Ordet såsom.

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ordet såsom.

Inläggav Moggy » 2013-01-14 21:51:15

Någon med språkkunskaper här som kan förklara ordet "såsom", hur det ska användas och vad skillnader är jämfört med ordet "som". Hur etablerat är "såsom", upplever att en del knappt verkar ha ordet i sitt ordförråd.

Är "såsom" ekvivalent med "så som" eller finns en betydelseskillnad?

Många av historierns största tänkare såsom Pytagoras, Kepler, Leonardo da Vinci, Tasla och Einstein har nått dit.


Instinktivt vill jag ha "såsom" här men jag kan inte förklara varför "som" skulle vara fel även om jag tycker det låter fel.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ordet såsom.

Inläggav 424stil » 2013-01-14 22:05:14

Jag skriver alltid "så som" om jag använder det.

Men jag är ingen grammatisk expert, har bara en känsla för vad som är rätt i språk. :-)Happy
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Ordet såsom.

Inläggav AS messenger » 2013-01-14 23:03:47

Moggy skrev:Någon med språkkunskaper här som kan förklara ordet "såsom", hur det ska användas och vad skillnader är jämfört med ordet "som". Hur etablerat är "såsom", upplever att en del knappt verkar ha ordet i sitt ordförråd.

Såsom (hopskrivet) är rätt vanligt i skriven svenska. Googlar man framkommer fler träffar på "såsom" jämfört med "så som".
Det finns emellertid en betydande skillnad mellan dessa ord.

Moggy skrev:Är "såsom" ekvivalent med "så som" eller finns en betydelseskillnad?

De betyder lite olika saker.
1. Så som – används i bemärkelsen 'på sådant sätt som, på det sätt som':
Så som jag har uppfattat det, används orden många gånger lite hur som helst.

2. Såsom – används på följande sätt:
a) i betydelsen 'liksom': Han simmar, såsom sin äldre bror.
b) i betydelsen 'i rollen som': Såsom din pappa kan jag inte acceptera att du missköter skolan på det sätt du gör.
c) i betydelsen 'till exempel': Vanliga människor såsom du och jag.
AS messenger
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2012-06-15

Ordet såsom.

Inläggav Moggy » 2013-01-15 2:42:24

Ok thx.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Språket



Logga in