Tråkig praktikplats - hur slipper jag den?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tråkig praktikplats

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-22 1:27:30

Önska mer hjälp kan man ju göra men det är lättare om du har konkreta frågor att fråga. Det finns väldigt många yrken. Du lär nog faktiskt få sålla fram den där listan själv om du vill ha den.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Tråkig praktikplats

Inläggav Tallerger » 2013-01-22 1:47:40

Min konkreta fråga är: Vilka jobb i Sverige uppfyller jag både kvalifikationskraven och de medicinska kraven för?
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Tråkig praktikplats

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-22 1:53:44

Tallerger skrev:Min konkreta fråga är: Vilka jobb i Sverige uppfyller jag både kvalifikationskraven och de medicinska kraven för?


Jaha? Och har du någon aning om hur lång tid det skulle ta för någon att besvara den frågan? Om du förväntar dig att någon annan ska kunna besvara den åt dig är du orealistisk. Du måste faktiskt ta huvudansvaret för att sätta ihop den där listan själv. Annars är det ju inte konstigt om du får nöja dig med de idéer till sysselsättning de kommer på åt dig.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Tråkig praktikplats

Inläggav TORatANDET » 2013-01-22 9:31:01

plåtmonster skrev:Men oavsett, systemet lär alltid vara nonsens. Det är bättre att agera utifrån hur det faktiskt fungerar.

Jag tycker det är mycket bra att du tar upp detta, plåtmonster.

Realism tycker jag behövs som start om man vill förändra (sig själv eller omgivningen).
Men att minska sina försvar (t.ex. rationalisering, ilska, argumenterande, "selektiv varseblivning", förskjutning, ... name-calling, projektionstendenser) och istället se realistiskt innebär att känna ångest/obehag.

OM man vill flytta fram sin förmåga och klara mer, så anser jag att man skall utmana och stanna kvar i sina rädslor och sorg/besvikelser (allt känslor), medan man gör/tänker det som tar emot för en. Acceptans och sanning. (Bra slogan, den tänker jag använda - för en ny aspergerrörelse eller något.)
Tydliga mål som man själv tror på, ger kraft till att utmana rädslor på ett väldigt bra sätt. Bra stöd/samarbete skall man också använda om det finns. Ta hand om sig själv. Mer?

Så skapar man förändring.
Tycker du att det resonemanget verkar vettigt, plåtmonster? (trots att du fokuserade mer på yttre system och jag på inre)?
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Tråkig praktikplats

Inläggav Tallerger » 2013-01-22 13:50:15

Bjäbbmonstret skrev:
Tallerger skrev:Min konkreta fråga är: Vilka jobb i Sverige uppfyller jag både kvalifikationskraven och de medicinska kraven för?


Jaha? Och har du någon aning om hur lång tid det skulle ta för någon att besvara den frågan? Om du förväntar dig att någon annan ska kunna besvara den åt dig är du orealistisk. Du måste faktiskt ta huvudansvaret för att sätta ihop den där listan själv. Annars är det ju inte konstigt om du får nöja dig med de idéer till sysselsättning de kommer på åt dig.


Det borde ett datasystem kunna räkna ut. Hur fan hade du tänkt dig att jag skulle kunna få fram en sådan lista?
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Tråkig praktikplats

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-22 15:21:41

Tallerger skrev:Det borde ett datasystem kunna räkna ut. Hur fan hade du tänkt dig att jag skulle kunna få fram en sådan lista?


Förutsatt att de redan har ett datasystem som är kodat så det går att utesluta jobb efter just ditt funktionshinder, och lätt kan få ut en lista på det. I annat fall måste de undersöka jobb för jobb vilket verkar totalt onödigt om det är arbeten som ändå inte är aktuella.

När det gäller vilka utbildningar som krävs kan du ju exempelvis kolla på yrkesbeskrivningarna som ligger på arbetsförmedlingens hemsida där det också finns beskrivning över vilken utbildningar de säger krävs. Man kan jämföra med platsannonser också.

Om du börjar leta på så sätt kanske du får fram ett mindre antal tänkbara yrken och kan då fråga om dessa skulle vara möjliga med ditt funktionshinder.

