Ångestdämpande + tips.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ångestdämpande + tips.

Inläggav laladada » 2013-01-15 2:42:17

Är det någon som vet bra ångestdämpande piller som verkar snabbt? Alltså om man får ångest så tar man pillret och det verkar direkt? Finns det något bra som inte är recept belagt? Ska till doktorn imorgon och be dom skriva något ångestdämpande. Tror ni att jag får det direkt då? För jag har inte ångest varje dag men om jag t.ex. ska träffa en kompis så skulle det vara skönt att ta ångest dämpande innan så jag slipper må skit varje gång jag ska göra något! Egentligen vill jag inte ha något receptbelagt men förstår att de är de pillerna som funkar effektivast!

Skulle också vara kul att höra hur ni där ute handskas med ångest och hur ni hanterar den. Är så trött att ha ångest!!! Snabba svar uppskattas!
laladada
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-08-18

Ångestdämpande+tips.

Inläggav plåtmonster » 2013-01-15 3:16:18

Andra mer naturliga tips:
* Sex
* Chocklad
* Socker
* Mat
* Träning

:D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ångestdämpande+tips.

Inläggav rapchic » 2013-01-15 8:57:35

receptfritt och ångestdämpande som funkar direkt går inte riktigt ihop.
men vill man "bygga upp" ett "försvar mot ångest så funkar ju att leva hälsosamt ganska bra (tex träning och bra mat) det ger ju andra posetiva effekter också.
D-vitamin som tas varje dag har hjälpt mig iallafall.
andningsövningar kanske funkar för dig också, men då måste du tro det tycker du det är löjligt så tror jag inte det funkar. tex så gör jag inte de övningar jag fått från psyk men jag har "hittat på" egna sätt att "meditera" (varav en åtminstånde jag kan använda mot ångest) som jag inte tycker är lika "löjliga" som dom jag fick från psyk.

ingen av de receptbelagda medeciner jag har testat har funkat så jag har varit tvungen att hitta egna sätt så sånt kan jag inte hjälpa med.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Ångestdämpande+tips.

Inläggav Fortytwo » 2013-01-15 12:25:06

plåtmonster skrev:Andra mer naturliga tips:
* Sex
* Chocklad
* Socker
* Mat
* Träning

:D


Jag kan tänka mig att du skrev detta med glimten i ögat och jag menar inte att vara otrevlig nu, men eftersom detta är ett aspergerforum vill jag ändå inflika att de där tipsen säkert funkar mot allmän tristess men sällan mot kraftig ångest.

Jag har själv ångestproblematik men medicinerar så ångesten hålls på en ok nivå. Jag tar antidepressiv medicin dagligen vilket är mycket bättre än att ta tillfälligt ångestdämpande. Det beror på att de mest effektiva ångestdämpande medicinerna är beroendeframkallande och därför i regel svåra att få utskrivna. SSRI-preparat fungerar ofta bra mot ångest och det är bättre att ta en antidepressiv tablett varje dag än att ta ångestdämpande regelbundet.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Ångestdämpande+tips.

Inläggav barracuber » 2013-01-15 12:37:25

Fortytwo skrev:
plåtmonster skrev:Andra mer naturliga tips:
* Sex
* Chocklad
* Socker
* Mat
* Träning

:D


Jag kan tänka mig att du skrev detta med glimten i ögat och jag menar inte att vara otrevlig nu, men eftersom detta är ett aspergerforum vill jag ändå inflika att de där tipsen säkert funkar mot allmän tristess men sällan mot kraftig ångest.

Jag har själv ångestproblematik men medicinerar så ångesten hålls på en ok nivå. Jag tar antidepressiv medicin dagligen vilket är mycket bättre än att ta tillfälligt ångestdämpande. Det beror på att de mest effektiva ångestdämpande medicinerna är beroendeframkallande och därför i regel svåra att få utskrivna. SSRI-preparat fungerar ofta bra mot ångest och det är bättre att ta en antidepressiv tablett varje dag än att ta ångestdämpande regelbundet.

+1

Så tänkte jag med. Träning, sex och (ev) mörk choklad känns naturligt. Men det andra kändes inte helt seriöst. Jo, mat och socker i så fall i lagom mängder, vilket iofs alltid är bäst.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Ångestdämpande+tips.

