Bästa "aspergerfilmen"

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav Jagers » 2012-12-06 9:51:57

Schmetterling skrev:
Charlie72 skrev:Dr. House

Hur är den aspergerrelaterad?

Dr.House har många aspie-drag.

Nästan ingen film är asperger-relaterad om du menar att personen i filmen/tv-serien MÅSTE ha en officiell diagnos, kolla bara på "big bang theory" sheldon uppfyller alla diagnoskriterier med RÅGE, så alla VET att han har asperger, men han har ingen officiell diagnos.
Det nämns aldrig i tv-serien (vad jag vet)
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav Schmetterling » 2012-12-06 10:42:19

Jagers skrev:
Schmetterling skrev:
Charlie72 skrev:Dr. House

Hur är den aspergerrelaterad?

Dr.House har många aspie-drag.

Nästan ingen film är asperger-relaterad om du menar att personen i filmen/tv-serien MÅSTE ha en officiell diagnos, kolla bara på "big bang theory" sheldon uppfyller alla diagnoskriterier med RÅGE, så alla VET att han har asperger, men han har ingen officiell diagnos.
Det nämns aldrig i tv-serien (vad jag vet)


Med tanke på hur bra House är på att läsa människor och manipulera tycker jag att han är väldigt oaspig. Vilka aspiedrag är det du tycker dig se?

Edit: Han var iofs aspigare i de första par säsongerna, enligt mig.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav atoms » 2012-12-06 10:49:40

atoms skrev:Jag skulle nog nämna Housekeeping av Bill Forsyth.


Jag skulle nog också nämna Local Hero av samme Bill Forsyth som gjorde Housekeeping. Persongalleriet i dessa filmer är säreget, och det får mig att associera till aspighet även om filmmakaren inte har haft den intentionen.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav adddd » 2013-01-03 12:17:08

Adam har jag sett. Den gav verkligen nidbilden av asperger syndrom. Hört att Ben X ska vara bättre, men ej sätt den ännu.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav Lindansare » 2013-01-06 19:11:11

BRON och Big bang theory.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav Tigerklo » 2013-01-10 0:23:50

Schmetterling skrev:
Jagers skrev:
Schmetterling skrev:Hur är den aspergerrelaterad?

Dr.House har många aspie-drag.

Nästan ingen film är asperger-relaterad om du menar att personen i filmen/tv-serien MÅSTE ha en officiell diagnos, kolla bara på "big bang theory" sheldon uppfyller alla diagnoskriterier med RÅGE, så alla VET att han har asperger, men han har ingen officiell diagnos.
Det nämns aldrig i tv-serien (vad jag vet)


Med tanke på hur bra House är på att läsa människor och manipulera tycker jag att han är väldigt oaspig. Vilka aspiedrag är det du tycker dig se?

Edit: Han var iofs aspigare i de första par säsongerna, enligt mig.


Är det verkligen så? Jag är själv väldigt bra på att läsa känslor, i synnerhet utifrån kroppshållning, tonfall, ansiktsuttryck, sinnesstämning osv, samtidigt som jag kan känna empati men även stänga av den helt. Manipulera andra är inte heller något jag upplever som svårt, däremot har jag ett ointresse för att medvetet såra även om man såklart kan manipulera andra för dennes bästa (högst subjektivt). Jag har bott på ett internat där alla hade AS och jag måste säga att det inte precis är en homogen grupp sett till problematik. Kanske är manipulation och att läsa känslor hans "specialintresse", om han nu har något?

EDIT: Jag käftar inte nu btw, jag har bara väldigt tråkigt och ska gå och lägga mig när som. :-)005 Min post är således tänkt som en fråga till alla där ute. :-)Happy
Tigerklo
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2013-01-01
Ort: Södra Sverige, men vill tillbaka till Skåne

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav Jagers » 2013-01-10 14:19:52

Tigerklo skrev:
Schmetterling skrev:
Jagers skrev:Dr.House har många aspie-drag.

Nästan ingen film är asperger-relaterad om du menar att personen i filmen/tv-serien MÅSTE ha en officiell diagnos, kolla bara på "big bang theory" sheldon uppfyller alla diagnoskriterier med RÅGE, så alla VET att han har asperger, men han har ingen officiell diagnos.
Det nämns aldrig i tv-serien (vad jag vet)


Med tanke på hur bra House är på att läsa människor och manipulera tycker jag att han är väldigt oaspig. Vilka aspiedrag är det du tycker dig se?

