Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-12-26 21:40:06

Blashyrkh skrev:
Exploitbat skrev:... Telia skiter i att skicka ut din telefonräkning för att de anser att den är för låg


+1
Jag har den senaste månaden blivit uppringd av Telenor för att de tror att det är fel på min telefon alt. abonnemang. "man kan inte ha så låg kostnad" säger de men det har jag ju så det kan man uppenbarligen. "men du har ju haft så här lågt hela tiden.. i flera år?" Ja, vad ska jag säga? Jag ringer inte och ingen ringer till mig.. Vill du att jag ska ringa mer får du allt sänka kostnaden eller ge mig tips på någon som är värd att prata med :)


Fick vid ett tillfälle ett samtal från DNA, dom ville "sänka min telefonräkning". Jaha, hur skulle det gå till? Jag varken ringer eller skickar SMS oftare än någon enstaka gång i året.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav kullan » 2012-12-26 21:54:22

....du blir deppig av att det inte händer nåt på dom sidorna du brukar vara på ute på nätet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav elle » 2012-12-26 22:08:05

...du förklarar för en person en sak X-antal gånger och h[*]n fattar fortfarande ingenting.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Schmetterling » 2012-12-26 22:11:55

kullan skrev:....du blir deppig av att det inte händer nåt på dom sidorna du brukar vara på ute på nätet.

Är det aspigt?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav treeman » 2012-12-26 22:16:18

Schmetterling skrev:
kullan skrev:....du blir deppig av att det inte händer nåt på dom sidorna du brukar vara på ute på nätet.

Är det aspigt?


Nej.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav treeman » 2012-12-26 22:20:30

... nåt dumt miffo stirrar på dej rakt i ögonen och du blir psykad och inte står ut.

Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav elle » 2012-12-27 11:14:41

treeman skrev:... nåt dumt miffo stirrar på dej rakt i ögonen och du blir psykad och inte står ut.

Bild

det är verkligen jobbigt .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav TriggerHippie » 2012-12-27 15:09:26

alfapetsmamma skrev:
Oculi skrev:Var sååå nära att stryka under varenda felaktigt ord på stencilerna jag fått av min lärare på universitetet och rätta till henne~ :oops:


Det har jag gjort också. Det värsta klavertrampet var när jag skickade tillbaks veckobrev från dotterns fröken och ifrågasatte de allra grövsta språkfelen och sa nåt om att Ska DU ha mitt barn i svenska? Typ. Inte populärt... ;)


Men herregud är inte det ett minimikrav?! Att kunna skriva korrekt om du ska undervisa? Om jag skulle acceptera detta måste det vara en lärare som är exceptionell på precis alla andra sätt. Om ens då. Tur att mina barns fröknar fixar det.

...Jag har gjort detsamma med brev från psykolog, socialtjänst, min chef osv... :oops: Plus att jag gärna rättar särskrivningar med en tjock Magic Marker jag oftast har i väskan.
TriggerHippie
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2012-12-26

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav TriggerHippie » 2012-12-27 22:56:23

...du plöjt hela den här tråden, skrivit under på mer än häften och tänker "jag är nog ganska högfunktionerade ändå".

En sak till: Är inte självscanning på mataffärerna gudarnas gåva till aspies?!
TriggerHippie
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2012-12-26

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Lindansare » 2012-12-27 22:59:20

TriggerHippie skrev:En sak till: Är inte självscanning på mataffärerna gudarnas gåva till aspies?!


Eller inte. Eftersom jag tycker om att allt är som det alltid varit, på samma sätt, i vissa avseenden. :-)
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav rapchic » 2012-12-27 23:03:29

Meppe skrev:
Blashyrkh skrev:
Exploitbat skrev:... Telia skiter i att skicka ut din telefonräkning för att de anser att den är för låg


+1
Jag har den senaste månaden blivit uppringd av Telenor för att de tror att det är fel på min telefon alt. abonnemang. "man kan inte ha så låg kostnad" säger de men det har jag ju så det kan man uppenbarligen. "men du har ju haft så här lågt hela tiden.. i flera år?" Ja, vad ska jag säga? Jag ringer inte och ingen ringer till mig.. Vill du att jag ska ringa mer får du allt sänka kostnaden eller ge mig tips på någon som är värd att prata med :)


Fick vid ett tillfälle ett samtal från DNA, dom ville "sänka min telefonräkning". Jaha, hur skulle det gå till? Jag varken ringer eller skickar SMS oftare än någon enstaka gång i året.

