Vad svarar du terapeuten? (Bemötande av vården)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad svarar du terapeuten? (Bemötande av vården)

Inläggav Lindansare » 2013-01-06 19:03:16

Jag har full respekt för psykologer och har träffat både de jag har största förtroende för och de som jag har inget förtroende för. Generellt kan nog sägas att jag har väldigt svårt för psykodynamiker som vill härröra allting till oidiupuskomplex och andra bindningar och icke-bindningar till föräldrar. Det retar ofta mig att de bara vill älta och inte blicka framåt.

Men det är en högst personlig åsikt och jag inser att andra kan vara hjälpa av de psykologer jag inte föredrar.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Vad svarar du terapeuten? (Bemötande av vården)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-06 20:45:01

Jagers skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Samt att man i regel får någon slags relation med en person som man pratar om känsliga saker med.

Men målet är att man inte ska få det, men som du säger så är det nog oundvikligt, för en psykiskt "frisk" person iaf.


Utan någon form av relation med terapeuten, att denne känner en och man känner viss tillit och kan berätta saker så kan man ju inte få hjälp. Det är ju just på grund av att det behövs en terapeutisk relation som man inte brukar rekommendera att folk ska byta terapeut stup i kvarten.
Visst kan man ha nytta av synpunkter från någon som är fullständigt utomstående också men inte under en längre terapi.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vad svarar du terapeuten? (Bemötande av vården)

Inläggav Jagers » 2013-01-06 22:22:00

Bjäbbmonstret skrev:Utan någon form av relation med terapeuten, att denne känner en och man känner viss tillit och kan berätta saker så kan man ju inte få hjälp. Det är ju just på grund av att det behövs en terapeutisk relation som man inte brukar rekommendera att folk ska byta terapeut stup i kvarten.
Visst kan man ha nytta av synpunkter från någon som är fullständigt utomstående också men inte under en längre terapi.

Att veta saker om en person skulle inte jag kalla relation.(fast jag är juh knäpp oxå)
Men jag förstår vad du menar, och ang. tillit så håller jag bara med till viss del, tilliten ska redan finnas där i form utav tystnadsplikt och om det kommer in en man som gärna vill bli seriemördare men mår jättedåligt för att han inte vågar av olika anledningar så anser jag att det är psykologens jobb att hjälpa denne man att förstå sina tankar, vart dem kommer ifrån, varför, osv. och om mannen är 100% säker på att det fortfarande är det han vill så ska psykologen hjälpa honom att uppnå sina mål, oavsett vad samhället och psykologen tycker om saken, oavsett hur sjukt det låter.

Psykologens jobb bör vara att hjälpa folk bli lyckliga, leva ett betydelsefullare liv, varken mer, eller mindre.

*EDIT* måste bara skriva dit att vi är inne i min hjärna just nu, och den är det mest komplexa i hela världen, inte ens jag förstår mig på den, så ursäkta för att ingen kommer förstå varför jag skriver det jag gör.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Vad svarar du terapeuten? (Bemötande av vården)

Inläggav Gafsan » 2013-01-06 22:31:24

Jagers skrev:Att veta saker om en person skulle inte jag kalla relation.(fast jag är juh knäpp oxå)
Men jag förstår vad du menar, och ang. tillit så håller jag bara med till viss del, tilliten ska redan finnas där i form utav tystnadsplikt och om det kommer in en man som gärna vill bli seriemördare men mår jättedåligt för att han inte vågar av olika anledningar så anser jag att det är psykologens jobb att hjälpa denne man att förstå sina tankar, vart dem kommer ifrån, varför, osv. och om mannen är 100% säker på att det fortfarande är det han vill så ska psykologen hjälpa honom att uppnå sina mål, oavsett vad samhället och psykologen tycker om saken, oavsett hur sjukt det låter.

Psykologens jobb bör vara att hjälpa folk bli lyckliga, leva ett betydelsefullare liv, varken mer, eller mindre.


Menar du det på fullt allvar? Men om man går runt och mördar en massa folk så blir ju en massa andra människor väldigt olyckliga. Så en psykolog som uppmuntrar folk till att mörda andra skapar ju en massa olycka i samhället. För att inte tala om att en person som i ett läge tycker att massmord låter som en bra idé ganska troligt kommer att ångra sig i ett senare skede och då bli mycket olycklig.

