Flera övervakningskameror!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Flera övervakningskameror!

Inläggav Alien » 2012-12-08 4:43:38

Så här säger lagen om övervakning:

DN skrev:• Enligt lagen om allmän kameraövervakning krävs det i normala fall tillstånd för att få sätta upp en kamera som riktar sig mot en plats dit allmänheten har tillträde.
• Med ”plats dit allmänheten har tillträde” avses platser där människor kan tänkas uppehålla sig och som inte är enskilda.
• Uttrycket ska tolkas vitt: Gator, torg, och parker är platser dit allmänheten har tillträde. Också utrymmen i affärer, varuhus, banker, kyrkor, museer, bibliotek, restauranger, biografer, badhus och gym utgör vanligtvis platser dit allmänheten har tillträde. Det saknar betydelse om platsen är ett offentligt eller privat område.
• Det är länsstyrelserna som beviljar tillstånd och är tillsynsmyndigheter. När digitala kameror ska registrera på andra ställen än platser dit allmänheten har tillträde gäller personuppgiftslagen. Data­inspektionen är tillsynsmyndighet.
Källa: Länsstyrelsen
http://www.dn.se/nyheter/sverige/olagli ... r-i-skolor

Lagen är restriktiv. Men myndigheter, affärsidkare och vanliga människor tycker ofta att det är bra med flera övervakningskameror.

I vissa fall har övervakningskameror satts upp olagligt. Länsstyrelsen ser mycket allvarligt på det.

DN skrev:Skolelever och restaurangbesökare filmas – i det fördolda. Kameror sätts upp olagligt och riktas mot barn och allmänhet på ett integritetskränkande sätt, visar en stor kartläggning. ”Det är ett allvarligt och nedslående resultat”, säger Henrik Kvennberg på länsstyrelsen.

Länsstyrelsernas första, stora kontroll av kameraövervakning på skolor och restauranger i hela landet pågår för fullt. Enligt de del­resultat som nu kommit in, och som DN tagit del av, kommer en rad skolor och restauranger att få allvarlig kritik för att de bedriver olaglig övervakning.

Felen som gör kameraövervakningen olaglig kan vara att skolorna och restaurangerna över huvud taget saknar tillstånd att sätta upp kamerorna, att de filmande kamerorna övervakar större områden än vad som medgivits i länsstyrelsens beslut, eller att de har bristande skyltning om att kameraövervakning pågår.

– Man ska vara medveten om att man går in på ett kameraövervakat område. Det är jätteviktigt, säger Henrik Kvennberg.


Men alla elever verkar inte så upprörda. I denna skola finns nio olagliga övervakningskameror utomhus:

"- Om något händer är det bra att de finns. Men det är inte bra att ständigt övervakas, säger Telma ..., 15 år.
Maria ... , 15 år, tycker att det är bra att man kan se om det pågår förstörelse eller mobbning. Om någon röker. Eller om någon blir misshandlad.
- Kameror borde finnas på många platser inomhus också. Me inte i gymnastiksalen och inte i klassrummen, säger hon.
---
- Om ett gäng killar skulle ge sig på en - och man inte vågar berätta om det - då är det bra om man kan se det hela på övervakningsfilmen, säger Johanna ..., 12 år.
---
Claes ..., rektor på Blombackaskolan, säger att det är positivt att kamerorna finns på skolan:
- Sedan de kom upp har vi inte haft skadegöraelse, inbrott, sönderslagna fönsterrutor eller bränder."
(DN 2012-06-04, "Eleverna: Bra att de finns om något händer")
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mera övervakningskameror!

Inläggav Savanten Svante » 2012-12-08 4:55:13

Bild

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Mera övervakningskameror!

Inläggav kullan » 2012-12-08 10:46:48

Jag anser att man blivit van vid det där nu så man reflekterar inte över det längre. Och dom kamerorna kan hjälpa till att lösa ev. brott så fine for me.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Mera övervakningskameror!

Inläggav Fenren » 2012-12-08 10:50:14

kullan skrev:Jag anser att man blivit van vid det där nu så man reflekterar inte över det längre. Och dom kamerorna kan hjälpa till att lösa ev. brott så fine for me.


de löser väldigt lite. det är urusel kvalitet på bilderna, de ser inte det som behöver ses, de ger inte en objektiv bild av händelsen, bara av vad just kamerorna ser, de genererar så enormt mycket data att de bara är användbara i riktigt grova brott där andra metoder hade löst fallet lika enkelt.

att du vant dig är extremt oroväckande och det är precis av den anledningen som datainspektionen är så restriktiv, även om de tyvärr kämpar i motvind.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Mera övervakningskameror!

