Om mindre seriösa trådar och inlägg på forumet [delad]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav Gafsan » 2013-01-07 17:43:10

KrigarSjäl skrev:Det är en fråga om kvalitet liksom allting annat.

Att bara blaja en massa NÖFF NÖFF jag är en gris idag! Titta på mina rymdkalsonger! är inte vad jag skulle kalla humor.


När det gäller humor anser jag att den enda indikatorn på kvalitet är att mottagaren uppfattar den som rolig.

Vad som är kvalitets-humor varierar med målgrupp och situation. Det som uppfattas som hejdlöst roligt av en ettochetthalvtåring är förmodligen mindre kul för en vuxen, men det är ändå kvalitetshumor. Humor som funkar bra på krogen en fredagskväll efter några glas vin men inte alls på jobbet, behöver inte vara dålig för det. Det är bara en fråga om olika förutsättningar. Eftersom vi är så olika här på forumet (vi är olika personer med olika förutsättningar i olika skeden av livet), så är det självklart att inte alla tycker att samma sak är roligt. Och tur är väl det tycker jag. Allt måste inte vara så strömlinjeformat och slätstruket hela tiden.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-07 17:44:53

Gafsan skrev:
KrigarSjäl skrev:Det är en fråga om kvalitet liksom allting annat.

Att bara blaja en massa NÖFF NÖFF jag är en gris idag! Titta på mina rymdkalsonger! är inte vad jag skulle kalla humor.


När det gäller humor anser jag att den enda indikatorn på kvalitet är att mottagaren uppfattar den som rolig.

Vad som är kvalitets-humor varierar med målgrupp och situation. Det som uppfattas som hejdlöst roligt av en ettochetthalvtåring är förmodligen mindre kul för en vuxen, men det är ändå kvalitetshumor. Humor som funkar bra på krogen en fredagskväll efter några glas vin men inte alls på jobbet, behöver inte vara dålig för det. Det är bara en fråga om olika förutsättningar. Eftersom vi är så olika här på forumet (vi är olika personer med olika förutsättningar i olika skeden av livet), så är det självklart att inte alla tycker att samma sak är roligt. Och tur är väl det tycker jag. Allt måste inte vara så strömlinjeformat och slätstruket hela tiden.

-Men du håller väl ändå med om att forumets målgrupp inte är barn i grasserande trotsålder!?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2013-01-07 17:50:12, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav Gafsan » 2013-01-07 17:50:05

KrigarSjäl skrev:-Men du håller väl ändå med om att forumets målgrupp inte är barn i grasserande trotsålder?


Jag tror att alla som skriver inlägg som avses att vara roliga, faktiskt själva TYCKER att de är roliga. Så uppenbarligen är det vuxna forummedlemmar som har en typ av humor som du inte råkar gilla. Jag tycker inte heller att allt "roligt" som skrivs på forumet är så roligt. Sen kan man välja om man vill tolka det som att nivån på skämten är för låg, eller om jag är en gammal torrboll. Det är ju en tolkningsfråga :)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-07 17:52:01

Enkelt: nivån är för låg.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav Miche » 2013-01-07 17:59:43

Nivån varierar väldigt mycket, det finns många väldigt seriösa trådar utan trams där nivån är ypperlig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav Gafsan » 2013-01-07 18:03:08

KrigarSjäl skrev:Enkelt: nivån är för låg.


OK, ponera att nivån är för låg för dig eller mig, men att andra forumister tycker att det är en lagom nivå och inte alls gillar humor som du eller jag tycker om? Vad är det som säger att just din eller min nivå är "rätt"? Om högre nivå nödvändigtvis är bättre så borde det ju i så fall vara ännu bättre med en ännu högre nivå på skämten, även om du och jag inte alls skulle fatta det roliga då. Hur kul skulle det vara?