Och du behöver ju inte kolla på utbildning för alla yrken heller... Du vet ju själv att du inte är läkare etc.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Tråkig praktikplats

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-22 15:32:19

Har du språksvårigheter eller läs- och skrivsvårigheter kan jag gå med på att det är oöverstigligt att göra sånt själv. Tänk dig in i deras situation! Hur lätt är det att plocka fram vad som skulle vara lämpligt att göra åt någon man inte känner särskilt bra?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Tråkig praktikplats

Inläggav nano » 2013-02-20 0:37:27

Rent praktiskt skulle du kunna få vilket jobb som helst som någon betalar dig för att utföra.
Men sedan finns ju en bunt regler som jag inte känner till att ta hänsyn till, å andra sidan känner inte alla som har anställande funktion hos olika företag heller till alla regler så de anställer ibland fel, inte så stor risk om det är ett yrke som kräver legimitation iofs.

Mig som exempel, jag är maskinkonstruktör, skulle jag göra en lista på saker jag inte kan få av utbildningsmässiga orsaker så vore det:
Pilot
Militär
Läkare
Sjuksköterska
Licenssvetsare (kan iofs svetsa)
Kapten på passagerarfartyg
Våtrumsinstallatör
Elektriker (men får faktiskt konstruera saker som enbart elektriker får installera lol)
Polis

Mig som exempel och jobb jag inte vill ha:
Sopåkare
Trädgårdsmästare
Fiskare
Jägare
Vetrinär
Undersköterska
Vårdbiträde
Konstkritiker
Konstnär
Journalist
Biolog
Djurskötare
Parkeringsvakt

Mig som exempel och jobb jag vill ha och kan få:
Maskinkonstruktör
Cadritare
Programmerare
Tekniskt säljstöd
Montör av intressanta maskiner
Fler jobb jag inte kommer på i skrivande stund.

Föreslår att du gör en likadan lista med dig som exempel för att det ska bli en lista som stämmer för dig.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Tråkig praktikplats

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-03-02 16:45:35

Tallerger skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
Tallerger skrev:Min konkreta fråga är: Vilka jobb i Sverige uppfyller jag både kvalifikationskraven och de medicinska kraven för?


Jaha? Och har du någon aning om hur lång tid det skulle ta för någon att besvara den frågan? Om du förväntar dig att någon annan ska kunna besvara den åt dig är du orealistisk. Du måste faktiskt ta huvudansvaret för att sätta ihop den där listan själv. Annars är det ju inte konstigt om du får nöja dig med de idéer till sysselsättning de kommer på åt dig.


Det borde ett datasystem kunna räkna ut. Hur fan hade du tänkt dig att jag skulle kunna få fram en sådan lista?

Jag hoppas man inte behöver programmera det datasystemet själv. Finns det sådana system? Också kan Arbetsförmedlingen ge en ens data som de har lagrat om en? Är det data de har lagrat tillräckligt för att datasystemet ska kunna ge ett svar och hur mycket mer data kan man behöva? Detta påminner mig om mina ytliga intressen linked data och rdf
Tyvärr har jag ingen lösning, utan bara funderingar och frågor.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Tråkig praktikplats

Inläggav Angriff » 2013-03-03 18:19:19

Tor_och_i2p skrev:Jag hoppas man inte behöver programmera det datasystemet själv. Finns det sådana system? Också kan Arbetsförmedlingen ge en ens data som de har lagrat om en? Är det data de har lagrat tillräckligt för att datasystemet ska kunna ge ett svar och hur mycket mer data kan man behöva? Detta påminner mig om mina ytliga intressen linked data och rdf
Tyvärr har jag ingen lösning, utan bara funderingar och frågor.


Tror AF har ett sånt program i platsbanken (dvs burkarna PÅ arbetsförmedlingen, inte internet). Du fyller i vad du kan och vill arbeta med samt dina kunskaper och sen spottar den ut en listan. Den ger tyvärr inga förslag på arbeten utifrån ett medicinskt perspektiv.

Däremot så finns det vissa yrken som vi ofta platsar väldigt bra på, de flesta med Asperger borde sitta i Kista och pilla på teknik. Det kanske är en stereotyp, men det finns väldigt goda belägg för den :)
Angriff
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2013-03-02

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in