Funderingar kring D-vitaminunderskott

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Gafsan » 2013-01-16 23:42:19

Jag var på vårdcentralen och tog lite prover p.g.a. vinterdepression. Läkaren konstaterade att jag hade för låga D-vitaminnivåer och skrev ut tillskott. (Nivåerna var inte tillräckligt låga för att klassa det som "brist" men nästan, d.v.s. synnerligen otillräcklig nivå).

Jag måste säga att jag är oerhört förvånad! Man läser ju om att den som är mörkhyad, alltid använder solskydd eller sällan är utomhus bör tänka på D-vitamin. Men jag är ungefär så blond som man kan bli utan att vara albino (OK, rödblond men ändå), brukar tillbringa massor av tid ute (oftast barhuvad och utan solskydd) och äter varierat. Jag har alltid trott att jag borde vara på den säkra sidan med rejäl marginal just när det gäller D-vitamin.

Hur 17 kan jag ha fått för lite D-vitamin? Hur snabbt ändrar sig nivåerna av D-vitamin egentligen? Senaste veckorna har jag varit ute mindre än vanligt och ätit sämre (både jag och barnen har varit sjuka) men kan man gå från normalvärde till underskott så snabbt? Mitt värde var ungefär hälften av det lägsta tillåtna normalvärdet så det har ju isf sjunkit rejält snabbt. Någon som vet nånting om detta?

Hur som helst ska det bli oerhört intressant att se vad som händer när jag börjar äta tillskott. Vem vet, jag kanske blir av med både depressionen och aspergern?! (för man läser ju om att D-vitaminbrist orsakar autism, så då borde det ju även kunna orsaka/förvärra asperger, eller hur?).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav treeman » 2013-01-16 23:58:58

Gafsan skrev:Hur som helst ska det bli oerhört intressant att se vad som händer när jag börjar äta tillskott. Vem vet, jag kanske blir av med både depressionen och aspergern?! (för man läser ju om att D-vitaminbrist orsakar autism, så då borde det ju även kunna orsaka/förvärra asperger, eller hur?).


Jag hoppas din Asperger försvinner så du slipper ha den där aspiga stirrande skumma blicken. Jag har en sån i alla fall. Höhö. Blivit bättre med åren dock.

D-vitaminbrist. Undrar om jag också har det. Intressant.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Pieohpah » 2013-01-17 0:04:26

På alla platser med lång vinter med mörker får i stort sett alla D-vitaminbrist under mörkersäsongen. Särskilt nuförtiden med innomhusarbete för många. Alla påverkas inte lika hårt av bristen, men det påverkar trötthetskänslor och ev leder det till depression.

Jag tar tillskott av d3-vitamin under vintern och det hjälper mig en hel del, men inte påverkar det Aspergern. Det låter som nys.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Pieohpah » 2013-01-17 0:07:55

Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Mortalis » 2013-01-17 0:08:09

Jag testade nyligen och det visade sig att jag hade ungefär tio gånger under den rekommenderade nivån för D-vitamin. Stor brist alltså.

Hur det påverkar mig har jag ingen aning om, men det verkar rimligt att det är kopplat till min asperger på ett eller annat vis.

Frågan är lite om det är kopplat till lågt intag eller dålig upptagningsförmåga/produktion. Eller kanske bådadera.

Det ska bli intressant att se om jag upplever någon skillnad ifall nivåerna kommer upp till normala värden.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Pieohpah » 2013-01-17 0:10:55

Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Jonasn » 2013-01-17 0:23:50

Har också alldeles för lågt värde. Käkat piller i några veckor nu.
Jonasn
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-11-01

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-17 1:10:21

Det där beror antagligen på att man håller på att omvärdera hur låga nivåer som ska räknas som brist beroende på att man börjar se indikationer mellan halvlåga D-vitaminnivåer och vissa åkommor. Det har bland annat varit debatt om det i Läkartidningen och det är fortfarande lite omstritt.

Man kan både ha D-vitaminbrist enligt det gamla sättet att se det vilket är allvarligt och ett lindrigare underskott som kanske ändå är tillräckligt lågt för att ställa till vissa hälsoproblem. Enligt de nya rekommendationerna som börjar spridas har antagligen en mycket hög andel av den svenska befolkingen D-vitaminbrist. Jag hade själv låg D-vitaminnivå mitt i somras och blev rekommenderad att äta D-vitamin under vinterhalvåret.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Gafsan » 2013-01-17 1:25:02

Pieohpah skrev:Jag tar tillskott av d3-vitamin under vintern och det hjälper mig en hel del


Intressant! Hur har du märkt skillnad? Hur lång tid har det isf tagit innan du märkt något?

Jonasn skrev:Har också alldeles för lågt värde. Käkat piller i några veckor nu.


Har du hunnit märka om pillren gjort någon verkan?

Bjäbbmonstret skrev:Jag hade själv låg D-vitaminnivå mitt i somras och blev rekommenderad att äta D-vitamin under vinterhalvåret.


