Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav milve » 2013-01-15 16:03:51

Slå på P1. Han ska prata i Radio, strax.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav weasley » 2013-01-15 16:22:21

Länka?
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav milve » 2013-01-15 16:30:34

Inte den blekaste aning om vilken länk det skulle vara, sorry.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav treeman » 2013-01-15 16:40:29

treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav plåtmonster » 2013-01-15 17:15:53

Man bryr sig endast om att till varje pris slippa personer inom transportyrken, som har en funktionsnedsättning.

Transportstyrelsens agerande mot Torolf Jansson handlar om ren diskriminering och förföljelse av människor med funktionsnedsättning.

Penilla Gunther
Riksdagsledamot (KD) och ledamot i närings- och arbetsmarknadsutskotten.


Kanske en riksdagsledamot biter på stollarna?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav treeman » 2013-01-15 17:21:40

plåtmonster skrev:
Man bryr sig endast om att till varje pris slippa personer inom transportyrken, som har en funktionsnedsättning.

Transportstyrelsens agerande mot Torolf Jansson handlar om ren diskriminering och förföljelse av människor med funktionsnedsättning.

Penilla Gunther
Riksdagsledamot (KD) och ledamot i närings- och arbetsmarknadsutskotten.


Kanske en riksdagsledamot biter på stollarna?


Kådisarna, KD-partister, är som slaka snoppar, dvs helt värdelösa. Dom har dåligt inflytande så att säga.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Bastuper » 2013-01-15 17:46:35

Vidrgigt - en diagnos och det blir avskedan,
men han kanske klarade arbetet galant men det struntar dom i.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-15 17:56:53

plåtmonster skrev:
Man bryr sig endast om att till varje pris slippa personer inom transportyrken, som har en funktionsnedsättning.

Transportstyrelsens agerande mot Torolf Jansson handlar om ren diskriminering och förföljelse av människor med funktionsnedsättning.

Penilla Gunther
Riksdagsledamot (KD) och ledamot i närings- och arbetsmarknadsutskotten.


Kanske en riksdagsledamot biter på stollarna?

Det bådar gott i varje fall!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav LordNelson » 2013-01-15 19:01:31

LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav underjord » 2013-01-15 20:32:39

LordNelson skrev:Länk till SR P1 och Studio Ett: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5409689


Jag lyssnade just på P1s intervju och Transportstyrelsens läkare Stina Stenback verkar inte veta vad hon snackar om och försöker dessutom slingra sig med den ack så vanliga frasen "Jag kan inte kommentera enskilda fall.".

Transportstyrelsen: Vi vill att Torolf ska sluta som lokförare!
Alla andra: 28 prickfria år!
Transportstyrelsen: Nämen, asså, vadå, vi vill inte.
Alla andra: 28 prickfria år!
Transportstyrelsen: Nejnejnejnej!
Alla andra: 28 prickfria år!
Transportstyrelsen: Villintevillintevillinte!
Alla andra: 28 prickfria år!


Jag brukar var rätt duktig på att vara Djävulens advokat, men i det här fallet väljer jag att avsäga mig mitt uppdrag: Jag kan inte se några hinder för Torolf att fortsätta som lokförare.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-15 23:54:08

Transportstyrelsens läkare Stina Stenback säger hela tiden sjukdom eller åkomma när hon talar om AS. Ska inte en läkare veta bättre än så?

Tycker också att alla hennes svar i övrigt är osäkra, svävande och att hon mest visar prov på diskussionsglidning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav underjord » 2013-01-16 0:19:32

Precis min uppfattning.

Dessutom verkade hon rätt nervös, vilket man kan tolka som att hon egentligen visste att Transportstyrelsen gjort fel, men vägrade erkänna det av prestigeskäl!? Fast nu spekulerar jag förstås.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Lindansare » 2013-01-16 0:35:49

Det enstaka fallet är ju skrämmande i sig. Ännu mer skrämd blir jag att det i länkat remissförslag från Transportstyrelsen förtydligas att ADHD och Autismspektrumtillstånd utgör hinder för trafiksäkerhetsarbete:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Reg ... rtarea=All

Vi lever verkligen i en värld som är till för färre och färre människor.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav underjord » 2013-01-16 0:46:52

Lindansare skrev:Vi lever verkligen i en värld som är till för färre och färre människor.


Vad kommer sig den utveckligen av egentligen? Jag brukar själv skylla det mesta på vår högerregering och de allmänna högervindarna som blåser just nu (i hela världen, dessvärre), men det är säkert en alltför grov förenkling.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Lindansare » 2013-01-16 0:53:48

underjord skrev:Vad kommer sig den utveckligen av egentligen? Jag brukar själv skylla det mesta på vår högerregering och de allmänna högervindarna som blåser just nu (i hela världen, dessvärre), men det är säkert en alltför grov förenkling.


Min make hävdar detsamma. Jag har ingen aning. Kanske. I sämre tider ser vi om vårt eget hus bättre och då vill vi gärna se det som är främmande som orsaken och hotet. Invandrare, funktionsnedsatta, de som tillhör andra socioekonomiska förhållanden är oss själva, de som ser annorlunda ut mm. Kanske är det mänskliga psyket inte mer nobelt än så.