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-12-08 10:53:19

Jag förstår syftet med övervakningskameror, och jag tycker att det kan vara bra ibland.

Däremot ska det (enligt min åsikt) alltid finnas väldigt tydlig information/skyltning om en plats är kameraövervakad så att man kan välja att gå därifrån om man inte vill bli filmad.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Mera övervakningskameror!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-12-08 11:53:04

Jag tycker att det är både obehagligt och principiellt fel att det är kameror överallt. Det är en integritetsfråga att veta när man är övervakad och när man är ensam, och det är också så att en teknik som man är så van vid hastigt kan användas i repressiva syften mot befolkningen om samhället förändras. Visst kan det vara begripligt men speciellt obehagligt är att man inte kan ta sig någonstans i kollektivtrafiken på vissa orter utan att vara övervakad.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Mera övervakningskameror!

Inläggav Miche » 2012-12-08 13:17:51

Jag resonerar som så att integritetsfrågorna nästan bara berör de som inte har rent mjöl i påsen, det är faktiskt bra att brott kan klaras upp i och med att övervakningskameror sitter lite här och var och jag har inget att dölja gentemot myndigheterna som de skulle kunna se i en kamera.

Skillnaden uppstår i en totalitär stat med åsiktsförtryck där kamerorna troligen hellre används till att stoppa det myndigheterna kallar för otillåtna åsikter, men i ett (relativt) fritt (någorlunda) demokratiskt land som Sverige är jag inte det minsta rädd för övervakningskameror.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mera övervakningskameror!

Inläggav radix » 2012-12-08 14:15:19

De la drygt 4 miljoner på att sätta upp kamoflerade kameror vid ett torg i min stad. Efter att nån blivit skjuten på torget. Nu måste nån stackars polis sitta och analysera torghandel och korvköpande i fyra olika videofilmer som spelas in dygnet runt, och ännu har inte ett enda brott lösts trots att demonstrerande muslimska kvinnor blivit misshandlade och missbehandlade och tvungits att sitta på den frusna marken i snön tex av polis..

Däremot hade jag gärna sett att den i min trappuppgång som redan sitter där faktiskt användes, men den saknar visst tillstånd, så det är fritt fram att bryta sig in här och sparka in dörrar tills alla uppgraderat till säkerhetsdörrar för egen nota..
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Mera övervakningskameror!

Inläggav Moggy » 2012-12-08 14:33:25

Har inte så mycket emot kameror och det är ju så att buset minskar där det finns kameror och händer det nåt som finns det möjlighet att se exakt hur det gick till och identifiera brottslingarna.

Sen är det ändå viktigt att det finns en ständig diskussion i frågan om var gränsen ska gå.


Det är väldigt tidskrävande att övervaka video från flera kameror. En möjlighet i framtiden är att utveckla datorprogram som kan analysera händelser på video och detektera misstänkt beteende och automatiskt larma en människa. Kanske det skulle gå att låta mjukvaran skapa sammanfattningar i textform som en operatör i efterhand kan ögna igenom. Med ansiktsigenkänning och kanske tom läppavläsning och att allt videomaterial hamnar i en datacentral så borde det gå att upptäcka misstänkt beteende tidigt om man låter mjukvaran ta fram tidslinjer och rörelsemönster för individer.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Mera övervakningskameror!

Inläggav plåtmonster » 2012-12-08 14:49:02

@Moggy, Redan genomfört.

Det är för övrigt en väldigt naiv inställning att kameror är harmlösa för det är bara kriminella som åker dit. Det missar totalt det större sammanhanget.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mera övervakningskameror!

Inläggav Moggy » 2012-12-08 14:56:01

plåtmonster skrev:@Moggy, Redan genomfört.


Jo, det kan inte vara nåt jättesvårt att genomföra. För ett tag sen läste jag om några som hade kommit på ett mycket snabbare sätt att göra ansiktsigenkänning. Det skulle medföra att man i realtid kunde detektera och identifiera en hel folkmassa.


plåtmonster skrev:Det är för övrigt en väldigt naiv inställning att kameror är harmlösa för det är bara kriminella som åker dit. Det missar totalt det större sammanhanget.


