Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Om tandvårdskortet

Inläggav Gersa » 2012-12-20 13:47:49

Abbreviation skrev:Ååååh jag har sådan ångest för att mitt barn försäkrades för sent så att det inte täcker NPF :(


Det är ju inte så mycket att göra, hur ska man veta hur alla regler om undantag fungerar?
Försäkringsbolagen är duktiga på det "finstilta".
Men i dagens läge får man inte rätt bra hjälp som barn med NPF problematik?
Vad jag menar är hur mycket mer hjälp hade en giltig försäkring givit?
Har man någon som i viss mån orkar strida för ens sak tror jag man når samma resultat, eller är jag helt ute och cyklar?
Jag bara inbillar mig att det finns ganska mycket adekvat hjälp att få för barn med NPF, det gäller mest att hitta rätt. Och det lär väl inte någon försäkring garantera?

Detta är bara min högst personliga uppfattning och inte baserad på något vetenskapligt underlag, utan bara vad jag tror...


Själv blev jag nekad att teckna olycksfallsförsäkring på 90-talet för att jag hade bytt jobb för mycket. Läkaren på försäkringsbolaget ansåg att detta kunde tyda på psykisk ohälsa...

Lite konstigt bara att det var den enda läkaren som drog den slutsatsen trots att jag då sökt hjälp i nästan 20 år utan att någon av de läkare jag sökt hjälp hos ansåg att det fanns några problem utöver det "vanliga"... Sen dröjde det nästan 20 år till innan jag fått någon diagnos.....
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2012-12-20 14:49:55

Gersa skrev:
Abbreviation skrev:Ååååh jag har sådan ångest för att mitt barn försäkrades för sent så att det inte täcker NPF :(


Det är ju inte så mycket att göra, hur ska man veta hur alla regler om undantag fungerar?
Försäkringsbolagen är duktiga på det "finstilta".
Men i dagens läge får man inte rätt bra hjälp som barn med NPF problematik?
Vad jag menar är hur mycket mer hjälp hade en giltig försäkring givit?
Har man någon som i viss mån orkar strida för ens sak tror jag man når samma resultat, eller är jag helt ute och cyklar?
Jag bara inbillar mig att det finns ganska mycket adekvat hjälp att få för barn med NPF, det gäller mest att hitta rätt. Och det lär väl inte någon försäkring garantera?

Detta är bara min högst personliga uppfattning och inte baserad på något vetenskapligt underlag, utan bara vad jag tror...


Själv blev jag nekad att teckna olycksfallsförsäkring på 90-talet för att jag hade bytt jobb för mycket. Läkaren på försäkringsbolaget ansåg att detta kunde tyda på psykisk ohälsa...

Lite konstigt bara att det var den enda läkaren som drog den slutsatsen trots att jag då sökt hjälp i nästan 20 år utan att någon av de läkare jag sökt hjälp hos ansåg att det fanns några problem utöver det "vanliga"... Sen dröjde det nästan 20 år till innan jag fått någon diagnos.....

Har man ett barn med NPF och försäkringen täcker det får man pengar varje månad om man fått vårdbidrag beviljat, olika mycket beroende på hur många procent vårdbidrag FK godkänt. Ett helt vårdbidrag är på 8000 i månaden (75% 6000, halvt 4000, en kvarts 2000). Vårdbidraget finns för att man ska ha möjlighet att gå ner i tid för att tillvaron ska gå ihop. Det är inte mycket pengar det handlar om och det är där försäkringen kommer in.
Om barnet i vuxen ålder får aktivitetsersättning eller sjukersättning till följd av sitt NPF betalar föräkringsbolaget ut en summa varje månad. Det kan vara trevligt med tanke på hur snålt tilltagen aktivitets- och sjukersättningen är.
Senast redigerad av Schmetterling 2012-12-20 14:54:01, redigerad totalt 1 gång.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2012-12-20 14:51:07

On topic har jag nu ansökt om tandvårdskort.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Gersa » 2012-12-20 15:55:56

