Den stora hundtråden: från vardag till sport

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Svarta » 2013-01-02 21:05:29

Här tänkte jag att vi skulle prata hund lite mer generellt än i tidigare trådar.

Exempel på detta kan vara vad ni hittar på med era älsklingar, hur ni tränar, hundhälsa... Allt som andas hund helt enkelt!

Bilder är roliga tillskott i tråden och uppmuntras.
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Svarta » 2013-01-02 21:06:41

Då tänkte jag starta tråden med att fråga: är det någon som skall besöka MyDog nu i dagarna?
I vilket syfte, utställning, shopping eller kanske båda? :-)Happy
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Svarta » 2013-01-10 12:12:31

Idag är det deppigt här i huset. Min äldsta hund som jag tog som omplacering rätt så nyligen har visat sig ha C-höfter. :-)Crying
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Aklaim » 2013-01-14 22:41:51

Svarta skrev:Idag är det deppigt här i huset. Min äldsta hund som jag tog som omplacering rätt så nyligen har visat sig ha C-höfter. :-)Crying


det är ju jämt iaf så ingen snebelastning :-)Happy

C-D på min toka o mycket kraftiga ben pålagringar men än så visar hon inga tecken på smärta eller stelhet

o så svar om my dog nej jag var inte där är ju fullt av folk på såna tillställningar ju
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav MittHjarta » 2013-01-14 22:56:14

Djur är min stora passon i livet. Hade jag inte dom så hade jag gått under. Jag lever för dom.
MittHjarta
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2012-12-26

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Svarta » 2013-01-15 9:30:52

Aklaim skrev:
Svarta skrev:Idag är det deppigt här i huset. Min äldsta hund som jag tog som omplacering rätt så nyligen har visat sig ha C-höfter. :-)Crying


det är ju jämt iaf så ingen snebelastning :-)Happy

C-D på min toka o mycket kraftiga ben pålagringar men än så visar hon inga tecken på smärta eller stelhet

o så svar om my dog nej jag var inte där är ju fullt av folk på såna tillställningar ju



Det var B/C, så lite snedbelastat. Dock inga pålagringar, så jag ger inte upp! Jag kommer att röntga om henne om ett halvår, då det är en tilltänkt avelshund...
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Aklaim » 2013-01-15 14:21:18

Svarta skrev:
Aklaim skrev:
Svarta skrev:Idag är det deppigt här i huset. Min äldsta hund som jag tog som omplacering rätt så nyligen har visat sig ha C-höfter. :-)Crying


det är ju jämt iaf så ingen snebelastning :-)Happy

C-D på min toka o mycket kraftiga ben pålagringar men än så visar hon inga tecken på smärta eller stelhet

o så svar om my dog nej jag var inte där är ju fullt av folk på såna tillställningar ju



Det var B/C, så lite snedbelastat. Dock inga pålagringar, så jag ger inte upp! Jag kommer att röntga om henne om ett halvår, då det är en tilltänkt avelshund...


lycka till med omröntgen då :-)Happy och att tiken blir en bra mor
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav galenpanna » 2013-01-15 14:53:20

MittHjarta skrev:Djur är min stora passon i livet. Hade jag inte dom så hade jag gått under. Jag lever för dom.

Håller med! :-)154
galenpanna
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2012-11-20
Ort: mellan norr och söder

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Svarta » 2013-01-15 18:46:25

Aklaim skrev:
Svarta skrev:
Aklaim skrev:
det är ju jämt iaf så ingen snebelastning :-)Happy

C-D på min toka o mycket kraftiga ben pålagringar men än så visar hon inga tecken på smärta eller stelhet

o så svar om my dog nej jag var inte där är ju fullt av folk på såna tillställningar ju



Det var B/C, så lite snedbelastat. Dock inga pålagringar, så jag ger inte upp! Jag kommer att röntga om henne om ett halvår, då det är en tilltänkt avelshund...


lycka till med omröntgen då :-)Happy och att tiken blir en bra mor



Tack! Jag tänkte att jag skulle simträna henne och köra lite träning i sandtag för att muskla upp henne. :-)Happy
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav mailstar » 2013-01-22 7:11:02

Tänkte bara skriva några ord om min hund. Det kanske finns fler med samma ras eller likn.

Jag har en snart 7 årig blandras pitbull/amstaff världens bästa hund! Har nog asperger oxå ;) nej men hon är så speciell har så stark personlighet och har haft mycket glädje av henne i livets svåra stunder ...

