Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav gadas » 2013-02-01 17:52:22

Hallå, alla (95% :wink: ) datorexperter här!

Kan någon göra i ordning filer med samtliga inlägg här, som är färdiga att brännas till en DVD (M-disc) till miljonfödelsedagen ?

Kanske inte gjort i en handvändning :wink: men en utmaning!? Desto större nytta av att ha allt här bevarat. Och en kul grej att sätta i handen på psykologen...


PS. Jag menar allvar, trots smileysarna...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav nallen » 2013-02-01 17:58:07

Varför då?
Jag har verkligen inte lust att bli del av ett sånt spektakel.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav matgar » 2013-02-01 18:00:01

Dessutom vad skulle psykologen göra med en sql(?) databas?
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav gadas » 2013-02-01 18:02:38

Okej, stryk psykologen :wink:
Nallen: Eller vill du inte ha dina inlägg sparade?
I så fall får vi väl fixa ett Nix-register dit man kan anmäla att ens inlägg ska undantas från DVDn.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav Meppe » 2013-02-01 18:27:46

Nej, nej och nej. Laga inte någon DVD med inläggen härifrån.

Dessutom skulle det inte bli en miljon inlägg där, vilket jag antar att är tanken. Det finns insynsskyddade avdelningar (off-google, PA) och jag är verkligen inte bekväm med att inlägg därifrån skulle sättas på en DVD. Dessutom kommer man som medlem i PA ändå inte åt alla inlägg. NFD är t.ex. stängt.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav Meppe » 2013-02-01 19:02:08

Angående ett nix-register så kan det inte vara medlemmarnas sak att meddela vilka inlägg som inte ska med. För det första har vi många medlemmar som inte alls är aktiva längre och inte skulle ha en aning om det här. För det andra så är jag övertygad om att jag inte är den enda aktiva medlemmen som har annat att göra än sitta och gå igenom (i mitt fall) över 10000 inlägg för att avgöra vad som inte ska med. Dessutom, om en medlem skulle anmäla alla sina inlägg i en tråd så skulle man ändå inte ha någon glädje av det eftersom diskussioner där något klippts bort blir obegripliga. För att inte tala om alla citat av anmälda inlägg...
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav rdos » 2013-02-02 11:52:19

Såvitt jag förstår det så får vem som helst spara allt här utan att fråga någon om lov. Regeln att det man skriver på nätet för evigt är offentligt är applicerbar.

Hur man går tillväga vet jag inte rikigt. Antagligen på ungefär samma sätt som sökmotorer. Ett tips är ju att länken postXXXXXX.html#pXXXXXX, där XXXXXX ersätts med ett nummer från 1 till 999999 bör ge alla inlägg. Vill man ha dem grupperade på ämnen blir det svårare, men det går säkert det oxå.

Om någon gör jobbet kan de lämpligen lägga ut resultatet någonstans. :mrgreen:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav KrigarSjäl » 2013-02-02 12:24:19

Vad fan ska du blanda in psykologen för??
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav gadas » 2013-02-02 12:56:07

rdos skrev:Såvitt jag förstår det så får vem som helst spara allt här utan att fråga någon om lov. Regeln att det man skriver på nätet för evigt är offentligt är applicerbar.

Hur man går tillväga vet jag inte rikigt. Antagligen på ungefär samma sätt som sökmotorer. Ett tips är ju att länken postXXXXXX.html#pXXXXXX, där XXXXXX ersätts med ett nummer från 1 till 999999 bör ge alla inlägg. Vill man ha dem grupperade på ämnen blir det svårare, men det går säkert det oxå.

Om någon gör jobbet kan de lämpligen lägga ut resultatet någonstans. :mrgreen:



Äntligen någon som förstår mig! :wink:

Jag hade just tänkt skriva "En stilla undran: Vad är det som man är beredd att visa upp för hela världen men absolut inte vill ha med på en DVD?"

