Hur ärftligt är Aspergers?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav slackern » 2012-12-31 16:16:01

Schmetterling skrev:Det står inte att det inte krävs en genetisk predisposition.


Sant ökar väll bara sårbarheten för att utveckla det.

Här är väll en förklarings model.


Hur ärftligt är ADHD?


– Det är mycket ärftligt. Det är lika nedärvt som schizofreni och manodepressivitet, det vill säga till 75 procent medfött. Men det är inte bara en gen som är ansvarig. Flera gener samverkar och även miljön inverkar.

Vad menar du med miljön?


– Om en mamma röker ökar det något risken för att hennes barn får ADHD. Syrebrist vid förlossningen och låg födelsevikt ökar också risken. Det är en kumulativ kedja av händelser som inverkar. Konflikter inom familjen kan utlösa ADHD hos barn som bär på benägenheten att få funktionshindren. Men det är en allmän sanning. Psykosocial belastning i familjen leder ofta till psykisk ohälsa och beteendestörningar hos barn.

Varför har barn som kommer från fattiga förhållanden oftare ADHD än andra barn?


– Troligen utsätts barnen då för flera faktorer som är riskfyllda. Fattiga mammor får sämre vård när de väntar barn. De får flera komplikationer vid förlossningen. Intag av droger under graviditeten ökar risken för ADHD. Ett barn med ADHD har sämre möjligheter att lyckas i skolan och i karriären. Detta är väldokumenterade fakta. Därmed är det möjligt att fattiga familjer i högre grad har föräldrar med ADHD och därmed också barn med ADHD på grund av det genetiska arvet.

Ärvs ADHD från faderns eller moderns sida?


– ADHD är en komplex psykiatrisk störning. Genetisk känslighet för ADHD styrs av många små gener som var och en bidrar med en liten effekt. Än så länge verkar gener från båda könen vara viktiga, ett så kallat polygenetiskt arv. Men vi vet att rökning kan påverka ärftligheten eller generna för ADHD. Vissa gener aktiveras av rökningen. Samma sak skulle kunna ske beroende på om genen överförts från mamman eller pappan, den skulle kunna aktiveras eller stängas av. Men ingen har studerat specifikt för ADHD hur överföringen av gener styrs av kön.

http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... cleId=2383
Senast redigerad av slackern 2012-12-31 16:19:50, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Alien » 2012-12-31 16:19:24

De flesta med AS har också ADHD/ADD. Så personligheten påverkas även av det.

Jag har sett AS-drag hos generationen före mig, men inte hos någon av mina kusiner. Ingen som fått diagnos iaf, inte heller i generationen efter mig (vad jag vet). (För de äldre generationerna fanns ju ingen möjlighet till diagnos.) Min man har inte AS och inte heller vårt barn.

Om båda föräldrarna har AS så ökar förstås sannolikheten för att barnen cokså får det, men den är väl ändå inte 100-procentig. Dessutom kan man ha AS-drag utan att uppfylla alla kriterier för en diagnos.

Två brunögda kan få ett blåögt barn, om de bägge har (det recessiva anlaget) för blå ögon. Men ärftligheten för blå- resp brunögdhet är nog enklare än för NPF.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Frimodig » 2012-12-31 16:31:28

Min mormor blev schizofren, hon bodde på sinnessjukhus från 32 års ålder. På den gamla dåliga tiden. Min bror är bipolär. Jag är en välfungerande asperger light.

Min gissning är att det här med ärftlighet är rätt komplicerat. En del av oss kan ta kommandot, en del kan inte ta kommandot. Över livet, alltså.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Lindansare » 2012-12-31 16:46:03

Frimodig skrev: Jag är en välfungerande asperger light.


Vad innebär det?
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Schmetterling » 2012-12-31 17:04:59

Jag tror inte på att rökning under graviditet ökar risken för ADHD. Jag tror att kvinnor med ADHD(-drag) i högre utsträckning än andra självmedicinerar med rökning och att kvinnor med ADHD(-drag) får barn med ADHD.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav slackern » 2012-12-31 17:12:14

Schmetterling skrev:Jag tror inte på att rökning under graviditet ökar risken för ADHD. Jag tror att kvinnor med ADHD(-drag) i högre utsträckning än andra självmedicinerar med rökning och att kvinnor med ADHD(-drag) får barn med ADHD.


