Fiber-optik 100 Mbits..!!!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fiber-optik 100 Mbits..!!!

Inläggav manne » 2008-05-08 12:43:59

http://www.skycom.se/main.php?category=1

har detta nu..

Nå vad säger ni är det bra eller är det bra..??

Fiber-optik Lan 100 Mbits..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:05:17, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Kvasir » 2008-05-08 12:49:08

Har haft BBB-fiber med 100 Mbit i några år, och dessförinnan var det 10 Mbit. Jag tycker personligen inte att hastigheten spelar så stor roll när man kommer över 1 Mbit eller så.

Den stora fördelen är att man betalar fast avgift och kan vara uppkopplad hela tiden. Men det kan man väl även med ADSL, så numera är ju inte det något speciellt. Det var det däremot när jag fick fiberförbindelse, för då var alternativet fortfarande vanligt gammalt 56kbit modem och vanlig telefontaxa per uppkopplad tid.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:05:17, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav manne » 2008-05-08 13:04:00

Kvasir skrev:Har haft BBB-fiber med 100 Mbit i några år, och dessförinnan var det 10 Mbit. Jag tycker personligen inte att hastigheten spelar så stor roll när man kommer över 1 Mbit eller så.

Den stora fördelen är att man betalar fast avgift och kan vara uppkopplad hela tiden. Men det kan man väl även med ADSL, så numera är ju inte det något speciellt. Det var det däremot när jag fick fiberförbindelse, för då var alternativet fortfarande vanligt gammalt 56kbit modem och vanlig telefontaxa per uppkopplad tid.


stjälv så hade jag bredbands-bolaget 24 Mbits fick väl ute ca 13 mbits..

ADSL via telefonen men det ska ju även gå att få det via kabel tv också
tror att Com Hem var först med det i svergie på ca 0,5 Mbits i början till alla lägenheter i innerstan..

Vilket funkar bäst då kabel modem VS ADSl.. Confused

Kan även notera att jag förrut ute i Täby Näsby v 7 fick vänta ca 1 halv år innan ADSl via bredbandsbolaget var installerat och klart..!!

så tydligen så tar det ganska lång tid för dem att installera ADSl på tele-stationen också..??
För jag väntade 1 halv år och detta var under året 2003.. Exclamation
_________________
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:05:17, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Kvasir » 2008-05-08 13:10:30

Jag har ingen egen erfarenhet av ADSL eftersom jag hade turen att få fiber när ADSL nätt och jämnt gick att få ännu. Men som jag har förstått är det väldigt variation i hastighet på ADSL beroende på avstånd till telestation, kvalitet på ledningar etc. Det är förstås inte det minsta förvånande, utan snarare är det imponerande att det alls går att få upp sådana hastigheter utan att helt byta ledningar. Fibrer är naturligtvis pålitligare och bättre på i stort sett alla sätt, men det är ju också en större kostnad att installera. Numera bygger ju många städer egna fibernät under gatorna så att det blir enklare och billigare att haka på där.

Sedan har du givetvis rätt att man ofta inte får ut den hastighet som utlovas ens med fibrer. När jag hade 10 Mbit så kunde jag nog komma upp i det och t.o.m. lite mera om jag laddade ner från en snabb server (jag brukar testa med att tanka ner någon Linuxiso från sunet, för deras server brukar vara snabb). Nu när jag har 100 Mbit så finns det väl knappast någon server som är snabb nog att leverera i den hastigheten, så det är nog mest at teoretiskt intresse att ha så snabb förbindelse. I stort sett alltid är det servern i andra änden som sätter gränsen när man kommer upp i Mbit-hastigheter. Möjligen är det annorlunda för er som håller på med fildelning och torrents, där ni kör direkt mot varandras maskiner.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:05:17, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav manne » 2008-05-08 15:05:07

Kvasir skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av ADSL eftersom jag hade turen att få fiber när ADSL nätt och jämnt gick att få ännu. Men som jag har förstått är det väldigt variation i hastighet på ADSL beroende på avstånd till telestation, kvalitet på ledningar etc. Det är förstås inte det minsta förvånande, utan snarare är det imponerande att det alls går att få upp sådana hastigheter utan att helt byta ledningar. Fibrer är naturligtvis pålitligare och bättre på i stort sett alla sätt, men det är ju också en större kostnad att installera. Numera bygger ju många städer egna fibernät under gatorna så att det blir enklare och billigare att haka på där.

Sedan har du givetvis rätt att man ofta inte får ut den hastighet som utlovas ens med fibrer. När jag hade 10 Mbit så kunde jag nog komma upp i det och t.o.m. lite mera om jag laddade ner från en snabb server (jag brukar testa med att tanka ner någon Linuxiso från sunet, för deras server brukar vara snabb). Nu när jag har 100 Mbit så finns det väl knappast någon server som är snabb nog att leverera i den hastigheten, så det är nog mest at teoretiskt intresse att ha så snabb förbindelse. I stort sett alltid är det servern i andra änden som sätter gränsen när man kommer upp i Mbit-hastigheter. Möjligen är det annorlunda för er som håller på med fildelning och torrents, där ni kör direkt mot varandras maskiner.


