Aspergers och Borderline

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aspergers och Borderline

Inläggav Colours » 2012-12-16 0:12:29

Har du någon länk, Borderline :?:
Colours
Inaktiv
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2012-09-06

Aspergers och Borderline

Inläggav Levande » 2012-12-16 22:37:53

marcooleo skrev:Nja det där tror jag inte på riktigt, borderline är en allvarlig personlighetsstörning och leder väldigt ofta till missbruk, och våld, jag känner flera som har borderline, däremot så finns det stora likheter mellan borderline och AS vad gäller känslolivet.


Vad är likheterna gällande känslolivet?
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Aspergers och Borderline

Inläggav rotfrukten » 2013-01-04 6:11:29

Jag kan själv känna igen mig i detta. Jag fick först borderline-diagnosen (vilken jag känner mig träffad även) och nu nyligen även asperger-diagnosen (vilken jag lika så känner jag mig träffad av). Vad jag förstått det som är det vanligt med dubbla diagnoser vid neuropsykiatriska störningar.
rotfrukten
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-01-04

Aspergers och Borderline

Inläggav treeman » 2013-01-05 23:51:21

Ett av mina EX sa att jag kanske har "borderline". Jag är en känslomänniska det vet jag. Jag känner saker och styrs emellanåt av mina känslor mest. Jag vet i f-n.

Jag styrs inte enbart av kalkylerade val.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Aspergers och Borderline

Inläggav animal » 2013-01-06 2:55:41

Charlie72 skrev:Skulle vilja ha en borderlinesexvän :-)Happy

ewwwh... ohygieniskt :-)006
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Aspergers och Borderline

Inläggav tramsmaja » 2013-01-11 14:35:28

Jag har inte läst hela tråden nu, men ville bara berätta att jag också har både borderlinediagnos och nu även Asperger-diagnos. Det diskuteras om BPD ska ersättas av eller kompletteras med en bipolaritets-diagnos förstås, men det är fortfarande under utredning.

Om intresse finns kan jag uppdatera här om hur det går.
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Aspergers och Borderline

Inläggav slackern » 2013-01-11 14:43:50

tramsmaja skrev:Om intresse finns kan jag uppdatera här om hur det går.


Klart att intresse finns. :) Hoppas att du får rätt diagnos och behandling. Eller huvudsaken att du mår bra. :-)Hug
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspergers och Borderline

Inläggav Levande » 2013-01-11 15:26:47

Jag vill gärna veta mer om vilka likheter det finns mellan IPS och AS.

Finns det någon därute som sitter inne med några svar så delge mig gärna.
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Aspergers och Borderline

Inläggav Lindansare » 2013-01-13 2:00:42

serpentin skrev:Fast nu handlade det mer om ständiga sexuella kontakter som avlöser varandra. Det känner iaf jag inte en enda aspergerkvinna som håller på med.


Jag har en historia med många sexuella kontakter som i perioder avlöst varandra tätt.

Jag berättade motvilligt under min utredning eftersom det inte alltigenom är en vacker historia. Men jag fick lite intrycket av att hon ville veta om jag kunde blir väldigt upptagen och intresserad av sex och gå in i den aktiviteten som ett specialintresse ungefär. Och ja - lite så har jag varit i perioder.

Anledningen till att det varit många kontakter är att jag inte fäst mig så lätt vid människor utan är beredd att gå vidare snabbt t ex om sexet inte varit intressant nog. Min uppmärksamhetsproblematik kan ju ha bidragit till rastlösheten i hela historien. :-)

Absolut ingen kritik till dig - men ibland vill jag spy på debatten och synen på vad män respektive kvinnor gör och inte, eller vad AS respektive AS gör och inte. Jag faller med säkerhet utanför de flesta ramar. Jag är en AS kvinna som har sex som en NT man.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Aspergers och Borderline

Inläggav Gafsan » 2013-01-13 2:11:04

Som jag har uppfattat det så är just promiskuitet rätt så vanligt bland flickor/kvinnor med npf.

Men om jag har uppfattat saken rätt så använder flickor/kvinnor med borderline i större utsträckning sex som ångestdämpare eller maktmedel än flickor/kvinnor med npf som däremot möjligen är mera benägna att använda sex som självskadebeteende. Det är den uppfattningen jag fått när jag läst om de olika diagnoserna.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Aspergers och Borderline

Inläggav Lindansare » 2013-01-13 2:14:26

Gafsan skrev:kvinnor med npf som däremot möjligen är mera benägna att använda sex som självskadebeteende. Det är den uppfattningen jag fått när jag läst om de olika diagnoserna.


