Sony Walkman

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sony Walkman

Inläggav Inger » 2008-05-02 22:42:30

Har just varit i stan och köpt en Sony NW-A3000 med 20 GB hårddisk. :) Sjukt snygg design, lättnavigerad och tydlig display.

Men den medföljande mediaspelaren var väldans snabb med att göra sig själv till huvudspelare och importera allt musikaktigt på hela datorn, inkl sånt den borde låtit vara ifred. :( Och allt i en enda röra, som man tydligen ska kunna söka på i spelaren, efter låt, artist, album, genre etc.

Men jag vill inte söka. Jag har redan allting sorterat i egna kronologiska- & genre-filer på hårddisken som jag är stennöjd med. Vet precis var jag har varenda en av mina 6.000 låtar.

Undra sa flundra om man kan överföra dessa filer direkt som man kunde till min Iriver E10? Eller om man måste gå via mediaspelaren? Hittar inte heller nån Browsing Device som jag har på E10n. Kanske jag måste sitta och göra playlists manuellt för att få dem i samma ordning som jag hade? (Ett smärre Herkulesjobb även om jag gillar att sortera.)

Nån som har erfarenhet av den här modellen eller liknande?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nallen » 2008-05-02 23:30:25

Grattis, jag misstänker utan att veta säkert att du har fastnat i de moderna gränssnittens enkelspårstänkande. "Vi som utvecklade trodde du ville använda apparaten så här, så det är enda sättet som finns", typ. Suxx.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 14:02:12, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Kvasir » 2008-05-02 23:32:32

Det verkar vara vanligt med många spelare att man måste använda medföljande program. Det var något jag kollade noga när jag köpte mp3-spelare, för att inte behöva råka ut för. Tack och lov hade jag noterat på ett forum att problemet existerade och var vanligt. Annars hade jag nog naivt tagit för givet att det bara var och ladda ner sina filer och köra, eftersom det för mig är det självklara.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Savanten Svante » 2008-05-02 23:38:18

Jag har två mp3spelare. De spelar filerna i olika ordning, så vill jag lyssna på talbok kan jag bara använda den ena. Den andra slumpar runt på filerna, fast jag inte har nån shuffle på, i en helt egen ordning som inte är baserat på filnamn eller datumstämpel på filen. *Suck*
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Inger » 2008-05-02 23:55:08

nallen skrev:Grattis, jag misstänker utan att veta säkert att du har fastnat i de moderna gränssnittens enkelspårstänkande. "Vi som utvecklade trodde du ville använda apparaten så här, så det är enda sättet som finns", typ. Suxx.

LOL! Lite JAS-varning alltså. :roll: Verkar vara just precis så det ligger till för det görs stor affär av de här 'avancerade' sökfunktionerna, som jag så gärna hade sluppit. Jag gillar inte när andra försöker tänka åt mig! Vet inte hur många gånger jag önskat att elektroniktekniker var lite mindre kreativa.

Kvasir skrev:Det verkar vara vanligt med många spelare att man måste använda medföljande program. Det var något jag kollade noga när jag köpte mp3-spelare, för att inte behöva råka ut för. Tack och lov hade jag noterat på ett forum att problemet existerade och var vanligt. Annars hade jag nog naivt tagit för givet att det bara var och ladda ner sina filer och köra, eftersom det för mig är det självklara.

Det var precis vad jag naivt trodde också! Glädjer mig att inte vara ensam om att förvänta mig det.

Savanten Svante skrev:Jag har två mp3spelare. De spelar filerna i olika ordning, så vill jag lyssna på talbok kan jag bara använda den ena. Den andra slumpar runt på filerna, fast jag inte har nån shuffle på, i en helt egen ordning som inte är baserat på filnamn eller datumstämpel på filen. *Suck*

Så otroligt irriterande. Vad är det för spelare du har (så att man kan undvika dem)?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-05-03 0:38:59

Förmorrat. Symbolen på nästan alla musikfiler ändrades när Sonys självsvåldiga mediaspelare importerade dem, och nu går de inte längre att spela på datorn med vanliga mediaspelaren utan jag måste använda det nya programmet ... som inte ens sätter på sig själv automatiskt utan måste lirkas med för att gå igång. :(

Tänkte prova om det hjälper att välja om mediaspelare men nu hittar jag inte knappen där man väljer vilken mediaspelare man vill ha som huvudspelare. Nån av herrskapet som kan påminna mig om var den brukar sitta?

