TV-serier jag rekommenderar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav rabarb » 2008-08-04 21:04:44

Låt oss inte försumma TV-serierna. Star Trek tror jag ni inte behöver nämna, men vad kan ni annars rekommendera?
Senast redigerad av rabarb 2011-05-04 14:54:27, redigerad totalt 1 gång.
rabarb
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2008-06-07

Inläggav Aspkvinna » 2008-08-04 21:07:43

That 70´s show, jag slutar aldrig att skratta åt den

men det kanske är för att jag känner igen mig....
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:54:27, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav mnordgren » 2008-08-04 21:09:38

Lost har jag varit helt såld på ett tag, men mitt intresse för denna serie har mattats en aning. Känns som att handlingen blir mer och mer skruvad och osannolik hela tiden, mysterium läggs på mysterium hela tiden. Börjar nästan bli tjatigt.

Annars är det sällan som jag blir riktigt gripen av serie och verkligen vill följa den. För en massa år sedan var jag väldigt förtjust i "Star Trek: Voyager". "The Shield" är en annan serie jag kan rekomendera.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 14:54:27, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav MsTibbs » 2008-08-05 0:45:04

MacGyver smakar alltid bra. :P
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:54:27, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-05 0:48:19

Den enda serien jag ser är Carnivále. Förut var det Sopranos, men normalt sett skyr jag amerikanska serier som pesten, det måste vara ngt som står ut, ngt med kvalitet. Något som har ett bra manus.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:54:30, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav rabarb » 2008-08-05 0:54:34

Kan ju givetvis vara dokumentärserier om ni inte tänkte på det!
Senast redigerad av rabarb 2011-05-04 14:54:30, redigerad totalt 1 gång.
rabarb
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2008-06-07

Inläggav earlydayminer » 2008-08-05 1:26:38

Har du sett BBCs The Power of the Planet?

http://www.bbc.co.uk/devon/content/arti ... ture.shtml

Jag vet inte om du är så speciellt intresserad av det men den var riktigt bra.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:54:30, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav rabarb » 2008-08-05 1:30:19

Jag har tittat igenom Planet Earth. Intressant flora och fauna, är det ungefär det den handlar om? Eller är det mer fenomen?
Senast redigerad av rabarb 2011-05-04 14:54:30, redigerad totalt 1 gång.
rabarb
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2008-06-07

Inläggav Nilale » 2008-08-05 2:25:53

Bra serier:

The Tudors, 4400, Gossip Girl, Heroes (börja igen då!!!), SG Atlantis. Weeds var bra första säsongen. Samma med Lost, 24 och Prison Break. Vissa serier funkar bara en säsong.
Invasion var skitbra men den la de ner när det var som mest spännande.
Moonlight fullkomligt älskade jag, men den la de också ner. :-)096
Om det är någon annan som är intresserad av allt (vettigt) som har med vampyrer att göra så kan jag rekommendera en gammal serie - Kindred, the embraced (Vampyrernas hemlighet tror jag den hette på svenska). Endast en säsong dock. Huvudrollsinnehavaren dog.

Finns många gamla serier med som är värda att se om i fall man redan sett dem; Mot alla vindar, How the west was won, Nord och Syd, Fame (de första säsongerna) m.fl.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:54:30, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav earlydayminer » 2008-08-05 3:23:16

Det är mer fenomen. Han som talar är doktor i geovetenskap och kan sin sak. Det är en mycket intressant serie. Jag skulle föreslå att du tittar på den för jag är väldigt dålig på att förklara det. Jag satt dock spikad framför den här dokumentären vilket händer ganska sällan. Jag blir oftast uttråkad av att aldrig få veta varför men han är duktig. Han förklarar det med en inlevelse som tilltalar mig.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:54:30, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Joosen » 2008-08-05 12:46:41

House, Mitt liv som död, Black Books, Psych, Bones, Ncis, Little Britain, Invasion, Lost... jag kan fortsätta i evigheter.

