Behöver snabb hjälp, bluescreen!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Behöver snabb hjälp, bluescreen!

Inläggav Maldita » 2013-01-10 12:43:53

I morse satt jag och surfade på nätet med Chrome som webbläsare, allt var som vanligt, sedan öppnade jag iTunes för att ändra lite i en playlist och iTunes öppnade en dialogruta om att uppdatera det, då hängde sig datorn och reagerade inte på något jag gjorde. Sedan fick den en bluescreen där det stod något om "kernel error" och att jag borde avinstallera alla program jag installerat senast och om det inte funkade separera BIOS:et (förstod inte riktigt), datorn skulle sedan startas om, efter att den startat om så valde jag "safe mode utan nätverk" och startade mitt antivirusprograms scanning. Jag är livrädd och vet inte vad som hände, mig veterligen har jag inte installerat några program på sistone förutom att Windows Update installerat uppdateringar under natten. Kommer hem igen i eftermiddag och kan då se vad Avira kommit fram till.

Jag har en Compaq 615 med Windows 7. Är inte bra på att handskas med datorer, vad kan vara felet och vad kan man göra? Är det helt förstörd? Ska jag se om jag kan ladda en tidigare system restore point?

Tack för att ni läst detta, ursäkta bristfällig problemformulering då jag blev mycket chockad och rädd när det hände.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Behöver snabb hjälp, bluescreen!

Inläggav Miche » 2013-01-10 13:03:33

Nästan alltid när jag fått blåskärm har jag bara startat om datorn och allt har fungerat som normalt, enda gången det inte funkade så visade det sig att Microsoft hade klantat sig med en uppdatering, de hade sabbat en fil som flera av våra kunder fick med... :evil:

Du behöver knappast oroa dig om inte felet uppträder direkt igen, hör av dig i så fall (troligen får även andra som fått samma uppdateringar blåskärm de med).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Behöver snabb hjälp, bluescreen!

Inläggav Maldita » 2013-01-10 13:07:51

Men det stod ju kernel error, innebär inte det att OS:et är trasigt?
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Behöver snabb hjälp, bluescreen!

Inläggav Miche » 2013-01-10 13:10:43

Det står en massa konstigheter på blåskärmen, troligen betyder det att det finns (minst) en bugg i kärnan vilket ju är rätt bekant!

Oroa dig inte, det är klantarna på Microsoft som kört till det och slänger upp en blåskärm hellre än att leta rätt på tusentals buggar!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Behöver snabb hjälp, bluescreen!

Inläggav Meppe » 2013-01-10 13:13:37

Nej, en dator är inte helt förstörd för att den får en bluescreen. Datorer får bluescreenar för att inte bli förstörda av något ofta tillfälligt fel. Förstår att du blev rädd, men ofta är de ofarliga. Min förra dator kunde ge bluescreenar några gånger per dag, DÅ var det problematiskt. Vilket också ledde till att jag är väl bekant med den där texten där det står att man ska starta om datorn om det är första gången man ser texten.

Fortsätt använda den som vanligt, och återkom om det händer igen. Skriv då upp texten efter "Tecnical information" och skriv ner den här, så kanske någon kan hjälpa dig.

Ironiskt nog var enda mönstret jag hittade med min gamla dator att den BSODade när jag blev på dåligt humör... Nå, den var garanterat äldre än din är. Tror vi hade Windows ME i den först.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Behöver snabb hjälp, bluescreen!

Inläggav Meppe » 2013-01-10 13:15:09

Maldita skrev:Men det stod ju kernel error, innebär inte det att OS:et är trasigt?


Nej, det innebär det inte. Det innebär att datorn hittade någon bugg (möjligtvis pga uppdateringen) och stannade för att hindra allvarliga problem.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Behöver snabb hjälp, bluescreen!

Inläggav Vanheden » 2013-01-10 13:44:00

Kerneln är ör operativets "kärna". Kernel error beror oftast på att kerneln kört fast någonstans och bestämt sig för att stänga ner. för det mesta är det inget att oroa sig över. som folk har sagt tidigare, om det händer upprepade gånger så kan du höra av dig :-)Happy
Vanheden
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2013-01-09
Ort: Värnamo

Sv: Behöver snabb hjälp, bluescreen!

Inläggav marxisten » 2013-01-10 13:46:41

För att kunna ta reda exakt på vad problemet är/var när du fick BSOD behöver jag se BSOD-loggen. Jag kommer senare när jag kommer hem skicka ett PM till dig där jag skriver hur du kan ta reda på loggen och viken information som krävs.

Detta då det kan bero på mängder av saker. Från att det är Flash i Chrome som slår ut ditt grafikkort till minnesfel eller operativsystemets uppdateringar. Loggen kan beskriva detta exakt.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Behöver snabb hjälp, bluescreen!

Inläggav Maldita » 2013-01-10 14:18:03

Jag vet iaf att den sparade en kraschlogg, såg att den gjorde det när bluescreenen dök upp.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Sv: Re: Behöver snabb hjälp, bluescreen!

Inläggav marxisten » 2013-01-10 14:22:13

Maldita skrev:Jag vet iaf att den sparade en kraschlogg, såg att den gjorde det när bluescreenen dök upp.



Logg finns alltid, bara man vet vad man letar efter. Och om man som jag gillar att klocka och experimentera med datorn lär man sig det ganska snart. :)
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Behöver snabb hjälp, bluescreen!

Inläggav Parvlon » 2013-01-10 18:51:07

Händer det igen så skulle jag försökt lokaliserat men enstaka bsod's i windows är standard.

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till IT-forum



Logga in