Udda matvanor - ett aspergerdrag?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav Someone » 2013-01-08 14:43:53

Jag äter i stort sett samma sak varje dag, lättare att hålla rutinerna så. Fastnade för wok med extra ägg/spenat/kyckling/broccoli i för några månader sedan, mycket curry i också. Funkar till alls dagens måltider. Börjat med äpplen varje morgon eftersom jag läst att det är bra. Mellan måltider äter jag makrill direkt ur burken! Mums!

Konstigt att vilja äta gott och nyttigt på ett smidigt sätt? Tycker de flesta andra har konstiga matvanor, flingor, bröd och McDonalds med lite cigaretter och caffe i mellan...
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Sv: Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav barracuber » 2013-01-08 16:47:57

Låter supergott, Someone!
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav Dotse » 2013-01-09 1:07:55

Mitt största intresse är också nutrition, och trots att jag vet hur viktigt det är att äta varierat så äter jag extremt ensidigt. Kan äta samma rätt till dagens alla mål, i veckor eller månader. Värst var ett år när jag bara åt müsli och äpplen, och det varade nästan hela det året...
Dotse
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-09-29
Ort: Linköping

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav Tigerklo » 2013-01-09 1:52:15

Är inte precis som att jag får infall att släpa hem en 5 liters kasse med fårtestiklar när jag passerar mitt lokala slakteri. Så några konstiga matvanor har jag inte precis och har jag några så tror jag inte att de går att härleda till Aspergers. Däremot skulle jag kunna äta samma maträtt varje dag i en hel vecka för att sedan gå över till en ny. :roll: Har dödat många fina recept på det sättet haha. :mrgreen: Sedan älskar jag kött lite överdrivet mycket, i synnerhet nu när jag ligger på ett kcal underskott och har gjort i flera månader, kan jag känna att jag skulle vilja äta rått. Kan tom bli hungrig om jag ser ett djur utomhus. Självklart har jag mina spärrar dock så era husdjur och lokala kyldiskar går säkra! :-)005
Tigerklo
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2013-01-01
Ort: Södra Sverige, men vill tillbaka till Skåne

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav barracuber » 2013-01-09 2:07:53

Dotse skrev:Mitt största intresse är också nutrition, och trots att jag vet hur viktigt det är att äta varierat så äter jag extremt ensidigt. Kan äta samma rätt till dagens alla mål, i veckor eller månader.

Det är ett stort intresse här med men inte det största tack och lov, det hade inte varit kul. Tycker det är tillräckligt mycket kockar och tjafs om mat överallt ändå, både hemma och i tv.

Känner igen mig i att jag, trots intresset, helst äter ensidigt. Så jag ska tacksam för att jag har familj, annars hade jag väl ätit skinka och sallad varje dag! Det är nog brist på energi och ork (eller också är det nån sorts självförakt) som gör att jag inte kan leva upp till det egentligen väldigt stora intresset. Dålig självdisciplin spelar nog också in. Vad gör man åt det?? :cry:

Dotse skrev:Värst var ett år när jag bara åt müsli och äpplen, och det varade nästan hela det året...
Jag kan också fastna i saker. Ett tag var det russin, tills jag lärde mig att det är massvis med socker. Sedan vart det jordnötter tills jag hörde att det är 10 % kolhydrater och för mycket omega-6 samt lektin (ett gift). http://www.annahallen.se/ja-dessa-jordnotter
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav atoms » 2013-01-14 2:27:08

Här är ett par trådar om samma ämne -

mystiska-matnojor-t12981.html

acklad-av-mat-t17948.html
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-14 5:08:47

Jag lagar hellre mustiga grytor med många ingredienser än har flera kastruller igång samtidigt. Eftersom jag har svårt för flera saker samtidigt slutar det bara med att jag bränner vid maten. Eller stoppar in diskmedlet i kylen...jag är inget kockämne direkt.

Bättre då en rejäl gryta som innehållar kött, potatis, tomat, rotsaker, chili och grejer. Då har man bara en kastrull att hålla reda på.

Sen har man ju sina personliga favoriter man gärna kör in sig på. Som man inte tröttnar på i första taget. Ett bra koncept är ett bra koncept, liksom. Varför då ändra? Jag tillhör inte de ombytligas skara.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav earlydayminer » 2013-01-14 5:16:20

Timer är knepet.