Fast jag håller inte med om att Lost bara var bra en säsong. Andra och tredje säsongen var definitivt sämre än den första, men jag tycker hela den fjärde säsongen har varit jättebra. Det är också sjukt kul att sitta och analysera seriens mytologi och filosofi. Mycket är baserat på pseudovetenskap och teorier om tidsresor, eller helt enkelt att ön existerar på ett annat ställe i tid och rum. Jag brukar vara inne på lost-forum och diskutera avsnitten i timmar. Nördigt, men kul. :)
Joosen
 
Inlägg: 256
Anslöt: 2008-05-10
Ort: Huddinge

TV-serier

Inläggav Alien » 2012-12-19 15:08:23

Någon som följder amerikanska TV-serien Homeland?

Den amerikanska marinkårssoldaten sergeant Nicholas Brody (Damian Lewis) har under åtta år hållits fången i avlägset land av en islamistisk terrororganisation. När han släpps och återvänder till förorts- och kärnfamiljslivet i USA har han bytt sida, konverterat till islam och blivit terroristledaren Abu Nazirs hemliga vapen. Men Brody betraktas som nationalhjälte och fångas upp av vicepresidenten som vill ha honom som parhäst när han själv kandiderar till presidentposten.

Carrie Mathison (Claire Danes) är CIA-agenten som tidigt förstår att Brody inte är den patriotiska hjälte han hyllas som. Ingen tror henne. När det upptäcks att hon använt olagliga övervakningsmetoder avskedas hon men återanställs snart igen.
http://www.dn.se/ledare/signerat/fiende ... alsfrander

Carrie lider av manodepression. Hennes intuition är fantastisk men samtidigt är hon helt sjövild, bryter mot regler och order när hon känner för det.

Brodys tillvaro är ett kaos. Han sliter för att återigen passa in i familjelivet, återuppta relationen med sina barn och sin vackra men något kylslagna fru. Som om det inte vore svårt nog efter åratal av fångenskap ska han administrera ett dubbelliv vars spelregler andra än han själv ständigt ändrar.

Genom hela serien löper attraktionen, jämnstark med misstron, mellan Carrie och Brody. Fiender men själsfränder.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serier

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-19 15:10:17

13 januari får man se Evert Bäckström i rutan!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

TV-serier

Inläggav Angerboda » 2012-12-19 15:22:16

Millenium - väldigt ojämn men fantastisk serie i allfall de två första säsongerna.
Battlestar galactica - Vanligtvis gillar jag inte dramaserier men denna har en speciell plats i mitt hjärta.
Fringe - Walter bishop! Fantastisk karaktär i övrigt väldigt ojämn serie men lite charmig.
Dr Who - Fruktansvärt fånig serie den kollar jag nu på om nätterna medan jag virkar. Skulle inte grejja att seriöst avnjuta den.
Carnivale - En av de överlägset bästa produktioner som har gjorts.
Flashforward - Riktigt bra
Firefly - Nedläggningen av denna serie skapade ett stort hål i mitt hjärta.
Stargate Atlantis - Tittade på den när jag var höggravid och var nog starkt påverkad av alla hormoner för då tyckte jag den var så bra. Gjorde ett försök att se om den men fan inte alls samma behållning nu som då.
Twin peaks
Dexter
The walking dead - första säsongen är riktigt bra
Game of thrones - Böckerna är bättre men första säsongen är riktigt bra.
Sherlock (bbc:s) - En av mina absoluta favoriter.
Continuum - Charmig lite fånig scifi serie med 90tals känsla.
The 4400
OZ
Spartacus - mycket blod och sex
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

TV-serier

Inläggav Angerboda » 2012-12-19 15:34:12

När jag ändå rekommenderade den fåniga Dr Who så drar jag även till med spin offen Torchwood som jag tycker är bättre. Slänger även in Supernatural orkar man med den bedrövligt fåniga första säsongen så kan jag trösta med att det blir mycket bättre med tiden.
Har man en svaghet för fånigheter så finns även Sanctuary där går min gräns, klarade inte av den serien alls.
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

TV-serier

Inläggav Maldita » 2012-12-20 14:58:35

Breaking Bad är bra grejer, strålande exempel på feelbad-tv, vet inte varför jag fortsätter kolla då jag bara blir deppig efter varenda avsnitt. Det är dock otroligt välskrivet och så, fast inget för folk med rejält med elände i sin vardag.