Just därför det måste finnas en aktiv diskussion där det granskas vad de negativa aspekterna är och hur stora fördelarna är och om det är värt det hela.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Mera övervakningskameror!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-12-08 15:11:00

I vilken mån allmänna övervakningskameror inte bara används vid eftersökt brottslighet utan också vid säkerhetspolisens kartläggning av grupper både till vänster, höger och mittemellan kan jag givetvis inte uttala mig om. Men i båda fallen när det förekommer spaningsarbete antingen vid brottsbekämpning eller den åsiktsövervakning som finns även i ett land som Sverige har de misstänkta även när misstanken är befogad vilket den inte alltid är ett antal vänner, grannar och anhöriga som inte alls behöver vara insatta i eller intresserade av personens verksamhet men ändå blir både övervakade och kartlagda.

Och även om Sverige idag inte är en totalitär stat kan all insamlad information läcka, till kriminella, till främmande makt och den politiska situationen även i Sverige kan snabbt ändras i en mer totalitär riktning även om vi inte idag tror det som sannolikt.

Så all form av acceptans för att man använder tillgänglig teknik på det här sättet kan snabbt svänga över till ett stort hot för flera människors säkerhet om situationen förändras.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Mera övervakningskameror!

Inläggav Moggy » 2012-12-08 15:30:52

Bjäbbmonstret skrev:
Så all form av acceptans för att man använder tillgänglig teknik på det här sättet kan snabbt svänga över till ett stort hot för flera människors säkerhet om situationen förändras.



Visst. Men iom att tekniken finns och ständigt utvecklas och blir bättre och mer lättillgänglig så kommer den att användas när behovet finns. Att förbjuda kameraövervakning är inget alternativ då det finns en vilja runt om i samhället att använda tekniken. Upplevs inte lagarna som rimliga för vad som får göras för att hindra bus och brottslighet så kommer det sättas upp kameror ändå och olaglig övervakning blir resultatet.

Utanför krogar där det lätt blir stökigt på nätterna, där har ju kameraövervakning haft effekt. Det ökar tryggheten för skötsamt folk som är oroliga för att drabbas av bus.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Mera övervakningskameror!

Inläggav Alien » 2012-12-08 16:39:18

Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker att det är både obehagligt och principiellt fel att det är kameror överallt. Det är en integritetsfråga att veta när man är övervakad och när man är ensam, och det är också så att en teknik som man är så van vid hastigt kan användas i repressiva syften mot befolkningen om samhället förändras. Visst kan det vara begripligt men speciellt obehagligt är att man inte kan ta sig någonstans i kollektivtrafiken på vissa orter utan att vara övervakad.


Om man tänkt företa sig något på allmän plats som man inte törs göra om det finns övervakningskameror, så bör man avstå från detta (även utan kameror). På allmän plats kan man f ö aldrig vara säker på att vara ensam. Men det är inte så att vi lever i ett storebrorssamhälle där vi blir övervakade även i våra hem.

Att Anna Lindhs mördare åkte fast berodde bl a på övervakningskameror.

Om folk kunde låta bli att vandalisera, råna, misshandla, våldta och mörda så skulle det förstås inte behövas några övervakningskameror. Att veta att man själv och ens nära och kära kan råka ut för andras brott närsomhelst skapar en obehaglig otrygghet. Är inte det integritetskränkande? Och pengarna som krävs för att åtgärda skadegörelse etc skulle kunna användas till något bättre.

All teknik kan användas i repressiva syften i en diktatur, så det ser jag inte som ett argument.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mera övervakningskameror!

Inläggav plåtmonster » 2012-12-08 16:43:09

Kameraövervakning kan också användas för att systematiskt råna, misshandla och mörda. Det finns oftast flera sidor av en sak.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mera övervakningskameror!

Inläggav Alien » 2012-12-08 16:45:27

svarabhaktivokal skrev:Jag förstår syftet med övervakningskameror, och jag tycker att det kan vara bra ibland.

Däremot ska det (enligt min åsikt) alltid finnas väldigt tydlig information/skyltning om en plats är kameraövervakad så att man kan välja att gå därifrån om man inte vill bli filmad.


Eleverna kan inte lämna skolan. Åas, så är de just därför väldigt utlämnade när det gäller trakasserier, och där skulle kamerorna kunna vara ett stöd dels genom att bevisa att något hänt, dels (och framför allt) förebyggande. Fast mobbning på toaletter och omklädningsrum skulle man inte komma åt; där kan man inte ha kameror.

Givetvis ska det framgå att kameraövervakning sker. Både av integritetsskäl och för att det öht ska bli någon förebyggande effekt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mera övervakningskameror!