Har du gjort det? Märker du i så fall någon skillnad från tidigare år?
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-17 1:34:35

Gafsan skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jag hade själv låg D-vitaminnivå mitt i somras och blev rekommenderad att äta D-vitamin under vinterhalvåret.


Har du gjort det? Märker du i så fall någon skillnad från tidigare år?


Nej jag tar det ibland när jag kommer ihåg men oftast glömmer jag det eftersom jag liksom inte "har ont någonstans". Och jag har heller ingen aning om hur länge jag har haft underskott och vet inte vilket år jag i så fall ska jämföra den allmänna hälsan med.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Jonasn » 2013-01-17 1:36:25

Gafsan skrev:Har du hunnit märka om pillren gjort någon verkan?


Nja inte direkt, jag kom precis på att jag körde en omgång innan förra sommaren också, men kan inte påstå att jag märkte någon skillnad då heller.

Känns dock som det är lite svårt att säga vad som beror på vad när det kommer till att "må bättre", både psykiskt och fysiskt. Men det kan ju knappast skada att inte ligga så extremt lågt =).
Jonasn
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-11-01

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Pieohpah » 2013-01-17 6:01:43

Jag har ätit 2000IE om dagen sedan mitten av november. Redan efter någon vecka kände jag av det genom att vara mindre trött. Inget uppåttjack, men klart mindre gäspig och seg.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Kimmelie » 2013-01-17 10:14:27

Jag hörde nyligen från ett par olika personer att de blivit tipsade att äta D-vitamin för att inte så lätt bli sjuka. De sa att det fungerade. Jag antar att det handlar om förkylningar. Jag började äta D-vitamin för 1-2 veckor sen, men det är för tidigt att säga nåt om det.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav earlydayminer » 2013-01-17 10:22:37

Det ligger bortom min förståelse hur vi i hela fridens namn ska kunna uppehålla någon form av optimal intag av vitaminer och mineral. Det är jättesvårt, verkligen jättesvårt.

Äter du t ex lax, makrill? Det lär vara goda källor, men ät inte vilken lax som helst. Det finns lite att läsa om ifall du googlar runt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Erathe » 2013-01-17 10:54:11

Jag får också tillskott av vitamin D. Dosen har justerats upp och ner och nya tester gjorts några gångar. Tar jag mindre tillskott än ca 3000IE per dag så minskar mina nivåer. Det är helt omöjligt att få i sig så mycket genom födan. Jag skulle behöva äta 7 burkar makrill om dagen för det. Det är nog meningen att man ska få i sig det mesta genom solen men jag går aldrig ut under dagtid. Depressionen och aspigheten har inte förbättrats något av det heller.
Erathe
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-31

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Wine » 2013-01-17 11:57:06

Jag äter också D-vitamintillskott och har gjort det i flera år sedan jag läst om att D-vitamin påverkar immunförsvaret och att det är svårt för de allra flesta om man bor i ett solfattigt land i norr som Sverige att upprätthålla bra nivåer av D-vitamin. Jag tycker annars om att vara ute i solen, njuter verkligen av värmen och ljuset och att sola men det räcker inte då det är solfattigt här större delen av året. D-vitamin nivåer ska tydligen också påverka längden på telomerer som är de yttersta ändarna på våra kromosomer och som har betydelse för bl.a. åldrandet. D-vitaminbrist är också förknippat med benskörhet samt autoimmuna sjukdomar, som exempelvis MS och reumatoid artrit, sjukdomar som är mindre vanliga i länder med fler soltimmar.

Här är några länkar:

Höga doser av D-vitamin kan motverka Alzheimer, MS, Depression, Astma, Högt blodtryck, ADHD, Cancer och Koloncancer

Moderna tiders solbrist bakom diabetes
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav barracuber » 2013-01-17 12:24:39

Jag har något högt blodtryck, trots att jag är smal, frisk och försöker äta minimalt med kolhydrater (mild LCHF). Höga blodtrycket hänger nog ihop med långtidsarbetslösheten men jag tänker ändå kolla min D-vitamin. Äter 7,5 ug/dag vilket verkar alldeles för litet efter att ha läst tråden. Läste här att 5 ug motsvarar 200 IE.

På tal om diabetes så har jag en kvinnlig kollega på praktiken som nyligen fått diabetes (antagligen typ 2). Hon är från Argentina och runt 40. Inte alls överviktig men har tydligen gillat tårtor, glass, läsk, kakor genom åren så kosten spelar helt klart in. Sedan är det säkert rätt stor skillnad på solmängden i Argentina (åtminstone norra delen) och Sverige. Frågade inte om hon äter D-vitamin men det borde hon rimligen.

Gillar att kostdoktorns artiklar är så lagom långa: Kostdoktorn.se om D-vitamin och autism
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Miche » 2013-01-17 13:11:02

Jag fick D-vitamin (droppar) på recept förra vintern, dos 10 ml en gång per vecka men jag märkte ingen skillnad i måendet (jag är usel på att notera sånt), kanske ska göra slut på flaskan den här säsongen (även om jag mår väldigt mycket bättre nu jämfört med då, men det tillskriver jag kärleken), en del trötthet märker jag dock av nu!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav barracuber » 2013-01-17 13:22:02

Ringde vårdcentralen nyss och frågade om D-vitamintest. De tar sällan D-vitaminprov, sade hon.