Inläggav rapchic » 2013-01-15 13:51:19

Fortytwo skrev:
plåtmonster skrev:Andra mer naturliga tips:
* Sex
* Chocklad
* Socker
* Mat
* Träning

:D


Jag kan tänka mig att du skrev detta med glimten i ögat och jag menar inte att vara otrevlig nu, men eftersom detta är ett aspergerforum vill jag ändå inflika att de där tipsen säkert funkar mot allmän tristess men sällan mot kraftig ångest.

Jag har själv ångestproblematik men medicinerar så ångesten hålls på en ok nivå. Jag tar antidepressiv medicin dagligen vilket är mycket bättre än att ta tillfälligt ångestdämpande. Det beror på att de mest effektiva ångestdämpande medicinerna är beroendeframkallande och därför i regel svåra att få utskrivna. SSRI-preparat fungerar ofta bra mot ångest och det är bättre att ta en antidepressiv tablett varje dag än att ta ångestdämpande regelbundet.

att använda lite förebyggande sätt i vardagen kan ju hjälpa om man inte har så stora problem, vilket jag tolkade det då TS inte hade varje dag.
själv har jag heller inte varje dag och medecin hjälper inte men D-vitamin tex hjälper lite iallafall
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Ångestdämpande+tips.

Inläggav plåtmonster » 2013-01-15 13:59:08

Det stod inget om nivån på ångesten i ursprungsinlägget. Att träffa kompis låter inte så ångestdrivande så då får man utgå från det som är givet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ångestdämpande+tips.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-15 14:02:48

Det finns ångestdämpande som har den verkan du beskriver men dels vänjer man sig vid dem så att de inte fungerar längre. Dels är de beroendeframkallande. Själv skulle jag inte vilja ta något sånt bara för att träffa en kompis. Och nej - jag tror inte du får ut några såna tabletter utan att man försöker reda ut vad det är eller ge dig något annat först.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Ångestdämpande+tips.

Inläggav Gersa » 2013-01-15 14:13:08

laladada skrev:Är det någon som vet bra ångestdämpande piller som verkar snabbt? Alltså om man får ångest så tar man pillret och det verkar direkt? Finns det något bra som inte är recept belagt? Ska till doktorn imorgon och be dom skriva något ångestdämpande. Tror ni att jag får det direkt då? För jag har inte ångest varje dag men om jag t.ex. ska träffa en kompis så skulle det vara skönt att ta ångest dämpande innan så jag slipper må skit varje gång jag ska göra något! Egentligen vill jag inte ha något receptbelagt men förstår att de är de pillerna som funkar effektivast!

Skulle också vara kul att höra hur ni där ute handskas med ångest och hur ni hanterar den. Är så trött att ha ångest!!! Snabba svar uppskattas!


Finns en tråd i ämnet som innehåller mycket...

hur-behandlar-ni-er-angest-om-ni-har-nagon-t27966.html

För mig själv är det så att jag har flera olika typer av ångest och det som fungerar mot den ena fungerar inte mot den andra.
Men om jag ska generalisera, vilket jag egentligen inte gillar, så. Ju högre energinivå desto mer ångest. Och eftersom ångesten tar på krafterna så sjunker automatiskt energinivån...
Detta inte sagt som någon form av botemedel utan bara som en ren iakttagelse i mitt eget fall. Mer om detta i ovan nämnda tråd...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Ångestdämpande+tips.

Inläggav Levande » 2013-01-15 15:35:57

Terapi skulle nog kunna vara lämpligt, någon form av acceptans låter välbehövligt.

Vet du varför du mår skit varje gång du ska göra något?
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Ångestdämpande+tips.

Inläggav maris » 2013-01-17 13:24:08

Det finns bra ångestdämpande mediciner som verkar snabbt men som någon i tråden påpekade så är de vanebildande, alltså man blir beroende efter ett tag och behöver mer och mer för att få samma effekt. Så på sikt är det inte något bra alternativ för att hantera ångest.

Mitt bästa tips är att söka alterivativa sätt att hantera ångesten, genom exempelvis terapi eller mindfulness. För mig har mediciner inte haft någon bra effekt på min ångest (förutom den beroendeframkallande medicinerna då) och jag har fortfarande ångest dagligen, med varierande nivå beroende på vad jag ska göra. Dock tycker jag att både terapi och mindfulness har haft effekt på min ångest - jag har liksom försökt lära mig att göra saker TROTS att jag har ångest vilket gör livet betydligt mindre begränsat. Det är inte lätt men det går.
maris
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-09-11

Ångestdämpande+tips.