Schmetterling skrev:
Gersa skrev:
Abbreviation skrev:Ååååh jag har sådan ångest för att mitt barn försäkrades för sent så att det inte täcker NPF :(


Det är ju inte så mycket att göra, hur ska man veta hur alla regler om undantag fungerar?
Försäkringsbolagen är duktiga på det "finstilta".
Men i dagens läge får man inte rätt bra hjälp som barn med NPF problematik?
Vad jag menar är hur mycket mer hjälp hade en giltig försäkring givit?
Har man någon som i viss mån orkar strida för ens sak tror jag man når samma resultat, eller är jag helt ute och cyklar?
Jag bara inbillar mig att det finns ganska mycket adekvat hjälp att få för barn med NPF, det gäller mest att hitta rätt. Och det lär väl inte någon försäkring garantera?

Detta är bara min högst personliga uppfattning och inte baserad på något vetenskapligt underlag, utan bara vad jag tror...


Själv blev jag nekad att teckna olycksfallsförsäkring på 90-talet för att jag hade bytt jobb för mycket. Läkaren på försäkringsbolaget ansåg att detta kunde tyda på psykisk ohälsa...

Lite konstigt bara att det var den enda läkaren som drog den slutsatsen trots att jag då sökt hjälp i nästan 20 år utan att någon av de läkare jag sökt hjälp hos ansåg att det fanns några problem utöver det "vanliga"... Sen dröjde det nästan 20 år till innan jag fått någon diagnos.....

Har man ett barn med NPF och försäkringen täcker det får man pengar varje månad om man fått vårdbidrag beviljat, olika mycket beroende på hur många procent vårdbidrag FK godkänt. Ett helt vårdbidrag är på 8000 i månaden (75% 6000, halvt 4000, en kvarts 2000). Vårdbidraget finns för att man ska ha möjlighet att gå ner i tid för att tillvaron ska gå ihop. Det är inte mycket pengar det handlar om och det är där försäkringen kommer in.
Om barnet i vuxen ålder får aktivitetsersättning eller sjukersättning till följd av sitt NPF betalar föräkringsbolaget ut en summa varje månad. Det kan vara trevligt med tanke på hur snålt tilltagen aktivitets- och sjukersättningen är.


Ok, ber om ursäkt. Eftersom jag aldrig fått någon hjälp själv så var mitt perspektiv begränsat till vård eller aktivitet... Ekonomisk hjälp/ stöd hade jag inte en tanke på...
Ville mest bara säga att man inte kan lasta sig själv för allt som händer och sker. Det är inte så dj... lätt att ha koll på allting...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav trollhare » 2013-01-06 9:30:53

Bror Duktig skrev:
tramsmaja skrev:
Bror Duktig skrev:Ja, det är inte så vanligt. Jag kollade hela marknaden när mina barn var små, och bara en enda barnförsäkring övergick till vuxen. Jag valde den, just med tanke på vad jag själv råkat ut för.


Får man fråga vilken det är? Som går över i vuxenförsäkring alltså... ?

Det var Trygghansa, heter något annat nu.


Men täcker TryggHansas försäkring AS? Jag kollade med dem för några år sedan och fick beskedet att man inte kan få någon ersättning för AS. Men de kanske har flera olika barnförsäkringar, eller att det beror på när den tecknades (i mitt fall tidigt 80-tal).
trollhare
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-08-04
Ort: Sandviken

Om tandvårdskortet

Inläggav Red and green » 2013-01-06 11:08:58

Just det. Ni påminde mig att jag måste också ansöka om kortet bara för att jag har rätt till det.

Vi får se hur lätt/svårt det är i min kommun. Ska ringa dit i morgon.
Ska uppdatera tråden om jag stöter på motstånd vilket jag förväntar i mitt fall.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2013-01-06 12:15:13

Red and green skrev:Just det. Ni påminde mig att jag måste också ansöka om kortet bara för att jag har rätt till det.

Vi får se hur lätt/svårt det är i min kommun. Ska ringa dit i morgon.
Ska uppdatera tråden om jag stöter på motstånd vilket jag förväntar i mitt fall.