Men du jag väntade år 2003 på att få ADSL 10 MBit Bredbands-bolaget sa att det skulle ta 2 månader med det tog ett halv år att installera det hela och då så bodde jag ändå centralt i Täby är inte det ganska lång tid.
För när de gör jobbet i stjälva tele -stationen så tar det väl bara nån timme stjälva arbetet de utför för att koppla in ADSL. :? :?
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:05:17, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-05-08 15:05:52

Kvasir skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av ADSL eftersom jag hade turen att få fiber när ADSL nätt och jämnt gick att få ännu. Men som jag har förstått är det väldigt variation i hastighet på ADSL beroende på avstånd till telestation, kvalitet på ledningar etc. Det är förstås inte det minsta förvånande, utan snarare är det imponerande att det alls går att få upp sådana hastigheter utan att helt byta ledningar. Fibrer är naturligtvis pålitligare och bättre på i stort sett alla sätt, men det är ju också en större kostnad att installera. Numera bygger ju många städer egna fibernät under gatorna så att det blir enklare och billigare att haka på där.

Sedan har du givetvis rätt att man ofta inte får ut den hastighet som utlovas ens med fibrer. När jag hade 10 Mbit så kunde jag nog komma upp i det och t.o.m. lite mera om jag laddade ner från en snabb server (jag brukar testa med att tanka ner någon Linuxiso från sunet, för deras server brukar vara snabb). Nu när jag har 100 Mbit så finns det väl knappast någon server som är snabb nog att leverera i den hastigheten, så det är nog mest at teoretiskt intresse att ha så snabb förbindelse. I stort sett alltid är det servern i andra änden som sätter gränsen när man kommer upp i Mbit-hastigheter. Möjligen är det annorlunda för er som håller på med fildelning och torrents, där ni kör direkt mot varandras maskiner.


Men du jag väntade år 2003 på att få ADSL 10 MBit Bredbands-bolaget sa att det skulle ta 2 månader med det tog ett halv år att installera det hela och då så bodde jag ändå centralt i Täby är inte det ganska lång tid. :?:
För när de gör jobbet i stjälva tele -stationen så tar det väl bara nån timme stjälva arbetet de utför för att koppla in ADSL. :? :?
Sedan på det så kan man ju lägga till 3-4 V leverans tid på stjälva modemet..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:05:17, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Kvasir » 2008-05-08 15:16:05

manne skrev:Men du jag väntade år 2003 på att få ADSL 10 MBit Bredbands-bolaget sa att det skulle ta 2 månader med det tog ett halv år att installera det hela och då så bodde jag ändå centralt i Täby är inte det ganska lång tid.
För när de gör jobbet i stjälva tele -stationen så tar det väl bara nån timme stjälva arbetet de utför för att koppla in ADSL. :? :?


Jovisst, jag sade ju att det är krångligare och dyrare med fibrer. Hos oss hade de t.ex. tänkt utnyttja någon befintlig kabeltunnel mellan två hus som de hade hittat på ritningar. Men när det kom till installation så gick det inte att använda den av någon anledning, så då fick de beställa grävskopa och gräva upp ett kabeldike mellan husen. Det var väl ingen enorm fördröjning av det, kanske bara två veckor eller något sådant, men det finns massor av sådana problem som kan dyka upp. 2003 var väl dessutom när leverantörerna fortfarande körde med väldigt förmånliga installationsavtal men fick börja dra ner på det för att det inte gick ihop ekonomiskt. Det var många som långa fördröjningar eller ingen fiber alls då. När det sedan var dags för installation av nät i själva husen så gjordes det av något lokalt företag som hade fått en beställning av BBB som inte alls var smart och lämplig för hur våra lägenheter såg ut, eftersom BBB inte hade bemödat sig att åka ut och ta reda på hur verkligheten såg ut, utan körde på ett standardkontrakt. I slutändan blev det både en dum lösning för oss boende och onödigt dyrt för BBB. Undrar om BBB-folket hade lärt sig marknadsekonomi i Sovjet?

ADSL kan gå snabbt, men många får vänta i månader eller halvår även där. Dels måste man modifiera elektroniken i telestationen, och det kan ta lång tid. Så ska det utredas avstånd till stationen och om det går att få tillräcklig signalkvalitet etc.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:05:17, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Karl » 2008-05-08 16:03:22

Den stora skillnaden mellan fiber och adsl är väl hastigheten uppströms. Har själv 24 mbit adsl vilket normalt ger 1,7-1,8 mb/s ned och 90-100 kb/s upp. Fiber ger väl normalt samma hastighet upp som ned?

Försökte få dom att lägga med fiber i samband med att de drog in kommunalt vatten/avlopp för några år sedan men PRO-grannarna tyckte det var onödigt trots att det hade varit en marginell merkostnad.

