När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Inläggav Alien » 2013-01-03 17:17:27

När passageraren inte har giltig biljett förstås. Men särskilda undantag för barn. Har väl varit en del fall med väl nitiska chaufförer/konduktörer.

Här är ett fall med en mor och fem barn på väg från Göteborg till Gävle:
UNT skrev:I Stockholm bytte familjen till pendeltåg mot Upplands Väsby, och där blev det ännu ett byte till Upptåget som körs av Upplands lokaltrafik.
http://www.unt.se/tierp/syskon-tvingade ... 42149.aspx

Mamman steg av för att köpa biljett men hann inte tillbaka till tåget i tid. Hon blev kvar medan de fem barnen åkte iväg. (Ett exempel på den dåliga samordning mellan tåg-tåg el tåg-buss som det ofta är.)
18-åriga dottern Josefin satt nu på tåget tillsammans med sina fyra yngre syskon, i åldrarna ett till sju år, utan biljetter.

Nu verkar det ju inte ha varit någon fara iom att äldsta dottern var 18 år, dvs formellt vusen. Men hon kunde inte så bra svenska. Mamman hade via telefon instruerat barnen att inte stiga av utan fortsätta till Gävle där pappan skulle möta dem.

När det var dags för biljettkontroll räckte Josefin, som adopterades till Sverige för två år sedan, över telefonen till tågvärden.
– Eftersom Josefin inte kan så bra svenska förklarade min fru via telefon vad som hänt för tågvärden.


Men att de skulle få fortsätta till Gävle gick inte tågvärden med på.
I Tierp kom lokföraren för att hjälpa tågvärden att få syskonen att lämna tåget.
– Josefin vägrade gå av, hon höll i barnvagnen som Emma satt i och försökte hålla kvar den på tåget, men personalen lyckades dra av barnvagnen ändå. De tvingade av barnen, ställde ut väskorna och åkte i väg.


Pappen blir upprörd:
– När tåget kommer fram i Gävle konfronterar jag tågvärden som bekräftar att hon tvingat barnen att lämna tåget. När jag frågar hur de kunde tvinga av barnen trots att min fru förklarat hur det låg till säger lokföraren ”Vet du hur många sådana historier jag har hört?”. Och när jag sa att jag skulle polisanmäla dem sa de att jag skulle vara noga med att skriva mitt namn så att de kunde polisanmäla tillbaka.


Personalen försvarar sig:
Personalen uppger bland annat att Josefin ska ha agerat otrevligt och varit väldigt påstridig. Sture Jonsson påpekar att UL hade kontakt med båda föräldrarna via både kundtjänst och tågvärden under syskonens resa, och att man därför visste vad som skulle ske efter att barnen lämnat tåget.
– Mamman skulle ju komma till Tierp med nästa tåg, så det var inte som om att de kastades av i okänd bygd utan att veta vad som skulle hända sen.


Men borde de inte ha några rutiner för sådana siutationer, typ "hellre fria än fälla"?

Grundregeln är att resenärerna ska ha biljett, och har de inte det har personalen stor frihet att lösa enskilda situationer.

Efter eget (goda?) omdöme då.

Men det här tycker jag är en tvivelaktig inställning:
I grunden har vi har inget särskilt åtagande att ta hand om barn som reser ensamma, det är föräldrarnas ansvar.

Klart det är föräldrarnas ansvar men om det varit små barn (utan vuxet syskon) och ingen kontakt med föräldern, hade man bara kastat av dem då? Förhoppningsvis inte utan att haft kontakt med polis/socialtjänst.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Inläggav Alien » 2013-01-03 17:24:26

Det hela blev polisanmält men till ingens förvåning lades ärendet ner:
SR skrev:Förundersökningen läggs ned kring händelsen i början av november då fem barn tvingades kliva av Upptåget i Tierp när de var på väg till sin pappa i Gävle.
Mamman hade gått av tåget för att köpa ett rabattkort under ett byte i Upplands Väsby.
Hon missade sedan att kliva på tåget och barnen åkte iväg själva, utan tågbiljetter.
Mamman ringde då tågpersonalen och beskrev situationen, men barnen blev ändå avslängda i Tierp.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5376534

Men handlingar kan ju vara mer el mindre olämpliga, även om de är lagliga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Inläggav Alien » 2013-01-03 17:39:19

Här var ju ett tidigare fall. Ännu värre, eftersom det var ett ensamt barn som tvingades av tåget:

SvD skrev:Storasystern, som hade biljetterna, var inne på toaletten när konduktören kom.