Det är ens LSS-handläggare som ska ansöka åt en.
Jag tror att de har justerat tolkningen av lagen efter utvecklingen. Jättemånga fler får diagnos som berättigare till LSS men inte alls alla behöver eller vill ha sådan hjälp. Formuleringen ur rättigheterna för personkrets 1 är lite efter utvecklingen.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Sv: Re: Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2013-01-08 3:16:22

Schmetterling skrev:Om barnet i vuxen ålder får aktivitetsersättning eller sjukersättning till följd av sitt NPF betalar föräkringsbolaget ut en summa varje månad. Det kan vara trevligt med tanke på hur snålt tilltagen aktivitets- och sjukersättningen är.



Va, gör de! Måste jag kolla om jag har någon sådan försäkring...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2013-01-08 23:34:57

Schmetterling skrev:Det är ens LSS-handläggare som ska ansöka åt en.
Jag tror att de har justerat tolkningen av lagen efter utvecklingen. Jättemånga fler får diagnos som berättigare till LSS men inte alls alla behöver eller vill ha sådan hjälp. Formuleringen ur rättigheterna för personkrets 1 är lite efter utvecklingen.


Hur gör man om ens LSS-handläggare säger att tandvårdskortet enbart är till för de som har mycket stort vårdbehov i hemmet?
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Gersa » 2013-01-08 23:54:20

tramsmaja skrev:Hur gör man om ens LSS-handläggare säger att tandvårdskortet enbart är till för de som har mycket stort vårdbehov i hemmet?


Du kan kontakta landstinget de är ju dom som utfärdar kortet och höra om de kan hjälpa dig. I vissa landsting kan man söka tandvårdskortet direkt hos dem... Det skiljer tydligen mellan olika landsting...

Annars om du har kontakt med någon behandlande enhet, försök att få hjälp av någon där. Förslagsvis då en kurator som borde vara rätt person.
Har du kontakt med habiliteringen har de kanske någon kurator där som kan hjälpa dig.
Men reglerna är tydliga, ingår man i personkrets 1 så har man rätt till högkostnadsskydd för nödvändig tandvård.

Det är två delar i tandvårdskortet. Den ena är tandvård/ tandhygienist i hemmet. Den andra är att man har rätt till högkostnadsskyddet...
Den första delen kan jag väl ha förståelse för om den är behovsprövad. Men rätten till högkostnadsskyddet har jag aldrig sett att det skulle finnas några begränsningar i...
Om det nu inte gjort några ändringar i reglerna vid årsskiftet??

Sedan att det kommunala självstyret gör att vissa kommuner väljer att bryta mot lagen är en annan sak... Troligen antar de att de som redan mår dåligt och har svårt att strida för sin rätt inte orkar. På så vis kan ju kommunen spara stora belopp så kommundirektören kan få sina två årslöner när han/ hon får sparken...

Men oftast ligger förklaringen i ren okunskap hos handläggaren ifråga...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2013-01-09 0:08:51

Ja del 1 behövs inte för min del (och jag skulle nog ha mycket svårt för det då jag tycker det är rent ut sagt skitjobbigt att folk ska hälsa på här hemma, i min trygga zon).

Däremot högkostnadsskyddet hade varit bra då jag har ett par tänder som ganska akut behöver lagas. Den ena är det dessutom rotfyllning eller dra ut som gäller - och det snart enligt tandläkaren.

Jag har inte sett några ändringar i den delen nu i årsskiftet men jag har ju iofs bara kollat LSS-lagen.
Jag får nog kika närmare på det när jag orkar och sätta mig för att skriva ihop en bra sammanfattning till min handläggare. Det är ändå dags att söka om förnyelse av färdtjänsten så jag tänkte skicka in allt samtidigt.
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Gersa » 2013-01-09 13:43:00

tramsmaja skrev:Ja del 1 behövs inte för min del (och jag skulle nog ha mycket svårt för det då jag tycker det är rent ut sagt skitjobbigt att folk ska hälsa på här hemma, i min trygga zon).

