Ola Gefvert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ola Gefvert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav weasley » 2013-01-18 18:33:04

Våldtagna Nora får ingen kvinnlig terapeut och inget inflytande över vårdplanen eftersom hon ju "horade redan innan Lindberg".

Karln sitter i Uppsala just nu. Jag lyssnar på radion. Han tror inte på att bearbeta PTSD för först måste hon sluta med självskadande beteende.

Märklig kille. Han menar att enligt honom är det inte viktigt att prata om traumatiska upplevelser utan att vi ska glömma och lägga locket på. Enligt killen läker själen väl; titta bara på Utöya. Enligt honom.

Riktigt märklig kille. Är han inte lite farlig?



Moderator atoms - trådtiteln har korrigerats i enlighet med en önskan.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Ola Jävert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav nallen » 2013-01-18 18:36:26

Har du blivit smittad av både Manne och Frimodig? :roll:
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ola Jävert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav Parvlon » 2013-01-18 18:37:45

3 M. Mycket märklig människa.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Ola Jävert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav weasley » 2013-01-18 19:06:31

weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Ola Jävert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav weasley » 2013-01-18 19:08:32

nallen skrev:Har du blivit smittad av både Manne och Frimodig? :roll:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag lyssnade "live" och länken dök upp först nu så du kan lyssna själv.

Det kommer tydligen från början från den här dokumentären som sänds i två delar: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=909
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Ola Jävert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav nallen » 2013-01-18 19:19:53

weasley skrev:Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Jag tänkte mest på att trådstarten var både osammanhängande och utelämnade lite för många detaljer för att över huvud taget vara begriplig. Flera formuleringar lät dessutom som Frimodig; men det kanske snarare är något Uppsaliensiskt?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ola Jävert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav weasley » 2013-01-18 19:23:19

nallen skrev:
weasley skrev:Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Jag tänkte mest på att trådstarten var både osammanhängande och utelämnade lite för många detaljer för att över huvud taget vara begriplig. Flera formuleringar lät dessutom som Frimodig; men det kanske snarare är något Uppsaliensiskt?


Aha, då förstår jag. Det blev så eftersom jag försökte direktreferera medan han pratade och samtidigt så skrev jag mina egna reflektioner. Tror inte det är något Uppsaliensiskt, misstänker snarare att jag blandade lite för mycket.

Jag trodde liksom att jag hade hört såna dumheter att nu kunde jag posta inlägget men så kom det ännu en groda hoppande som jag ville få med. Det blev osammanhängande ser jag nu.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Ola Jävert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav Miche » 2013-01-18 19:59:27

En del människor är riktiga äckel och borde inte få gå lösa, den här människan utsätter ju Nora för ytterligare ett övergrepp.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Ola Jävert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav lillmupp » 2013-01-18 20:08:47

Tror hans namn stavas "Gefvert"..

Borde få sin licens indragen i rappet om det sagda har substans.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Ola Jävert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav plåtmonster » 2013-01-18 20:56:02

Ola Gefvert - Agerande i fallet "Nora"

Vägrat låta en patient som utsatts för våldtäkt av polischefen Göran Lindberg få terapeutisk behandling av en kvinnlig terapeut


weasley skrev:Han menar att enligt honom är det inte viktigt att prata om traumatiska upplevelser utan att vi ska glömma och lägga locket på. Enligt killen läker själen väl; titta bara på Utöya. Enligt honom.

Otroligt!

Hädanefter får varje avdelning bevisa sin kompetens.

Och kanske också en stark påminnelse att titlar (doktor i medicin) inte är garant för kompetens.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ola Jävert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav Iridia » 2013-01-18 23:25:04

...eller empati. :(
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Ola Jävert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav underjord » 2013-01-18 23:42:25

Jag lyssnade just på inslaget och jag förstår faktiskt ingenting: Vad sitter människan och säger? :x icon

Ola skrev:Om hon kan vara vänlig nog att avstå från självskadande beteende, så kan jag kanske gå med på hennes krav.


Vad? :-)063

Jag saknar ord.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Ola Jävert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav weasley » 2013-01-18 23:42:55

lillmupp skrev:Tror hans namn stavas "Gefvert"..

Borde få sin licens indragen i rappet om det sagda har substans.


Lyssna på det han säger i länken jag postade! Det är alldeles galet.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Ola Jävert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav underjord » 2013-01-18 23:44:01

Galet är bara förnamnet.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Ola Jävert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav Aklaim » 2013-01-19 2:58:17

ge hit tokfan så kan jag nöten behandlingen jag har reservead för pedeofan som förgrep sig på mig sän kan alla säga att tortyr finns inte

weasley skrev:Han menar att enligt honom är det inte viktigt att prata om traumatiska upplevelser utan att vi ska glömma och lägga locket på. Enligt killen läker själen väl; titta bara på Utöya. Enligt honom.