Som tur är så tror jag inte att det finns några psykologer som tolkar sin uppgift på det sätter som du tror. Deras jobb är att få folk att må bättre, men inte på bekostnad av andra.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vad svarar du terapeuten? (Bemötande av vården)

Inläggav Jagers » 2013-01-06 23:47:29

Gafsan skrev:Men om man går runt och mördar en massa folk så blir ju en massa andra människor väldigt olyckliga.

Precis, och därför så funkar inte "samhället" så som folk tror, detdär perfekta paradiset där alla är lyckliga, alla människor kan inte bli lyckliga för att våra lyckor krockar med varandra.
Gafsan skrev:Så en psykolog som uppmuntrar folk till att mörda andra skapar ju en massa olycka i samhället. För att inte tala om att en person som i ett läge tycker att massmord låter som en bra idé ganska troligt kommer att ångra sig i ett senare skede och då bli mycket olycklig.

Jag anser att ALLA människor ska ha rätt att jaga efter lycka.(Pursuit of Happiness)
och då alltså ha rätt att få hjälp med det.

(men vi är inne i min hjärna somsagt)
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Vad svarar du terapeuten? (Bemötande av vården)

Inläggav Jagers » 2013-01-07 0:29:24

Gafsan skrev:Deras jobb är att få folk att må bättre, men inte på bekostnad av andra.

Och detdär är omöjligt förövrigt, allt man gör påverkar på ett eller annat sätt.
Om psykologen ger mig i KBT uppgift att prata med 3 random främlingar på stan och fråga dem vilken deras favoritfilm är, så kan jag ha sån otur att jag råkar fråga en person med stark social fobi och då gör jag denne personens sociala fobi ännu starkare.
Som ett exempel...
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Vad svarar du terapeuten? (Bemötande av vården)

Inläggav Gafsan » 2013-01-07 3:36:05

Jagers skrev:Och detdär är omöjligt förövrigt, allt man gör påverkar på ett eller annat sätt.
Om psykologen ger mig i KBT uppgift att prata med 3 random främlingar på stan och fråga dem vilken deras favoritfilm är, så kan jag ha sån otur att jag råkar fråga en person med stark social fobi och då gör jag denne personens sociala fobi ännu starkare.
Som ett exempel...


Visst, men det är en skillnad på att oavsiktligt göra någon olycklig genom att ställa en oskyldig fråga och att helt avsiktligt ta livet av någon. Självklart kan man inte ens med de bästa avsikter få några garantier för att ens handlingar inte skadar någon, men jag tycker att det är ens förbannande plikt att åtminstone försöka att låta bli att skada andra eller göra dem olyckliga.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vad svarar du terapeuten? (Bemötande av vården)

Inläggav Jagers » 2013-01-07 13:19:14

Gafsan skrev:men jag tycker att det är ens förbannande plikt att åtminstone försöka att låta bli att skada andra eller göra dem olyckliga.

Ja, det tycker jag med, men jag ska heller inte vara den som bestämmer vem som ska leva eller dö, mördare pedofiler och våldtäktsmän måste ha samma rätt att leva dem med, tyvärr.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Vad svarar du terapeuten? (Bemötande av vården)

Inläggav Gafsan » 2013-01-07 13:26:32

Jagers skrev:
Gafsan skrev:men jag tycker att det är ens förbannande plikt att åtminstone försöka att låta bli att skada andra eller göra dem olyckliga.

Ja, det tycker jag med, men jag ska heller inte vara den som bestämmer vem som ska leva eller dö, mördare pedofiler och våldtäktsmän måste ha samma rätt att leva dem med, tyvärr.


Jag är inte heller för dödsstraff. Den som har en stark drift att döda eller på annat sätt skada andra människor bör däremot hållas inlåst för allmänhetens säkerhet. Om det finns någon fungerande behandling som kan få personen att sluta vara farlig för sin omgivning så är det förstås det allra bästa.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vad svarar du terapeuten? (Bemötande av vården)

Inläggav Jagers » 2013-01-07 16:43:00

Gafsan skrev:Den som har en stark drift att döda eller på annat sätt skada andra människor bör däremot hållas inlåst för allmänhetens säkerhet

Det anser jag inte heller att det är upp till mig eller nån annan att bestämma.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Vad svarar du terapeuten? (Bemötande av vården)

Inläggav earlydayminer » 2013-01-07 17:01:58

KrigarSjäl skrev:
mikael skrev:Vad skulle du säga om ska träffade din psykolog och du säger att det brusar i huvudet.
Vad låter det som frågar hon.
Som ett TV- brus när man var liten.
Vad hände när du var liten och tittade på TV?
Jag fick inte titta på TV efter 8:00.
Det är därför det brusar i huvudet.
Vad svarar du?

