Hur ärftligt är Aspergers?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav drakcir » 2012-12-30 18:05:51

Hej allesammans

Aspergers är ju ärftligt men behöver det alltid vara ärftligt?

säg att en gammelmormor har as måste då barn barnets barn också ha as?

Samt hur blir det om en person med as och en utan as skaffar barn?

har det betydelse om det är mannen eller kvinnan som har as.?



Moderator atoms - förtydligade rubriken.
drakcir
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2012-11-18

kort fråga

Inläggav blasmurfens » 2012-12-30 19:45:19

ärfligt är det väl men man ser det ju på olika sätt.

Nej de behöver de inte.

Då kan väl barnet få as fast mindre chans.

Detta är vad jag tror.
blasmurfens
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23

kort fråga

Inläggav Lindansare » 2012-12-30 19:53:12

Precis som med mycket annat ärftligt så är det ju ingen rak linje i ärftligheten. I mitt fall kan man t ex s e dragen hos farmor, pappa, en morbror och så hos mig och min dotter. Sonen har inte ett spår och inte heller de andra av pappas och mammas syskon.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

kort fråga

Inläggav Lindansare » 2012-12-30 19:55:08

Om jag drar ett parallell till utseende så har min bror ett utseende som inte är likt våra föräldrar, mor/farföräldrar eller mig. (Avsevärd skillnad!). Dock är han en kopia av vår morfars far.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

kort fråga

Inläggav Zirre » 2012-12-30 20:23:11

Hos mig är det bara jag och min morbror som har diagnos. Ingen annan i min släkt har diagnos.

Gissar att en person kan ge vidare as utan att själv behöva utveckla det. (Eller hur man ska säga)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

kort fråga

Inläggav slackern » 2012-12-30 20:31:04

Zirre skrev:Hos mig är det bara jag och min morbror som har diagnos. Ingen annan i min släkt har diagnos.

Gissar att en person kan ge vidare as utan att själv behöva utveckla det. (Eller hur man ska säga)


Jo du ärver generna. Låt oss säga att din mamma fick 75% utav genparen för att utveckla AS. Sedan när ägget med hennes genpar befruktas så sker det en mutation så att dom resterade 25% utav genparen uppkommer i embryot. Därav fick du det. OBS det har var en väldigt förenkling hur det går till. Den stämmer nog inte till 100% men du förstår nog principen och det var det jag ville förklara.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

kort fråga

Inläggav Zirre » 2012-12-30 20:34:05

slackern skrev:
Zirre skrev:Hos mig är det bara jag och min morbror som har diagnos. Ingen annan i min släkt har diagnos.

Gissar att en person kan ge vidare as utan att själv behöva utveckla det. (Eller hur man ska säga)


Jo du ärver generna. Låt oss säga att din mamma fick 75% utav genparen för att utveckla AS. Sedan när ägget med hennes genpar befruktas så sker det en mutation så att dom resterade 25% utav genparen uppkommer i embryot. Därav fick du det. OBS det har var en väldigt förenkling hur det går till. Den stämmer nog inte till 100% men du förstår nog principen och det var det jag ville förklara.


Det finns många fall där man för vidare utan att utveckla själv. Gäller många sjukdomar, syndrom etc.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

kort fråga

Inläggav kullan » 2012-12-30 20:40:06

Jag har fått det förklarat på detta viset.

Det räcker att en eller båda föräldrarna har tex. Dyslexi så kan fostret utveckla ADHD eller Asperger. Eller en kombination av båda. Det behöver inte bli så men det kan utveckla sig på det sättet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

kort fråga

Inläggav lillmupp » 2012-12-30 20:54:41

slackern skrev:
Zirre skrev:Hos mig är det bara jag och min morbror som har diagnos. Ingen annan i min släkt har diagnos.

Gissar att en person kan ge vidare as utan att själv behöva utveckla det. (Eller hur man ska säga)


Jo du ärver generna. Låt oss säga att din mamma fick 75% utav genparen för att utveckla AS. Sedan när ägget med hennes genpar befruktas så sker det en mutation så att dom resterade 25% utav genparen uppkommer i embryot. Därav fick du det. OBS det har var en väldigt förenkling hur det går till. Den stämmer nog inte till 100% men du förstår nog principen och det var det jag ville förklara.