Så både moraliskt(anser jag) och juridiskt(konstaterar jag) att man inte behöver fråga någon om lov, däremot tycker jag att det är både respekterande (vafan heter adjektivet annars...?) och rimligt att man inte tar med vad de som skrivit det påpekar att de inte vill ha med. Om man inte tillkännager något annat så gäller naturligtvis det att man redan lagt ut det i full offentlighet.

Nu var hela avsikten med den här tråden att hitta någon som kan och vill göra jobbet. Vill man diskutera lämpligheten i det så finns det en annan tråd med rubriken "Hur ska vi fira?"

Det kanske är jätteenkelt för någon som kan något om "data" som man sa förr, om datorer alltså, eller det kanske är ett jättejobb i vilket fall, jag vet inte.

Som sagt, utmaningen kvarstår: Vem gör databasen brännbar?
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav Miche » 2013-02-02 13:06:29

Det är inget problem att göra databasen brännbar, men det är jävligt oschysst eftersom man som användare i dagsläget kan anmäla sina gamla inlägg och få de censurerade (ex.vis för att ta bort bilder eller kontaktinformation), läggs inläggen på en DVD saboteras den möjligheten.

Inläggen skrivna i slutna avdelningar får definitivt inte läggas på någon DVD.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav gadas » 2013-02-02 13:49:15

Miche skrev:Det är inget problem att göra databasen brännbar, men det är jävligt oschysst eftersom man som användare i dagsläget kan anmäla sina gamla inlägg och få de censurerade (ex.vis för att ta bort bilder eller kontaktinformation), läggs inläggen på en DVD saboteras den möjligheten.

Inläggen skrivna i slutna avdelningar får definitivt inte läggas på någon DVD.


Vad är skillnaden? Miljoner människor har redan läst inlägget och kan komma ihåg det - om de inte själva redan sparat det - är det oschysst?

DVDn är ju inte någon storproduktion som ska säljas, bara en dokumentation.

Kanske det rentav kan lära någon en viktig kunskap om livet utanför Facebook - det man har gjort har man gjort, det är inte bara att klicka "Ctrl Z" !

Jag förstår inte vad som är problemet - vi ska göra en DVD för att fira en miljon inlägg, vad är det som säger att inte delar av databasen redan finns sparad? Om nu inte rentav hela finns sparad, KB har för vana att ladda ner och spara allt som finns på nätet - skillnaden är väl i så fall att det kanske inte sparas i mer än hundra år.

Kort sagt, det spelar ingen roll om man säger att något definitivt inte får sparas.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav gadas » 2013-02-02 14:03:50

Hittade förresten det här i registreringsavtalet, fetmarkerat:
"Observera att du som användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Om du lämnar forumet kan du ta bort information om dig själv ur din profil, men vi kommer inte radera dina inlägg eller ditt användarnamn."
Däremot inget om att man kan begära att ens inlägg ska "censureras".
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav Miche » 2013-02-02 14:55:23

Begära och begära, man kan önska men det är inte alltid moderatorerna går med på det. Oftast gör det nog det om det bedöms som känslig information.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav underjord » 2013-02-02 15:11:28

gadas skrev:Kan någon göra i ordning filer med samtliga inlägg här, som är färdiga att brännas till en DVD (M-disc) till miljonfödelsedagen ?


Nej, ingen kan göra det. Det verkar helt meningslöst.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav Flia » 2013-02-02 17:21:46

Det jag skriver på forumet är till för forumet enbart. Den som låter någon annan läsa det jag skrivit får räkna med att bli polisanmäld.

Det jag skrivit i öppna trådar är tänkt för såna som söker sig till forumet.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav Ardryn » 2013-02-02 17:44:24

Flia skrev:Det jag skriver på forumet är till för forumet enbart. Den som låter någon annan läsa det jag skrivit får räkna med att bli polisanmäld.

Det jag skrivit i öppna trådar är tänkt för såna som söker sig till forumet.