Sant fast du har ju även syrebrist vid förlossningen. Där kan inte jag se något som helst samband mellan att modern har ADHD-drag eller avsaknad utav det och orsaken till att barnet utvecklar det.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Schmetterling » 2012-12-31 17:16:58

slackern skrev:
Schmetterling skrev:Jag tror inte på att rökning under graviditet ökar risken för ADHD. Jag tror att kvinnor med ADHD(-drag) i högre utsträckning än andra självmedicinerar med rökning och att kvinnor med ADHD(-drag) får barn med ADHD.


Sant fast du har ju även syrebrist vid förlossningen. Där kan inte jag se något som helst samband mellan att modern har ADHD-drag eller avsaknad utav det och orsaken till att barnet utvecklar det.

Jag förstår inte vad du menar.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Frimodig » 2012-12-31 17:20:06

Lindansare skrev:
Frimodig skrev: Jag är en välfungerande asperger light.


Vad innebär det?


Att man aldrig lever på samhället. Jag fick socialbidrag en gång, 1000 kr, när jag slutat studera och skulle börja jobba, och vi hade 2 barn. Det var i januari 1976, jag blev rätt förvånad över pengarna.

Sen har man jobb och försörjer sig hela livet.
Sen går man aldrig på en psykmottagning.
Man tar aldrig medicin.
Man producerar 2 barn, en tjej och en kille.

Man lär sig hantera sin egendomlighet. Fast den finns där hela tiden. Man är van att tänka lite bättre. Så, det gäller att undvika den manipulativa skiten.

Och, jag är jävligt avundsjuk på normala människor. De har ett mycket lättare liv.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav slackern » 2012-12-31 17:21:46

Schmetterling skrev:
slackern skrev:
Schmetterling skrev:Jag tror inte på att rökning under graviditet ökar risken för ADHD. Jag tror att kvinnor med ADHD(-drag) i högre utsträckning än andra självmedicinerar med rökning och att kvinnor med ADHD(-drag) får barn med ADHD.


Sant fast du har ju även syrebrist vid förlossningen. Där kan inte jag se något som helst samband mellan att modern har ADHD-drag eller avsaknad utav det och orsaken till att barnet utvecklar det.

Jag förstår inte vad du menar.


Här har du.

Barn som får en hjärnskada på grund av syrebrist drabbas ofta av motoriska handikapp som CP, cerebral pares. Boubou Hallberg visar i sin avhandling att oväntat många också får kognitiva besvär  även de som inte har några problem med motoriken. Det kan handla om ADHD, språkstörningar, svårigheter att bearbeta intryck.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130& ... ewsdep=130
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Schmetterling » 2012-12-31 18:20:46

slackern skrev:
Schmetterling skrev:
slackern skrev:
Sant fast du har ju även syrebrist vid förlossningen. Där kan inte jag se något som helst samband mellan att modern har ADHD-drag eller avsaknad utav det och orsaken till att barnet utvecklar det.

Jag förstår inte vad du menar.


Här har du.

Barn som får en hjärnskada på grund av syrebrist drabbas ofta av motoriska handikapp som CP, cerebral pares. Boubou Hallberg visar i sin avhandling att oväntat många också får kognitiva besvär  även de som inte har några problem med motoriken. Det kan handla om ADHD, språkstörningar, svårigheter att bearbeta intryck.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130& ... ewsdep=130

Jag förstår fortfarande inte. Det där vet jag, jag förstår inte varför du skrev det i ett svar till det jag skrev angående rökande mödrar och ADHD.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav slackern » 2012-12-31 18:22:57

Schmetterling skrev:
slackern skrev:
Schmetterling skrev:Jag förstår inte vad du menar.


Här har du.

Barn som får en hjärnskada på grund av syrebrist drabbas ofta av motoriska handikapp som CP, cerebral pares. Boubou Hallberg visar i sin avhandling att oväntat många också får kognitiva besvär  även de som inte har några problem med motoriken. Det kan handla om ADHD, språkstörningar, svårigheter att bearbeta intryck.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130& ... ewsdep=130

Jag förstår fortfarande inte. Det där vet jag, jag förstår inte varför du skrev det i ett svar till det jag skrev angående rökande mödrar och ADHD.