Inläggav Tashi » 2013-01-17 13:40:29

Tyvärr finns det, enligt mig, inget bra ångestdämpande som är receptfritt. Jag har testat med Johannesört, Valeriana osv. men det är ju lönlöst att ta dem! Jag har mediciner utskrivna av läkare men jag vill inte ta dem, då jag vill kunna klara mig själv.

Jag har gått/går i terapi för min ångest. Jag har gått i gruppterapi med KBT-inriktning för ångest vilket var SJUKT hjälpsamt både för min ångest + för mina sociala problem.

Jag har provat yoga, hände inte ett skit. Eller jo, jag fick mer ångest av att stå och göra generande övningar ihop med typ 50 andra i en liten, svettig sal.

Jag går numera till en TCM-läkare (TCM= traditional chinese medicine) som hjälper mig med min ångest. Han har lärt mig bland annat QiGong, vilket är effektivt.

Men grunden i ångesten för mig är att ifrågasätta tankarna. Varför känner jag såhär? Vad är det jag känner? Kan jag göra något åt problemen bakom? Mycket av KBT:ns ifrågasättande har hjälpt mig döda mina ångesttankar.
Tashi
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2012-03-09
Ort: Skåne

Ångestdämpande+tips.

Inläggav Pieohpah » 2013-01-17 15:46:53

Det finns som kosttillskott både 5-HTP och Tyrosin. Båda är aminosyror som inte gör något aktivt i sig. Däremot tar de sig genom blodet in i hjärnan och agerar byggstenar för serotonin och dopamin mm. Så har man en fungerande Serotoninfabrik, vilket inte alla har, så får man snabbt igång produktionen, och därmed välmåendet. Jag fick en enormt positiv effekt första gången jag testade, men mindre efterhand, eftersom byggstenslagret buffrades upp. Men jag mådde bättre rent generellt.

Mer effektivt mot stress och oro än ångest tycker jag, men värt att testa.

Använder man annan medicin mot ångest ska man rådfråga läkare innan man testar dock.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Ångestdämpande+tips.

Inläggav antonius » 2013-01-17 17:08:27

kan vi enas om att detta kan hjälpa i bra stunder iaf:

1. sex, en vanlig handtralla kan räcka långt i nödfall.
2. mat, en halvliter ben&jerry glass, hjälper då mig.
3. motion, träna. om jag varit på gymmet, kan jag tom hälsa på min mor,
utan att vi skriker åt varann.

man kan ju prova :D
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ångestdämpande+tips.

Inläggav skrivare » 2013-01-17 17:36:57

Bra tips. Några har fungerat bra på mig. Dem är inte att förakta. Ta vara på dem.
skrivare
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-20

Ångestdämpande+tips.

Inläggav Miche » 2013-01-17 18:15:37

antonius skrev:2. mat, en halvliter ben&jerry glass, hjälper då mig.

Tyvärr får jag ångest senare när jag inser vart pengarna tog vägen...

Själv tröståt jag choklad under i stort sett hela 2011, det dämpade väl ångesten en del, speciellt eftersom chokladen var gratis.

skrivare skrev:Bra tips. Några har fungerat bra på mig. Dem är inte att förakta. Ta vara på dem.

Jag vet ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Ångestdämpande+tips.

Inläggav earlydayminer » 2013-01-17 18:23:15

Träning ska man verkligen ta som seriöst ångestdämpande. Bra mycket bättre långvarig effekt på den mentala hälsan än något annat som nämndes. Sex är också väldigt bra. Kom igen, ni vet det här!


Jag varnar dig för ångestdämpande. Det är ingen enkel väg ut från beroendet man kan hamna i, dessutom finns risken att du inte får adekvat hjälp utan istället får käka mer och mer ångestdämpande. När du sedan ska sluta så kan du få en avtändning som heter duga. Jag var som du, men jag ångrar mig.

Känns som varenda muskel bryts ned och det blir blytungt innanför bröstet, man svettas som en gris och mår riktigt dåligt, man känner sig otroligt sjuk och perception är på absolut högvarv. VAR FÖRSIKTIG. Jag råder dig till psykologisk hjälp istället.

Om du nu ändå ska ha ångestdämpande för att du behöver för att träffa en kompis, vilket är absolut helt fel väg att gå, så begär att få det väl kontrollerat med uttagsintervaller och låg dos i lågt antal så missbruksmöjligheten minimeras.