Jag brukar få liknande samtal från försäljare som ska sänka min månadskostnad till det låga 29 kronor och dom blir helt paff när jag säger att det är högre än vad jag ringer/sms:ar med varje månad
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Schmetterling » 2012-12-27 23:04:32

TriggerHippie skrev:Är inte självscanning på mataffärerna gudarnas gåva till aspies?!

Nej. För då kan det ändå hända att man måste gå genom kassan, pga de slumpvisa kontrollerna. Tryggare att planera för det än att riskera att hamna där när man bara tänkt glida ut.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Jakaranda » 2012-12-27 23:09:17

TriggerHippie skrev:En sak till: Är inte självscanning på mataffärerna gudarnas gåva till aspies?!

Kanske om man orkar ta tag i det men jag blir trött bara jag tänker på det. Man måste först och främst orka gå fram och registrera sig. När man gör så misstänker jag att man ska fylla i en blankett som är helt ologisk (det brukar ju vara så). Troligen begriper man inte vad de vill ha svar på eftersom meningen kan betyda minst 3 saker eller så går det inte att svara av andra orsaker tex kryssrutor där inget alternativ stämmer in.
Jakaranda
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-08-03

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Dotse » 2012-12-27 23:14:54

Schmetterling skrev:
TriggerHippie skrev:Är inte självscanning på mataffärerna gudarnas gåva till aspies?!

Nej. För då kan det ändå hända att man måste gå genom kassan, pga de slumpvisa kontrollerna. Tryggare att planera för det än att riskera att hamna där när man bara tänkt glida ut.


Första gången jag råkade på en sådan där kontroll så började jag gråta och försökte förklara för kassörskan att hela anledningen till att jag vill använda självscanningen är ju för att jag inte kan hantera det här med kassor. Hon tittade på mig som om jag var en alien ungefär. Jag förstår henne såhär i efterhand haha.. ^^

Nu mera är det jobbigt när jag kommer till betalstationen, innan jag sett på skärmen hur det blir just den gången. Men jag föredrar ändå självscanningen...
Dotse
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-09-29
Ort: Linköping

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav TriggerHippie » 2012-12-27 23:15:17

Jakaranda skrev:
TriggerHippie skrev:En sak till: Är inte självscanning på mataffärerna gudarnas gåva till aspies?!

Kanske om man orkar ta tag i det men jag blir trött bara jag tänker på det. Man måste först och främst orka gå fram och registrera sig. När man gör så misstänker jag att man ska fylla i en blankett som är helt ologisk (det brukar ju vara så). Troligen begriper man inte vad de vill ha svar på eftersom meningen kan betyda minst 3 saker eller så går det inte att svara av andra orsaker tex kryssrutor där inget alternativ stämmer in.


Alla kort står på min man för att jag inte pallar med sånt! Jag går bara dit drar kortet, tar en scanner, scannar och betalar. Slipper se folk i ögonen, le tillgjort, stå i kö, säga tack och sådant och att andra undrar varför jag alltid köper samma saker.
TriggerHippie
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2012-12-26

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav TriggerHippie » 2012-12-27 23:17:50

Dotse skrev:
Schmetterling skrev:
TriggerHippie skrev:Är inte självscanning på mataffärerna gudarnas gåva till aspies?!

Nej. För då kan det ändå hända att man måste gå genom kassan, pga de slumpvisa kontrollerna. Tryggare att planera för det än att riskera att hamna där när man bara tänkt glida ut.


Första gången jag råkade på en sådan där kontroll så började jag gråta och försökte förklara för kassörskan att hela anledningen till att jag vill använda självscanningen är ju för att jag inte kan hantera det här med kassor. Hon tittade på mig som om jag var en alien ungefär. Jag förstår henne såhär i efterhand haha.. ^^

Nu mera är det jobbigt när jag kommer till betalstationen, innan jag sett på skärmen hur det blir just den gången. Men jag föredrar ändå självscanningen...