Händelsen inträffade omkring klockan halv åtta på tisdagskvällen, men först tre timmar senare kontaktade trafikledningen på SJ Örebropolisen och berättade vad som hänt.

Klockan halv fyra på onsdagsmorgonen var flickan fortfarande borta. Polisen letade då i trappuppgångar och på andra ställen i Kumla där en rädd liten flicka skulle kunna tänkas gömma sig.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/barn- ... 365132.svd

Det måste ha varit en mycket orolig natt för de anhöriga.

Men hon hade tagit om hand av en gammal dam:
– Hon stod och storgrät i undergången av järnvägen. Jag kom från mataffären och hörde lång väg att hon gråter, det är klart att jag går fram, säger hon, och berättar hur hon försökte prata med flickan.

– Jag frågar om hon blivit antastad och hon svarar nej, och jag tänker: tur att hon inte blivit våldtagen. Då frågade jag vad som hade hänt och hon svarar att hon inte har någonstans att bo. Jag sa att då får du bo hos mig.

– Hon var väldigt upprörd men följde självmant med mig hem. Jag bjöd på middag och när hon somnade i soffan framför tv:n tänkte jag att jag ringer polisen i morgon


Snällt men så omdöemslöst att inte ringa polisen på en gång, tänkte hon inte på de anhöriga?

– Vi håller på för full och går igenom det här. Vi har pratat med personalen som arbetade när hon klev av och de är naturligtvis skakade och ledsna över det som hänt. De gjorde bedömningen att hon var mycket äldre och de hade heller inte klart för sig att det fanns en äldre familjemedlem kvar på tåget, säger Sven-Ingvar Håkansson, presskommunikatör på SJ.


Enligt Sven-Ingvar Håkansson har det hänt förut att barn har fått kliva av tåg. Man har då sett till att det finns en vuxen som möter dem.

I det här fallet reste den 11-åriga flickan med sin 22-åriga storasyster.

– Barn upp till 16 år reser gratis i vuxet sällskap, men det kom inte fram här i samband med avvisningen, säger Sven-Ingvar Håkansson.

Någon övre eller undre gräns för när man kastar av personer från tåget finns inte.

Samma sak, personalen ska använda sitt omdöme.

Polisen har avskrivit misstankarna om att konduktören som avvisade flickan begått något brott.

– Vi tycker inte att det ligger ett brott bakom händelsen. Rent teoretiskt kan ju personalen ha brutit mot några av SJ:s regler men det är en senare fråga, säger Örebropolisens informatör Mats Nylén till TT.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Inläggav nallen » 2013-01-03 18:33:02

Det första är väl i alla fall ett solklart fall. 5 x resa utan giltigt färdbevis, om det var SJ som var operatör hade det kostat 9000 (tror jag, eller har de kvar 1200 i straffavgift någonstans?).

Jag förstår inte problemet, har man inte korrekt biljett så har man inget på fordonet att göra.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Inläggav Tigerklo » 2013-01-03 18:46:08

nallen skrev:Det första är väl i alla fall ett solklart fall. 5 x resa utan giltigt färdbevis, om det var SJ som var operatör hade det kostat 9000 (tror jag, eller har de kvar 1200 i straffavgift någonstans?).

Jag förstår inte problemet, har man inte korrekt biljett så har man inget på fordonet att göra.


Ja fast nu hade ju modern hört av sig och fanns med via kundtjänst och så mycket möda för att få åka gratis lägger knappast någon ner. Dessutom hade tågpersonal lätt kunnat kolla via sin kontakt med kundtjänst att ursprungsbiljetten var köpt av en person som inte längre befann sig på tåget och lagt ihop 1 + 1 och fattat att det kanske låg någon evidens i barnens historia.