Ämnar sen ringa Sony och gnälla så fort de öppnar. 8)

Nu ska jag sova.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Titti » 2008-05-03 0:44:27

Inger skrev:Tänkte prova om det hjälper att välja om mediaspelare men nu hittar jag inte knappen där man väljer vilken mediaspelare man vill ha som huvudspelare. Nån av herrskapet som kan påminna mig om var den brukar sitta?


Herrskap vet jag inte - men jag kör WinXp och där hittar jag inställningen genom Start-menyn > Ange programåtkomst och standardprogram > Anpassa

Men jag vet ju inte ens vilket operativ du kör så det kan ju vara helt fel... :)
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 14:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-05-03 8:29:39

Låter jävligt otrevligt Inger. Jag har en iAudio. Den gör inte sådär. Allt ligger i exakt de mappar jag har tänkt det och filerna flyttas med dra- och släppmetoden. Sen är gränsnittet inte lika "modern" som på de andra apparaterna men det skiter jag i.

Avskyr Itunes av samma anledning. Jag förstår inte vitsen med att det hela tiden ska skapas nya spellistorna. Använder gärna ett program som använder mapparna som spellistor. Det verkar mer logiskt för mig. Mer som att hålla sig till strukturen med band/skivor/CD än att ruska om den hela tiden.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Inger » 2008-05-03 9:47:41

Titti, jag har också XP så det hjälpte. Tusen tack!

Nu har jag kommit på en halvlistig plan för få mina filer som jag vill ha dom, utan att behöva sortera varenda låt manuellt. 8) Får se om det funkar.

Bjäbbmonstret skrev:Jag förstår inte vitsen med att det hela tiden ska skapas nya spellistorna. Använder gärna ett program som använder mapparna som spellistor. Det verkar mer logiskt för mig. Mer som att hålla sig till strukturen med band/skivor/CD än att ruska om den hela tiden.

Instämmer!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Savanten Svante » 2008-05-03 11:04:32

Inger skrev:
Savanten Svante skrev:Jag har två mp3spelare. De spelar filerna i olika ordning, så vill jag lyssna på talbok kan jag bara använda den ena. Den andra slumpar runt på filerna, fast jag inte har nån shuffle på, i en helt egen ordning som inte är baserat på filnamn eller datumstämpel på filen. *Suck*

Så otroligt irriterande. Vad är det för spelare du har (så att man kan undvika dem)?


Den som funkar är en noname från hongkong. Den som INTE funkar är en äldre Avant. Vet inte hur de modernare är.

Men jag har hört problemet förr, att mp3spelare sorterar som de vill. Gör ju inte så mycket när man lyssnar på musik, men man vill INTE höra upplösningen på dramat innan man ens hört inledningen på boken!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Kvasir » 2008-05-03 11:13:02

Savanten Svante skrev:Men jag har hört problemet förr, att mp3spelare sorterar som de vill. Gör ju inte så mycket när man lyssnar på musik, men man vill INTE höra upplösningen på dramat innan man ens hört inledningen på boken!


Det beror väl helt på vad för musik man lyssnar på och hur man lyssnar på musik. Jag betraktar det som katastrof om en spelare beter sig på det sättet och den kan inte betraktas som annat än felkonstruerad eller leksak för barn.

Jag upphör aldrig att förvånas över vilkar fullständigt idiotiska produkter som säljs nuförtiden.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:02:12, redigerad totalt 2 gånger.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav nallen » 2008-05-03 12:01:51

Min spelare från Clas Ohlson spelar filerna i den ordning de ligger i FAT-filsystemets directory, vilket inte har det minsta att göra med ordningen som saker visas i datorn. Däremot håller den faktiskt ihop underkataloger, så resultatet är något så när förutsägbart ändå. Det går iaf att förstå och utnyttja, även om det emellanåt blir lite krångligt.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 14:02:12, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Inger » 2008-05-03 13:12:19

Nu har jag blivit sams med min spelare igen.