Kontrollerna är baksidan, helt klart. Och jag skulle antagligen bryta ihop helt om de hittade något fel! Kan inte ens tänka på det.

Men numera kollar de bara tre varor, det kan jag faktiskt fixa. Och för mig det är ändå värt det.
TriggerHippie
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2012-12-26

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Dotse » 2012-12-27 23:29:22

TriggerHippie skrev:
Dotse skrev:
Schmetterling skrev:Nej. För då kan det ändå hända att man måste gå genom kassan, pga de slumpvisa kontrollerna. Tryggare att planera för det än att riskera att hamna där när man bara tänkt glida ut.


Första gången jag råkade på en sådan där kontroll så började jag gråta och försökte förklara för kassörskan att hela anledningen till att jag vill använda självscanningen är ju för att jag inte kan hantera det här med kassor. Hon tittade på mig som om jag var en alien ungefär. Jag förstår henne såhär i efterhand haha.. ^^

Nu mera är det jobbigt när jag kommer till betalstationen, innan jag sett på skärmen hur det blir just den gången. Men jag föredrar ändå självscanningen...


Kontrollerna är baksidan, helt klart. Och jag skulle antagligen bryta ihop helt om de hittade något fel! Kan inte ens tänka på det.

Men numera kollar de bara tre varor, det kan jag faktiskt fixa. Och för mig det är ändå värt det.


Ush ja! Innan jag kommer till betalstationen så kontrollerar jag själv om jag gjort rätt haha. Alltså, tittar igenom påsarna och listan på scannern. Ändå blir jag lika nervös varje gång de går igenom varorna. Någon som vet vad som händer om de hittar ett fel?

Har märkt att på Coop så kollar de bara fyra varor, medan de kollar alla på Ica Maxi. Det kanske är olika från butik till butik också..?
Dotse
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-09-29
Ort: Linköping

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Schmetterling » 2012-12-27 23:54:09

Dotse skrev:
TriggerHippie skrev:
Dotse skrev:
Första gången jag råkade på en sådan där kontroll så började jag gråta och försökte förklara för kassörskan att hela anledningen till att jag vill använda självscanningen är ju för att jag inte kan hantera det här med kassor. Hon tittade på mig som om jag var en alien ungefär. Jag förstår henne såhär i efterhand haha.. ^^

Nu mera är det jobbigt när jag kommer till betalstationen, innan jag sett på skärmen hur det blir just den gången. Men jag föredrar ändå självscanningen...


Kontrollerna är baksidan, helt klart. Och jag skulle antagligen bryta ihop helt om de hittade något fel! Kan inte ens tänka på det.

Men numera kollar de bara tre varor, det kan jag faktiskt fixa. Och för mig det är ändå värt det.


Ush ja! Innan jag kommer till betalstationen så kontrollerar jag själv om jag gjort rätt haha. Alltså, tittar igenom påsarna och listan på scannern. Ändå blir jag lika nervös varje gång de går igenom varorna. Någon som vet vad som händer om de hittar ett fel?

Har märkt att på Coop så kollar de bara fyra varor, medan de kollar alla på Ica Maxi. Det kanske är olika från butik till butik också..?

Om man missat en vara får man oftast en "slumpvis" kontroll nästa gång också, i alla fall på Ica Maxi (enligt mina föräldrar, som råkat ut för det, i alla fall). Jag skulle tro att de håller mer koll om man "råkat" missa att föra in ett kilo oxfilé eller liknande svindyrt än om man misslyckats med att scanna in en burk bönor.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Dotse » 2012-12-27 23:57:45

Schmetterling skrev:
Dotse skrev:
TriggerHippie skrev:
Kontrollerna är baksidan, helt klart. Och jag skulle antagligen bryta ihop helt om de hittade något fel! Kan inte ens tänka på det.

Men numera kollar de bara tre varor, det kan jag faktiskt fixa. Och för mig det är ändå värt det.


Ush ja! Innan jag kommer till betalstationen så kontrollerar jag själv om jag gjort rätt haha. Alltså, tittar igenom påsarna och listan på scannern. Ändå blir jag lika nervös varje gång de går igenom varorna. Någon som vet vad som händer om de hittar ett fel?

Har märkt att på Coop så kollar de bara fyra varor, medan de kollar alla på Ica Maxi. Det kanske är olika från butik till butik också..?

