Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2013-01-11 2:51:33

Schmetterling skrev:Min tandläkare säger att tandvårdskortet nog inte täcker bettskena fast jag gnager sönder mina tänder. :( Den enda definitionen jag sett på vad "nödvändig tandvård" innebär är att man måste kunna äta. Men det sorterar ju ut ungefär allt utom långt framskriden tandlossning. :?


Där har han fel, du kan citera lagboken för honom!

Tandvårdsförordningen 1998:1338 skrev:9 § Nödvändig tandvård enligt 8 a § första stycket tandvårdslagen (1985:125) omfattas av bestämmelserna om avgifter som avser öppen hälso- och sjukvård.
Behovet av nödvändig tandvård ska bedömas med utgångspunkt i den enskildes allmäntillstånd.
Med nödvändig tandvård avses sådan tandvård som i det enskilda fallet påtagligt förbättrar förmågan att äta eller tala. Vid val mellan behandlingar som bedöms ge ett godtagbart resultat ingår den mest kostnadseffektiva behandlingen i nödvändig tandvård. I nödvändig tandvård ingår inte behandling med fastsittande protetik bakom kindtänderna (premolarerna). Om allmäntillståndet hos patienten inte medger någon mer omfattande behandling ska denna i stället inriktas på att motverka smärta och obehag genom att hålla patienten fri från sjukliga förändringar i munnen. Förordning (2010:273).
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2013-01-11 11:03:50

Funkar inte det, byt tandläkare!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om tandvårdskortet

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-11 13:28:47

Jepp, det hänger mycket på hur tandläkaren utformar sin ansökan. Precis som med läkare och FK...

Intressant om talet! Jag talar läspigt och ett visslande väsljud när jag ska säga "F" nu när framtanden är väck.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2013-01-11 14:10:08

marxisten skrev:
tramsmaja skrev:Hur gör man om ens LSS-handläggare säger att tandvårdskortet enbart är till för de som har mycket stort vårdbehov i hemmet?


Det var det absolut dummaste jag hört!

Jag säger: ansök iaf! Och ifall de avslår ansökan, överklaga beslutet till Förvaltningsrätten. Det finns inget som helst krav om stort vårdbehov i hemmet, om LSS-handläggaren säger det vet hon inte reglerna.

F.ö. kan och får inte LSS-handläggaren eller någon myndighet någonsin hindra någon från att ansöka om en insats eller någon form av ersättning/bidrag. Då begår de ett lagbrott då det aldrig är olagligt att ansöka. Allt de kan göra är att avslå och då kan man överklaga. Ifall de avslår pga. att du inte skulle ha stort vårdbehov i hemmet så är det bara att överklaga. Det argumentet lär Förvaltningsrätten såga vid fotknölarna!

Dessutom tycker jag nästan du bör maila och informera Socialstyrelsen om detta. Att hindra någon från att ansöka om en insats och dessutom inte veta vad som krävs för att få en insats som LSS-handläggare känns inte som särskilt lämpligt utförande av en viktig myndighetsperson såsom LSS-handläggare faktiskt är.


Han har inte sagt att jag inte FÅR söka, men mitt dåvarande personliga ombud menade att det knappast var någon idé då jag ändå inte skulle få det (enligt informationen från LSS-handläggaren).

Alltså försöker jag reda ut det hela på egen hand den här gången. Inte helt enkelt!
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2013-01-11 14:12:21

tramsmaja skrev:Han har inte sagt att jag inte FÅR söka, men mitt dåvarande personliga ombud menade att det knappast var någon idé då jag ändå inte skulle få det (enligt informationen från LSS-handläggaren).

Fan vad dom tjafsar ibland för att jävlas med oss som har rätt till det... :evil:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2013-01-11 14:29:28

Ja man ska ha mycket ork och vara frisk för att kunna vara sjuk eller hur det nu är de säger...
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2013-01-11 20:29:08

Miche skrev:Funkar inte det, byt tandläkare!

Alltså, jag har redan gjort avgjutning. Tänkte inte på att det ska förhandsprövas. :-)051 Om han inte fått igenom godkänt ska jag försöka få igenom en omprövning. Han har ju själv sagt att jag behöver en skena...
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Titti » 2013-01-11 23:15:17

Schmetterling skrev:
Miche skrev:Funkar inte det, byt tandläkare!