Aha OK så ditt svar gällde bara rökning och inte resten utav miljö orsakad ADHD.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Schmetterling » 2012-12-31 18:24:00

slackern skrev:
Schmetterling skrev:

Jag förstår fortfarande inte. Det där vet jag, jag förstår inte varför du skrev det i ett svar till det jag skrev angående rökande mödrar och ADHD.


Aha OK så ditt svar gällde bara rökning och inte resten utav miljö orsakad ADHD.

Ja. :-)Happy
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Frimodig » 2013-01-01 0:21:54

Lindansare skrev:
Frimodig skrev: Jag är en välfungerande asperger light.


Vad innebär det?


Varför frågar du när du inte är intresserad av svaret?

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Blashyrkh » 2013-01-01 1:51:42

Frimodig ger ett bra svar som jag kan känna igen mig i. Dels vet jag hur jag levde innan diagnosen och sedan efter diagnosen. Innan räknades jag som udda och hade inga större problem med det, jag var arbetslös ibland och jobbade ibland och hade bra och dåliga förhållanden etc. Det bekom mig inte, jag var nöjd med den jag var och brydde mig inte om vad andra tyckte.

Efter diagnos blev många saker komplicerade. Jag bryr mig mer om min omvärlds reaktioner nu och jag sätter större tilltro till min familj vars stöd jag delvis blivit beroende av, jag vet att problemen på jobbet mycket beror på mig osv. Diagnosen har förändrat mig. En del var bra att få svar på men en del raderade en del av mig som jag tyckte om.

NT har det ofta lättare och enklare. Jag jämför deras vardag med hur mitt liv ser ut när jag får gå in i mig själv och mina intressen, när jag får vara mig själv. Då är livet lätt för mig. Men den lyxen kan jag inte kosta på mig utan att mista jobb och familj eftersom jag nu är medveten om saker jag inte visste förut. Jag är också fullt medveten om vilka sinnessjukdomar som finns i min släkt på ett helt annat sätt än innan.

Inte samma situation men jag förstår vad Frimodig menar och jag tycker att han uttryckte det bra.
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Frimodig » 2013-01-01 2:14:27

Blashyrkh skrev:Frimodig ger ett bra svar som jag kan känna igen mig i. Dels vet jag hur jag levde innan diagnosen och sedan efter diagnosen. Innan räknades jag som udda och hade inga större problem med det, jag var arbetslös ibland och jobbade ibland och hade bra och dåliga förhållanden etc. Det bekom mig inte, jag var nöjd med den jag var och brydde mig inte om vad andra tyckte.

Efter diagnos blev många saker komplicerade. Jag bryr mig mer om min omvärlds reaktioner nu och jag sätter större tilltro till min familj vars stöd jag delvis blivit beroende av, jag vet att problemen på jobbet mycket beror på mig osv. Diagnosen har förändrat mig. En del var bra att få svar på men en del raderade en del av mig som jag tyckte om.

NT har det ofta lättare och enklare. Jag jämför deras vardag med hur mitt liv ser ut när jag får gå in i mig själv och mina intressen, när jag får vara mig själv. Då är livet lätt för mig. Men den lyxen kan jag inte kosta på mig utan att mista jobb och familj eftersom jag nu är medveten om saker jag inte visste förut. Jag är också fullt medveten om vilka sinnessjukdomar som finns i min släkt på ett helt annat sätt än innan.

Inte samma situation men jag förstår vad Frimodig menar och jag tycker att han uttryckte det bra.


Väldigt mycket tack, ingen fan brukar förstå vad jag talar om.
Det tog mig en oerhörd tid att acceptera att jag inte är normal. Jag måste hantera andra människor, hela livet. Det finns alltid ett visst avstånd. Även till syskon, mostrar, barn och barnbarn.