The Mighty Boosh är bra, rolig brittisk humorserie. Rejält surrealistisk dock, med massor av konstiga situationer, karaktärer och skämt. Mycket verbal humor, rolig dialog och så.

Game of Thrones, en av få fantasygrejer jag gillar. Mycket bra, mycket spännande, etc etc.

Twin Peaks, gammal men bra ändå.

The X-Files/Arkiv X, också gammal men bra ändå.

Community, humorserie med en rolig och aspig karaktär. Gick på en skola som var typ som Greendale (community colleget i serien), samma låga kvalitet på allting, så en del igenkänningshumor också.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

TV-serier

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-20 15:00:07

KrigarSjäl skrev:13 januari får man se Evert Bäckström i rutan!

Förtydligande:
http://www.svt.se/en-pilgrims-dod/
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

TV-serier

Inläggav yakamoko » 2012-12-30 20:55:39

Vi har just kollat färdigt på Farscape. Det var några avsnitt vi gärna hoppat, men i det stora hela är den rätt bra :) Andra vi gillar är Battlestar Galactica, SG-1, SG Atlantis, Game of Thrones..

När jag är utan tevesällskap har jag gillat att se True Blood (jo, det är nåt visst med den), Breaking Bad (ujuj, vad man undrar över folks godhet och ärlighet i den), The Tudors (älskar vackra kläderna) och Weeds (fast det är bara första säsongen som är bra egentligen).

Började se Falling Skies häromdagen, vet ännu inte om den är bra. Någon som vet om den är värd att fortsätta kolla på? Det är liksom väldigt mycket "oj, vad spännande det är att rädda världen det gäller bara att ha en positiv inställning så klarar vi oss" över det hela. Kanske är jag bara en aning trött på sånt? ;)
yakamoko
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2012-12-27

TV-serier

Inläggav Angerboda » 2012-12-30 21:03:57

yakamoko skrev:Vi har just kollat färdigt på Farscape. Det var några avsnitt vi gärna hoppat, men i det stora hela är den rätt bra :) Andra vi gillar är Battlestar Galactica, SG-1, SG Atlantis, Game of Thrones..

När jag är utan tevesällskap har jag gillat att se True Blood (jo, det är nåt visst med den), Breaking Bad (ujuj, vad man undrar över folks godhet och ärlighet i den), The Tudors (älskar vackra kläderna) och Weeds (fast det är bara första säsongen som är bra egentligen).

Började se Falling Skies häromdagen, vet ännu inte om den är bra. Någon som vet om den är värd att fortsätta kolla på? Det är liksom väldigt mycket "oj, vad spännande det är att rädda världen det gäller bara att ha en positiv inställning så klarar vi oss" över det hela. Kanske är jag bara en aning trött på sånt? ;)


Jag klarade inte av att se klart första avsnittet av Farscape. Blir serien bättre än den är till att börja med. Många serier är ju så.
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

TV-serier

Inläggav yakamoko » 2012-12-30 21:13:42

Angerboda skrev:
yakamoko skrev:Vi har just kollat färdigt på Farscape. Det var några avsnitt vi gärna hoppat, men i det stora hela är den rätt bra :) Andra vi gillar är Battlestar Galactica, SG-1, SG Atlantis, Game of Thrones..

När jag är utan tevesällskap har jag gillat att se True Blood (jo, det är nåt visst med den), Breaking Bad (ujuj, vad man undrar över folks godhet och ärlighet i den), The Tudors (älskar vackra kläderna) och Weeds (fast det är bara första säsongen som är bra egentligen).

Började se Falling Skies häromdagen, vet ännu inte om den är bra. Någon som vet om den är värd att fortsätta kolla på? Det är liksom väldigt mycket "oj, vad spännande det är att rädda världen det gäller bara att ha en positiv inställning så klarar vi oss" över det hela. Kanske är jag bara en aning trött på sånt? ;)


Jag klarade inte av att se klart första avsnittet av Farscape. Blir serien bättre än den är till att börja med. Många serier är ju så.