Alltså, jag har redan gjort avgjutning. Tänkte inte på att det ska förhandsprövas. :-)051 Om han inte fått igenom godkänt ska jag försöka få igenom en omprövning. Han har ju själv sagt att jag behöver en skena...

Jag fick en bettskena utan någon som helst prövning. När jag skulle få en porslinskrona istället för den krona av plast, som gått sönder upprepade gånger, måste det dock förhandsprövas (och jag fick kronan).
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2013-01-14 20:43:56

marxisten skrev:F.ö. kan och får inte LSS-handläggaren eller någon myndighet någonsin hindra någon från att ansöka om en insats eller någon form av ersättning/bidrag. Då begår de ett lagbrott då det aldrig är olagligt att ansöka. Allt de kan göra är att avslå och då kan man överklaga. Ifall de avslår pga. att du inte skulle ha stort vårdbehov i hemmet så är det bara att överklaga. Det argumentet lär Förvaltningsrätten såga vid fotknölarna!


EDIT: Efter närmre efterforskning visar det sig att avslag på Tandvårdskortet inte går att överklaga till domstol.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2013-01-14 20:57:37

tramsmaja skrev:Han har inte sagt att jag inte FÅR söka, men mitt dåvarande personliga ombud menade att det knappast var någon idé då jag ändå inte skulle få det (enligt informationen från LSS-handläggaren).

Alltså försöker jag reda ut det hela på egen hand den här gången. Inte helt enkelt!


Har du någon aktiv LSS-insats är det inga problem att få nödvändig tandvård enligt socialstyrelsen iaf. Fick svar i mail idag.

De som omfattas av LSS har rätt att få tandvårdsintyg för nödvändig tandvård. Vad som avses med begreppet omfattas av LSS är dock inte helt tydligt. Klart är att de som har en pågående LSS-insats ska anses omfattas av LSS. Mer oklart och där kommuner och landsting gör olika tolkningar om rätt till nödvändig tandvård är om en person som har en diagnos som ingår i LSS´ personkrets men som inte har någon pågående LSS-insats.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Red and green » 2013-01-14 22:07:54

Jag ringde till LSS-handläggaren angående tandvårdskortet och blev hänvisad till habilitering för att jag har inga pågående eller behov för LSS-insatser). Fick även telefonnummer dit.

Få se.... ska kanske ringa di i morgon.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Sv: Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2013-01-17 12:20:35

Ser ut som förtydligande är på väg enligt mail från socialstyrelsen.

Socialstyrelsen har haft flera regeringsuppdrag när det gäller tandvård. I ett av dessa uppdrag som bland annat handlade om att Socialstyrelsen skulleföreslå en ändamålsenlig reglering av uppsökande verksamhet och nödvändig tandvård har Socialstyrelsen föreslagit att den som har rätt till uppsökande och nödvändig tandvård är den som är beviljad en insats enligt LSS eller enligt 51 kap. socialförsäkringsbalken. Den som inte har en LSS-insats får prövas mot kriteriet att ha ett varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser, det kriterium som gäller generellt och för alla. Förslaget lämnades till regeringen den 31 december 2012 och bereds nu i regeringskansliet.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2013-01-17 13:04:56

Fan, det är ju inte bra, då måste ju folk se till att få någon annan form av LSS för att få tandvårdskort... :evil:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om tandvårdskortet

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-17 13:14:50

Miche skrev:Fan, det är ju inte bra, då måste ju folk se till att få någon annan form av LSS för att få tandvårdskort... :evil:

Precis. Billigt och bra!
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-17 13:16:13

Det krävs förhandsbesked för att tandläkaren ska kunna börja laga min tand. Men myndigheter dröjer. Så eftersom jag saknar en framtand, har de två tänderna jämte börjat ta skada, och gissa vem det blir dyrast för? Jo, den myndighet som fan i helvete inte kan skynda på eftersom de är snåla och ska spara. HAHAHAHAHAHAHA (eller gråt hej vilt) åt hur kontraproduktivt, bakvänt, ineffektivt och dumsnålt myndighetssverige är!
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-17 13:17:51