ja för fan det funka bra för mig höll det dolt o försökte glömma bäst jag kunde i 25-30 år sen kom brytet o nu är det kopplat till bögar och pedos ingen risk att det går fel med att lägga locket på :-)018 inte ens någon i familjen som vet om det övergreppet än förutom att jag nämt det flycktigt för en av mina syrror när jag var nära ett till psykbryt o hon har vett nog o inte pusha fram dem (extremt destruktiv under mina bryt)
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Ola Jävert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav sugrövmanövern » 2013-01-19 3:11:46

Nora verkar vara en besvärlig patient som vill älta gamla händelser i självskadandesyfte. Kan förstå om man vill hålla en sådan kort.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Ola Jävert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav Aklaim » 2013-01-19 3:16:13

sugrövmanövern skrev:Nora verkar vara en besvärlig patient som vill älta gamla händelser i självskadandesyfte. Kan förstå om man vill hålla en sådan kort.


självskade syftet ska brytas så snabbt o smärtfritt som möjligt men hjälp behöver man nog för att inte bli som mig när det gäller vissa saker (en del kallar dem människor jag håller inte med våldtäckts saker o pedos har en helt speceiell plats hos mig :twisted:)

o nu dags o blunda o lyssna på musik så jag inte spinner loss för mycket i min reptil hjärna
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Ola Jävert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav plåtmonster » 2013-01-19 4:42:15

Ser nu att han är Psykiater, alltså är hans område mediciner. Inte hur människor mår eller tänker..
Det finns förstås bra sådana också men det är lite väl hög andel som agerar på detta sätt jämfört med andra yrkesgrupper.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ola Gefvert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-20 2:45:46

Alltså för att vara psykiater så måste man har läst psykologi. Åtminstone lite psykologi. Men vissa psykiater verkar ha glömt bort de insikterna.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Ola Gefvert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav weasley » 2013-01-20 4:11:22

sugrövmanövern skrev:Nora verkar vara en besvärlig patient som vill älta gamla händelser i självskadandesyfte. Kan förstå om man vill hålla en sådan kort.

Men ska man verkligen behandla en självskadande person på det viset, oavsett?

Och om vi bortser från fallet Nora så påstår han ju vissa saker om exvis Estonia och Utöyja som jag inte kan föreställa mej stämmer överhuvudtaget.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Ola Gefvert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav sugrövmanövern » 2013-01-20 4:45:41

weasley skrev:
sugrövmanövern skrev:Nora verkar vara en besvärlig patient som vill älta gamla händelser i självskadandesyfte. Kan förstå om man vill hålla en sådan kort.

Men ska man verkligen behandla en självskadande person på det viset, oavsett?
Nej, det tycker jag inte, surgubbe kan han vara på fritiden. Hans jobb är bland annat att vara tålmodig och behandla folk med värdighet och där failar han totalt.

Om hon så kommer tusen gånger med samma tjat så ska han inte lacka ur ändå så som han gjorde.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Ola Gefvert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav Gafsan » 2013-01-20 4:49:49

Jag lyckas inte lyssna på radio-länken :(

Men rent generellt så är det väl så att kvinnor/flickor med olika typer av svårigheter är mera utsatta för sexuella övergrepp, och samma svårigheter kan få en utredare att uppfatta dem som "besvärliga". Naturligtvis är detta inte OK.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Ola Gefvert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav gadas » 2013-01-20 5:05:51

Fasansfullt. Den onda psykiatrin. Professionella som använder yrket för maktutövning.

En dåre talar med en rationellt resonerande motpart som ber om hjälp (dåren är alltså den som kallas läkare). I så motto har jag varit med om samma sak och det var både omtumlande och deprimerande. Psykiatrikern ansåg sig redan veta allt om en, efter 20 minuters samtal - om inte redan när han läst journalen.

Han säger rent ut att det bara handlar om att se till så att patienten överlever, så har man lyckats - skitsamma hur hon mår.

Och så det vanliga, patientsekretessen skyddar i praktiken vårdgivaren mer än patienten.

All heder åt Nora och Daniel Velasco som hjälpte henne med inspelningen så att detta vedervärdiga utnyttjande av en maktposition kunde uppdagas.

"Den lärde talar till barnen. Den vise lyssnar till dem."

Den goda psykiatrin lyssnar till patienten i stället för att mästra.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Ola Gefvert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Inläggav gadas » 2013-01-20 5:13:57

sugrövmanövern skrev:Nora verkar vara en besvärlig patient som vill älta gamla händelser i självskadandesyfte. Kan förstå om man vill hålla en sådan kort.


Jag hoppas du skämtar (eller är cynisk=grovt sarkastisk) men använd då gärna en smiley som :wink:

Min tokläkare hade inte kunnat uttrycka det bättre.

Nora verkar vara en rationellt tänkande patient som inte utan vidare låter sig mästras av en professionell (i den meningen att han tjänar pengar på det). 'Den onda psykiatrin' vill hålla en sådan patient kort.

Och här kommer vi osökt in :wink: på teatertråden, jag har redan tränat på en rollkaraktär kallad Doktor Ensten... Mycket intressant, välkommen!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in