Edit: Han var iofs aspigare i de första par säsongerna, enligt mig.


Är det verkligen så? Jag är själv väldigt bra på att läsa känslor, i synnerhet utifrån kroppshållning, tonfall, ansiktsuttryck, sinnesstämning osv, samtidigt som jag kan känna empati men även stänga av den helt. Manipulera andra är inte heller något jag upplever som svårt, däremot har jag ett ointresse för att medvetet såra även om man såklart kan manipulera andra för dennes bästa (högst subjektivt). Jag har bott på ett internat där alla hade AS och jag måste säga att det inte precis är en homogen grupp sett till problematik. Kanske är manipulation och att läsa känslor hans "specialintresse", om han nu har något?

EDIT: Jag käftar inte nu btw, jag har bara väldigt tråkigt och ska gå och lägga mig när som. :-)005 Min post är således tänkt som en fråga till alla där ute. :-)Happy


tvångsmässiga beteenden
ett behov av rutin (hatar förändring)
anti-socialt beteende

Är väll dem 3 tydligaste tycker jag.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav joey_truelove » 2013-02-17 3:41:54

American Grafitti/ Sista Natten Med Gänget
StarWars, original trilogin

Some Kind of Wonderful

Shooting Fish

Det mesta Coen-brorsorna gjort.
Senast redigerad av joey_truelove 2013-02-17 3:45:22, redigerad totalt 1 gång.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav joey_truelove » 2013-02-17 3:44:35

atoms skrev:
atoms skrev:Jag skulle nog nämna Housekeeping av Bill Forsyth.


Jag skulle nog också nämna Local Hero av samme Bill Forsyth som gjorde Housekeeping. Persongalleriet i dessa filmer är säreget, och det får mig att associera till aspighet även om filmmakaren inte har haft den intentionen.

Bra tanke! Många specialintressen och lite 'udda karaktärer' där.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav Nibor » 2013-02-18 1:40:16

Punch Drunk Love
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav Zirre » 2013-04-07 23:26:05

Såg Mozart and the whale, nu ikväll. Tycker det var en extremt jobbig film.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav Schmetterling » 2013-04-07 23:28:15

Zirre skrev:Såg Mozart and the whale, nu ikväll. Tycker det var en extremt jobbig film.

Jobbig på vad sätt?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav Zirre » 2013-04-07 23:32:16

Schmetterling skrev:
Zirre skrev:Såg Mozart and the whale, nu ikväll. Tycker det var en extremt jobbig film.

Jobbig på vad sätt?
Tycker karaktärerna var överdrivet jobbiga och svåra att relatera till som aspergare.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav kiddie » 2013-04-07 23:45:00

Även om House påstås vara för socialt medveten så är han aspig. Han har människor som specialintresse och ser på såpor för att kolla in stereotypa relationer. Sedan har han sin boll som han kastar, dvs självstimulerande beteende. Allt detta är naturligtvis väl genomtänkt och syftar till autistiska drag. Men en serie skulle kunna bli väldigt platt om man diagnostiserade en karaktär, man kan få för sig att karaktären då måste begränsas och det hela blir mindre fantasirikt. När ngn i serien föreslår att House har AS, säger Cuddy att han bara är en skitstövel. Men det är ju bara ett tyckande från hennes sida.

En faktiskt diagnostiserad karaktär är Tony i Wire in the blood, men han får diagnosen ganska sent, så hans intressanta karaktär har redan hunnit byggas upp.

Sedan att ingen av dessa är klassiska aspergare är ju en annan sak, men TV-serier ska ju bjuda på intressanta personporträtt, inte vara en informationsfilm om någon medelsvensson med eller utan AS.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav Schmetterling » 2013-04-07 23:48:24

kiddie skrev:Även om House påstås vara för socialt medveten så är han aspig. Han har människor som specialintresse och ser på såpor för att kolla in stereotypa relationer. Sedan har han sin boll som han kastar, dvs självstimulerande beteende. Allt detta är naturligtvis väl genomtänkt och syftar till autistiska drag. Men en serie skulle kunna bli väldigt platt om man diagnostiserade en karaktär, man kan få för sig att karaktären då måste begränsas och det hela blir mindre fantasirikt. När ngn i serien föreslår att House har AS, säger Cuddy att han bara är en skitstövel. Men det är ju bara ett tyckande från hennes sida.