Däremot högkostnadsskyddet hade varit bra då jag har ett par tänder som ganska akut behöver lagas. Den ena är det dessutom rotfyllning eller dra ut som gäller - och det snart enligt tandläkaren.

Jag har inte sett några ändringar i den delen nu i årsskiftet men jag har ju iofs bara kollat LSS-lagen.
Jag får nog kika närmare på det när jag orkar och sätta mig för att skriva ihop en bra sammanfattning till min handläggare. Det är ändå dags att söka om förnyelse av färdtjänsten så jag tänkte skicka in allt samtidigt.


Ingen kurator inom räckhåll som kan hjälpa till?
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2013-01-10 11:06:26

jag hade ett personligt ombud innan men jag fick bara hålla på och påminna henne och jaga efter henne hela tiden så jag tackade nej till fortsatt kontakt. Hon ringde en massa samtal och ordnade saker som jag inte bett om, men missade sånt som jag behövde hjälp med och sånt som var akut.

Nu sitter jag med ansökan om förnyad färdtjänst och behöver hjälp med den blanketten också så jag måste nog kontakta kommunen för att få hjälp med alla de här sakerna... min samtalskontakt på psyk finns i en annan kommun och kan nog inte hjälpa mig just med de här sakerna.
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Gersa » 2013-01-10 11:32:53

tramsmaja skrev:jag hade ett personligt ombud innan men jag fick bara hålla på och påminna henne och jaga efter henne hela tiden så jag tackade nej till fortsatt kontakt. Hon ringde en massa samtal och ordnade saker som jag inte bett om, men missade sånt som jag behövde hjälp med och sånt som var akut.

Nu sitter jag med ansökan om förnyad färdtjänst och behöver hjälp med den blanketten också så jag måste nog kontakta kommunen för att få hjälp med alla de här sakerna... min samtalskontakt på psyk finns i en annan kommun och kan nog inte hjälpa mig just med de här sakerna.


En kurator kan finnas på t.ex. vårdcentralen eller på kommunen, de kan ju kanske hjälpa till med annat i framtiden också, inte bara just den här blanketten.
Det skiljer sig säkerligen från person till person vad de är beredda att hjälpa till med. Men de borde i alla fall kunna ta reda på vart du ska vända dig med dina olika frågor....

Det finns inget annat personligt ombud att få hjälp av?
Jag har frågat om att få byta pga att det inte fungerade så bra i kommunikationen men fick svaret att det gick inte. Men det kanske är olika från kommun till kommun...

Kommunen är hursomhelst skyldiga att ge dig hjälp med att förstå och fylla i blanketter så de borde ju då också kunna hjälpa till med det... Men det förutsätter ju att de själva förstår blanketten........

Lycka till!
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2013-01-10 11:56:23

tack för svaret

tyvärr finns det bara ett personligt ombud här, och hon verkade mer komma hit för att fika och prata om katter och handarbete än att faktiskt hjälpa mig med nåt... förutom det hon själv kom på och gjorde då förstås. jag har mailat LSS-handläggaren på kommunen och frågat vart jag ska vända mig för att få hjälp.
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Gersa » 2013-01-10 12:17:09

tramsmaja skrev:tack för svaret

tyvärr finns det bara ett personligt ombud här, och hon verkade mer komma hit för att fika och prata om katter och handarbete än att faktiskt hjälpa mig med nåt... förutom det hon själv kom på och gjorde då förstås. jag har mailat LSS-handläggaren på kommunen och frågat vart jag ska vända mig för att få hjälp.



I min kommun/ stadsdel ligger just utfärdandet av färdtjänsttillstånden på boendestödet, men det är olika från kommun till kommun...

De personliga ombuden bekostas av Landstingen och det finns en utförlig beskrivning på vad de ska hjälpa till med. Så kommunerna tjänar pengar på att ha personliga ombud som inte sköter uppdraget som det är specificerat i uppdragsbeskrivningen.
Den väldigt utförliga arbetsbeskrivningen avslutas nämligen med typ: Att om resurserna inte räcker till så kan de personliga ombuden avsäga sig de uppdrag de inte hinner med....