Sen har jag alltid gömt mig bakom att jag kanske tänker lite bättre, ända sen jag var jälleliten, 6 år eller nåt sånt. Jag brukade ställa mig i bakgrunden, och förklara när det krävdes. En del klasskamrater blev jävligt sura. Sen kom såna här högpresterande från Hallstahammar, Surahammar och Ramnäs, och jag blev helt normal. Nå, bortsett från litteratur och filosofi.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Blashyrkh » 2013-01-01 19:29:01

Att stå i bakgrunden och sura ungar, jo jag känner igen det också. Jag kunde aldrig förklara dock, jag fick stryk istället. Det enda roliga med skolan var att stanna kvar efteråt och prata med lärarna men det ökade ju knappast populariteten. Tur för mig att det inte var viktigt.
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Zirre » 2013-01-01 21:21:38

Frimodig skrev:Och, jag är jävligt avundsjuk på normala människor. De har ett mycket lättare liv.


Jag håller inte med. Kan själv tycka att jag har ett mycket lättare liv än många normala människor (utan att skryta).
Och vet andra aspies som har mycket lättare liv än många normala människor.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Flia » 2013-01-01 22:20:57

Jag minns inte exakt var jag läst/hört detta, men det är tydligen inte AS eller ADHD som ärvs utan npf. Det gör att en pappa med enbart AS kan få barn med enbart ADHD t.ex.

Man behöver ju inte ärva "hela" funktionshinder heller, det kan vara enstaka drag som inte ens ger misstankar hos omgivningen. Det kan också vara väldigt lätta drag.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav arbogaerik » 2013-01-02 14:40:50

-Icke direkt ärftligt.

Är till största delen en defekt av en socialt
underutvecklande miljö från barndomshemmet.
Defekten stärks också, av en för hjärnan undermålig
näringstillförsel, under framförallt tillväxtåren.
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Schmetterling » 2013-01-02 17:13:39

arbogaerik skrev:-Icke direkt ärftligt.

Är till största delen en defekt av en socialt
underutvecklande miljö från barndomshemmet.
Defekten stärks också, av en för hjärnan undermålig
näringstillförsel, under framförallt tillväxtåren.

Är du seriös? :-)051
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Flia » 2013-01-02 17:25:31

arbogaerik skrev:-Icke direkt ärftligt.

Är till största delen en defekt av en socialt
underutvecklande miljö från barndomshemmet.
Defekten stärks också, av en för hjärnan undermålig
näringstillförsel, under framförallt tillväxtåren.


Dags för arbogaerik att läsa på tror jag. Det du skriver är sånt man kunde läsa för 30 år sen, vetenskapen har gått framåt sen dess.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav arbogaerik » 2013-01-02 17:27:36

Schmetterling skrev:
arbogaerik skrev:-Icke direkt ärftligt.

Är till största delen en defekt av en socialt
underutvecklande miljö från barndomshemmet.
Defekten stärks också, av en för hjärnan undermålig
näringstillförsel, under framförallt tillväxtåren.

Är du seriös? :-)051


-Japp, det finns förstås en liten komponent av arv som med allting annat, men största boven är det jag skrev.

Är du förvånad?
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Flia » 2013-01-02 17:35:20

Och var läser du det?
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav slackern » 2013-01-02 18:00:40

Flia skrev:
arbogaerik skrev:-Icke direkt ärftligt.

Är till största delen en defekt av en socialt
underutvecklande miljö från barndomshemmet.
Defekten stärks också, av en för hjärnan undermålig
näringstillförsel, under framförallt tillväxtåren.


Dags för arbogaerik att läsa på tror jag. Det du skriver är sånt man kunde läsa för 30 år sen, vetenskapen har gått framåt sen dess.


För 30 år sedan klassades det som en psykos sjukdom.

Nya termerna när kunskapen ökar
Ett skäl till att det finns så många olika termer är att kunskapen om autism ökar. I och med det utvecklas terminologin och gamla och nya termer lever sida vid sida. Till exempel trodde man länge att autism var ett slags psykos. Det avspeglades också i språket. Det som i dag kallas autism kallades tidigare barndomspsykos och barndomsschizofreni. I Sverige hette Riksföreningen Autism ända till år 1989 Föreningen för psykotiska barn.

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... en_autism/
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in