag verkligen inte. Men att spegelneuronerna i sig skulle förklara autismtillstånd på ett bra sätt är vi uppenbart fler som tvivlar på, se t.ex.:
http://sfari.org/news-and-opinion/news/ ... -of-autism

Skälet till att jag tog upp frågan var att jag ibland hör och ser misstänkt förenklande beskrivningar (även från vettiga människor) och det tror jag kan bättras. Exempel:
”En annan sak man brukar prata om är spegelneuroner, att de vi har funkar dåligt,”
”Jag tror vi har nedsatt funktion i spegelneuronerna bland annat. Eller saknas de.”
”I och med att man har en bristande funktion i spegelneuronerna så […]”
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in