Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav Jagers » 2013-01-08 16:39:31

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16035710.ab

Där fick man i ansiktet för att man är nykterist....

undra om det är försent att börja supa nu...
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav treeman » 2013-01-08 16:40:16

Festa är kul. Och under själva festandet blir man oftast glad konstigt nog.
:)

Tricket är att inte festa får hårt så baksmällan känns som depp i helvetet. Hehe.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav sugrövmanövern » 2013-01-08 16:41:25

Har nog inte med spriten att göra utan att de som inte blir bjudna på fest är ensamma och ensamheter dödar deras själar.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav treeman » 2013-01-08 16:45:22

sugrövmanövern skrev:Har nog inte med spriten att göra utan att de som inte blir bjudna på fest är ensamma och ensamheter dödar deras själar.


Intelligent kommentar.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav slackern » 2013-01-08 16:50:30

treeman skrev:
sugrövmanövern skrev:Har nog inte med spriten att göra utan att de som inte blir bjudna på fest är ensamma och ensamheter dödar deras själar.


Intelligent kommentar.


Eller så är det mobboffer som aldrig blir bjudna på festerna. Blir man mobbad är det naturligt att må dåligt. Inget konstigt eller unikt med det.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav treeman » 2013-01-08 16:53:55

slackern skrev:Eller så är det mobboffer som aldrig blir bjudna på festerna. Blir man mobbad är det naturligt att må dåligt. Inget konstigt eller unikt med det.


Jo vara outsider är inte lätt alltid. Jag söp dock en hel del under ungdomsåren trots att jag var outsider. Fast inte f-n mådde jag bra.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav kullan » 2013-01-08 16:57:22

När jag var i den åldern då man kallades ungdom så hade jag inte tacka ja ens om jag blev bjuden. Och jag var inte deppig över det som ung. Men det finns nog individer som mår dåligt av det ja.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav plåtmonster » 2013-01-08 17:49:24

Undersökningen är ofullständig och resultaten säger i stort sett ingenting.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav Jagers » 2013-01-08 21:07:41

plåtmonster skrev:Undersökningen är ofullständig och resultaten säger i stort sett ingenting.

Njaa... jag kan själv fantisera om vart jag hade varit i livet om jag hade druckit lite alkohol och gått på alla demdär festerna, hade med stor sannolik haft en flickvän eller iaf. många vänner, och bara av dem sakerna hade hela mitt liv ändrat på sig, till det bättre.(antagligen)
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav gadas » 2013-01-08 21:24:51

Om det står i Aftonbladet så kan man på goda grunder anta motsatsen :wink:
Instämmer helt med
sugrövmanövern skrev:Har nog inte med spriten att göra utan att de som inte blir bjudna på fest är ensamma och ensamheter dödar deras själar.

Alkohol dövar ångest och gör att man slipper ta itu med den, vilket torde leda till fler depressioner. Sedan lär det ju vara så att det inte är så kul att vara berusad som man minns det - man minns nämligen det roliga i början av supandet, men sällan resten...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-08 22:12:13

sugrövmanövern skrev:Har nog inte med spriten att göra utan att de som inte blir bjudna på fest är ensamma och ensamheter dödar deras själar.


Låter troligt, ja.
Är förresten också nykterist, vilket folk (aspergare!) har ifrågasatt. Nej, jag har inte problem med spriten, jag tycker bara inte att det är gott.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav slackern » 2013-01-08 22:13:09

Kahlokatt skrev:Är förresten också nykterist, vilket folk (aspergare!) har ifrågasatt. Nej, jag har inte problem med spriten, jag tycker bara inte att det är gott.