Om man missat en vara får man oftast en "slumpvis" kontroll nästa gång också, i alla fall på Ica Maxi (enligt mina föräldrar, som råkat ut för det, i alla fall). Jag skulle tro att de håller mer koll om man "råkat" missa att föra in ett kilo oxfilé eller liknande svindyrt än om man misslyckats med att scanna in en burk bönor.


Ok! Tack, bra att veta. Fast det kommer nog aldrig hända mig... såvida jag inte går dit när det är för mycket människor, då kan jag tappa kollen på lite av varje. :P
Dotse
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-09-29
Ort: Linköping

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Miche » 2012-12-28 0:14:17

Någon gång hade jag scannat en vara för mycket när de kollade men de flesta kollar jag råkat ut för har jag haft en till tre varor... :D

Dotse skrev:Någon som vet vad som händer om de hittar ett fel?

En gång hade jag missat en vara, men det var inget tjafs alls, de la på varan och det var bara att betala för den med så faran med att missa är betydligt överdriven.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Lindansare » 2012-12-28 0:17:10

Miche skrev:Någon gång hade jag scannat en vara för mycket när de kollade men de flesta kollar jag råkat ut för har jag haft en till tre varor... :D

Dotse skrev:Någon som vet vad som händer om de hittar ett fel?

En gång hade jag missat en vara, men det var inget tjafs alls, de la på varan och det var bara att betala för den med så faran med att missa är betydligt överdriven.


De tar bara betalt för varan och du kommer förmodligen att checkas lite oftare ett tag.

Jag avskyr mest att jag packat omsorgsfullt och sedan packar de upp det och det måsta packas ner igen av någon som inte alls packar som jag vill ha det. Frustrerande.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Miche » 2012-12-28 0:19:17

Eftersom jag har gångavstånd till de affärer där jag oftast handlar så handlar jag ofta inte så mycket så packningen är inget större problem! :D
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Dotse » 2012-12-28 0:34:56

Lindansare skrev:
Miche skrev:Någon gång hade jag scannat en vara för mycket när de kollade men de flesta kollar jag råkat ut för har jag haft en till tre varor... :D

Dotse skrev:Någon som vet vad som händer om de hittar ett fel?

En gång hade jag missat en vara, men det var inget tjafs alls, de la på varan och det var bara att betala för den med så faran med att missa är betydligt överdriven.


De tar bara betalt för varan och du kommer förmodligen att checkas lite oftare ett tag.

Jag avskyr mest att jag packat omsorgsfullt och sedan packar de upp det och det måsta packas ner igen av någon som inte alls packar som jag vill ha det. Frustrerande.


Tack för svaren!

Samma här haha. Jag packar väldigt noga på ett visst sätt, och gillar inte att andra tar i mina varor över huvud taget. Men jag brukar bestämt säga "nej tack" när kassör nummer två kommer och säger "Ska jag packa åt dig?" Har fått lite konstiga blickar, men hellre det än att de ska förstöra min ordning i kassarna. :D
Dotse
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-09-29
Ort: Linköping

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav TriggerHippie » 2012-12-28 11:45:41

Dotse skrev:
Lindansare skrev:
Miche skrev:Någon gång hade jag scannat en vara för mycket när de kollade men de flesta kollar jag råkat ut för har jag haft en till tre varor... :D


En gång hade jag missat en vara, men det var inget tjafs alls, de la på varan och det var bara att betala för den med så faran med att missa är betydligt överdriven.


De tar bara betalt för varan och du kommer förmodligen att checkas lite oftare ett tag.

Jag avskyr mest att jag packat omsorgsfullt och sedan packar de upp det och det måsta packas ner igen av någon som inte alls packar som jag vill ha det. Frustrerande.


Tack för svaren!

Samma här haha. Jag packar väldigt noga på ett visst sätt, och gillar inte att andra tar i mina varor över huvud taget. Men jag brukar bestämt säga "nej tack" när kassör nummer två kommer och säger "Ska jag packa åt dig?" Har fått lite konstiga blickar, men hellre det än att de ska förstöra min ordning i kassarna. :D


Exakt så! :D
TriggerHippie
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2012-12-26

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in