Nej, jag tycker inte det är rimligt att kräva att alla på forumet ska tycka att alla skämt som postas är roliga. Jag tycker att man får nöja sig med att ha regler mot alltför osmakliga eller elaka skämt.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav nallen » 2013-01-07 18:12:16

Admin mnordgren skrev:Tråden du länkade till var en dubblett, det var därför startinlägget saknade innehåll.

Ja, jag klagade inte direkt på ursprungsinlägget, mer på vad som kom därefter.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav nallen » 2013-01-07 18:14:55

KrigarSjäl skrev:[...] NTarna är inte många på det här stället. Föräldrar till aspergare brukar också vara kortvariga. [...] Vad det sen beror på kan diskuteras.

Behöver det diskuteras? Det är väl det önskvärda tillståndet.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav Gafsan » 2013-01-07 18:19:07

nallen skrev:Behöver det diskuteras? Det är väl det önskvärda tillståndet.


Jag tycker att det är positivt om föräldrar till aspergare tar reda på saker om funktionshindret för att ge sina barn de bästa förutsättningarna. Okunniga föräldrar är knappast optimalt. Så för min del får det gärna vara flera föräldrar här.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav nallen » 2013-01-07 18:30:13

KrigarSjäl skrev:Det är en fråga om kvalitet liksom allting annat.

Att bara blaja en massa NÖFF NÖFF jag är en gris idag! Titta på mina rymdkalsonger! är inte vad jag skulle kalla sinne för humor utan tecken på juvenila uppmärksamhetsbehov.

Precis.
I början av nonsenstråden (typ nånstans inom de första 100 sidorna eller så) finns det ett par såna roliga nonsensdiskussioner, där bland annat kvasir bidrog med bravur. Jag drar mig bland annat till minnes ett vilt spinnande på ett fisk-tema ett tag och något om en fuga i soppan.
Efter det har den tråden förändrats till att bli mestadels det krigarn beskrive och den innehåller nu väldigt lite sammanhang och sådant som kräver lite eftertanke för att förstå. Märk att jag inte skrev "försämrats", nonsens är ändå nonsens, men till och med det var uppenbarligen bättre förr.

Nu har den här tråden också brakat iväg långt ifrån ursprungsämnet, jag tycker egentligen inte om uppstyckning av trådar, men jag tror jag kommer att anmäla den för delning ändå.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav nallen » 2013-01-07 18:34:12

Gafsan skrev:Allt måste inte vara så strömlinjeformat och slätstruket hela tiden.

Nej, verkligen inte!
Men det är precis vad det blir när varannan tråd tramsas sönder med inlägg efter inlägg, helt utan innehåll, ankntyning till ämnet eller, alltför ofta, anknytning till något ämne över huvud taget.
Senast redigerad av nallen 2013-01-07 18:39:04, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav Zirre » 2013-01-07 18:36:14

nallen skrev:
Gafsan skrev:Allt måste inte vara så strömlinjeformat och slätstruket hela tiden.

Nej, verkligen inte!
Men det är precis vad det blir när varannan tråd tramsas sönder med inlägg efter inlägg helt utan innehåll med ankntyning till ämnet (eller, alltför ofta, anknytning till något ämne över huvud taget).

Finns också för många tramstrådar helt enkelt.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav Gafsan » 2013-01-07 18:43:48

Zirre skrev:
nallen skrev:
Gafsan skrev:Allt måste inte vara så strömlinjeformat och slätstruket hela tiden.

Nej, verkligen inte!
Men det är precis vad det blir när varannan tråd tramsas sönder med inlägg efter inlägg helt utan innehåll med ankntyning till ämnet (eller, alltför ofta, anknytning till något ämne över huvud taget).

Finns också för många tramstrådar helt enkelt.


Här finns det något av ett dilemma tror jag. Å ena sidan finns det önskemål om att inte tramsa i seriösa trådar. Det tycker jag är vettigt. Man måste kunna föra vettiga diskussioner.