I mitt fall så "hinner" inte mitt personliga ombud något som innebär någon som helst konflikt situation involverad, dvs då jag som mest behöver hans hjälp....

Genom att kommunen själva anställer personligan ombud så kontrollerar de den personal som har till uppgift att hjälpa sådana som mig med konflikterna med kommunen... Och sen får de betalt av landstingen för att de "utför" detta uppdrag....

Det är mycket man inte förstår...

Hoppas du får den hjälp du behöver. Om du inte för svar från LSS-handläggaren mejla kommunen och fråga vem som ska ha blanketten ifråga och be sedan dem om hjälp.
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2013-01-10 12:26:55

Det är LSS-handläggaren som ska ha blanketten, och det är även han som menar att man ska ha stort vårdbehov i hemmet för att få tandvårdskortet. Att jag har både en ovanlig bindvävssjukdom och AS-diagnos är inte riktigt tillräckligt tydligen. Jag bor i en pytteliten norrlandskommun med ganska mycket egna ideer...

Jag provar så här först, annars får jag vända mig till landstinget.
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Gersa » 2013-01-10 13:02:43

tramsmaja skrev:Det är LSS-handläggaren som ska ha blanketten, och det är även han som menar att man ska ha stort vårdbehov i hemmet för att få tandvårdskortet. Att jag har både en ovanlig bindvävssjukdom och AS-diagnos är inte riktigt tillräckligt tydligen. Jag bor i en pytteliten norrlandskommun med ganska mycket egna ideer...

Jag provar så här först, annars får jag vända mig till landstinget.


Han har fel gällande tandvårdskortet, jag frågade min tandläkare när jag var där igår och hon kände inte till att det gjorts några ändringar i bestämmelserna. Däremot berättade hon att hon till flera patienter skrivit intyg att de hade rätt till tandvårdskort eller Tandvårdsstödsintyg som det egentligen heter.
Men enligt tidigare inlägg i tråden så utfärdar vissa landsting tandvårdskortet direkt, det enda du behöver av din LSS-handläggare då är ett intyg på att du tillhör personkrets 1 inom LSS. Vilket du kanske kan få genom behandlande enhet också.

Det är oftast inte reglerna i sig som är problemet, det är individernas ovilja att hjälpa till...

När min LSS-handläggare efter ett halvår inte lyckats få iväg beställningen av tandvårdskortet, skickade jag mejl till henne en gång i veckan tills det blev gjort...
Det gör iofs att hennes benägenhet att hjälpa till inte ökat, men vad ska man göra när det inte händer någonting på ett halvår... Fortsätter man vänta händer det väl antagligen aldrig något... Men det är väl det de hoppas på att man inte ska orka stå på sig för att få de man har rätt till....
Vad jag inte förstår är motivet? Om det är ren lathet eller om de bara njuter av att se människor lida??
Inom mitt landsting finns en enhet som heter tandvårdsgruppen och de är dem som utfärdar korten. Jag hittade denna information på Landstingets hemsida. När jag sedan fått svar från dem att beställningen skulle göras genom min LSS-handläggare vidarebefordrade jag detta mejl till min LSS-handläggare.

LSS-handläggarens första uppgift när de kommer i kontakt med en ny klient är att gå igenom vad denne har för rättigheter enligt LSS... Ändå verkar det som att de som har tandvårdskort fått reda på detta på andra vägar än genom sin LSS-handläggare...
LSS-handläggarna lyckas med andra ord inte ens i de flesta fall genomföra grunden av sitt uppdrag...

Förklaringen kanske finns i den artikel som stod i DN här om dagen att kostnaderna för LSS skenar pga av alla Asperger diagnoser....