Tycker det är. Lite tråkigt att folk ser denna ras som en dålig hund knappt man vågar nämna rasen föratt folk tycker illa om dom blir alltid tyst en stund när man nämner det i samtaql för folk jag pratar med när hon inte är med... Är det fler som har denna ras? Och hur ser ni andra på denna ras? Någon som vet bra hundaktiviteter i örebro.? :)
mailstar
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-12-28

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-22 7:56:20

Jag har ingen direkt åsikt om just raser med historia i kamp (inte som jag orkar debattera i alla fall, eftersom det är så mångfacetterat).

Däremot tycker jag att det är märkligt hur folk i allmänhet gärna bortser från hundrasens ursprung och tror att alla hundar är blanka blad som blir vad man gör dem till.

Min jaktsetterhane har en STOR MÄNGD beteenden som ingen annan (utom närbesläktade) ras uppvisar. Och jag behöver INTE träna för att få fram beteendena. Däremot måste man träna en hel del för att stävja/rikta beteendena så att det inte blir farligt för hund och djur, och för att få en användbar jakthund som inte bara rusar runt kontrollöst och riskerar allt möjligt inklusive att själv bli skjuten.

Jag gick förr på en hel del jaktdressyrkurser, och en gång hade en kille med sin andra hund. En schäfer. Jösses vad malplacerad. Jämfört med settrarna i den givna situationen så framstod den som världens mest korkade hund. Den ägnade mycket tid åt att spana in vad sjutton de andra hundarna verkade så upphetsade och intresserade av, och dressyren gick långsamt (troligen såg den ingen mening med det hela). Detta var ändå en framgångsrik dressyrtävlingshund på SBK.

Så stor roll spelar sammanhanget. Hundar som anses allmänt korkade (typ settrar och vinthundar) framstår på ett helt annat sätt i sin rätta miljö, och tvärtom framstår hundar som anses smarta som korkade i fel sammanhang. Nu har mina settrar varit osannolikt bra på just dressyr, så de har fungerat bra på alla slags kurser. Utom spår, som de alla hatar (det blir så när man avlar en ras på SÖK och luftvittring i hundratals år - dessa raser FÅR INTE nosa i backen, och det märks att aveln varit framgångsrik - de flesta settrar av jaktlinjer gillar det inte, eller är kassa på det).

Tyvärr så har jag mycket begränsad ork efter Borrelian jag hade, och kanske efter alla utbrändheter. Så just nu inser jag mer och mer att hade jag vetat, så hade det inte blivit en jaktsetter till. Jag gör inte alls det jag vill, och har ständigt dåligt samvete. Då kan jag i alla fall se det enda bra med att bo på den här gudsförgätna platsen: Jag har egen skog samt inhägnad jättetomt där jag inkluderat en hage med damm m.m. i hägnet + jag har löstränat ordentligt => han kan få springa av sig lös i stort sett hur mycket som helst.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-22 8:08:22

Mitt tips för att välja hundras, är att ALLTID välja en sällskapsras eller en ras där man avlat på annat än bruks/jaktlinjer länge (typ showsetter är HELT annorlunda än jaktsetter, och detsamma gäller många spanielraser) om man inte tänkt jobba med det hunden är till för, eller verkligen vill aktivera sin hund så den får utlopp för de behov och egenskaper som den avlats för i hundratals år.

Har man som jag en jaktsetter så är det helt enkelt jakt, jaktträning eller välanpassad jaktaktivering som gäller. Samt att de är gjorda för att galoppera i timtal varje dag, så motion, helst lösa gäller. Och då följer såklart lösträning, som inte är det enklaste om hunden har god jaktlust och är en god jaktrepresentant. Gör man inte detta, riskerar man att få jaktproblem, andra typer av problem som poppar upp i stället, eller en passiv hund (särskilt de som aldrig är lösa, verkar otroligt lugna och är drabbade av inlärd passivitet - men ofta är det som att skjuta av en slangbella om man släpper en sådan hund).

Motsvarande resonemang gäller andra raser med arbetande linjer.

