Styrketräning - inspirationstråd

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav gemini » 2012-12-23 11:12:56

Någon som tar EAA? Började med det igår, men fy fan. Har nog aldrig druckit något så äckligt. Frågan är om det verkligen är värt det.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Krillo » 2012-12-23 11:26:33

Jag tycker det är mycket viktigt att inte träna för någon annan. Inte skryta, inte imponera, försöka se bra ut etc. Det kommer bara leda till att man slutar träna. Man ger ju nån annan makt att betygsätta ens träningsresultat på det sättet.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav kvicksilver » 2012-12-23 13:06:54

Krillo skrev:Jag tycker det är mycket viktigt att inte träna för någon annan. Inte skryta, inte imponera, försöka se bra ut etc. Det kommer bara leda till att man slutar träna. Man ger ju nån annan makt att betygsätta ens träningsresultat på det sättet.


Självklart har du rätt i det, och jag gör det ju även för att bli stark för egen del (har t ex fått mycket bättre hållning och orkar mer i vardagen).

Sedan har jag en bakgrund med mobbning och utanförskap, och det här har blivit någon slags terapi mitt i allt, att visa att jag faktiskt duger. Sorgligt men sant.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2012-12-31 17:29:05

Armhävningar fungerar även för proffsen.

Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2012-12-31 17:51:41

Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2013-01-05 21:57:38

Pumpa hårt så svetten rinner!!!!!!

FURY & ADRENALINE

Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2013-01-07 17:16:10

Det är tanken. Kommer nyss ur en förkylning som varade i nästan två veckor. Det var drygt, men jag väntar i ytterliggare en vecka innan jag kör på igen.

Var uppe på drygt 100.7 kg, men sänkte mig till 97 kg nu då. Det var nog över 4000 kalorier per dag där ett tag, jag växte till mig snabbt. Hade tänkt bulka till mars och börja deffa järnet då, men ja.. Vi får se hur jag gör nu, nu funderar jag på att deffa lite när jag ändå förlorat en del kilon och bulka mot mars istället. Jag bryr mig inte om att vara slimmad till sommaren. Det går lika bra att vara lite småfet och mysa runt i vattnet som en val.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2013-01-07 17:58:37

earlydayminer skrev:Det är tanken. Kommer nyss ur en förkylning som varade i nästan två veckor. Det var drygt, men jag väntar i ytterliggare en vecka innan jag kör på igen.

Var uppe på drygt 100.7 kg, men sänkte mig till 97 kg nu då. Det var nog över 4000 kalorier per dag där ett tag, jag växte till mig snabbt. Hade tänkt bulka till mars och börja deffa järnet då, men ja.. Vi får se hur jag gör nu, nu funderar jag på att deffa lite när jag ändå förlorat en del kilon och bulka mot mars istället. Jag bryr mig inte om att vara slimmad till sommaren. Det går lika bra att vara lite småfet och mysa runt i vattnet som en val.


4000 kalorier. Det kallar jag bulka.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2013-01-07 19:20:00

treeman skrev:
earlydayminer skrev:Det är tanken. Kommer nyss ur en förkylning som varade i nästan två veckor. Det var drygt, men jag väntar i ytterliggare en vecka innan jag kör på igen.

Var uppe på drygt 100.7 kg, men sänkte mig till 97 kg nu då. Det var nog över 4000 kalorier per dag där ett tag, jag växte till mig snabbt. Hade tänkt bulka till mars och börja deffa järnet då, men ja.. Vi får se hur jag gör nu, nu funderar jag på att deffa lite när jag ändå förlorat en del kilon och bulka mot mars istället. Jag bryr mig inte om att vara slimmad till sommaren. Det går lika bra att vara lite småfet och mysa runt i vattnet som en val.


4000 kalorier. Det kallar jag bulka.
:)


Jo, men det kostar att ligga på tresiffrig vikt. :-)Happy

De som kör strongman äter minst dubbla det där och blir riktiga monster.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav storskojaren » 2013-01-09 3:18:47

Gamla kläder, som bara används som referens nu för tiden., antingen så krymper de eller så kan det vara så att träningen ger resultat. :wink:

Första bilderna är från November 2010, vägde ca 78-79 kg då.
Mittenbilderna är från November 2011, vägde runt 90 då tror jag.
Sista bilderna tagna idag, lite väl bulkig just nu med 99 kg, men får deffa till våren.