På vilka grunder kan du rättfärdiga en polisanmälan för spridning av offentlig information?
Ardryn
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2012-12-13

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav Gafsan » 2013-02-02 17:48:28

gadas skrev:Kanske det rentav kan lära någon en viktig kunskap om livet utanför Facebook


Om du tycker att någon borde läsa det som står skrivet på forumet, så är det väl bara att du tipsar den personen om forumet. Vem som helst kan ju bli medlem.

Jag förstår verkligen inte poängen med att bränna en DVD.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav rdos » 2013-02-02 17:53:57

underjord skrev:
gadas skrev:Kan någon göra i ordning filer med samtliga inlägg här, som är färdiga att brännas till en DVD (M-disc) till miljonfödelsedagen ?


Nej, ingen kan göra det. Det verkar helt meningslöst.


Jodå. Jag skulle kunna hämta in all informationen m.h.a. ett program som skickar 1 miljon HTTP-frågor till sajten, men jag vet inte om jag har lust då jag i dagsläget inte vet vad jag skulle ha informationen till.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav rdos » 2013-02-02 17:55:27

Flia skrev:Det jag skriver på forumet är till för forumet enbart. Den som låter någon annan läsa det jag skrivit får räkna med att bli polisanmäld.

Det jag skrivit i öppna trådar är tänkt för såna som söker sig till forumet.


Snicksnack. Det finns inget som hindrar att man kopierar öppen information från nätet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav rdos » 2013-02-02 17:57:41

Miche skrev:Det är inget problem att göra databasen brännbar, men det är jävligt oschysst eftersom man som användare i dagsläget kan anmäla sina gamla inlägg och få de censurerade (ex.vis för att ta bort bilder eller kontaktinformation), läggs inläggen på en DVD saboteras den möjligheten.

Inläggen skrivna i slutna avdelningar får definitivt inte läggas på någon DVD.


Du är väl medveten om att Google och andra söktjänster har all gammal information, och att inget ni gör i er databas kan påverka dessa kopior?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav Kristofer » 2013-02-02 19:07:10

De en million inläggen skulle redan finnas här när det är dax så det finns väl inget behov av en DVD? Här blir det ju en milion inlägg and counting, på DVD:n är det ju bara en milion inlägg som i en utdaterad version av forumet. DVDn blir i princip meningslös.

Dessutom skulle det vålla osämja kring hur vi ska förhålla oss till inlägg i den privata avdelningen. Sådant är alltid tråkigt.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav kullan » 2013-02-02 20:24:30

Det finns en orsak varför vissa avd. på forumet är OffGoogle. En DVD skulle ju inte bli OffGoogle. Och en annan undran: Vad fan ska mina inlägg på en DVD att göra? Säger som Flia, Mina inlägg är till för Forumet och inte för nåt annat.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav Hundralappen » 2013-02-02 20:33:27

OffGoogle hit och OffGoogle dit. Är ju bara att skapa ett konto för att ta del av inläggen. Vi är inte direkt hemliga.

Men nej, jag fattar inte vad du ska med en DVD till. Ska du analysera diagnoser i minsta nanopixel med nån psykolog? Vad vinner du på det?

Men om du prompt vill ha en sån DVD så fungerar Spara Sida Som... Alldeles utmärkt. Du kan börja med den här sidan och fortsätta med dom övriga 25000 trådarna.

GLHF! :-)Happy
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Skapa DVD med 1 miljon inlägg

Inläggav rdos » 2013-02-02 20:45:10

Hundralappen skrev:Men om du prompt vill ha en sån DVD så fungerar Spara Sida Som... Alldeles utmärkt. Du kan börja med den här sidan och fortsätta med dom övriga 25000 trådarna.

GLHF! :-)Happy


Jo, precis. Ingen direkt kul uppgift. För att skapa automatik måste man vara programmeringskunnig, eller leta upp lämpligt verktyg (om det finns).
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till IT-forum



Logga in