Står dock fast vid att läkaren borde givit mig 10 x 5 eller 10 mg stesolid vid mitt första akuta besök. Då kanske jag inte hade legat en vecka med helt sinnessjuka panikattacker utan inte ens tänkt på det i efterhand. De gjorde en grav felbedömning och det har stått mig jävligt dyrt och jag litar väldigt lite på vården nu. Väldigt lite, väldigt lite. De finns inte där för dig när det verkligen ligger illa till. Så nej, försöka undvika ångestdämpande till varje pris. Allvarligt talat. I synnerhet Xanor (alprazolam) - rena giftet. Potent så inåt helvete och sjukligt surrealistisk avtändningsfas.

Jag påbörjar mitt första besök på beroendeenheten på måndag p g a nedtrappning och slutligen befrielse. Jag vill inte ha det längre. Det är inte värt det i längden. Extremt korta perioder eller/och restriktivt är det som gäller om man "måste" ha skiten. Var försiktig.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Ångestdämpande+tips.

Inläggav arbogaerik » 2013-01-17 19:41:10

earlydayminer skrev:Träning ska man verkligen ta som seriöst ångestdämpande. Bra mycket bättre långvarig effekt på den mentala hälsan än något annat som nämndes. Sex är också väldigt bra. Kom igen, ni vet det här!


Jag varnar dig för ångestdämpande. Det är ingen enkel väg ut från beroendet man kan hamna i, dessutom finns risken att du inte får adekvat hjälp utan istället får käka mer och mer ångestdämpande. När du sedan ska sluta så kan du få en avtändning som heter duga. Jag var som du, men jag ångrar mig.

Känns som varenda muskel bryts ned och det blir blytungt innanför bröstet, man svettas som en gris och mår riktigt dåligt, man känner sig otroligt sjuk och perception är på absolut högvarv. VAR FÖRSIKTIG. Jag råder dig till psykologisk hjälp istället.

Om du nu ändå ska ha ångestdämpande för att du behöver för att träffa en kompis, vilket är absolut helt fel väg att gå, så begär att få det väl kontrollerat med uttagsintervaller och låg dos i lågt antal så missbruksmöjligheten minimeras.

Står dock fast vid att läkaren borde givit mig 10 x 5 eller 10 mg stesolid vid mitt första akuta besök. Då kanske jag inte hade legat en vecka med helt sinnessjuka panikattacker utan inte ens tänkt på det i efterhand. De gjorde en grav felbedömning och det har stått mig jävligt dyrt och jag litar väldigt lite på vården nu. Väldigt lite, väldigt lite. De finns inte där för dig när det verkligen ligger illa till. Så nej, försöka undvika ångestdämpande till varje pris. Allvarligt talat. I synnerhet Xanor (alprazolam) - rena giftet. Potent så inåt helvete och sjukligt surrealistisk avtändningsfas.

Jag påbörjar mitt första besök på beroendeenheten på måndag p g a nedtrappning och slutligen befrielse. Jag vill inte ha det längre. Det är inte värt det i längden. Extremt korta perioder eller/och restriktivt är det som gäller om man "måste" ha skiten. Var försiktig.


9 av 10 möjliga poäng för det inlägget.


För min del är det sedan 5 år tillbaka regelbunden löpträning
som gäller, 2-5ggr/vecka året runt.

Det HAR faktiskt en långtidsverkande funktion även mentalt, och bonuseffekterna såsom bättre sömn, bättre koll på näringsintag, bättre ämnesomsättning, bättre blodcirkulation, starkare hjärta(lägre vilopuls), vaknare och skarpare hjärna, är bara det i sig en stomme för bättre mående. Snacka om bieffekter.

Må vara att du inte får en lika kraftig "kick" som ex. en Sobril, men å andra sidan ÄR effekten av träningen KLART KÄNNBAR, och LÅNGTIDSVERKANDE och bara positivt för både kropp o själ.

-Sobrilen har endast positiv effekt ungefär mellan timme 1 och timme 5 efter intaget, dvs så länge kroppen inte bygger upp tolerans. När kroppen efter cirka en vecka bygger upp tolerans mot preparatet börjar det farliga och det klassiska, man behöver dubbla mängden osv osv. Så kommer den dan du själv inser att "måste nog trappa ner ett tag", med ungefär för Sobril iaf 3-5 dagars ganska jobbiga utsättningssymtom, lättare känningar 1-3veckor efteråt.

Erfarenheter som dessa har bara folk som ätit skiten, det har troligtvis väldigt få av de som sitter o skriver ut detsamma. Hade de själva varit med om det hade de nog varit väldigt restriktiva med utskrivningar.

Vill nog återupprepa och trycka lite extra
på varningen du fick i förra inlägget.