Sedan är det de facto så att:
- en kampras har använts till kamp, och de har inte förlorat egenskaperna helt (även om egenskaperna inte är de som allmänheten ofta tror)
- en pudel är en apporterande vattenhund från början, det är därför den blivit så populär som sällskap och utställningshund (lättlärd och vattenanpassade krullpälsen är tacksam att frisera).
- jakthundar ÄR oftast envetna, det måste de vara annars fungerar de ofta sämre för jakt
- olika typer av jakthundar kan ha otroligt olika egenskaper - en drever är otroligt svår att lära vara lös på nära håll, medan en setter eller spaniel ska dresseras så mycket mer att samarbetsvilja och lättlärdhet varit något man avlat på under alla hundratals år. Vilket märks. Envetenhet och viltintresse är dock gemensamt för de flesta jakthundar. Apporterande jakthundar är lite speciella, de används ju inte för att aktivt jaga men är ändå jakthundar.
- Utseende och mentalitet hänger ihop! På samma sätt som kongruent evolution. D.v.s. ett visst utseende passar vissa aktiveteter. Därför är raser som utför arbete där det är bra att se ut som en vinthund, väldigt lika även om de inte blandats eller de som avlat fram dem känt till varandra. Detta innebär också att viss mentalitet kan vara kopplad till utseende, och därmed får man inte bort vad som helst i beteendeväg om utseendet behålls. Kenth Svartberg hade en intressant föreläsning där han pratade om detta, och visade gemensamma beteenden för alla stadiga kortnosade hundar, och gemensamma beteenden för alla lite varglika hundar o.s.v. Och det märks inom min ras: showsettrar som ser ut som jaktsettrar, ÄR mer som jaktsettrar. Vissa av dessa showsettrar fungerar på jakt, medan de showsettrar som ser ut som stora håriga nallebjörnar oftast inte fungerar alls på jakt. Jag har själv haft en showis som såg ut som en jaktis, och hon var suverän på att finna vilt och vara tillräckligt allvarligt enveten och intresserad. helt annorlunda än när vanliga showisar var med på jaktträningarna.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Svarta » 2013-01-22 8:45:49

Mycket informativa och bra inlägg av dig, Bror Duktig!

(och för övrigt, så tycker jag att din nästa hund skall bli en terrier på foder ifrån mig, men det är jag det) :D
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-22 10:00:34

Svarta skrev:Mycket informativa och bra inlägg av dig, Bror Duktig!

(och för övrigt, så tycker jag att din nästa hund skall bli en terrier på foder ifrån mig, men det är jag det) :D

Hehe, ingen terrier för mig tror jag.

Jag har funderat på terrier en gång, fast då den röda dare devilen irländsk terrier. Eller den terrierlika rasen Kromfohrländer (som finns i en semilånghårig variant som har en päls mycket lik Kooiker eller min egen Irländsk röd och vit setter [som har päls som Welsh springer eller rödvit cavalier].)

Har har haft Airedaleterrier som tonåring.

Men nästa hund blir nog en grå stor- eller mellanpudel. Gillar allt med de stora bättre, förutom just storleken. Vet att en mindre är lättare att få ta med sig hem till folk, kan ha som handbagage (lättare vid alla typer av resor) och de små lever längre.

Svårt val. Den stora är ju en lugnare hund, och mer riktig apporterande fågelhund. Jag misstänker att alla dvärgvarianter har lite pinscher och allt möjligt av småhundar i sig, och att det är därför så gott som alla dvärgvarianter av olika europeiska raser, är ettrigare (mer terrier/pinscher/råtthund) än de stora.

Kanske välja den minsta storpudeltiken jag kan hitta :wink: De kan ju vara rätt små ändå. Fast då är erfarenheten från min egen ras, att "ju mindre, desto livligare och mer ursprunglig i fråga om arbetslust/jakt".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Svarta » 2013-01-22 11:20:28

Jag är också förtjust i irländaren, men jag tycker att det verkar som om Kerry Blue som jag har är något lättare att ha att göra med.

Kromisen är jag också förtjust i, och likaså Kooikern. Du har bra hundsmak. :) Däremot är en pudel ingenting för mig. Vet egentligen inte varför, jag tycker om dem, de är vackra et.c. men det känns bara inte som "min hund".

Andra raser jag gillar är Mudi, Pumi, Pinscher, Schnauzer, Bedlington, Lagotto, Basenji, Shiba, Svensk Lapphund, Whippet... Alla avlade för olika ändamål och med olika temperament med egna fördelar och nackdelar. :-)Happy

Jag är så nyfiken av mig, så en vacker dag blir det säkert någonting annat också som komplement till Kerry Blue. :-)Happy
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-22 16:37:02

Du kanske är mer inne på terriers som ju har lite annan mentalitet än fågelhundar och apportörer. Jag är mer för fågelhundar i största allmänhet (men gillar terriers också, annars hade jag inte funderat på Kromfohrländer eller Dare Devil).