För tre månader sedan var jag där och gjorde "liten hälsoundersökning" (vilket i praktiken var en halvtimmes samtal och ett venprov - 300 spänn wtf). Och nu fick jag veta att D-vitamin inte ingick i venprovet! :evil: :evil: Har aldrig känt något förtroende för den vårdcentralen, borde byta.

Några tips på hur man mäter sitt D-vitamin för att slippa bli rånad?

Såg en apparat på nätet för 800 spänn men vem har råd med det??
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Miche » 2013-01-17 13:57:00

barracuber skrev:Några tips på hur man mäter sitt D-vitamin för att slippa bli rånad?

Alternativ ett: Google D-vitaminbrist och se vilka symptom det ger och gå sedan till vårdcentralen och säg att du har några av de symptomen så kanske läkaren fattar att hen ska begära ett D-vitamintest på dig.

Alternativ två: Köp D-droppar (receptfritt, ca 30 spänn tror jag) på Apoteket och medicinera dig själv med en lämplig mängd.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Wine » 2013-01-17 14:32:25

:wink: Här är mer info om D-vitamin från Kostdoktorns hemsida med tips på bl.a. bra och prisvärda tillskott samt en tabell där man uppskattat vad olika nivåer av D-vitamin innebär vid provtagning:

Kostdoktorn.se - Allt om D-vitamin
Uppdaterad 130116

Problemet idag: D-vitaminbrist hos de flesta svenskar

Problemet idag är att D-vitaminbrist är förbluffande vanligt hos svenskar. Det är först på senare år som det uppmärksammats på allvar. Några exempel på nyare undersökningar:

Nästan alla, 82 procent, av ungdomar i Norrbotten har brist efter vintern.
Hela 62 procent av åttaåringar i Göteborgstrakten har brist.

När solen står lågt i Sverige på vintern riskerar hela befolkningen att långsamt få mer eller mindre D-vitaminbrist. Vissa tror att det kan ligga bakom många vinter- och vårdepressioner.


barracuber skrev:Ringde vårdcentralen nyss och frågade om D-vitamintest. De tar sällan D-vitaminprov, sade hon.

För tre månader sedan var jag där och gjorde "liten hälsoundersökning" (vilket i praktiken var en halvtimmes samtal och ett venprov - 300 spänn wtf). Och nu fick jag veta att D-vitamin inte ingick i venprovet! :evil: :evil: Har aldrig känt något förtroende för den vårdcentralen, borde byta.

Några tips på hur man mäter sitt D-vitamin för att slippa bli rånad?

Såg en apparat på nätet för 800 spänn men vem har råd med det??



Vill du ta prov, men får inget av din läkare?

En del läkare säger kanske nej eftersom de ännu inte har kunskap om provet. Du kan antagligen få din läkare att ta ett prov genom att berätta att du tar tillskott och är rädd att dosen blir för hög. Provet heter 25-OH-D och du kan grovt tolka det själv enligt tabellen ovan.

Om du har svårt att få en analys via exempelvis din vårdcentral bör du kunna beställa ett provtagningskit från Vitamin D Council. Berätta gärna hur det fungerar om du testat.


Det verkar ju inte som att det är så lätt att överdosera D-vitamin i alla fall:

Överdosering

Det är normalt svårt att få i sig farliga mängder D-vitamin. Alla kända rapporterade fall av D-vitaminförgiftning har tagit minst 30 000 E dagligen (ofta betydligt mer) under en tid. Runt tio gånger mer än vad som rekommenderas här alltså.

Enligt en artikel i AJCN är 10 000 E dagligen sannolikt säkert med marginal (ytterligare artiklar med samma budskap: 1 2). Men undantag kan finnas varför man vid doser över 5 000 E dagligen (under längre tid) för säkerhets skull gärna bör kontrollera sitt 25-OH-D värde.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Wine » 2013-01-17 14:47:59

Det bluffas tydligen med D-vitamintillskott och de kan innehålla mindre än vad som anges och vissa D-vitaminprodukter innehöll inget D-vitamin alls enligt en finsk rapport:

Kostdoktorn.se - TESTADE: Svenska D-vitamintillskott
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Parvlon » 2013-01-17 19:01:46

Mina värden var bra (stor hälsoundersökning) och jag äter veganskt. Inga piller övht.

Dock blir det en hel del svamp.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Funderingar kring D-vitaminunderskott

Inläggav Wine » 2013-01-17 19:05:33

Parvlon skrev:Mina värden var bra (stor hälsoundersökning) och jag äter veganskt. Inga piller övht.

Dock blir det en hel del svamp.


Var gjorde du din hälsoundersökning? Gjorde du den privat eller utanför landstingstaxa?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in