Har fått en provisorisk plasttand som står lite halvt rakt ut nu. "Får ej användas" och tandläkaren förstår inte alls varför jag "glömmer mig" eftersom tandläkare tydligen skiter i allt i hela livet förutom tänderna. "Vaddå äta rätt - viktigare att använda tandtråd! Vaddå motionera - viktigare att du floursköljer. Vaddå avskedad - viktigare att du sköter tänderna dagarna i ända".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2013-01-17 13:19:26

Bror Duktig skrev:kontraproduktivt, bakvänt, ineffektivt och dumsnålt myndighetssverige är!

Allt de sparar på kostar mångdubbelt i framtiden... :evil:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Sv: Re: Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2013-01-17 13:27:48

Bror Duktig skrev:
Miche skrev:Fan, det är ju inte bra, då måste ju folk se till att få någon annan form av LSS för att få tandvårdskort... :evil:

Precis. Billigt och bra!



Får väl alla med Asperger söka kontaktperson eller någon annan insats då. Får vi se hur billigt det blir.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2013-01-17 20:23:03

marxisten skrev:
Bror Duktig skrev:
Miche skrev:Fan, det är ju inte bra, då måste ju folk se till att få någon annan form av LSS för att få tandvårdskort... :evil:

Precis. Billigt och bra!



Får väl alla med Asperger söka kontaktperson eller någon annan insats då. Får vi se hur billigt det blir.

Eller så accepterar de som inte har LSS-insatser att de inte nödvändigtvis har rätt till tandvårdskort. Varför skulle de ha det? Hur rättfärdigar man att söka insatser man inte behöver för att få gratis tandvård? Låter helt absurt.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Chilehead » 2013-01-17 21:25:12

Schmetterling skrev:
marxisten skrev:
Bror Duktig skrev:Precis. Billigt och bra!



Får väl alla med Asperger söka kontaktperson eller någon annan insats då. Får vi se hur billigt det blir.

Eller så accepterar de som inte har LSS-insatser att de inte nödvändigtvis har rätt till tandvårdskort. Varför skulle de ha det? Hur rättfärdigar man att söka insatser man inte behöver för att få gratis tandvård? Låter helt absurt.

Varför skulle de som får LSS-insats vara mer i behov av tandvårdskort än de som inte har blivit beviljade det (LSS alltså)
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2013-01-17 22:51:06

Det är ju som sagt bara ett förslag Socialstyrelsen skickat in, men eftersom de fått i uppdrag att skicka in ett sådant kanske en lagändring är på utredning. Socialstyrelsens förslag till ändring är ju mindre rolig däremot som det ser ut i mailet jag fick iaf.

Men tiden får väl utvisa hur det blir.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-17 23:24:51

Jag tycker nog att ekonomi borde vara ett kriterie också. Det ska inte synas så fort folk ler, att de är handikappade, sjuka eller går på andra bidrag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2013-01-17 23:29:40

Chilehead skrev:
Schmetterling skrev:
marxisten skrev:

Får väl alla med Asperger söka kontaktperson eller någon annan insats då. Får vi se hur billigt det blir.

Eller så accepterar de som inte har LSS-insatser att de inte nödvändigtvis har rätt till tandvårdskort. Varför skulle de ha det? Hur rättfärdigar man att söka insatser man inte behöver för att få gratis tandvård? Låter helt absurt.

Varför skulle de som får LSS-insats vara mer i behov av tandvårdskort än de som inte har blivit beviljade det (LSS alltså)

Inte vet jag. Jag tycker oavsett vilket att det är absurt att sitta och smida planer på att lura till sig insatser man inte behöver för att lura till sig en förmån man inte har rätt till utan att luras.
Senast redigerad av Schmetterling 2013-01-17 23:32:56, redigerad totalt 1 gång.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2013-01-17 23:30:22

Bror Duktig skrev:Jag tycker nog att ekonomi borde vara ett kriterie också. Det ska inte synas så fort folk ler, att de är handikappade, sjuka eller går på andra bidrag.

Jag anser att tandvård borde ingå i den allmänna sjukvården.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in