Respekt för det. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav adddd » 2013-01-09 0:27:56

När jag söp hårt mådde jag väldigt dåligt. Jag mår bättre när jag är nykter.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav annizas » 2013-01-09 1:01:31

alkohol=ångest och depressioner. visst kan det funka för vissa. inte för mig eftersom jag flippar. men de flesta jag känner har alltid ÅNGEST dagen efter dom druckit fast dom inte gjort bort sig och kommer ihåg hela kvällen.
annizas
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2012-11-17
Ort: stockholm

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav Hundralappen » 2013-01-09 1:49:05

kullan skrev:När jag var i den åldern då man kallades ungdom så hade jag inte tacka ja ens om jag blev bjuden. Och jag var inte deppig över det som ung. Men det finns nog individer som mår dåligt av det ja.


Du har sagt det femtusen gånger :wink:
Men serriöst, testa en cider med lite halt i nån gång sådär. Jag är egentligen rätt anti alkohol, men det är faktiskt kul att dricka en cider. Man måste faktiskt inte bli asknall.

Sen kan jag tänka mig att det är som sugiz är inne på, att den sociala biten gör att man mår bra. Men i lite kombo.

Men att supa sig råpackad är verkligen inget som tilltalar mig.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav adddd » 2013-01-09 1:53:32

Hundralappen skrev:
kullan skrev:När jag var i den åldern då man kallades ungdom så hade jag inte tacka ja ens om jag blev bjuden. Och jag var inte deppig över det som ung. Men det finns nog individer som mår dåligt av det ja.


Du har sagt det femtusen gånger :wink:
Men serriöst, testa en cider med lite halt i nån gång sådär. Jag är egentligen rätt anti alkohol, men det är faktiskt kul att dricka en cider. Man måste faktiskt inte bli asknall.

Sen kan jag tänka mig att det är som sugiz är inne på, att den sociala biten gör att man mår bra. Men i lite kombo.

Men att supa sig råpackad är verkligen inget som tilltalar mig.
Jag tycker inte hon ska testa om hon inte vill. Det är inget hon går miste om direkt.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav Tigerklo » 2013-01-09 1:59:46

Jag har kanske blivit stupfull 5 gånger i mitt liv och det har alltid slutat med att jag blivit traumatiserad till den grad att om vi varit ute har polisen eller någon annan kommit och frågat vad fan som hänt... Så jag blir helt klart inte lycklig av alkohol utan ser en annan typ av mönster. :roll: Så ska jag dricka vilket händer en gång per år max så blir det i måttliga mängder och i gott sällskap.
Tigerklo
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2013-01-01
Ort: Södra Sverige, men vill tillbaka till Skåne

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav Hundralappen » 2013-01-09 2:04:59

adddd skrev:Jag tycker inte hon ska testa om hon inte vill. Det är inget hon går miste om direkt.


Miste och miste. Man vet inte förrens man testat ju. Har alltid varit jätteskeptisk till det pga en del grejor, men lite måttligt sådär är faktiskt inte så fel ibland.

Man måste testa aaaaaallt. Annars får man ingenting veeeetaaaaa :mrgreen:
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav Tigerklo » 2013-01-09 2:13:13

Hundralappen skrev:Man måste testa aaaaaallt. Annars får man ingenting veeeetaaaaa

Gårdagens upptäckarglädje är död, idag har vi Youtube som ger oss svar på universums alla frågor. 8) Allt från till hur man hackar champinjoner till hur man kan skada sig genom att hacka champinjoner.
Tigerklo
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2013-01-01
Ort: Södra Sverige, men vill tillbaka till Skåne

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav Jagers » 2013-01-09 3:01:39

Tigerklo skrev:
Hundralappen skrev:Man måste testa aaaaaallt. Annars får man ingenting veeeetaaaaa

Gårdagens upptäckarglädje är död, idag har vi Youtube som ger oss svar på universums alla frågor. 8) Allt från till hur man hackar champinjoner till hur man kan skada sig genom att hacka champinjoner.

Och glöm inte svaret på frågan "varför är det så kul att hacka champinjoner?" ;)
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Sv: Re: Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav marxisten » 2013-01-09 4:07:42

Kahlokatt skrev:
sugrövmanövern skrev:Har nog inte med spriten att göra utan att de som inte blir bjudna på fest är ensamma och ensamheter dödar deras själar.