Det är konstigt hur humanistiska värderingar lyckas undgå de människor som hade behövt dem som mest. Knappast en kostnadsfråga mer blind tro på regelverk och noll flexibilitet.
Tigerklo
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2013-01-01
Ort: Södra Sverige, men vill tillbaka till Skåne

När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Inläggav Moggy » 2013-01-03 19:05:11

Alien skrev:Här var ju ett tidigare fall. Ännu värre, eftersom det var ett ensamt barn som tvingades av tåget:

SvD skrev:Storasystern, som hade biljetterna, var inne på toaletten när konduktören kom.

Händelsen inträffade omkring klockan halv åtta på tisdagskvällen, men först tre timmar senare kontaktade trafikledningen på SJ Örebropolisen och berättade vad som hänt.

I det här fallet reste den 11-åriga flickan med sin 22-åriga storasyster.

– Barn upp till 16 år reser gratis i vuxet sällskap, men det kom inte fram här i samband med avvisningen, säger Sven-Ingvar Håkansson.



Vill minnas att det här blev avslöjat som en bluff. Hon var äldre än 11 år och den där äldre kvinnan som tog hand om henne, dom kände varann.


http://kentekeroth.se/2011/08/06/mystik ... 1-aringen/
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Inläggav nallen » 2013-01-03 19:41:23

Tigerklo skrev:Dessutom hade tågpersonal lätt kunnat kolla via sin kontakt med kundtjänst att ursprungsbiljetten var köpt av en person som inte längre befann sig på tåget och lagt ihop 1 + 1 och fattat att det kanske låg någon evidens i barnens historia.

Ja och? Det är inte ombordpersonalen som ska kunna bevisa att någon inte har rätt att åka med. Tvärt om är det passagerarna som ska kunna visa giltigt färdbevis under hela resan (det vill säga; man kan åka på kontrollavgift om man kastar sin biljett efter att tågvärden tittat på den).

SJs Resevillkor skrev:7.2 En resande som:
[---]
c) inte rättar sig efter tillsägelser som tågpersonalen meddelar i
tjänsten; eller
d) saknar giltig biljett och vägrar att, genast ombord på tåget betala
biljettavgift och, i förekommande fall, fastställd tilläggsavgift
enligt punkt 8.4; eller [---]
har förlorat sin rätt till befordran och skall lämna tåget.
[---]
8.4 En resande som inte kan visa upp en giltig biljett, eller på annat sätt
styrka sin rätt till resan, skall köpa biljett till den avgift som gäller vid
köp på tåg. Den resande skall dessutom, om han inte vid första
biljettkontroll uppgivit att han saknar biljett, eller på annat sätt
försökt undandra sig att betala rätt biljettavgift för resan, betala
fastställd tilläggsavgift (kontrollavgift) enligt lagen om tilläggsavgift i
kollektiv persontrafik.

Vad som innefattas i "på annat sätt styrka" är för all del oklart, men det är inte rimligt att ombordarna ska ägna åtskilliga minuter åt att kolla upp alla historier folk diktar ihop för att åka gratis eller billigare. Är nåt oklart får man kliva av, kontakta biljettförsäljningen och ta nästa förbindelse (och i tillämpliga fall åberopa restidsgaranti).

:-)051
Tigerklo skrev:[...] blind tro på regelverk och noll flexibilitet.

Hela poängen med ett regelverk är ju att det ska vara klart och oflexibelt, så att det gäller lika för alla.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Inläggav slackern » 2013-01-03 19:47:59

Moggy skrev:
Alien skrev:Här var ju ett tidigare fall. Ännu värre, eftersom det var ett ensamt barn som tvingades av tåget:

SvD skrev:Storasystern, som hade biljetterna, var inne på toaletten när konduktören kom.

Händelsen inträffade omkring klockan halv åtta på tisdagskvällen, men först tre timmar senare kontaktade trafikledningen på SJ Örebropolisen och berättade vad som hänt.

I det här fallet reste den 11-åriga flickan med sin 22-åriga storasyster.

– Barn upp till 16 år reser gratis i vuxet sällskap, men det kom inte fram här i samband med avvisningen, säger Sven-Ingvar Håkansson.