Min första plan funkade inte. Men så upptäckte jag att man i det tillhörande programmet kan redigera informationen för varje låt och då behöver jag bara döpa Genre-informationen till det filnamn jag har på varje mapp och sen söka på det. 8)
Samtidigt kan jag passa på att komplettera information som saknas och få ännu mer optimal ordning. :)

Lär iofs ta ett tag så nu har jag nåt att göra de närmaste veckorna... eller månaderna...
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:02:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-05-05 14:48:34

OK, på nåt mystiskt sätt har hela helgen försvunnit medan jag varit 'lost in sorting-land'. Inget är roligare än att sortera och få ännu mer optimal ordning! Men fastän jag suttit i flera dagar nu och hyperfokuserat från morgon till kväll så har jag inte kommit längre än till halva 60-talet eftersom jag fastnar på detaljer hela tiden.

När man ändå håller på och märker om alla låtar så vill man ju förstås gärna ha med rätt information; typ original-årtalet, -albumet etc och vet man inte det får man googla sig fram för varje låt, vilket tar sin lilla tid. Irriterande nog så brukar t ex lyrics-sajter inte ange utgivningsårtal. Wikipedia är bättre på årtal men innehåller för mycket text och sällan låtlistor. Helst skulle man vilja ha en sajt med alla låtar som nånsin gjorts på en enda sida så man snabbt kunde söka med ctrl-f, eller åtminstone artist-discografier med alla låtar angivna på samma sida. Nån som vet några bra musiksöksajter med årtal som inte innebär en oändlig massa klickande? (Har bara lyckats hitta såna föredömliga sidor för enstaka artister.)

Sen till något högst förbryllande. Vissa låtar vägrar låta mig ändra metainformationen manuellt, trots att det nya programmet ska ändra informationen i originalfilerna automatiskt (och gör det i de flesta fall). När man nu äntligen fått chansen att snygga till så att alla låtar i samma mapp är märkta på samma sätt så blir det extra störande när några få bryter av genom att behålla sin (ofta felmärkta eller saknade) originalinfo. Nån som vet vad detta kan bero på och om det finns något sätt att kringgå det?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:02:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Karl » 2008-05-05 14:59:20

Du har ju en iriver e10 och har troligtvis använt deras program för att föra över filer till spelaren. Det är kopplat till ett program (som jag just nu glömt namnet på) som söker i en databas och taggar låtarna rätt.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 14:02:15, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Inger » 2008-05-05 15:17:07

Nej, jag använde aldrig Irivers medföljande program eftersom det gick att flytta över filerna direkt till spelaren med bara ett klick.

Det program jag använder nu är det som följde med nya (bättre begagnade) Sony-spelaren. Det heter Connect (och används inte längre av Sony...). Det är nog det som gör det isåfall och det är ju inte första gången det agerar självsvåldigt. Undrar om man kan stänga av den funktionen utan att behöva koppla ur sig från internet (eftersom jag söker musikinfo samtidigt som jag uppdaterar).

Nån som vet vad det heter när den söker info automatiskt så att man ev kan kryssa ur den rutan i inställningarna?

EDIT: Jag hittade två (tomma) rutor under Tools > Internet som heter:
* Enable Network Features, kan det vara den?
* Enable ArtistLink Background Service, är det när man får album-bilder som man inte vill ha? (Det får jag även fast rutan inte är ikryssad.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:02:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Karl » 2008-05-05 15:29:34

Vad jag ville säga är att du kan använda irivers databas för att skapa id-taggarna. Föra över låtarna till spelaren kan du sedan göra hur du vill.

Eller är det inte skapa id-taggar till låtarna du vill göra?
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 14:02:15, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Inger » 2008-05-05 16:56:04

Va, kan man göra samma sak med Iriver +3? Det fattade jag aldrig.

Måste kolla...

Å, f*n! Det gick ju utmärkt! Och var mycket enklare! Synd att jag inte kommit på det tidigare. Nå, bättre sent än aldrig, nu kanske jag kan bli klar innan midsommar. :)

Tusen tack för tipset!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:02:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav earlydayminer » 2008-05-05 16:59:59

Om inte, skicka den till mig. Det är en god gärning. Jag tappade min mp3-spelare på valborgsmässoafton. :(

Vilken tur att jag fyller år snart! Då kan jag önska mig en ny. Fast det blir från något mindre företag.

