Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Zombie » 2012-11-18 16:32:06

Har förstått det på samma sätt som Kvasir. Det är ju också det delikata problemet att vi inte som personer är anpassade för de mallar vi själva har hittat på; de är bra för överblick och orientering men vill man ge det bästa åt var och en kan man inte förväxla dem med verkligheten. Inte heller är vård- och utredningsväsendet av jämn och hög kvalitet precis. Och även om så vore skulle man ändå inte komma undan att all behandling sist och slutligen är en fråga om omdöme och personligt ansvar. Det man kan vara oense om, så att säga, är förmodligen bara hur stort spelrum man kan våga ge åt det.

maris skrev:DOCK så blev jag inte allt lugn i kroppen - snarare tvärt om - jag blev extremt uppskruvad med kraftig stresskänsla och oro. Kändes som att jag druckit 20 hinkar kaffe ungefär. Jag blev mycket mer sluten i mig själv också.

Någon mer som känner igen detta med att snarare bli uppskruvad än lugn av Concerta?

Både det och att bli mer autistisk (sluten i mig själv, igångsättningsproblem, "fysiologiskt" ensamhetsbehov som gick ännu mindre att förena med mina "psykologiska" sociala behov). Jag fick ingen positiv effekt alls.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2012-11-19 11:48:17

Ja hoppas iaf att NÅN medicin kan förbättra min fokusförmåga!
Skulle behöva stänga av den där radion i hjärnan som hela tiden växlar mellan "Yakety Sax" och "Toreador" :-)Happy
Satt hos kurator i fredags och hörde Benny Hill-låten spela om och om igen haha
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav maris » 2012-11-19 15:34:50

SgtArdbeg skrev:Ja hoppas iaf att NÅN medicin kan förbättra min fokusförmåga!
Skulle behöva stänga av den där radion i hjärnan som hela tiden växlar mellan "Yakety Sax" och "Toreador" :-)Happy
Satt hos kurator i fredags och hörde Benny Hill-låten spela om och om igen haha


Å, har du också så?! En massa j*kla musik som spelar om och om igen i huvudet. Ibland kan det bli grymt störande. När jag varit på kyrkans sångsamlig med min 3-åring är det inte kul, förutom att jag är helt slut av alla intryck och allt tjatter, så har ALLTID någon trevlig liten barnvisa fastnat i "spelaren" i huvudet. Lilla snigel eller Imse vimse spindel blir väldigt tjatiga när jag hört dem i huvudet 3 i dygn i sträck :-|
maris
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-09-11

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-11-27 8:49:53

Jag trodde att jag svarade på ditt inlägg, Sheyen, när jag skrev att jag tog 36 mg Concerta tidigare. Undrade du något mer?

Nu äter jag 30 mg Strattera, en låg dos (ofta startar man på 40 mg när man väger som jag). Det har blivit "tyst" i mitt huvud, en underlig känsla! Jag vet inte om jag gillar det riktigt egentligen, men jag antar att det sparar på mina krafter att inte alltid ha en massa snurrande tankar.

Ibland känns huvudet helt tomt när jag sitter och kör hem från jobbet. Det får mig att känna mig lite som en robot. Men det är bättre så här än att ha alla jobbiga känslor som jag hade för ett tag sedan, för det var outhärdligt. Men jag kan tycka att det känns lite tråkigt att känna mig lite känslomässigt avtrubbad som jag gör just nu, men det vet jag inte om jag kan klandra Stratteran för, eller om det är Cipralexen som gör mig sådan.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav maris » 2012-11-30 11:34:56

Jag undrar om någon har upplevt sig mer sluten av Strattera? Jag har testat den ett par dagar men tycker liksom att jag sluter mig in mig själv (inte lika mycket som med Concerta men likväl).

Någon som känner igen detta?
maris
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-09-11

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Pink78 » 2012-11-30 17:33:48

Jag har både Asberger och Adhd. Fick min dagnos sent i livet nu är jag 34 och har vetat om att jag har det i ca 1 år nu. Har ätit Concerta ungefär lika länge. För mej blev det stor förändring men bara positiva. Är mycket piggare gladare mer social lugnare inombords och har även mer energi. Har fått lättare att strukturera och organisera i min vardag lättare att planera. Blir mycket mindre deprimerad. Det händer ibland nu med men nu så sitter det i bara några timmar sträck i stället för veckor eller månader som det var förr.Sover mycket bättre nu ochså. Får fortfarande äta sömntabletter i perioder (Propavan) men bara om det hänt någonting särskilt. Upplever inte att jag är förändrad till min personlighet och det tycker inte mina anhöriga heller.
Pink78
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2011-10-25
Ort: Jämtland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2012-12-20 17:28:56

Sheyen skrev:Jag blir illamående av kaffe + får svår ångest och paranoia. Men det visste jag inte innan. Men nu vet jag. Jag undviker kaffe. Usch. Kaffe gör mig instabil. Trött blir jag också, ju.