Jo, jag tycker att första avnittet (avsnitten) ofta kan vara lite svåra att ta till sig. Det är ju inte förrän man lär känna karaktärerna som man kan avgöra om det är bra eller inte. Farscape blir bättre. Utom några avsnitt då, som jag hellre skippat, hehe. Den är annorlunda, och lite smutsig och inte så StarTrekTNG ;)
yakamoko
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2012-12-27

TV-serier

Inläggav yakamoko » 2012-12-30 21:19:42

Hm,
Jag är inte så förtjust i Dexter. Såg nån säsong eller två, men jag tyckte att han påminde om ett läskigt ex jag hade en gång, så den blev nog för jobbig för mig (och, nej, exet var inte nån mördare, bara samma lugna beräknande läskiga personlighet).

Walking Dead såg jag ett avsnitt, men den föll mig inte i smaken eller hur man säger. Jag kände att jag inte riktigt kunde förstå vad bra saker den skulle kunna handla om, så jag såg faktiskt ingen anledning att se mer på den sen. Jag hade hört att den skulle vara sååå bra, men jag blev skeptisk efter pilotavsnittet..
yakamoko
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2012-12-27

TV-serier

Inläggav Angerboda » 2012-12-30 21:42:12

yakamoko skrev:
Angerboda skrev:
yakamoko skrev:Vi har just kollat färdigt på Farscape. Det var några avsnitt vi gärna hoppat, men i det stora hela är den rätt bra :) Andra vi gillar är Battlestar Galactica, SG-1, SG Atlantis, Game of Thrones..

När jag är utan tevesällskap har jag gillat att se True Blood (jo, det är nåt visst med den), Breaking Bad (ujuj, vad man undrar över folks godhet och ärlighet i den), The Tudors (älskar vackra kläderna) och Weeds (fast det är bara första säsongen som är bra egentligen).

Började se Falling Skies häromdagen, vet ännu inte om den är bra. Någon som vet om den är värd att fortsätta kolla på? Det är liksom väldigt mycket "oj, vad spännande det är att rädda världen det gäller bara att ha en positiv inställning så klarar vi oss" över det hela. Kanske är jag bara en aning trött på sånt? ;)


Jag klarade inte av att se klart första avsnittet av Farscape. Blir serien bättre än den är till att börja med. Många serier är ju så.


Jo, jag tycker att första avnittet (avsnitten) ofta kan vara lite svåra att ta till sig. Det är ju inte förrän man lär känna karaktärerna som man kan avgöra om det är bra eller inte. Farscape blir bättre. Utom några avsnitt då, som jag hellre skippat, hehe. Den är annorlunda, och lite smutsig och inte så StarTrekTNG ;)

Ah det gillar jag lite så där skitig scifi, måste nog ändå kolla på Farscape lägga undan mina fördomar för det finns ju en hel del att se. Börjar få lite seriebrist nu. Vet med mig själv att jag ofta dömer ut saker lite för lätt. :-)
yakamoko skrev:Hm,
Jag är inte så förtjust i Dexter. Såg nån säsong eller två, men jag tyckte att han påminde om ett läskigt ex jag hade en gång, så den blev nog för jobbig för mig (och, nej, exet var inte nån mördare, bara samma lugna beräknande läskiga personlighet).

Walking Dead såg jag ett avsnitt, men den föll mig inte i smaken eller hur man säger. Jag kände att jag inte riktigt kunde förstå vad bra saker den skulle kunna handla om, så jag såg faktiskt ingen anledning att se mer på den sen. Jag hade hört att den skulle vara sååå bra, men jag blev skeptisk efter pilotavsnittet..


Förstår om det tände av dig angående Dexter. Kan tänka mig att han och skildringen av hans karaktär kan krypa under skinnet på en om man har en viss sorts erfarenheter. Nu har jag sedan barndomen fascinerats av mänsklig ondska och märkliga brott i olika former. Dexter som serie förutom att den är bra fascinerar mig även i det att den kan få så extremt vanligt folk att gilla den. Jag har alltid fått höra hur knäpp jag är när jag pratar om seriemördare osv men det har förändrats tror Dexter kan spela in där.