Planering är ett måste.

Koka pasta, ris, potatis etc medan du kokar/grillar kycklingen (30 min kok, 25 min i 225 grader - vill vara säker på att den är välkokt) eller laxen (20 min i 200 grader och låt den ligga kvar lite och puttra i oljan).

Stek torsken, lövbiffen, oxfilén under tiden. Går på maximalt 6-8 minuter.

In i matlådor och grönsakerna kan man koka när man ska äta eller innan man tar med matlådan till jobbet/plugget/gymmet, ångkoka i mikron eller i kastrull.

Det är lite stressigt ibland, men om du har en klar bild framför det så kan det gå bra. :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-14 5:21:02

earlydayminer skrev:Timer är knepet.

Planering är ett måste.

Koka pasta, ris, potatis etc medan du kokar/grillar kycklingen (30 min kok, 25 min i 225 grader - vill vara säker på att den är välkokt) eller laxen (20 min i 200 grader och låt den ligga kvar lite och puttra i oljan).

Stek torsken, lövbiffen, oxfilén under tiden. Går på maximalt 6-8 minuter.

In i matlådor och grönsakerna kan man koka när man ska äta eller innan man tar med matlådan till jobbet/plugget/gymmet, ångkoka i mikron eller i kastrull.

Det är lite stressigt ibland, men om du har en klar bild framför det så kan det gå bra. :-)Happy

Nej tack, det är för mycket besvär och jag är inte road av att laga mat och ställa in timers.
Har aldrig känt mig riktigt bekväm i köket.

Men jag säger tack för visat intresse.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav earlydayminer » 2013-01-14 5:27:24

Det är besvärligt. Håller med dig om det. Drygt att stå i köket, jag avskyr det jag med - men jag känner att jag måste och det är lärorikt.

Vad käkar du då? Blir det mest snabbmat eller frysta findusrätter? Eller färdiggrillad kyckling från ica med potatissallad och coca-cola? :D
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav atoms » 2013-01-14 5:29:20

KrigarSjäl skrev:Jag lagar hellre mustiga grytor med många ingredienser än har flera kastruller igång samtidigt. Eftersom jag har svårt för flera saker samtidigt slutar det bara med att jag bränner vid maten. Eller stoppar in diskmedlet i kylen...jag är inget kockämne direkt.

Bättre då en rejäl gryta som innehållar kött, potatis, tomat, rotsaker, chili och grejer. Då har man bara en kastrull att hålla reda på.

Sen har man ju sina personliga favoriter man gärna kör in sig på. Som man inte tröttnar på i första taget. Ett bra koncept är ett bra koncept, liksom. Varför då ändra? Jag tillhör inte de ombytligas skara.


Gryta är inte fy skam. I ungdomen brukade jag göra löksoppa, men den blev väl i stabbigaste laget och torde snarare ha varit något i stil med gryta.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav earlydayminer » 2013-01-14 5:35:19

Tar så jävla lång tid med grytor.. Uhrk.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav Angerboda » 2013-01-14 12:30:52

Har ännu ingen diagnos men jag föredrar att äta några enstaka rätter. Snöar in på mat. Tycker det mesta är äckligt,har fel konsistens osv. Mår som bäst om jag svälter eller går på en strikt diet. Har i perioder levt på
* Mackor.
* Ägg, skinka,finstrimmlad isbergssallad,Räkor
* Nutrilett bars
* Nutrilett pulver.
* Makrill

Jag verkar inte bli hungrig som folk flest och hatar att överbelasta matsmältningen. Håller jag inte strikt diet blir det dock rätt mycket ostkrokar, chips och öl.

Jag äter bara det jag tycker är gott inte för att jag är "hungrig".

Skulle absolut kunna leva enbart på det lokala thaigatukökets panengcurry rätt.
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav Erathe » 2013-01-14 12:48:21

Jag äter precis samma frukost, lunch, middag och kvällsmat varje dag. Ibland får jag för mig att äta något annat och äter sedan det varje dag i stället. Jag brukar äta samma sak i runt ett halvår i taget. Det är antagligen anledningen till varför jag har brist på så många vitaminer.