Från början tyckte jag spaniels var "töntiga" men inser att spaniels, settrar, krullapportörer m.fl. är varianter på samma tema och mycket trevliga hundar. Lättlärda och samarbetsvilliga, utan att vara så påklistrade dragplåster som border collies som aldrig verkar sysselsätta sig på egen hand. Snarare så har dessa fågelhundar sin samarbetsvilja för att de inte utan övermäktigt arbete ska gå att dressera så de inte försvinner i fjärran. De ska ju jaga under bössan, apportera disciplinerat o.s.v. Så både hög jaktlust, samarbetsvilja och envetenhet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-22 16:37:57

Kerry Blue, det är väl en klippras? Efter alla år med HUNDHÅR så har ett krav nu blivit: "klippras eller trimras som inte fäller om man sköter trimmandet". LOL
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Svarta » 2013-01-22 18:42:37

Jag gillar spaniels- och retrievers också. Svärföräldrarna har två flattar. Men en sådan skulle jag aldrig ha, det är lite för mycket för mig.

Var väldigt inne på Field Spaniel ett tag då jag är lite nyfiken på jaktträning. Var rädd att jag skulle ta mig vatten över huvudet om jag skaffade jaktcocker och vill kunna ställa ut också ,+ att jag är van vid reserverade hundar så Fielden lät bra... Men det blev ingen Field, vill inte ha en hund på över 20 kg igen p.g.a. mina dåliga axlar. Tyckte också att de var väldigt många fjantiga hundar på rasspecialen (ja, jag åkte t.o.m. dit) och jag vill inte ha en hund med rädslor igen (har haft det, och aldrig mer!).


Kerry Blue klipps, ja! Jag har precis skaffat mig utrustning för det, och skall på klippkurs den 10/2. :) Det skall bli kul och intressant. :)
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-22 19:27:03

Låter kul! Jag ser fram emot en aktiv rasklubb med varierande aktiviteter nästa gång! Pudelklubben gör mycket mer olika och roliga saker än SISK som mest sysslar med att "slå in dressyr med tvång och stryk" och "ät dyr middag på herrgård efteråt".

Jag har iofs tänkt kapa av hela hundens päls, en grå kortklippt, utan mössa och allt. Blir som en krusig Weimaraner LOL

Tror att grå (liten) storpudel kommer att passa mig :)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Svarta » 2013-01-22 19:39:52

Det är i och för sig inte rasklubben på Kerry som arrangerar klippkursen, utan ordföranden i klubben som har den speciellt för mig och sambon. :)

Men klubbens västra falang är tämligen aktiv med Kerryträffar flera gånger om året och sådär. :)


Då kan jag klippa din pudel åt dig. :)
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav joey_truelove » 2013-02-15 2:39:17

Svarta skrev:
Aklaim skrev:
Svarta skrev:Det var B/C, så lite snedbelastat. Dock inga pålagringar, så jag ger inte upp! Jag kommer att röntga om henne om ett halvår, då det är en tilltänkt avelshund...

lycka till med omröntgen då :-)Happy och att tiken blir en bra mor

Tack! Jag tänkte att jag skulle simträna henne och köra lite träning i sandtag för att muskla upp henne. :-)Happy
Men tänk då gärna på att simträning används för att avlasta leder och uppbärande muskler, medan sandtag är mer påfrestande på leder och muskulatur.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Sv: Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Eos » 2013-02-15 4:41:12

Åhh, vad roligt med en hundtråd! Här parkerar jag :).Har en finsk lapphund här hemma.
Eos
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2011-03-16
Ort: Eskilstuna

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav La Toya » 2013-02-15 17:15:14

känner ni inte till att engelsk staffordshire bullterrier är den bästa hunden? även kallad engstaff.
inte så stor. utmärkt familje å stads hund å kräver inte så mycket motion. snäll. lugn å ligger bara å sover inomhus. utomhus hur pigg som helst. minimalt hårtappande. jag kan rekommendera den.
min väninna har en lapsk vallhund som hon älskar å vill ska bli pappa till valpar innan han går bort. hon tycker naturligtvis det är den bästa hunden.
hundar är underbara! man får dessutom motion av dom. :-)173
La Toya
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2013-02-04
Ort: stockholm

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Alien » 2013-02-15 19:09:13

Minibullterrier är söta:

minibullterrier.jpg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Miniatyrbullterrier

Men stämmer det alltid att mindre storlekar är ettrigare? Kan det inte bero på att småhundsägare inte är lika noga med träningen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in