Ja, en ärver gener just genom kombinationen av 23 kromoser från ägg och 23 från spermier.
Men beskrivningen av "mutation" haltar.
Gener anes vara dominanta eller recessiva (icke-dominanta).
Om en egenskap är bärs av en dominant gen räcker det (i princip) med att ena föräldern har egenskapen så får barnet denna egenskap. Ett exempel på detta är brun iris i ögat.
Om en egenskap är recessiv krävs (i princip) att båda föräldrarna har egenskapen för att barnet ska kunna få egenskapen.
Vi kan anta att AS är en recessiv egenskap, sett till hur vanlig AS är i populationen.
Det kan förklara t.ex. generations-hopp (mor/far-förälder till barnbarn) och Zirre's scenario bör vara ett exempel på det.

Det handlar alltså inte om mutioner utan om (re)kombinationer.

Det finns nu mer komplexitet i detta än det jag skrivit.
Dels är det så att fadern har spermier med antingen en X-kromosom, från sin mor, eller en Y-kromosom (från sin far) och på motsvarande sätt kan fler egenskaper föras vidare farfar resp farmor, beroende på vilken spermie som "vinner".

Dels finns det speciella molekyler som är verksamma (metylgrupper) som påverkar om en given gen är aktiv eller inte. (Området kallas epigenetik). Denna mekanism (eller eventuellt mekanismer, forskningen är intensiv :)) förklarar t.ex. varför en individ kan ha alla gener på plats för att utveckla en sjukdom men det händer inget pga dessa gener är inaktiva.

EDIT: resonemanget om spermier kan symmetrisk föras om äggets kromosomer. Där handlar det om att en given kvinna har en influens från sin mormor respektive farmor och hennes t.ex. dotter från dessa och faderns mormor resp farmor.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

kort fråga

Inläggav drakcir » 2012-12-30 23:21:55

(TS)

Till frågan skapad av Zirre som sedan blev ännu mer utvecklad.

Det blev många komplicerade ord långt bortom min förmåga att hänga med, var lite för avancerat för mig ;)

Gener vad innebär det i det stora hela?, om kvinnan har 75% som Zirre skrev och mannen 0% t.ex och barnet får 50% genpar utav modern skulle det då innebära att barnet har as eller bara ärftligheter från en tidigare generations full as ?

om de tillkommna släktingarna hela tiden drabbas av mindre genpar från tidigare generation skulle det då innebära att as skulle försvinna ur släkten tids nog?, (förutsatt att inga andra komplikationer hänger på)
drakcir
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2012-11-18

kort fråga

Inläggav lillmupp » 2012-12-31 1:08:29

drakcir skrev:(TS)

Till frågan skapad av Zirre som sedan blev ännu mer utvecklad.

Det blev många komplicerade ord långt bortom min förmåga att hänga med, var lite för avancerat för mig ;)

Gener vad innebär det i det stora hela?, om kvinnan har 75% som Zirre skrev och mannen 0% t.ex och barnet får 50% genpar utav modern skulle det då innebära att barnet har as eller bara ärftligheter från en tidigare generations full as ?

om de tillkommna släktingarna hela tiden drabbas av mindre genpar från tidigare generation skulle det då innebära att as skulle försvinna ur släkten tids nog?, (förutsatt att inga andra komplikationer hänger på)


Beklagar om jag uttryckt mig.. komplicerat?

Ett barn får *alltid* 50% av sina gener från vardera föräldern.

Om gener som kan, men inte nödvändigtvis måste, ge AS är recessiva (eller, icke dominerande) så leder det till att fader utan AS-gener och moder med AS-gener nästan säkert inte ger ett barn med AS-gen.

Om båda föräldrarna har AS-gener så får barnet AS-gener men behöver inte utveckla AS.

Om detta barn, i sin tur, med tiden träffar en partner som har AS-gener så får de ett barn med AS-gener osv.

Huruvida det tunnar ut med flera generationer vet jag inte men det kan bero på hur många dessa gener är. Är det flera gener som samverkar för att AS skall uppstå så är det rimligt att de tunnas ut med tiden.

(Däremot, om genen/erna är dominant/a så är det nästan säkert att barnet får AS-gener osv.
Men det är inte troligt AS-gener är dominanta för då skulle vi ha AS hos de flesta i befolkningen.)

Huruvida en individ med AS-gener utvecklar AS beror sedan på om dessa gener är aktiva eller inte. Detta förklarar varför barn till föräldrar som inte har AS kan få ett barn med AS och tvärtom, föräldrapar där båda har AS kan få barn utan AS.