Nu var det länge sedan jag såg Walking dead men jag fastnade med det samma. Sedan avtog mitt intresse och jag la ned serien för jag tyckte den blev pga allt sitt tilltagande relationsdrama för overklig för situationen. Även den amerikansk osande mentaliteten blev för mycket :D
Ska dock återuppta tittandet då jag hört att den ska ha blivit bättre igen och jag har seriebrist.

Annars har du sett Firefly? Enligt mig bland det bästa som någonsin gjorts. Absolut inte jämförbart med Dexter och Walking dead utan mer åt Stargate atlantishållet men mycket bättre. :-)
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

TV-serier

Inläggav yakamoko » 2012-12-30 22:21:09

Angerboda skrev:
yakamoko skrev:
Angerboda skrev:
Jag klarade inte av att se klart första avsnittet av Farscape. Blir serien bättre än den är till att börja med. Många serier är ju så.


Jo, jag tycker att första avnittet (avsnitten) ofta kan vara lite svåra att ta till sig. Det är ju inte förrän man lär känna karaktärerna som man kan avgöra om det är bra eller inte. Farscape blir bättre. Utom några avsnitt då, som jag hellre skippat, hehe. Den är annorlunda, och lite smutsig och inte så StarTrekTNG ;)

Ah det gillar jag lite så där skitig scifi, måste nog ändå kolla på Farscape lägga undan mina fördomar för det finns ju en hel del att se. Börjar få lite seriebrist nu. Vet med mig själv att jag ofta dömer ut saker lite för lätt. :-)
yakamoko skrev:Hm,
Jag är inte så förtjust i Dexter. Såg nån säsong eller två, men jag tyckte att han påminde om ett läskigt ex jag hade en gång, så den blev nog för jobbig för mig (och, nej, exet var inte nån mördare, bara samma lugna beräknande läskiga personlighet).

Walking Dead såg jag ett avsnitt, men den föll mig inte i smaken eller hur man säger. Jag kände att jag inte riktigt kunde förstå vad bra saker den skulle kunna handla om, så jag såg faktiskt ingen anledning att se mer på den sen. Jag hade hört att den skulle vara sååå bra, men jag blev skeptisk efter pilotavsnittet..


Förstår om det tände av dig angående Dexter. Kan tänka mig att han och skildringen av hans karaktär kan krypa under skinnet på en om man har en viss sorts erfarenheter. Nu har jag sedan barndomen fascinerats av mänsklig ondska och märkliga brott i olika former. Dexter som serie förutom att den är bra fascinerar mig även i det att den kan få så extremt vanligt folk att gilla den. Jag har alltid fått höra hur knäpp jag är när jag pratar om seriemördare osv men det har förändrats tror Dexter kan spela in där.

Nu var det länge sedan jag såg Walking dead men jag fastnade med det samma. Sedan avtog mitt intresse och jag la ned serien för jag tyckte den blev pga allt sitt tilltagande relationsdrama för overklig för situationen. Även den amerikansk osande mentaliteten blev för mycket :D
Ska dock återuppta tittandet då jag hört att den ska ha blivit bättre igen och jag har seriebrist.

Annars har du sett Firefly? Enligt mig bland det bästa som någonsin gjorts. Absolut inte jämförbart med Dexter och Walking dead utan mer åt Stargate atlantishållet men mycket bättre. :-)


Oh! Firefly ska jag spana in då! Tack för tipset!
Jobbigt med seriebrist. Samma här just nu, därför jag kollade på WalkingDead och just nu försöker mig på FallingSkies, letar liksom efter nåt som är värt att se. Har sett nån säsong av ModernFamily med, men det är ju inte samma sak.. Behöver såna där nästan-en-timma-avsnitt för att jag ska trivas känns det som.
yakamoko
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2012-12-27

TV-serier

Inläggav skrivare » 2012-12-30 22:27:28

Falling sky var bra.
Och många gamla serier är bättre än de som
sänds nu, enligt mig.
skrivare
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-20

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in