Jag skulle konstatera att det var en psykodynamiskt inriktad stolle, svepa med blicken över hans bokhylla, få mina aningar bekräftade, säga tack men nej tack, jag letar vidare någon annanstans och far i frid.


Låter som en klok idé.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Vad svarar du terapeuten? (Bemötande av vården)

Inläggav lillmupp » 2013-01-08 20:52:53

Moderator:

I tråden har det förkommit en tämligen provocerande idédiskussion.
Detta har väckt viss anstöt.

Det är viktigt att tänka på att de tankar, och åsikter en själv bär på, inte alltid är lämpliga att framföra i ett forum där en inte känner de andra parterna väldigt väl.

Idédiskussionen ovan skulle kunnat vara minst lika bra med ett mindre provocerande exempel på vad för slags lyckosträvan en psykolog skall stödja.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Vad svarar du terapeuten? (Bemötande av vården)

Inläggav mikael » 2013-01-09 4:44:55

Gafsan skrev:
mikael skrev:
sugrövmanövern skrev:Säger att han får la ta ett snack med sin mamma då så hon slutar få mig att må dåligt.

Det gjorde han men bara lyssnade.


Men om din mamma är sadist (som du skriver tidigare i tråden) så är det nog inte realistiskt att något som psykologen säger kommer att få henne att ändra sig.

En sadistisk förälder är det troligen bättre att bryta kontakten med.


Fick familjevård, fostrhem!
Både vänsterpsykologer och högerpsykologer vill inte ge sjukbidrag tillfälligt.
Den första av ideologi den andra av ekonomiska själ.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Vad svarar du terapeuten? (Bemötande av vården)

Inläggav mikael » 2013-01-17 5:47:26

adddd skrev:Har du provat andra typer av ångestdämpande som inte är narkotika (och därmed kan användas längre utan problem)? Typ atarax eller nåt ssri-preparat? Sa han bara: inget mer temesta nu. tack och hej, leverpastej?

Han sade bara när ska du prata om din barndom, jag är inte intresserad av din trötthet.
Jag har asper ju så dum som man är lyder man tills det blir ohållbar.
Trötthet är livfarligt och det gick ju att Bota.
Men vänsterpsykologer är ju rashygienister.
HAN HYLLADE POLPOT SAMT Lenins ,DEN SOM INTE JOBBAR SKA INTE heller ÄTA.
så KLAGAR GAMLA VÄNSTERSTOLLAR PSYKOLOGER ATT NEUROPSYKOLOGER INTE HAR EMPATI?
Jag ska ha ersättning :evil: :!:
Vänsterns ideologi är högerns besparingsiver.
Han förhindrade ju en läkare att skiva remiss till öppenvården.
Jag ville ju till psykakuten dit mina vänner fick komma.
han bara svarade Vad ska du där och göra?
Han sade att jag skull prata om min barndom i 8 år , jag blev sämre och sämre.
Han remitterade mig till en galen psykiatriker som var med i RSMH samt tvingade mig Till baggen Rsmh-s Behandlingshem som nu är nedlagd.
Johan Cullberg tyckte det var så bra utan diagnoser och journaler.
Antipsykiatri och Scientologi
/ av9 blev så dåliga där så dom fick bli inlagda igen.
eller så dog dom.
Det enda jag begärde av Cullberg var en Remiss till Öppenvården , han var för lat för att ens komma till Hemmet , förakt både mot patienter och öppenvården som jag till sist fick.
Det var himmelriket där.
Vänsterflum out for ever.
Jag ska ha ersättning!!!!!!!!!!!!!!
Väntern är inte humansistiska som dom borde vara,se Jan Emanuel .
Man kallar sig vänster och sedan hovar man in skattepengar.
Så klagar dom på högern!?
Kasta sten i glashus.
Dom bästa är vanliga duktiga peroner inom psykvården.
Johan Cullberg och RSMh borde göra upp med sin smutsiga historia först.
Samhällets styvbarn har fått ersättning , nu ska vi som blivit utsatt för vänsterflum antipsykiatri få det!
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in