Vill minnas att det här blev avslöjat som en bluff. Hon var äldre än 11 år och den där äldre kvinnan som tog hand om henne, dom kände varann.


http://kentekeroth.se/2011/08/06/mystik ... 1-aringen/


Problemet med källan du har angivit. Är att han saknar all som helst trovärdighet efter att hans egen film kom på villovägar. Han är en lögnhals helt enkelt som inte går att lita på.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Inläggav Alien » 2013-01-04 18:51:10

Moggy skrev:
Alien skrev:Här var ju ett tidigare fall. Ännu värre, eftersom det var ett ensamt barn som tvingades av tåget:

SvD skrev:Storasystern, som hade biljetterna, var inne på toaletten när konduktören kom.

Händelsen inträffade omkring klockan halv åtta på tisdagskvällen, men först tre timmar senare kontaktade trafikledningen på SJ Örebropolisen och berättade vad som hänt.

I det här fallet reste den 11-åriga flickan med sin 22-åriga storasyster.

– Barn upp till 16 år reser gratis i vuxet sällskap, men det kom inte fram här i samband med avvisningen, säger Sven-Ingvar Håkansson.



Vill minnas att det här blev avslöjat som en bluff. Hon var äldre än 11 år och den där äldre kvinnan som tog hand om henne, dom kände varann.


http://kentekeroth.se/2011/08/06/mystik ... 1-aringen/


Även om hon var äldre (el såg äldre ut) än 11 år, så var hon iaf under 16 år, alltså ett barn. Och jag har väldigt svårt att tro på att flickan skulle råkat på en som hon kände i staden hon blev avkastad. Vilken fantastisk tur i så fall! Men då ljög alltså den gamla kvinnan i tidningen?

Och skulle flickorna ha iscensatt hela avkastningen el på vilket sätt skulle det vara bluff? Om de bägge (el en av dem) frivilligt steg av där, skulle väl SJ sagt det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Inläggav Alien » 2013-01-04 18:57:33

Här var det en flicka på 10 år som tvingades av bussen i skogen.

svt skrev:Tioåriga Moa Abrahamsson tvingades kliva av bussen mitt i skogen på kommungränsen mellan Söderhamn och Bollnäs under tisdagen.

Enligt busschauffören gällde flickans busskort bara i den ena kommunen. Flickan fick tag på sin pappa som kom och hämtade henne. Busskortets giltighet ska nu klarläggas.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svt ... t-i-skogen

Det är ju väl att dagens barn oftast har en mobil med sig.

Moa själv berättar för SVT Gävledala vad som hände:

-Han stannade bussen, klev ur stolen och pekade på mig och sa att jag skulle komma fram. Då sa han att jag bara hade ett kommunkort och att det var sista hållplatsen. Då fick jag kliva av.

-Jag började gråta och ringde pappa.

Föräldrarna upprörda

Flickans föräldrar är mycket upprörda över att bussbolagets chaufför slängde av flickan, mitt i skogen.


Bussbolaget försvarar sig inte med att flickan brutit mot reglerna:
Från det ansvariga bussbolaget KR-trafik tar man avstånd från busschaufförens agerande.

-Jag beklagar djupt det som hänt. Chauffören har gjort helt fel. Han borde istället ha kontaktat vårdnadshavarna, säger Linda Salén, vd för KR-trafik.


När man tolkar reglerna så ska man givetvis skilja på om det är ett barn el en vuxen det gäller.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Inläggav Colours » 2013-01-04 19:06:21

Jag klev på tåget utan biljett då jag nästan hamnade i fel stad på vintern och riskerade utan bostad. Var bara att få en faktura att betala senare.
Klart man hamnar utanför tåget om man inte har biljett! :-)Happy
Colours
Inaktiv
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2012-09-06

När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Inläggav marxisten » 2013-01-04 19:18:06

nallen skrev:Det första är väl i alla fall ett solklart fall. 5 x resa utan giltigt färdbevis, om det var SJ som var operatör hade det kostat 9000 (tror jag, eller har de kvar 1200 i straffavgift någonstans?).

Jag förstår inte problemet, har man inte korrekt biljett så har man inget på fordonet att göra.