Det låter bekant. Kan nog även se en del av de dragen hos unga npf-flickor jag jobbar med. Vet egentligen inte om det är kopplat till npf specifikt eller till känslan av utanförskap och därmed känslan av att inte var värd något. Men jag vill inte leka amatörpsykolog...
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Aspergers och Borderline

Inläggav tramsmaja » 2013-01-22 1:07:18

Lindansare skrev:
Gafsan skrev:kvinnor med npf som däremot möjligen är mera benägna att använda sex som självskadebeteende. Det är den uppfattningen jag fått när jag läst om de olika diagnoserna.


Det låter bekant. Kan nog även se en del av de dragen hos unga npf-flickor jag jobbar med. Vet egentligen inte om det är kopplat till npf specifikt eller till känslan av utanförskap och därmed känslan av att inte var värd något. Men jag vill inte leka amatörpsykolog...


Så har det nog varit för min del i alla fall... jag tycker det är väldigt obehagligt med beröring och ändå har jag haft såna perioder i mitt liv. Ofta i samband med självskadeperioder som överdosering av mediciner, skärning osv. Många år sedan nu, men det finns ju i min historia så att säga.

När det väl kommer in känslor i bilden så blir det tyvärr tvärtom - då vill jag helst inte "blanda in" sex i det hela, även om jag faktiskt tycker väldigt mycket om det när det väl sker... :oops:
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Aspergers och Borderline

Inläggav Lindansare » 2013-01-22 1:22:26

tramsmaja skrev:När det väl kommer in känslor i bilden så blir det tyvärr tvärtom - då vill jag helst inte "blanda in" sex i det hela, även om jag faktiskt tycker väldigt mycket om det när det väl sker...


Sådana tendenser har jag också. Blir inte klok på det. Det är som att jag inte vill blanda fysisk beröring och känslor/kärlek. Det är som att det är två skilda saker.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Aspergers och Borderline

Inläggav tramsmaja » 2013-01-24 18:44:15

Ja visst är det? Fast inte helt lätt att förklara för sin älskade NT-sambo som verkligen vill förstå.. men inte kan. :(
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Aspergers och Borderline

Inläggav treeman » 2013-01-25 2:10:15

treeman skrev:Ett av mina EX sa att jag kanske har "borderline". Jag är en känslomänniska det vet jag. Jag känner saker och styrs emellanåt av mina känslor mest. Jag vet i f-n.

Jag styrs inte enbart av kalkylerade val.


EDIT:
Jag har verkligen inte borderline.

Jag har alexitymi. Min älskling berättade om sin alexitymi och hur den påverkar henne. Jag har exakt samma symptom pga av min alexitymi som hon. Det är som om hon berättar hur jag är när hon berättar hur hon är. Helt sanslöst att man kan vara så lik en annan människa. Folk har missförstått mig hela mitt liv inklusive jag, men denna ängel jag träffat, som är min själsfrände, förklarar för mig hur jag är, jag är som hon. Helt sanslöst. Otroligt. Sanslöst. Jag är inte en jag är två. Det finns en till av mig...

Jag borde antagligen stämma sjukvården för alla felaktiga diagnoser jag fått genom åren. J-vla värdelösa *****!!! Inkompetenta nollor. Dom äcklar mig, för dom har vilselett mig. Deras inkompetens har stulit år ifrån mig. Jag trodde idioterna kunde någonting, men det är solklart att så är inte fallet.

:-)154 Soulmates do exist :-)154
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Aspergers och Borderline

Inläggav elle » 2013-01-25 9:11:18

vad är alexitymi ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Aspergers och Borderline

Inläggav treeman » 2013-01-25 11:18:32

elle skrev:vad är alexitymi ?


http://sv.wikipedia.org/wiki/Alexitymi

"Alexitymi innebär att den drabbade har svårt att identifiera och beskriva egna och andras känslor, vilket leder till en nedsatt empati."

"Till alexitymi hör dels en svårighet att identifiera känslor, till exempel att avläsa andras ansiktsuttryck eller förstå sin inre spänning inför vissa stimuli (förstå varför man är arg, eller förstå att man är det)."

Jag har ofta en känsla men jag vet inte exakt vad det är jag känner. Dock har jag lärt mig att tolka det någorlunda bra genom att använda logik. Jag skulle kalla mig överempatisk, så jag har oftast mer empati än genomsnittet av befolkningen. Dock kan jag vid tillfällen brista i empatin helt klart. Min empati fungerar inte alls som hos en "normal" människa.

Jag brukar säga att jag ser rakt igenom folk. Jag känner av deras energi eller nåt. Jag läser av andra och får en massa info. Lite komplicerat att förklara.

Mitt specialintresse sedan barndomen är också att "förstå människor". Jag undrade vad "dom" var för någonting. Så jag vill ta reda på det.