Ha väldig respekt för och stor försiktighet mot lugnande medicin.
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Ångestdämpande+tips.

Inläggav arbogaerik » 2013-01-17 19:54:30

Pieohpah skrev:Det finns som kosttillskott både 5-HTP och Tyrosin. Båda är aminosyror som inte gör något aktivt i sig. Däremot tar de sig genom blodet in i hjärnan och agerar byggstenar för serotonin och dopamin mm. Så har man en fungerande Serotoninfabrik, vilket inte alla har, så får man snabbt igång produktionen, och därmed välmåendet. Jag fick en enormt positiv effekt första gången jag testade, men mindre efterhand, eftersom byggstenslagret buffrades upp. Men jag mådde bättre rent generellt.

Mer effektivt mot stress och oro än ångest tycker jag, men värt att testa.

Använder man annan medicin mot ångest ska man rådfråga läkare innan man testar dock.


Du måste väl mena Tryptofan, brukar ju anses var den aminosyra som bygger Serotonin ?
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Ångestdämpande+tips.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-17 20:01:55

När det gäller sobril så tar det längre tid att bygga upp toleransen om man inte tar dem så ofta. Dvs ett fungerande sätt att använda dem är att bara ta dem tillfälligt när man behöver göra speciellt pressande saker som man inte kan hantera annars. Men inte att effekten håller i sig i fem timmar! En snarare, eller två på sin höjd...
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Ångestdämpande+tips.

Inläggav Pieohpah » 2013-01-17 20:39:58

arbogaerik skrev:
Pieohpah skrev:Det finns som kosttillskott både 5-HTP och Tyrosin. Båda är aminosyror som inte gör något aktivt i sig. Däremot tar de sig genom blodet in i hjärnan och agerar byggstenar för serotonin och dopamin mm. Så har man en fungerande Serotoninfabrik, vilket inte alla har, så får man snabbt igång produktionen, och därmed välmåendet. Jag fick en enormt positiv effekt första gången jag testade, men mindre efterhand, eftersom byggstenslagret buffrades upp. Men jag mådde bättre rent generellt.

Mer effektivt mot stress och oro än ångest tycker jag, men värt att testa.

Använder man annan medicin mot ångest ska man rådfråga läkare innan man testar dock.


Du måste väl mena Tryptofan, brukar ju anses var den aminosyra som bygger Serotonin ?


Tryptofan blir till 5-HTP som i sin tur blir till Serotonin.

Tyrosin omvandlas till Dopamin.

Förlåt om det blev otydligt.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Ångestdämpande+tips.

Inläggav arbogaerik » 2013-01-17 21:10:37

Bjäbbmonstret skrev:När det gäller sobril så tar det längre tid att bygga upp toleransen om man inte tar dem så ofta. Dvs ett fungerande sätt att använda dem är att bara ta dem tillfälligt när man behöver göra speciellt pressande saker som man inte kan hantera annars. Men inte att effekten håller i sig i fem timmar! En snarare, eller två på sin höjd...


Nej jag menar mellan timme 1 och 5, alltså 4timmars
effekt, och har max effekt efter ca 2tim.

Ja, det är ju naturligtvis lite individuellt hur den
verkar, pratar om timme 1-5 av ganska personlig erfarenhet.
Har ju dessutom å göra med dosering 5, 10 ,15, 30 mg eller vad det nu är, samt personens hälsa i övrigt, biotillgänglighet, annan medicinering, är man trött innan avtar effekten etc etc.

Ang tolerans skulle jag uttryckt mig lite bättre, menade vid daglig bruk. Sorry
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Ångestdämpande+tips.

Inläggav Zima33 » 2013-01-17 22:02:07

laladada skrev:
Skulle också vara kul att höra hur ni där ute handskas med ångest och hur ni hanterar den. Är så trött att ha ångest!!! Snabba svar uppskattas!


Jag tar Theralen mot ångest men det funkar ju inte för alla/alltid. Jag brukar även köra med taktiken att utmana ångesten, att medvetet öka den alltså ("kom an ångest!"), det märkliga är att då brukar den minska...
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Ångestdämpande+tips.

Inläggav Wine » 2013-01-17 22:11:06

Zima33 skrev:Jag brukar även köra med taktiken att utmana ångesten, att medvetet öka den alltså ("kom an ångest!"), det märkliga är att då brukar den minska...


Det är något jag också gör, att försöka tänka att ångesten ska inte få vinna över mig, att det är jag som bestämmer eller något åt det hållet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in