Inläggav Alien » 2012-12-08 16:46:04

plåtmonster skrev:Kameraövervakning kan också användas för att systematiskt råna, misshandla och mörda. Det finns oftast flera sidor av en sak.

Hur menar du?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mera övervakningskameror!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-12-08 17:16:08

Alien skrev:Men det är inte så att vi lever i ett storebrorssamhälle där vi blir övervakade även i våra hem.


Låter ju bra men det är faktiskt så att det förekommer telefonavlyssning. Och det handlar inte bara av brottslingar och misstänkta utan också av anhöriga, vänner och andra som personen kan tänkas kommunicera med. Politisk övervakning förekommer också. Det är bara att ta en titt i Säpos årsrapporter.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Mera övervakningskameror!

Inläggav plåtmonster » 2012-12-08 18:07:52

Det är väl just i omklädningsrum som mobbning tar sin höjdpunkt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mera övervakningskameror!

Inläggav Savanten Svante » 2012-12-08 20:54:54

Miche skrev:Jag resonerar som så att integritetsfrågorna nästan bara berör de som inte har rent mjöl i påsen, det är faktiskt bra att brott kan klaras upp i och med att övervakningskameror sitter lite här och var och jag har inget att dölja gentemot myndigheterna som de skulle kunna se i en kamera.


Har du nåt emot att jag sätter upp en kamera på ditt dass?

London, övervakad som fan. Läste en siffra. De har löst 1 brott per 1000 kameror. Är det rimligt?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Mera övervakningskameror!

Inläggav Miche » 2012-12-10 13:23:57

Savanten Svante skrev:Har du nåt emot att jag sätter upp en kamera på ditt dass?

De kan mycket väl ha kameror utanför offentliga dass, det borde räcka för att kunna se i efterhand om det skett oegentligheter så som våldtäkt, men inne på dasset är väl lite väl.

Hur ska man skydda människor mot brott inne i omklädningsrum tål att diskuteras, det händer ju att det är platsen för våldtäkter och jag tror att brottsoffren skulle uppskatta att de skyldiga blir fällda (samt att brott förhindras). Personligen gör det mig inget om någon ser mig utan kläder, det är ett lågt pris att betala för att skydda människor mot brott. Jag vet dock att många andra är betydligt känsligare vilket jag tror är en följd av vårt översexualiserade och pryda samhälle som är fullt av dubbelmoral (synd att den nakenvåg som vi hade på 60-talet försvann, hade människor haft den avslappnade attityd till nakenhet idag som vi hade då så hade problemet varit lättare att lösa).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mera övervakningskameror!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-12-10 13:32:50

Miche skrev:Hur ska man skydda människor mot brott inne i omklädningsrum tål att diskuteras, det händer ju att det är platsen för våldtäkter och jag tror att brottsoffren skulle uppskatta att de skyldiga blir fällda (samt att brott förhindras).


Och om bilderna på övergreppet i stället kommer i händerna på någon annan än polisen? Någon som exempelvis sprider dem över internet?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Mera övervakningskameror!

Inläggav imperativ » 2012-12-10 13:58:05

Savanten Svante skrev:
London, övervakad som fan. Läste en siffra. De har löst 1 brott per 1000 kameror. Är det rimligt?

Blotta åsynen av en kamera förebygger många brott. En övervakningskamera kan fånga en olycka ingen sett. Många allmänna kamerasystem/-kluster är automatiserade, på sätt jag inte tagit mig tiden att förstå.

Jag reflekterar över kameror, hur google kartlägger mina sökningar när jag är inloggad på youtube/gmail, hur ICA kartlägger mina köpvanor varje gång medlemskortet används. En jävla röra det blitt.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Mera övervakningskameror!

Inläggav Alien » 2012-12-10 14:27:15

Savanten Svante skrev:
Miche skrev:Jag resonerar som så att integritetsfrågorna nästan bara berör de som inte har rent mjöl i påsen, det är faktiskt bra att brott kan klaras upp i och med att övervakningskameror sitter lite här och var och jag har inget att dölja gentemot myndigheterna som de skulle kunna se i en kamera.

Har du nåt emot att jag sätter upp en kamera på ditt dass?

Miches dass är väl ingen "allmän plats". :lol: Men inget hindrar väl lägenhetsinnehavaren själv från att sätta upp kameror i sitt hem.

London, övervakad som fan. Läste en siffra. De har löst 1 brott per 1000 kameror. Är det rimligt?

Ja, det tycker jag. Särskilt om det är grova brott. Plus förebyggandet, som redan nämnts.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in