Har ändå tur, en granne som bor 700-800 m längre ifrån kopplingsstationen kan inte ens få adsl. De lurade på honom ett 3G-abonnemang i stället men inte ens det har täckning där utan han får nöja sig med gprs. Som tur är så är han mest intresserad av att sköta bankärenden på nätet, själv hade jag blivit tokig.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 14:05:17, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Kvasir » 2008-05-08 16:07:31

Karl, jo det är nog riktigt. Det är bara i stationerna de har drivare som klarar den höga hastigheten, så det blir bara i en riktining som det är någon fart på det. Så kan man ju fråga sig varför man inte kan ha ordentliga drivare även i modemen, men det blir väl för dyrt kanske.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:05:17, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav manne » 2008-05-08 17:07:22

kan bara säga att 100 Mbits flytter på väldigt bra det under år 2003 så
surfade jag med 56 K modem vilket resulterade i att min räkning blev sky hög och gick på ca 10000 kr fast det va med Rix-telecom det..!!

blev så jävla sur på dem eller mig stjälv i efterhand att jag skickade ett mail till dem och skrev följande..

Tjenare har ett par frågor surfade med Rix-telecom för ett par år sedan fast
det var via vanligt modem pols n 56 k modem.
För jag var inte riktigt säker på om bredband skulle ha fungerat då under den
tids perioden..

Så min fråga är då bodde då på Näsbyvägen 7
183 30 TÄBY

vilket resulterade till att jag fick tele räkningar på över ca 10000 kr då
under den tiden.

så nu är min fråga hittade ett gammlat papper i från rix bredband privat
snabbt internet via adsl 2003-07-01

sedan så fanns det 3 olika alternativ att välja mellan

alternativ 2
>
> 1.USB
>
> 2.Ethernet
> står detta paket med inbyggd brandvägg .Nat,Pat och DHCP
> fungerar tillsammans med alla datorer som har nätverks kort
> inkopplingen kostar 1475 kr
>
> 3.
>
> 4.
>
> så min fråga är då tar inte internet inkopplingen lite tid då via tele
> -stationen eller alltså för att kunna använda eran tjänst så måste man väl
> alltid vänta tills tele-stationen i området där man bor är ansluten till
> ADSL..??
> Och hur lång tid brukar det ta då innan en tele station brukar bli ansluten
> till ADSL?
>
> Vilka är det förresten som sköter anslutningen till ADSl via tele stationen ni
> eller telia..??
>
> Är bara förbannat nyfick med tanke på att jag hittade pappret i går och sammt
> att jag pröjsade 10000 kr kanske helt i onödan på en 56 K modem räckning under
> 2003-07-01..
>
> MVH
>
>

fick svar av dem senare..

..................

Det låter som om du sitter med ett gamalt utskick som inte gäller längre. Om
man inte är inkopplad mot ett stadsnät så kan vi i några fall leverera ADSL.

Prisuppgifter på ADSL hittar du på www.rixtelecom.se. För att kunna se om vi
kan leverera ADSL till just dig så behöver vi ett fast telefoninummer att söka
på.

Med vänliga hälsningar
Johan .

Rix Telecom AB
Skeppet Ärans väg 19
426 71 Västra Frölunda

Tel Privat: 0200-580 580
Fax Privat: 0200-580 581
http://www.rixtelecom.se
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:05:17, redigerad totalt 3 gånger.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Kvasir » 2008-05-08 17:10:36

Jo, jag känner igen det där. Det var himla stressande att komma ihåg att koppla ner förbindelsen när man hade surfat färdigt efter det man skulle kolla upp, och att vänta på uppkoppling nästa gång man skulle ut på nätet igen. Och så stressen att veta att varje minut tickar på i plånboken. Nej, som sagt, den stora fördelen med de flesta bredbandsuppkopplingar är just att det är fast avgift. Fast så är det ju inte i alla länder, och kanske inte hos alla leverantörer i Sverige heller.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:05:17, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav manne » 2008-05-08 17:20:05

Kvasir skrev:Jo, jag känner igen det där. Det var himla stressande att komma ihåg att koppla ner förbindelsen när man hade surfat färdigt efter det man skulle kolla upp, och att vänta på uppkoppling nästa gång man skulle ut på nätet igen. Och så stressen att veta att varje minut tickar på i plånboken. Nej, som sagt, den stora fördelen med de flesta bredbandsuppkopplingar är just att det är fast avgift. Fast så är det ju inte i alla länder, och kanske inte hos alla leverantörer i Sverige heller.


10000 kr med rixtelecom på modem 56 k år 2003 ja det är jävla dyrt det.

Men det skulle nog även ha tagit ca 1 halv år för rix-telecom att bygga ut tele stationen till Adsl också.. :?:

För jag hade redan under den tiden tackat ja till Bredbandsbolaget men det tog inte 2 månader som de sa utan det tog ca 1 halv år tog det för bredbandsbolaget i stället.. :twisted: :twisted:

vilket resulterade i modem 56 k räckning på 10000 kr under 2003-07-01..
I från rix-telecom fan så korkade eller så jävla mycket fel det kan bli i bland.. :cry: :cry: ..
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till IT-forum



Logga in