Å andra sidan så finns det en tendens till att människor (ibland samma personer som höjer röster mot trams-spammandet av seriösa trådar) blir irriterade när någon skapar en ny tråd.

Själv tycker jag inte att det gör så mycket om det skapas nya tramstrådar. Jag tror inte att det blir mera trams allt som allt för det, och det spelar ingen roll om man har spårbarhet bakåt eller ej i en tråd som ändå inte har något seriöst innehåll. När det gäller seriösa diskussioner finns det helt klart en poäng med att vara restriktiv med att skapa nya trådar när det redan finns trådar på samma tema.

Så jag tycker personligen att folk kan få skapa trams-trådar om de vill men helst kolla upp om det finns någon tråd på samma tema innan man skapar en seriös diskussionstråd. Och så tycker jag att man ska hålla sig till ämnet någotsånär och inte flamsa i de seriösa trådarna.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav treeman » 2013-01-07 18:52:01

Själv tycker jag att många på forumet är stela och gråa fast det är inget jag klagar på. Hålla på och försöka bända sina medmänniskor i linje är inget jag pysslar med hehe. Nazi-fasoner.

Ogillar både den ena och andra på forumet av diverse anledningar, men eftersom det är ett socialt forum och inte en nazist-organisation så får jag väl tolerera andra som dom är. Om det nu inte går över styr alldeles för mycket enligt min personliga åsikt då.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav Zirre » 2013-01-07 18:58:49

Gafsan skrev:Så jag tycker personligen att folk kan få skapa trams-trådar om de vill men helst kolla upp om det finns någon tråd på samma tema innan man skapar en seriös diskussionstråd. Och så tycker jag att man ska hålla sig till ämnet någotsånär och inte flamsa i de seriösa trådarna.

Som det sagts tidigare i en tråd så tyckte en del att man visst kunde skapa en ny tråd på ett ämne det redan fanns en tråd om då den andra tråden kunde ses som gammal då tråden kanske varit "död" ett tag.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav Gafsan » 2013-01-07 19:07:56

Zirre skrev:
Gafsan skrev:Så jag tycker personligen att folk kan få skapa trams-trådar om de vill men helst kolla upp om det finns någon tråd på samma tema innan man skapar en seriös diskussionstråd. Och så tycker jag att man ska hålla sig till ämnet någotsånär och inte flamsa i de seriösa trådarna.

Som det sagts tidigare i en tråd så tyckte en del att man visst kunde skapa en ny tråd på ett ämne det redan fanns en tråd om då den andra tråden kunde ses som gammal då tråden kanske varit "död" ett tag.


Jo, jag minns diskussionen. Själv är jag lite kluven. Egentligen tycker jag att det är bättre att skapa en ny tråd och länka till den gamla om det gått mer än ett halvår eller så sen den gamla var aktuell. Det blir så konstigt annars.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-07 19:22:50

Gafsan skrev:
KrigarSjäl skrev:Enkelt: nivån är för låg.


OK, ponera att nivån är för låg för dig eller mig, men att andra forumister tycker att det är en lagom nivå och inte alls gillar humor som du eller jag tycker om? Vad är det som säger att just din eller min nivå är "rätt"? Om högre nivå nödvändigtvis är bättre så borde det ju i så fall vara ännu bättre med en ännu högre nivå på skämten, även om du och jag inte alls skulle fatta det roliga då. Hur kul skulle det vara?

Nej, jag tycker inte det är rimligt att kräva att alla på forumet ska tycka att alla skämt som postas är roliga. Jag tycker att man får nöja sig med att ha regler mot alltför osmakliga eller elaka skämt.

Som sagt, vilken är målgruppen?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-07 19:27:00

nallen skrev:
KrigarSjäl skrev:[...] NTarna är inte många på det här stället. Föräldrar till aspergare brukar också vara kortvariga. [...] Vad det sen beror på kan diskuteras.

Behöver det diskuteras? Det är väl det önskvärda tillståndet.