Borderline:
"Det främsta problemet för personer som lider av borderline är deras emotionella instabilitet och svårigheten att reglera sina känslor."

Jag misstänkte att jag hade borderline personlighetsstörning länge men det är inte korrekt. Jag blev övertygad igår att jag har alexitymi. Jag har mycket känslor.

Enligt wikipedia ska personer med alexitymi vara "fantasilösa". För mig är det raka motsatsen. Jag är extremt fantasifull. Jag ser bilder och filmer i huvudet. Om jag blundar kan jag mer eller mindre skapa en film i realtid som jag kan kolla på i mitt huvud.

Utan min enorma fantasi skulle jag nog knappt orkat igenom vissa perioder i mitt liv.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Aspergers och Borderline

Inläggav elle » 2013-01-25 12:40:37

treeman skrev:Jag känner av deras energi eller nåt.

det här känner jag igen mig i.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Aspergers och Borderline

Inläggav emmalind » 2013-01-26 22:28:28

Finns det inte också en likhet när det gäller graden av emotionell mognad, som väl ofta kan vara väldigt eftersatt (eller hur man nu ska formulera det.)

Jag har diagnosen borderline (ja, eller emotionell instabil personlighetsstörning som det ju kallas nu) och väntar på utredning för AS.
emmalind
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2012-11-13
Ort: Stockholm

Aspergers och Borderline

Inläggav Deadly_Nightshade » 2013-01-27 1:56:27

Tycker jag låter som korkat jävla trams.
Har mött både andra aspies samt personer med borderline och överlag så är aspies bra på att hålla sina känslor "in check" medans folk med borderline är fruktansvärt reaktionella emotionellt sett. De tenderar dessutom att såra folk i omgivningen bra mycket mer och oftare pga sitt växlande beteende.

En psyk-läkare/psykolog som inte ser skillnad på borderline och en autismdiagnos borde inte få jobba kvar. Så jävla svårt är det inte! Visst finns det komorbiditet men då ska det ju finnas symptom för bägge diagnoser.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Aspergers och Borderline

Inläggav Levande » 2013-01-29 9:07:13

Deadly_Nightshade skrev:Tycker jag låter som korkat jävla trams.
Har mött både andra aspies samt personer med borderline och överlag så är aspies bra på att hålla sina känslor "in check" medans folk med borderline är fruktansvärt reaktionella emotionellt sett. De tenderar dessutom att såra folk i omgivningen bra mycket mer och oftare pga sitt växlande beteende.

En psyk-läkare/psykolog som inte ser skillnad på borderline och en autismdiagnos borde inte få jobba kvar. Så jävla svårt är det inte! Visst finns det komorbiditet men då ska det ju finnas symptom för bägge diagnoser.


Har du stött på uttrycket "avstängd beskyddare/detached protector"? Om en patient fastnat i det läget så kan det vara svårt för en terapeut/psykiater/psykolog att kunna se att det finns mer bakom. I det läget är ju personen med BPD avstängd från omgivningen och har ingen kontakt med omgivningen på ett sätt som kan verka som ett bristande känslomässigt band eller förståelse för sociala kontakter.

Jag kan se hur man kan diagnosticera fel i vissa fall, speciellt under vuxenutredningar.
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Aspergers och Borderline

Inläggav matterik » 2013-01-29 9:58:43

Om det förekommer autism tror jag att de väljer att bara skriva autism/asperger även om personen har borderlinestruktur. Detta för att det finns ingen bra behandling mot borderline.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Aspergers och Borderline

Inläggav kullan » 2013-01-29 10:07:53

matterik skrev: Detta för att det finns ingen bra behandling mot borderline.


Kan möjligen stämma om man har det i en kombination med Asperger. Men jag har faktiskt hört talas om folk som via bra terapi och medicinering har blivit fria och friskförklarade från just Borderline. Så den är botbar. Men vi med asperger är ju lite knepigare då traditionell terapi inte biter på oss riktigt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Aspergers och Borderline

Inläggav slackern » 2013-01-29 14:45:01

matterik skrev:Om det förekommer autism tror jag att de väljer att bara skriva autism/asperger även om personen har borderlinestruktur. Detta för att det finns ingen bra behandling mot borderline.


Det kanske inte fungerar för dej. Men DBT har ju visat sej fungera bra för folk med borderline.

Dialektisk beteendeterapi (DBT) är en variant av Kognitiv beteendeterapi (KBT) utvecklad för behandling av personer med Borderline personlighetsstörning (BPS).

Vid de problem en person med BPS har räcker det inte att få en intellektuell förståelse och lära sig tänka annorlunda. Man måste lära sig ett annat sätt att förhålla sig till andra människor och att hantera de starka känslor som väller upp.

http://hittaterapi.se/artiklar/dbt/
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in