Din mp3-spelare ser dock väldigt fräsch ut och 20 GB är riktigt nice även om det känns som lite mycket. :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:02:15, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Inger » 2008-05-05 17:36:35

earlydayminer skrev:Om inte, skicka den till mig. Det är en god gärning. Jag tappade min mp3-spelare på valborgsmässoafton. :(

Vilken tur att jag fyller år snart! Då kan jag önska mig en ny. Fast det blir från något mindre företag.

Din mp3-spelare ser dock väldigt fräsch ut och 20 GB är riktigt nice även om det känns som lite mycket. :)

Jag vill gärna ha stort minne så jag har mycket att välja på. Fast skumt nog så står det bara '18 GB ledigt utrymme', trots att hon som sålde den tömt den på låtar. :?

Trist att du tappade din spelare. Hoppas du får en fin till födelsedan. Iriver är onekligen lättare att använda även om den inte har lika stort minne. Får se hur jag lyckas med Sonyn, har inte ens kommit så långt som att börja ladda låtar än... först måste jag få ordning på tagsen.

Men nu går det som en dans tack vare Iriver-programmet som är typ hundra gånger snabbare och lättare att använda. :)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:02:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Karl » 2008-05-05 17:51:35

Jag har själv en iriver e10 så jag har meckat ganska mycket med irivers programvara. Du har kanske noterat att man kan välja att identifiera låten som album eller enstaka låt? Jag hade önskat att programmet valt första albumet som låten var med på om man valde "identifiera som album" men det verkar vara slumpmässigt. Väljer man "identifiera som låt" får man ju alla album som låten varit med på och kan själv välja den version av låten man har.

oops maten klar
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 14:02:15, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Inger » 2008-05-05 19:10:45

Jag vill gärna också ha årtal och namn på första albumet, hur intressant är det att veta att låten var med på den eller den samlingsskivan?

Men där automatiska sökningen du nämner funkar inte för mig, det blir felmeddelande när jag försöker registrera mig. Men det gör inget. Det viktigaste är att jag kan redigera manuellt med ett program som inte trilskas. Har nu hunnit mer på de de senaste två timmarna än på hela helgen! :)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:02:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav earlydayminer » 2008-05-06 16:17:32

Inger skrev:
earlydayminer skrev:Om inte, skicka den till mig. Det är en god gärning. Jag tappade min mp3-spelare på valborgsmässoafton. :(

Vilken tur att jag fyller år snart! Då kan jag önska mig en ny. Fast det blir från något mindre företag.

Din mp3-spelare ser dock väldigt fräsch ut och 20 GB är riktigt nice även om det känns som lite mycket. :)

Jag vill gärna ha stort minne så jag har mycket att välja på. Fast skumt nog så står det bara '18 GB ledigt utrymme', trots att hon som sålde den tömt den på låtar. :?

Trist att du tappade din spelare. Hoppas du får en fin till födelsedan. Iriver är onekligen lättare att använda även om den inte har lika stort minne. Får se hur jag lyckas med Sonyn, har inte ens kommit så långt som att börja ladda låtar än... först måste jag få ordning på tagsen.

Men nu går det som en dans tack vare Iriver-programmet som är typ hundra gånger snabbare och lättare att använda. :)


Ja, det förstår jag ju. Jag brukar alltid välja ut nya låtar för varje promenad eller om jag ska någonstans. Det kan bli drygt i längden.

Det är väl så att systemet tar upp sin plats.

Iriver är schysst, väldesignad till ett bra pris. Bra att du är nöjd med deras mjukvara också! Det är viktigt att allting funkar som det ska.

Jag ska önska mig: http://se.europe.creative.com/products/ ... duct=17437 för att den är billig.

När jag får mer pengar själv så skall jag köpa http://se.europe.creative.com/products/ ... -1&listby= är det tänkt.

I put my trust in Creative Labs. :)
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till IT-forum



Logga in