Ja inte mig emot, de skriver ofta för banalt för att det ska vara nåt att ha.
Det var mest ett konstaterande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-07 19:30:00

Miche skrev:Nivån varierar väldigt mycket, det finns många väldigt seriösa trådar utan trams där nivån är ypperlig.

Kanske, men spammet och tramsandet pågår ju ständigt och till slut tröttnar man.

Vem fan vill höra en dåre dilla om Jesus på dålig svenska i en tråd om kvarskatt??

-Räck upp era händer om ni gillar't eller håll käften.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav Gafsan » 2013-01-07 19:32:56

KrigarSjäl skrev:Som sagt, vilken är målgruppen?


Målgruppen består väl av samtliga forumister, och alldeles uppenbarligen tycker vi att olika saker är roliga. Därför är det inte realistiskt att kräva att ingen ska posta skämt som man själv inte tycker är kul.

Enda lösningen i så fall är att ingen får skämta alls (för vilket skämt man än postar kommer säkerligen någon att tycka att det inte är kul), och det tycker jag inte låter så roligt.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav treeman » 2013-01-07 19:36:04

Gafsan skrev:
KrigarSjäl skrev:Som sagt, vilken är målgruppen?


Målgruppen består väl av samtliga forumister, och alldeles uppenbarligen tycker vi att olika saker är roliga. Därför är det inte realistiskt att kräva att ingen ska posta skämt som man själv inte tycker är kul.

Enda lösningen i så fall är att ingen får skämta alls (för vilket skämt man än postar kommer säkerligen någon att tycka att det inte är kul), och det tycker jag inte låter så roligt.


Omöjligt att förbjuda skämt. Ibland kan folk tex råka dra ett skämt utan att veta om det.

Tycker denna tråden är ett skämt tex och asgarvar titt som tätt.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-07 19:39:54

Gafsan skrev:
KrigarSjäl skrev:Som sagt, vilken är målgruppen?


Målgruppen består väl av samtliga forumister, och alldeles uppenbarligen tycker vi att olika saker är roliga. Därför är det inte realistiskt att kräva att ingen ska posta skämt som man själv inte tycker är kul.

Enda lösningen i så fall är att ingen får skämta alls (för vilket skämt man än postar kommer säkerligen någon att tycka att det inte är kul), och det tycker jag inte låter så roligt.

Målgruppen är aspergare i första hand och personer med anknytning till asperger i andra.

Det är alltså inte högstadieelever eller FUBare som är den tänkta målgruppen.

Sen kan man inte ifrågasätta det här med kvalitet.
Bygg ett hus utan att ta hänsyn till kvalitetsaspekten så får du se.
Kvalitet gäller överallt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav Gafsan » 2013-01-07 19:44:59

KrigarSjäl skrev:Målgruppen är aspergare i första hand och personer med anknytning till asperger i andra.

Det är alltså inte högstadieelever eller FUBare som är den tänkta målgruppen.

Sen kan man inte ifrågasätta det här med kvalitet.
Bygg ett hus utan att ta hänsyn till kvalitetsaspekten så får du se.
Kvalitet gäller överallt.


När du bygger hus har du en massa olika saker att ta hänsyn till: pris, hållfasthet, isolering och uppvärmning, miljöpåverkan, design osv osv. Blir det dåligt så kan folk bli sjuka eller dö eller åtminstone vägra att köpa huset vilket blir dyrt och tråkigt.

När man skämtar har man oftast enbart som syfte att underhålla. Blir skämtet misslyckat så uteblir skratten men that´s it.

Det är en ganska väsentlig skillnad anser jag.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-07 19:48:14

Ett skämt är inte bara ett skämt, i synnerhet inte när man skriver i en offentlig arena som forumet de facto är. På såna här ställen bildar skämt sammanhang och bidrar tillsammans med allt annat skrivet till en kollektiv bild av vilka vi är.

Det finns goda skäl att staga upp gärsgår'n.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in