Låter troligt, ja.
Är förresten också nykterist, vilket folk (aspergare!) har ifrågasatt. Nej, jag har inte problem med spriten, jag tycker bara inte att det är gott.



En kall cider på ca. 4.5% en varm dag eller en iskall öl är faktiskt god och släcker törsten ganska bra tycker jag.

Däremot ogillar jag också drycker som är så starka att man känner smaken av alkohol, men det finns alkoholhaltiga drycker som ej smakar alkohol som är goda.

Men som jag ser det. Bättre att göra som du och helt skita i alkohol än att dricka för mycket av det. Jag är dock av åsikten att som nykterist så ska man inte berusa sig på alkohol, dock kan en nykterist ta en öl, cider eller ett glas vin utan att för den sakens skull vara dubbelmoralisk. Det är faktiskt skillnad på att berusa sig och att ta ett glas vin till maten eller en kall öl som törstsläckare i sommarvärmen.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav adddd » 2013-01-09 4:23:25

Hundralappen skrev:
adddd skrev:Jag tycker inte hon ska testa om hon inte vill. Det är inget hon går miste om direkt.


Miste och miste. Man vet inte förrens man testat ju. Har alltid varit jätteskeptisk till det pga en del grejor, men lite måttligt sådär är faktiskt inte så fel ibland.

Man måste testa aaaaaallt. Annars får man ingenting veeeetaaaaa :mrgreen:
Det kanske är skitgott (no pun intented) att äta kroppsuttömningar, man vet ju inte förrän man testat! :-)013

Nej men skämt åsido. Alkohol kan vara skoj och gott ibland. Öl är gott som tusan. Men jag tröttnar snabbt. Har jag varit öl-fri ett tag blir jag dock mer och mer sugen tills jag tar mig en promenad till systemet.

Jag känner inte ens alkoholsmaken av vissa trappister på 8-9%. Sålänge man inte känner smaken av alkoholen så är det nice. Alkohol smakar nämligen pekka. Och sålänge man inte dricker för mycket så att man inte kan sova och mår skit dagen efter.

Det är dock en jäkla eftersmak man får av att dricka öl, den sitter i väldigt länge tycker jag. Luktar liksom öl när man drar in luft i snoken timmar efter att man inmundigat denna dryck. Samma sak med andra alkoholhaltiga drycker. Eftersmaken av rom luktar peppar i snoken typ. Värre är det med konjak.

Nu kom jag av mig från ämnet, men jag beskyller min ADD.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav Vildsvin » 2013-01-09 5:20:02

Jag läste en liknande artikel i Göteborgs-Posten i mitten av 90-talet. En expert uttalade sig och sa att det berodde på att socialt utstötta inte hade någon att dricka med.

Någon mer som minns detta?
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-09 7:41:32

En annan sida:
I början av alkoholkarriären mår man bättre. Hur mår samma personer jämfört med nykteristerna när de inte är ungdomar längre?

Finns så många felkällor och sidor av sådant här, att det är rent löjligt att dra slutsatser.

Lite som att tidig alkoholintroduktion i egna hemmet leder till alkoholism. Nej säger jag. Däremot tror jag att i missbrukarfamiljer sups det mer ihop med barnen. Har sett det själv många gånger när jag hängde i fel kretsar som tonåring. Där handlar det nog med om missbrukargener och missbrukarmiljö, än "får smaka alkohol hemma". I familjer som kan sköta alkoholen, går det ju oftast bra om barnen får smaka en klunk vin när de är 16 (i alla fall har jag aldrig någonsin märkt att dessa personer är mer alkoholiserade som vuxna än andra), men statistiken har många sidor och förklaringar, och man bör inte dra enkla slutsatser som får en att undra vad de där forskarna har för utbildning egentligen.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in