On Topic: Dagsdosen är numera 54 mg Concerta.


Är det kaffe ihop med Concerta som gör dig dålig?
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-12-22 15:24:22

Jag har blivit mindre social och mer sluten på sistone. Kanske beror det på Stratteran, men det är svårt att säga, för livet har varit tufft (sonen skulle opereras, men det är tack och lov över nu och gick bra).

Jag har känt mig väldigt trött på sistone, oavsett hur mycket jag sover och äter. Igår och idag har jag tagit 20 mg Medikinet (samma ämne som Concerta) för att jag blivit så trött på att känna mig sömnig redan mitt på dagen trots en hel natts sömn. Jag hade ingen förmåga att komma igång med städning och annat som behövde göras, så för att få ordning här inför julen tog jag Medikinet som jag hade kvar i skåpet sedan tidigare.

Nej, jag har inte pratat med någon doktor och ja, det kanske var dumt, men jag var desperat. Mitt hem såg ut som en svinstia, men nu är det fint igen. Jag har inte känt några biverkningar förutom lite ljudkänslighet och irritation på kvällen igår (när medicinen gick ur kroppen), samt aptitlöshet precis som tidigare.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-22 15:30:15

Det är rätt vanligt att tappa hår av dessa mediciner, eller? Min läkare tycker att jag kan få prova för att somna lättare. Min hjärna är überkreativ när det blir lugnt och stilla.

Fast jag har numer på P1 i telefonen jämte kudden, och det fungerar rätt bra. Samt egenköpt melatonin då jag inte får licens beviljad eftersom jag är vuxen.

Tyvärr vaknar jag när de slutar prata på P1 och det kommer vågskvalp. Hjärnan märker att något händer.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav weasley » 2012-12-24 17:23:50

Bror Duktig skrev:då jag inte får licens beviljad eftersom jag är vuxen

?????

Jag får licens och jag passerade bäst-före-datum för måååånga år sedan. På sidan 15 i den här tråden finns ett inlägg där det visar ett tydligt samband mellan melatoninproduktion och AST. Bara skriva ut och argumentera för licensmedicinen. Fast jag fattar inte varför du inte får det från början. Det är ingen åldersgräns på licensmelatoninen, så som det är på Circadinet...
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2012-12-26 12:16:01

Kan det vara så att en persons Asperger förvärras av att personen tar Concerta och blir bättre i sin ADD?
Att man kanske blir normalt pigg och koncentrerad, men efter till exempel en julhelg med mycket social samvaro är så mentalt trött att man inte ens märker av sin Concerta?
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav earlydayminer » 2012-12-26 12:19:49

Sådant är nog individuellt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-26 12:44:09

weasley skrev:
Bror Duktig skrev:då jag inte får licens beviljad eftersom jag är vuxen

?????

Jag får licens och jag passerade bäst-före-datum för måååånga år sedan. På sidan 15 i den här tråden finns ett inlägg där det visar ett tydligt samband mellan melatoninproduktion och AST. Bara skriva ut och argumentera för licensmedicinen. Fast jag fattar inte varför du inte får det från början. Det är ingen åldersgräns på licensmelatoninen, så som det är på Circadinet...

Min läkare har skickat in licensansökan 2 eller 3 gånger. Avslag p.g.a. ålder (ges bara till barn med NPF) alla gångerna.

Ger upp. Orka sådant. Det finns alltså en anledning till att jag tar mina mediciner på eget ansvar och importerar vissa saker själv. Vara i klorna på det här, är för stressande.

Man märker tydligt att ju mer åren går, desto mindre och mindre kostnad och energi läggs på en. Det är väl inte ekonomiskt försvarbart att ge dyra mediciner till en 40-plussare.

Jättestor skillnad mot hur man behandlades som yngre.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-12-26 13:57:24

Jag har fortsatt att ta 30 mg Strattera på morgonen (samt 20 mg Cipralex för serotoninhalten) och sedan 20 mg Medikinet ungefär mitt på dagen. På kvällarna blir jag lite låg, men det känns som det är värt det, för jag är mer aktiv under dagen och orkar göra saker här hemma.

Tidigare kändes varje sak som skulle göras så oerhört ansträngande och besvärlig att komma igång med. Förmodligen får jag för lågt dopamin utan Medikinet, eller liknande medicin.