Fast Wilson trodde ju inte heller att House hade AS. Det var något han sa till House och Cuddy för att få en reaktion. Wilson sa i slutet av avsnittet ifråga till House att House önskade att han hade det för att det vore en ursäkt att strunta i regler.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav kiddie » 2013-04-08 0:36:30

Fast Wilson försökte ju alltid läsa in mer i House än där fanns fick jag en känsla av, psykoanalysera sådant som bara var karaktärsdrag osv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav Geisha » 2013-04-08 5:47:13

Jag är film-älskare, men har faktiskt inte sett så många "asperger-filmer", inte vad jag kan komma på just nu iallafall - kan ju hända att jag har sett flera utan att ha tänkt på att någon av karaktärerna har asperger. Jag tycker mycket om filmen "Män Som Hatar Kvinnor" eller hela millenium serien med för den delen, och jag tycker mig kunna se tydliga asperger-drag i Lisbeth Salander. Lisbeth är asocial, har inte några direkta vänner bortsett från hennes älskarinna och Mikael Blomkvist som blir hennes vän, hon verkar ha känslomässiga svårigheter och problem med närhet, hon är mycket smart och hennes specialintresse är datorer.

En lite kul grej som händer när hon ska handla mat i film nr två "Flickan Som Lekte Med Elden" är att hon köper på sig en massa färdiga pizzor eller piroger (jag kommer inte ihåg exakt vad det är) av samma sort vilket tyder på att hon antingen bara älskar just den sorten eller att hon faktiskt har ett rutinmässigt ätande och kanske är beroende av just den maten. Lisbeth är visserligen efterlyst av polisen under mat-shoppingen och kan förstås inte florera runt i butiken av den anledningen, men jag väljer ändå att tro att hon har ett speciellt förhållande till just den sorten.^^
Geisha
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2013-03-28
Ort: Stockholm

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-08 6:47:03

Salander är uttalad aspie vilket också nämns i böckerna.
En bra litterär karaktär och en bra förebild för unga tjejer skulle jag vilja påstå.

House är definitivt en aspergare. Vad skulle det annars vara? Vanligt folk beter sig inte som han gör och analyserar inte på det sättet. Sanningslidelsen som blir till oförskämdhet i det sociala kan vi också känna igen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav Schmetterling » 2013-04-08 7:57:51

kiddie skrev:Fast Wilson försökte ju alltid läsa in mer i House än där fanns fick jag en känsla av, psykoanalysera sådant som bara var karaktärsdrag osv.

Jag vet, han kan vara lite störande. Jag försöker bara skapa lite motstånd här, uppriktigt sagt fick du mitt tysta medhåll i ditt tidigare inlägg om bollen osv. :mrgreen:
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav Schmetterling » 2013-04-08 7:59:06

Jag älskar Lisbeth Salander! Inte filmerna för de har fasen slaktat böckerna. Men Rapace är bra i rollen. Salander är cool. :-)173
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav Juggernawt » 2013-04-08 8:02:27

Tv-serien "Monk" (som kanske inte går på svenska teve-kanaler) är uttalat AS, tycker jag iallafall.
Big Bang Theory är ju en annan som är ganska överdrivet AS-ig.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav Schmetterling » 2013-04-08 8:07:51

Gällande House har jag dock fått uppfattningen att han var både trevlig, socialt kompetent och liksom mera normal och lyckad före benskadan. Att hans sätt är en reaktion snarare än ett medfött funktionshinder. Dock är ju varken det ena eller det andra uttalat så det är helt klart öppet för tolkning.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav Pentti Varg » 2013-04-08 9:36:42

Jag såg filmen "Laxfiske i Jemen" igår av Lasse Hallström. (Inte någon av hans bättre filmer.)
En bit in i filmen påstods det (såsom jag uppfattade det) att den manlige huvudrollskaraktären skulle ha AS.
Den manlige rollkaraktären sa också något i stil med att "det går inte att såra en person med asperger så du kan säga vad som helst till mig" - typ. Det kan jag verkligen inte hålla med om?!

En lite småtrevlig film, men ganska medelmåttig för min smak och som sagt ingen av Hallströms bättre filmer...
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Bästa "aspergerfilmen"

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-08 9:37:57

Icke desto mindre är det bra att AS dyker upp i populärkulturen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Intressanta intressen



Logga in