Jag avskyr när läkare frågar om jag äter hälsosamt. Finns det någon människa som kan hålla reda på det? Det finns typ 50 näringsämnen som man ska äta tillräckligt av men inte för mycket av. Det finns massa andra kriterier som att man ska hålla en viss ratio mellan enkla och komplexa sockerarter för att blodsockret ska vara stabilt, eller att olika typer av fett ska ätas i proportion för att undvika hjärtproblem. Upptagningsförmågan och metabolismen av olika näringsämnen beror på vilka andra näringsämnen man äter samtidigt så varje måltid måste specialdesignas.

De flesta människor slänger bara ihop något på måfå och hoppas att variationen är tillräcklig men jag klarar inte av att laga olika saker varje dag.
Erathe
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-31

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav Angerboda » 2013-01-14 12:55:35

Kollar Asperger Syndrom av Gillberg nu och skriver att avvikande ätbeteende är närmast är en regel vid asperger och att det finns de som anser att det borde vara ett diagnoskrav.
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav EmsAnnorlunda » 2013-01-14 15:48:07

Jag kan få lite lätt panik när jag ska äta borta då jag inte har kontroll på vad som kommer bjudas eller vad som finns i maten jag ska äta.. Man vill inte verka knäpp och sitta och peta i maten hos någon annan eller tacka nej helt..


Är rätt kräsen när det gäller mat och oftast så håller jag mig till det jag är van vid att äta och är väldigt rädd/skeptisk att prova på nya saker då jag redan innan bestämt mig för att det garanterat är äckligt eller konstigt..

Alltid när det ska ätas ute så suckar personalen åt en på restauranger, Burger King/Mc Donalds etc för att man specialbeställer osv äter alltid bara hamburgare med ost och ketchup och det tycker ju jag förvisso inte är så avancerat att fixa men ändå tittar dom på en som att "Hon är en såndär jobbig typ som alltid ska krångla till alla beställningar.."
EmsAnnorlunda
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2011-12-10
Ort: skogen

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav barracuber » 2013-01-14 16:14:45

Angerboda skrev:Jag verkar inte bli hungrig som folk flest och hatar att överbelasta matsmältningen. Håller jag inte strikt diet blir det dock rätt mycket ostkrokar, chips och öl.

Jag äter bara det jag tycker är gott inte för att jag är "hungrig".

Skulle absolut kunna leva enbart på det lokala thaigatukökets panengcurry rätt.

Jag är lite sådär med. Klarar inte att planera och variera varje dag, frånsett att fisk måste vi ha minst en gång i veckan.
Under lång tid kände jag aldrig hunger men sedan jag slutade dricka onödlg folköl har hungern börjat komma tillbaka. Men jag är fortfarande mindre hungrig än folk är mest.

Är iofs hälso- och kostintresserad men orkar sällan leva upp till varken mina egnas eller medias artilleribudskap på hur man ska bete sig. Och eftersom kostfrågan (liksom det mesta annat) bara blir mer och mer komplicerad ju längre tiden går och forskarna bara blir mer och mer oense, är det meningslöst att försöka lära sig allmänna regler förutom rent sunt förnuft. Bara att inse att det finns så mycket vi inte förstår. Alla är olika, en del tål fett, andra tål kolhydrater. En del sitter i generna (kanske 50 %), mycket sitter i livsstilen (ytterligare en komplicerande faktor). Alla fanatister/extremister undvikes som pesten.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-14 17:23:33

Dotse skrev:Mitt största intresse är också nutrition, och trots att jag vet hur viktigt det är att äta varierat så äter jag extremt ensidigt. Kan äta samma rätt till dagens alla mål, i veckor eller månader. Värst var ett år när jag bara åt müsli och äpplen, och det varade nästan hela det året...

Jag är kanske lite udda, för jag äter på något sätt "varierat fast samma". Alltså många ingredienser med bra variation på innehåll, fast tar med dem i typ varje middag (lite av samma tänk som i bättre hundfoder lol). Det jag varierar mest är proteinkällan, har olika olika dagar, och gör liknande för min hund som får varannat mål BARF med olika protein/grönskaer och varannat mål färskfoder av 2-3 sorter som jag växlar mellan.