Stratteran hjälper ju bara när det gäller noradrenalinet. Min kropp försöker öka på dopaminet genom att jag blir förskräckligt sötsugen utan Medikinet, men det gör bara allting värre, för sockret gör mig ännu slöare och ännu mindre benägen att vilja laga riktig mat som familjen så väl behöver. Men med Medikinet planerar jag till och med i förväg vad vi ska äta senare under dagen, något som jag inte gjort någonsin tidigare.

Fast snart tar Medikineten slut och då lär jag väl bli så där passiv och trög igen, om inte doktorn går med på att skriva ut mer. Jag ska försöka få en tid och diskutera min medicinering så snart som möjligt efter nyår.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-26 14:21:12

@weasley: Är kanske helt snurrig nu. Hittar inte vad jag skrev från början. Det är alltså Melatonin jag inte får p.g.a. att jag är vuxen. Concerta och gänget har inte ansökts om. Den här tråden är ju inte om Melatonin (eller MelaNtonin som läkarna i Kungälv säger LOL) så kanske blivit någon missuppfattning.

Ni som tar Concerta, Strattera m.fl.: Har ni fått tunnare hår, ökat håravfall eller på annat sätt negativ påverkan på ert hår? Jag är mycket nyfiken, då min läkare tycker att jag ska prova Concerta för sömnens skull, men jag inte vågar p.g.a. håret.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-12-26 14:45:12

Jag tar ritalin och har inte märkt av någon som helst påverkan på håret.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Trinity » 2013-01-01 15:28:11

Jag är uppe på 60 mg Strattera men märker ingen effekt. Hur högt kan man gå med doseringen?
Trinity
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-01-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2013-01-02 17:58:30

"Maximal rekommenderad dygnsdos är 100 mg." Om Strattera ur FASS
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2013-01-02 17:59:58

Och om man väger UNDER 70 kilo räknar man så här enligt FASS:
"Rekommenderad underhållsdos är cirka 1,2 mg/kg/dag"
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2013-01-05 14:09:10

Har slutat med medikinet pga att mitt blodtryck gick upp. Jag har också märkt att jag tappar massor av hår när jag tar den. Inte kul.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Sheyen » 2013-01-06 15:59:38

SgtArdbeg skrev:
Sheyen skrev:Jag blir illamående av kaffe + får svår ångest och paranoia. Men det visste jag inte innan. Men nu vet jag. Jag undviker kaffe. Usch. Kaffe gör mig instabil. Trött blir jag också, ju.

On Topic: Dagsdosen är numera 54 mg Concerta.


Är det kaffe ihop med Concerta som gör dig dålig?

Ja, men även utan Concerta.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-01-07 23:43:28

Drick starkt kaffe eller köp Synefrin (Syneburn) på Gymgrossisten, så slipper man de hemska biverkningar och beroendet som dessa knarkarmediciner ger.De ska ges till såna med ADHD endast, inte de som enbart har Asperger.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Parvlon » 2013-01-08 0:03:00

Verkar vara samma effekter som efedrin (som är narkotikaklassad).

Synefrin är ett ämne som förekommer i sportpodukter och bantningspreparat, ofta som ersättning för efedrin. Synefrin kan ge negativa biverkningar på hjärta och kärl.
Ämnet synefrin liknar efedrin, och har likartade effekter. Livsmedelsverket har tidigare flera gånger varnat för efedrin i sportpreparat och bantningsprodukter. Produkterna kan ge allvarliga biverkningar på hjärta och blodkärl.

Samtidigt intag av koffein kan öka risken för biverkningar av synefrin eller efedrin.


http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med- ... -synefrin/

Following bans on the herbal stimulant ephedra in the U.S., Canada, and elsewhere, bitter orange has been substituted into "ephedra-free" herbal weight-loss products by dietary supplement manufacturers.[13] Like most dietary supplement ingredients, bitter orange has not undergone formal safety testing, but it is believed to cause the same spectrum of adverse events as ephedra.[14] Case reports have linked bitter orange supplements to strokes,[15][16] angina,[10] and ischemic colitis.[17] The U.S. National Center for Complementary and Alternative Medicine found that "there is currently little evidence that bitter orange is safer to use than ephedra."[4] Bitter orange may have serious drug interactions with drugs such as statins in a similar way to grapefruit.[18]
http://en.wikipedia.org/wiki/Bitter_orange
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-01-08 0:13:22

Märkligt, ja efedrin använde jag för drygt 10 år sen, det rusade hjärtat rejält och blodtrycket gick upp och man kände sig hög. Synefrin har jag inte fått några biverkningar alls av, möjligen lite hjärtklappning likt det man får av kaffe
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in