Kan ju säga att det var inte det lättaste att ta sig ur den där tröjan, haha. :-)Happy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2013-01-09 3:20:54

storskojaren skrev:Kan ju säga att det var inte det lättaste att ta sig ur den där tröjan, haha. :-)Happy


Ja nog f-n har du byggt muskler hehe.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav kvicksilver » 2013-01-09 3:27:46

Ser riktigt bra ut storskojaren! Inspiration när den är som bäst. :)

Har efter en riktigt jobbig svacka börjat med uthållighetsträning, är skitbra med lägre vikter ett tag nu för att inte glömma bort tekniken (vilket började svikta ett tag). Hoppas komma igång med stronglifts om ett par veckor igen. :)

(Ska tydligen vara något just efter två månader, att muskler slits ut och så. Någon med mer koll får gärna förklara mer).
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Krillo » 2013-01-09 15:40:06

idag blev det pattar.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2013-01-09 15:51:37

Krillo skrev:idag blev det pattar.


Du kör pattarna också märker jag. Körde mina pattar för tre dagar sen. De värker fortfarande lite när jag spänner dom hehe.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav storskojaren » 2013-01-09 17:10:27

treeman skrev:Ja nog f-n har du byggt muskler hehe.
:)


Eller så är det någon allergisk reaktion, man bara svullnar upp långsamt under 15 månader, hehe. :-)Happy
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav storskojaren » 2013-01-09 17:11:04

kvicksilver skrev:Ser riktigt bra ut storskojaren! Inspiration när den är som bäst. :)
Man tackar. :-)Happy

kvicksilver skrev:Har efter en riktigt jobbig svacka börjat med uthållighetsträning, är skitbra med lägre vikter ett tag nu för att inte glömma bort tekniken (vilket började svikta ett tag). Hoppas komma igång med stronglifts om ett par veckor igen. :)

(Ska tydligen vara något just efter två månader, att muskler slits ut och så. Någon med mer koll får gärna förklara mer).


Det jag kommer att tänka på spontant är att vissa brukar säga att man under de första 6-8 veckorna, inte ökar så mycket i egentlig styrka utan att ens framsteg då till stor del handlar om att ens nervsystem blir mer effektivt. Kroppen blir bättre på att utnyttja den styrka den redan besitter.

Det känns som att det kan ligga något i det, kroppen är ju så effektiv som möjligt, den vill ju egentligen inte bygga ny muskelmassa bara för att man själv vill, fettreserver är ju ett mer effektivt energiförråd. Så med ökade krav genom styrketräning så gör kroppen minsta lilla till en början, det vill säga lär sig att använda musklerna mer effektivt, men den utvecklingen kan ju inte på hur länge som helst och det är först då efter ca 6-8 veckor som man börjar lägga på sig muskelmassa på allvar.

Jag vet inte om det kanske kan vara det som du upplever som en svacka, men då kan du ju också glädjas åt att det är först nu som du kan börja bygga på allvar.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2013-01-09 17:30:58

storskojaren skrev:
treeman skrev:Ja nog f-n har du byggt muskler hehe.
:)


Eller så är det någon allergisk reaktion, man bara svullnar upp långsamt under 15 månader, hehe. :-)Happy


Isåfall ta inte allergi-medicinen. Att se sin bicep få pyspunka och krympa till kärringstorlek kan få den mest hårdhudade mannen att gråta som en flicka tror jag. Hehe. Skojar.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav kvicksilver » 2013-01-09 17:43:33

storskojaren skrev:Jag vet inte om det kanske kan vara det som du upplever som en svacka, men då kan du ju också glädjas åt att det är först nu som du kan börja bygga på allvar.


Svackan bestod av att jag inte kunde öka som jag tidigare gjort (förutom i ben och mark) utan kände mig närmast svagare (trots bra kost), samt att min teknik började vackla. Framför allt bänkpressen kändes förjävlig.