Lunchen kan varieras lite, eftersom jag sällan tar med mig blodpannkaka men äter det till lunch hemma varje dag. Tog iofs med mig blodpannkaka på träff i lördags, men då hade jag redan tinat blodet så det var liksom kört. Mycket godare nygräddat - helt klart.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-14 17:28:01

Jag har ett bestämt schema för att kunna variera mig. Måndag fågel eller rådjur, tis och tors fet fisk (om jag får tag på vildlax så varierar jag lax/makrill och numer även sill), ons hjort eller rådjur igen, fredag hjort eller gräsbetesnötfärs, lör musslor eller bläckfisk (varannan vecka) ibland ostron, söndag lever.

Ostron när som helst jag hittar till rätt pris.

Sedan kör jag samma tänk som Krigis, nämligen så få grytor och pannor som möjligt. Gör dock inga grytor längre då de inte passar mina nuvarande råvaror (inga köttbitar, inga baljväxter, inga rotfrukter mer än undantagsvis och då skivar jag dem tunt och ta med övriga) så jag lagar ungefär som thaimat, hög värme, kokosfett, spackelspade och megastor gjutjärnspanna - i med alltihop, eventuellt vid lite olika tid om det är mycket olika tillagningstid. Mycket thaikryddor också, och lite av varje som är gott och som jag tror är nyttiga kryddor.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav higgspartikel » 2013-01-14 18:46:52

Åt knäcke med ketchup i skolmatsalen i lågstadiet, de andra tyckte att det var knäppt.

Maten jag lagar (numera) blir ganska normal, inbillar jag mig. Har testat de flesta varianter. Kanske inte använder så många ingredienser, har inte råd med så mycket. Äter vegetariskt emellanåt, dock sällan sallad.
higgspartikel
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2012-10-29

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav Pieohpah » 2013-01-14 19:09:32

Jag åt knäckebröd med smör och senap :)
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav Tigerklo » 2013-01-14 19:11:24

higgspartikel skrev:Åt knäcke med ketchup i skolmatsalen i lågstadiet, de andra tyckte att det var knäppt.


Det gjorde min kusin som barn :o Överraskande nog lever han fortfarande (fast i skam) nä, han kommer knappast ihåg det. :-)018
Tigerklo
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2013-01-01
Ort: Södra Sverige, men vill tillbaka till Skåne

Konstiga matvanor, ett aspergerdrag?

Inläggav Maldita » 2013-01-15 0:03:17

Är oftast lat när det gäller matlagning, har dock börjat bli mer och mer fascinerad av det på sistone. Om man inte är nästintill svimfärdig av trötthet efter jobb och har ont i fötterna efter dåliga skor samt ser hur skafferi, kyl och frys gapar lika tomma som plånboken är det rätt trevligt att laga mat, förutsatt att man har tid och någon gnutta inspiration kvar innnanför kraniet. Får ibland lust att äta vissa specifika grejer, i somras åt jag mackor med Tofulines cream cheese med örtsmak och cayennepeppar, dock har de slutat tillverka cream cheesen så när jag fick cravings för just den sortens smörgås för någon vecka sedan kunde jag tyvärr inte äta den. Kan även få ännu konstigare idéer, hade ett tag då jag var otroligt sugen på sparris på burk (just den där burksmaken), till exempel. Vill även ofta ha Hälsans Köks vegetariska grytbitar som de tyvärr slutat tillverka, de hade en underlig och lite trådig seg konsistens samt en kraftig salt smak men ett mycket högt proteininnehåll vilket gjorde dem någotsånär nyttiga.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Udda matvanor

Inläggav JCSweden » 2014-04-13 14:19:29

Vi inom autismspektrat är ju ibland kända för att ha matvanor som anses vara annorlunda. Jag undrar om ni har några sådana och vad i så fall.

När jag var liten älskade jag att äta varmt korvbröd med bara ketchup. När jag var på McDonalds delade jag alltid chicken mcnuggets i småbitar och åt dem sedan. Jag äter ketchup till nästan allt, folk har ofta påpekat "hur kan du ha ketchup till det"?. Jag kan inte äta grönsaker, bara tomat och gurka, försöker jag äta andra får jag ofta spykänsla. När jag gick på gymnasiet var det en som frågade "Varför har du aldrig med dig riktig mat?" (gick på en friskola), blev ganska sur :x icon


Moderator: Slog ihop med tidigare tråd.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in