Problemet är inte om man slängde av en vuxen utan biljett, utan att det handlar om barn och då är det stor skillnad. I detta fallet var det dock med en person som formellt är vuxen så och då blir läget annorlunda.

Dock så måste man faktiskt ta i beaktande att modern hört av sig till tågpersonalen och förklarat läget, så en ren tjuvåkning vill jag inte påstå det handlar om och tågpersonalen borde låtit de åka med till den rätta stationen med tanke på den bakgrunden. Ifall modern inte talat med personalen så hade läget förändrats radikalt.

Men om det enbart är barn så skall de alltid få åka med till destinationen oavsett om de har biljett eller ej! Det som skedde i det sistnämnda fallet får inte hända! Man slänger inte av en 10 åring någon gång ensam.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Inläggav Miche » 2013-01-04 23:54:45

Som förälder sitter man bokstavligen i skiten om man måste besöka toan under resans gång, man riskerar då att barnet/barnen blir utslängda från tåget eftersom det knappast är rimligt att låta ens unga barn ta hand om biljetten (som då inte heller troligen gäller om barnet/barnen är ensamma utan föräldrar) men det är väl så nallen (som skrev ovan) vill ha det...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Inläggav Gafsan » 2013-01-06 12:33:35

Miche skrev:Som förälder sitter man bokstavligen i skiten om man måste besöka toan under resans gång, man riskerar då att barnet/barnen blir utslängda från tåget eftersom det knappast är rimligt att låta ens unga barn ta hand om biljetten (som då inte heller troligen gäller om barnet/barnen är ensamma utan föräldrar) men det är väl så nallen (som skrev ovan) vill ha det...


Har man så små barn att de inte kan anförtros biljetten så kan man knappast heller lämna dem utan uppsyn på ett tåg under den tiden som ett toalettbesök tar.

Jag har själv ofta åkt tåg med mina barn och när de var små har jag antingen tagit dem med in på toaletten eller också bett någon medpassagerare att hålla ett öga på dem. Brukar aldrig vara några problem.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Inläggav nano » 2013-01-06 16:27:44

Jag tror nog jag skulle ha klarat att ta hand om mig själv som 10 åring men fullt kapabel att slarva bort biljetten om jag fått den i handen.
Hade jag varit 2 år hade jag nog fått följa med in på toaletten tror jag.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Inläggav Gafsan » 2013-01-06 16:29:53

nano skrev:Jag tror nog jag skulle ha klarat att ta hand om mig själv som 10 åring men fullt kapabel att slarva bort biljetten om jag fått den i handen.
Hade jag varit 2 år hade jag nog fått följa med in på toaletten tror jag.


Men som 10-åring kanske du hade klarat att tala om att "mamma har biljetten men hon är på toa?"
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Inläggav treeman » 2013-01-07 4:01:58

Vad har hänt med Sverige? På min tid fanns inte sånt här trams. Man köpte biljetter och det kräver inte att man är raketforskare att klara av det.

Hoppa av tåget och lämna barnen på vid ett byte... har folk blivit dummare än dom var förr?
Senast redigerad av treeman 2013-01-07 4:09:07, redigerad totalt 2 gånger.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

När är det rätt att tvinga barn av tåget/bussen?

Inläggav Gafsan » 2013-01-07 4:05:38

treeman skrev:Vad har hänt med Sverige? På min tid fanns inte sånt här trams. Man köpte biljetter och det kräver inte att man är raketforskare att klara av det.

Hoppa av tåget och lämna barnen på vid ett byte... har folk blivit dummare än dom var förr?


Folk har nog varit ungefär lika dumma alltid. Däremot så tror jag att folk har blivit mera benägna att tala/gråta ut i media när de känner sig illa behandlade (även när det i grund och botten är rätt tydligt att det som hänt huvudsakligen är deras eget fel).

Själv skulle jag aldrig i livet ha lämnat några barn på något tåg utan biljett, särskilt inte om de inte kunde svenska. Låter som en jättedålig lösning, även om mamman hade pratat med tågvärden. Väldigt synd om barnen i vilket fall som helst.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in