Själv outar jag inte min funktionsnedsättning utanför en krets jag är mkt trygg, just nu. Men samhällsklimatet och orättvisar som de ovan nämnda gör mig oändligt sugen på att stå mer på barrikaderna.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav underjord » 2013-01-16 1:02:33

Lindansare skrev:I sämre tider ser vi om vårt eget hus bättre och då vill vi gärna se det som är främmande som orsaken och hotet. Invandrare, funktionsnedsatta, de som tillhör andra socioekonomiska förhållanden är oss själva, de som ser annorlunda ut mm. Kanske är det mänskliga psyket inte mer nobelt än så.


*nickar* Det ligger nog rätt mycket i det, dessvärre.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav plåtmonster » 2013-01-16 10:29:58

Det står en hel del om denne Stina Stenback här:
transportstyrelsen.se - trafikmedicin_nr_14_maj_2007.pdf (sid 15)

Senaste nytt.. stoppa pressarna.. :D
transportstyrelsen.se - Transportstyrelsen gör alltid individuella bedömningar
Se där TS gör individbedömningar! Men de har bara sådan otur när de försöker tänka. ;) Det är inte lätt att vara så neurotypiskt begränsad :P

Lindansare skrev:I sämre tider ser vi om vårt eget hus bättre och då vill vi gärna se det som är främmande som orsaken och hotet. Invandrare, funktionsnedsatta, de som tillhör andra socioekonomiska förhållanden är oss själva, de som ser annorlunda ut mm. Kanske är det mänskliga psyket inte mer nobelt än så.

Har gjort samma observation om man kikar historiskt också.

Fundering, är den där läkaren så perfekt själv?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Tiblan » 2013-01-17 7:39:42

Undrar om hon insett att hon kommer ha riktigt stora problem att få jobb i framtiden när hon uttalar som som hon tydligen gjort enligt kommentarerna ovan. Vem vill gå till en läkare som inte vet vad en sjukdom eller åkomma är????
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Kimmelie » 2013-01-17 10:02:57

De har ju nyligen gett skadestånd och bett om ursäkt till - det var väl de barnhemsplacerade nu senast. Tidigare var det väl de som tvångssteriliserades om nu de fick nån ursäkt. Samtidigt som de för fullt håller på och skapar anledningar till framtida ursäkter och skadestånd...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav plåtmonster » 2013-01-17 12:31:10

https://en.wikiquote.org/wiki/Albert_Einstein
* "Two things are infinite, as far as we know – the universe and human stupidity"
* "The majority of the stupid is invincible and guaranteed for all time. The terror of their tyranny, however, is alleviated by their lack of consistency."

@Kimmelie, Något mer än AS-diskriminering du tänkte på?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Tigerklo » 2013-01-17 13:39:06

Lindansare skrev:I sämre tider ser vi om vårt eget hus bättre och då vill vi gärna se det som är främmande som orsaken och hotet. Invandrare, funktionsnedsatta, de som tillhör andra socioekonomiska förhållanden är oss själva, de som ser annorlunda ut mm. Kanske är det mänskliga psyket inte mer nobelt än så.


Tänker inte säga att "så är det", men det du säger styrks bl.a. av socialantropologen Appadurais observationer av hur människor i otrygga tider som terrorism, inbördeskrig och skiftande konjunkturer lever i social ovisshet. En situation som förstärker behovet av att människor i ens närhet delar samma värdegrund, ett starkt nationellt etnos eller identitiet. Konsekvenserna av ett starkt etnos är dess nödvändiga gränsdragningar mellan "vi" och "dem", där den avvikande minoriteten blir skuldbelagd för att majoriteten ska känna visshet/kontroll igen. På sin kulmen yttrar sig dessa föreställningar om ett delat etnos i olika uttryck av etnocidalt våld.

Etnos kan då bytas ut mot identitet som jag kanske tom gjorde någonstans ovan, för att göra hypotesen applicerbar på varför samhället som stort (normen) eller individen (ego) bemöter den som är psykiskt sjuk (minoriteten, avvikelsen) med tveksamhet och rent av fördomar (ovisshet) för att nå visshet.

Har inte gammal kurslitteratur liggandes men det där var ett invecklat sätt att med pampigare ord beskriva exakt vad du nyss skrev, haha :-)018 Kort och gott kan nog fenomenet att skuldbelägga andra skyllas på dålig självkänsla, blint omdöme och noll självinsikt. :-)051
Tigerklo
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2013-01-01
Ort: Södra Sverige, men vill tillbaka till Skåne

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Hundralappen » 2013-01-17 14:06:31

För helvete.. Det är i princip bara en beskrivning av hur man är som person. Skulle det ens ha någon form av nackdel till yrket?

Jävla idioter..
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Kimmelie » 2013-01-17 18:41:11

plåtmonster skrev:@Kimmelie, Något mer än AS-diskriminering du tänkte på?

Massor! Svininfluensavaccinet, fosterhemsplacerade barn far ju fortfarande ofta illa, institutioner för omhändertagna ungdomar (som inte är kriminella). Orkar inte tänka ut fler exempel nu, men jag tycker typ hela världen är galen och full av idioter - särskilt bland makthavare. Och inte lär de sig av föregående generationers misstag. Men det är väl som Einstein sa, att man ska aldrig underskatta människans dumhet...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav plåtmonster » 2013-01-17 19:25:54

Konsekvensen av det där är väl att göra sig oberoende och ett visst mått av integritet (sådant som saknas på facebook).
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in