Allt detta skrivna baseras på antagandet att AS är genetiskt ärftligt i meningen att det är inskrivet i DNA. Epigenetiken kan ge andra svar på detta i framtiden.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

kort fråga

Inläggav Ulrican » 2012-12-31 1:29:14

Tänkte att jag som har utbildning inom genetik skulle kunna hjälpa till men jag ser att bland andra lillmupp har redan utrett vad som händer.
Ulrican
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-12-15

kort fråga

Inläggav osäker » 2012-12-31 1:31:09

lillmupp skrev:Däremot, om genen/erna är dominant/a så är det nästan säkert att barnet får AS-gener osv.
Men det är inte troligt AS-gener är dominanta för då skulle vi ha AS hos de flesta i befolkningen.

Va? Det där låter som totalt nonsens. Och att tala om recessivitet/dominans hos en egenskap som beror av mer än en gen förefaller inte meningsfullt.
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

kort fråga

Inläggav lillmupp » 2012-12-31 1:33:22

osäker skrev:
lillmupp skrev:Däremot, om genen/erna är dominant/a så är det nästan säkert att barnet får AS-gener osv.
Men det är inte troligt AS-gener är dominanta för då skulle vi ha AS hos de flesta i befolkningen.

Va? Det där låter som totalt nonsens. Och att tala om recessivitet/dominans hos en egenskap som beror av mer än en gen förefaller inte meningsfullt.


Med det lite aggressiva gensvaret få jag ju bjuda in Dig att ge Din förståelse av hur det kan fungera.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

kort fråga

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-12-31 3:13:18

Det är väl ingen som vet exakt hur AS ärvs. Så varför spekulera?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

kort fråga

Inläggav Charlie72 » 2012-12-31 3:54:10

Vet inte hur det ärvs, men känner igen vissa drag hos 1 av mina barn
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav drakcir » 2012-12-31 11:04:02

svar till lillmupp

det var bra sammanfattat, tror inte jag hittar förklaringar som är bättre än det du skrivit, dock verkar det finnas andra åsikter om ärftligheten kring as men jag förstår mycket mer nu ur ett exempel på hur det fungerar.

intressant att tillägga det du skrev om att 2 personer med as kan få ett barn utan as.

vet inte riktigt vad mer jag ska fråga känner mig smått mållös efter din text där :-)049 frågan tillhör inte ämnet men är det vanligt att barn med as beter sig dominanta eller är det lika stor risk att barnen är tystlåtet och artigt ?
drakcir
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2012-11-18

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Lindansare » 2012-12-31 12:36:00

drakcir skrev:vet inte riktigt vad mer jag ska fråga känner mig smått mållös efter din text där frågan tillhör inte ämnet men är det vanligt att barn med as beter sig dominanta eller är det lika stor risk att barnen är tystlåtet och artigt ?


Jag var ett dominant barn - ville bestämma och ha min vilja igenom. Är överhuvudtaget en dominant person.

Jag jobbar med unga med AS och bland dem finns båda delarna - dominanta och tillbakadragna. Jag tror inte att det har med AS att göra utan är ett personlighetsdrag precis som hos NT.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav LordNelson » 2012-12-31 13:57:31

På wikipedia finns info hur genetiska sjukdomar ärvs. Tror inte den är aktuell gällande asperger.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Genetisk_sjukdom
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav osäker » 2012-12-31 14:34:23

lillmupp skrev:Med det lite aggressiva gensvaret få jag ju bjuda in Dig att ge Din förståelse av hur det kan fungera.

Aggressivitet var inte Min avsikt, men sättet du uttryckte dig på lät helt enkelt väldigt förvirrat. Jag påstår Mig inte ha någon särskild kunskap i detta ämne, men Jag skulle utgå från att autistiskhet ärvs på ungefär samma sätt som intelligens eller kroppslängd, alltså en stor mängd gener med liten effekt som skapar normalvariationen i draget samt en del ovanligare varianter (ofta nymutationer) med mer dramatisk effekt. Att två autister kan få ett icke-autistiskt barn är då inte konstigare än att två genier kan få ett normalintelligent barn.
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav slackern » 2012-12-31 15:41:51

lillmupp skrev:
slackern skrev:
Zirre skrev:Hos mig är det bara jag och min morbror som har diagnos.
Ingen annan i min släkt har diagnos.

Gissar att en person kan ge vidare as utan att själv behöva utveckla det. (Eller hur man ska säga)


Jo du ärver generna. Låt oss säga att din mamma fick 75% utav genparen för att utveckla AS. Sedan när ägget med hennes genpar befruktas så sker det en mutation så att dom resterade 25% utav genparen uppkommer i embryot. Därav fick du det. OBS det har var en väldigt förenkling hur det går till. Den stämmer nog inte till 100% men du förstår nog principen och det var det jag ville förklara.