Men som mitt liv sett ut de senaste åren framstår ättestupan som ett betydligt humanare alternativ...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2013-01-10 14:59:45

att handläggaren har fel vet jag, men vad hjälper det när han sitter som en stoppkloss?
Han har sagt samma sak sedan jag hörde mig för om det för ett drygt halvår sedan, så det är inte några ändringar i reglerna han har fått för sig.

Jag tillhör nu enligt de nya reglerna från årsskiftet två personkretsar så jag borde ju kunna få det utan problem tycker jag. Däremot kommer det nog ta lång tid innan det blir ansökt och klart i och med att jag måste sköta allt sånt själv och det är mycket som ska göras rätt, formuleras rätt och skickas till rätt personer osv.

Jag har i alla fall varit hos tandläkaren för första gången på 17 år och fått en bedömning av munnen samt att han skulle skicka kostnadsförslag till mig. Tandvårdsintyg har jag från min läkare som diagnosticerade bindvävssjukdomen och intyg på att jag har rätt till LSS borde jag ju kunna få från psyk om det inte räcker med psykolog-utlåtandet (där står det med längst bak att jag har rätt till LSS)-insatser
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2013-01-10 15:05:13

tramsmaja skrev:Hur gör man om ens LSS-handläggare säger att tandvårdskortet enbart är till för de som har mycket stort vårdbehov i hemmet?


Det var det absolut dummaste jag hört!

Jag säger: ansök iaf! Och ifall de avslår ansökan, överklaga beslutet till Förvaltningsrätten. Det finns inget som helst krav om stort vårdbehov i hemmet, om LSS-handläggaren säger det vet hon inte reglerna.

F.ö. kan och får inte LSS-handläggaren eller någon myndighet någonsin hindra någon från att ansöka om en insats eller någon form av ersättning/bidrag. Då begår de ett lagbrott då det aldrig är olagligt att ansöka. Allt de kan göra är att avslå och då kan man överklaga. Ifall de avslår pga. att du inte skulle ha stort vårdbehov i hemmet så är det bara att överklaga. Det argumentet lär Förvaltningsrätten såga vid fotknölarna!

Dessutom tycker jag nästan du bör maila och informera Socialstyrelsen om detta. Att hindra någon från att ansöka om en insats och dessutom inte veta vad som krävs för att få en insats som LSS-handläggare känns inte som särskilt lämpligt utförande av en viktig myndighetsperson såsom LSS-handläggare faktiskt är.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2013-01-10 16:11:48

@tramsmaja, jag skrev ett enkelt mail till psykologen på habiliteringen, några veckor senare fick jag tandvårdskortet i brevlådan, det behövs med andra ord ingen komplicerad ansökan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2013-01-10 18:10:31

Min tandläkare säger att tandvårdskortet nog inte täcker bettskena fast jag gnager sönder mina tänder. :( Den enda definitionen jag sett på vad "nödvändig tandvård" innebär är att man måste kunna äta. Men det sorterar ju ut ungefär allt utom långt framskriden tandlossning. :?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2013-01-10 18:28:53

Schmetterling skrev:Min tandläkare säger att tandvårdskortet nog inte täcker bettskena fast jag gnager sönder mina tänder. :( Den enda definitionen jag sett på vad "nödvändig tandvård" innebär är att man måste kunna äta. Men det sorterar ju ut ungefär allt utom långt framskriden tandlossning. :?


Det tror jag faktiskt är felaktig. Nödvändig tandvård är sådan vård som behövs för att du ska ha en bra munhälsa, till det räknas bettskena. Däremot inkluderas inte tandblekning eller tandsmycken och liknande.

Men vanlig tandvård som lagning av tänder, borttagning av tandsten osv skall ingå i nödvändig tandvård liksom bettskena. Krävs bettskena för att du nu och i framtiden skall få bättre munhälsa är det nödvändigt i förebyggande syfte.

Om du gnager sönder tänderna får du ju löständer på tandvårdskortet, så du kan ju fråga om de är bättre för landstinget att bekosta de? För löständer måste iaf räknas som nödvändig tandvård!
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Sv: Om tandvårdskortet

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-10 20:00:53

Jag fick bettskena på tandvårdskortet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in