Jag borde börja ta bilder med. Känns som att det är ett mer handfast sätt att se hur man ökar än att gå på vag känsla.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav storskojaren » 2013-01-09 19:04:28

kvicksilver skrev:Svackan bestod av att jag inte kunde öka som jag tidigare gjort (förutom i ben och mark) utan kände mig närmast svagare (trots bra kost), samt att min teknik började vackla. Framför allt bänkpressen kändes förjävlig.


Det här är bara mina erfarenheter och hur det har sett ut för mig, men i min erfarenhet så är tillfälliga dippar eller perioder där man står still något helt normalt, skulle man däremot stå still eller backa under lång tid, så kanske man bör se över sitt program eller sin diet, det finns mycket man kan göra för att få det att lossna igen. Att räkna med ökningar varje vecka är inte realistiskt, det är bland annat därför jag är lite skeptisk till strongliftsprogrammet där man ska öka vikten med 5lbs varje vecka, det är en väldigt snabb ökning, framförallt för en nybörjare där 5 lbs procentuellt sett är en mycket större ökning än för någon som tränat länge och därför kör med tyngre vikter.

Så oroa dig inte om du inte kan öka i samma takt hela tiden, nu i början så är det där som jag nämnde tidigare med att kroppen lär sig att utnyttja den styrka man besitter mer effektivt en stor faktor till ökningarna man gör. Skulle det däremot gå en månad eller ännu längre utan att du sett några ökningar, eller har backat, så kan det vara något man bör kika på.

Det är viktigt att inte låta sig nedslås av tillfälliga motgångar, utan att istället se dem som en utmaning. Att bygga muskler och styrka är en långsam process och det enda viktiga är den långsiktiga trenden, så länge som den går uppåt så gör man någonting rätt.

Men alla funkar ju olika, andra här kanske har andra erfarenheter.

kvicksilver skrev:Jag borde börja ta bilder med. Känns som att det är ett mer handfast sätt att se hur man ökar än att gå på vag känsla.


Bilder är bra, att väga sig i kombination med mätningar med måttband kan också säga mycket, både att man lägger på sig vikt och vad den vikten består av. Det är lättare att hålla sig motiverad när man tydligt kan se vad man redan har lyckats med.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Tigerklo » 2013-01-09 21:01:18

storskojaren skrev:Gamla kläder, som bara används som referens nu för tiden., antingen så krymper de eller så kan det vara så att träningen ger resultat. :wink:

Första bilderna är från November 2010, vägde ca 78-79 kg då.
Mittenbilderna är från November 2011, vägde runt 90 då tror jag.
Sista bilderna tagna idag, lite väl bulkig just nu med 99 kg, men får deffa till våren.

Kan ju säga att det var inte det lättaste att ta sig ur den där tröjan, haha. :-)Happy


Gött! Jävla skillnad mellan mittenbilderna och idag, starkt jobbat!:-)Happy
Tigerklo
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2013-01-01
Ort: Södra Sverige, men vill tillbaka till Skåne

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav storskojaren » 2013-01-09 21:38:04

Tigerklo skrev:Gött! Jävla skillnad mellan mittenbilderna och idag, starkt jobbat!:-)Happy

Känns gött också, en får tacke. :-)Happy
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Parvlon » 2013-01-09 21:44:00

Möjligt att skojaren spänner sig med men i vilket fall, najs och intressant med årsbilder.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav storskojaren » 2013-01-09 22:12:20

Parvlon skrev:Möjligt att skojaren spänner sig med men i vilket fall, najs och intressant med årsbilder.

Bilderna togs ett tag efter att jag tränat bröst och axlar, så lite pump satt kvar, försökte mest att efterlikna mittenbilderna så mycket som möjligt, jag försökte se så stor som möjligt ut på de också, dock inte riktigt med samma framgång, :-)Happy
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2013-01-09 22:14:16

Mycket bra jobbat, storskojaren! Gött att du gett dig fan på att pumpa upp kroppen. :-)Happy


Håller du koll på mått? Det märks tydligt att ditt bröstomfång expanderat.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in