Ja, en ärver gener just genom kombinationen av 23 kromoser från ägg och 23 från spermier.
Men beskrivningen av "mutation" haltar.
Gener anes vara dominanta eller recessiva (icke-dominanta).
Om en egenskap är bärs av en dominant gen räcker det (i princip) med att ena föräldern har egenskapen så får barnet denna egenskap. Ett exempel på detta är brun iris i ögat.
Om en egenskap är recessiv krävs (i princip) att båda föräldrarna har egenskapen för att barnet ska kunna få egenskapen.
Vi kan anta att AS är en recessiv egenskap, sett till hur vanlig AS är i populationen.
Det kan förklara t.ex. generations-hopp (mor/far-förälder till barnbarn) och zirre's scenrio bör vara ett exempel på det.

Det handlar alltså inte om mutioner utan om (re)kombinationer.

Det finns nu mer komplexitet i detta än det jag skrivit.
Dels är det så att fadern har spermier med antingen en X-kromosom, från sin mor, eller en Y-kromosom (från sin far) och på motsvarande sätt kan fler egenskaper föras vidare farfar resp farmor, beroende på vilken spermie som "vinner".
Dels finns det speciella molekyler som är verksamma (metylgrupper) som påverkar om en given gen är aktiv eller inte. (Området kallas epigenetik). Denna mekanism (eller eventuellt mekanismer, forskningen är intensiv :)) förklarar t.ex. varför en individ kan ha alla gener på plats för att utveckla en sjukdom men det händer inget pga dessa gener är inaktiva.

EDIT: resonemanget om spermier kan symmetrisk föras om äggets kromosomer. Där handlar det om att en given kvinna har en influens från sin mormor respektive farmor och hennes t.ex. dotter från dessa och faderns mormor resp farmor.


Som jag skrev i mitt inlägg som du till och med har citerat. Så skrev jag klart och tydligt att min förklaring inte är till 100% utan att jag ville förklara principen. Men det är anlagen vi ärver på något sätt. Vet inte hur pass mycket miljön kan påverka fostret och under förlossningen vid AS. Men vid ADHD är det en utav orsakerna så där behöver man inte ärva.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Schmetterling » 2012-12-31 15:47:22

slackern skrev:Vet inte hur pass mycket miljön kan påverka fostret och under förlossningen vid AS. Men vid ADHD är det en utav orsakerna så där behöver man inte ärva.

Källa på det?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav slackern » 2012-12-31 15:52:45

Schmetterling skrev:
slackern skrev:Vet inte hur pass mycket miljön kan påverka fostret och under förlossningen vid AS. Men vid ADHD är det en utav orsakerna så där behöver man inte ärva.

Källa på det?


Det trodde jag var allmän känt. Gått på ett par föreläsningar där psykologer har förklarat det. Men här har du en text på det.

Fler riskfaktorer
Till riskfaktorer att barn ska utveckla ADHD hör också om mamman utsatts för hög stress under graviditeten eller om barnet föds för tidigt. Även vid stress, som frisätter höga nivåer av kortison, sker förändringar i dopaminsystemet. Hans Forssberg gör tillsammans med en av medarbetarna på institutionen, Rochellys Diaz Heijtz, studier på både djurmodeller och människa för att se hur stress under fosterlivet påverkar hjärnans utveckling och vilken påverkan detta har på både kognitiva och motoriska funktioner.


http://forskningochmedicin.vr.se/knappa ... 11830.html
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur ärftligt är Aspergers?

Inläggav Schmetterling » 2012-12-31 16:01:16

slackern skrev:
Schmetterling skrev:
slackern skrev:Vet inte hur pass mycket miljön kan påverka fostret och under förlossningen vid AS. Men vid ADHD är det en utav orsakerna så där behöver man inte ärva.

Källa på det?


Det trodde jag var allmän känt. Gått på ett par föreläsningar där psykologer har förklarat det. Men här har du en text på det.

Fler riskfaktorer
Till riskfaktorer att barn ska utveckla ADHD hör också om mamman utsatts för hög stress under graviditeten eller om barnet föds för tidigt. Även vid stress, som frisätter höga nivåer av kortison, sker förändringar i dopaminsystemet. Hans Forssberg gör tillsammans med en av medarbetarna på institutionen, Rochellys Diaz Heijtz, studier på både djurmodeller och människa för att se hur stress under fosterlivet påverkar hjärnans utveckling och vilken påverkan detta har på både kognitiva och motoriska funktioner.


http://forskningochmedicin.vr.se/knappa ... 11830.html

Det står inte att det inte krävs en genetisk predisposition.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in