Vilken musikstil gillar ni?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-09 16:53:47

Ebba Grön har också varit viktiga.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav Kristofer » 2012-12-09 17:02:07

Musik från ungdomsåren:
goa/psytrance/progressive psytrance

I synnerhet progressive psytrance diggar jag fortfarande starkt och det görs mkt bra sådan nuförtiden.

Med åren blev jag dessutom svag för:
body/EBM, synth i största allmänhet samt lite annat dito.

Nuförtiden har jag inte så stor koll alls längre, men det händer att jag hittar något nytt kul via Spotify.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav ford » 2012-12-10 19:39:19

Kristofer skrev:Nuförtiden har jag inte så stor koll alls längre, men det händer att jag hittar något nytt kul via Spotify.


På tal om detta: hur håller man sig enkelt up do date med vad det kommer för ny musik (en del är ju faktiskt bra), om man inte pallar/har möjlighet att ständigt ha radion på, eller slötitta på musikkanaler på TV?
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav Voyage » 2012-12-11 20:55:41

Min musik smak är lite speciell men jag kan göra en lista.

Amethystium Norsk artist lite som yoga musik.
Joey Fehrenbach neråt musik lugn.
Paul Collier mycket lugn musik.

Trance

ATB
Paul Van Dyk
Tiesto
Armin Van buren
DJ encore
Voyage
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Linköping

Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav LordGarithos » 2012-12-19 6:01:55

Lyssnar nästan enbart på techno, trance (är dålig på det där med genrer) och asiatisk musik, särskilt ballader av kvinnliga artister eller trallvänliga och glada poplåtar av flickgrupper (tänk "Aitakatta" av AKB48). Har svårt att uppskatta manliga sångare även om det finns ett par undantag.

Sash gillar jag väldigt mycket, sen finns det något som heter "exit trance" som till stor del är remixade anime-låtar. Japansk trance (?), antar jag. Förmodligen okänt här.

Lyssnade mycket på j-pop innan, men jag märkte att jag tycker bättre om kinesiska och koreanska... så jag lyssnar mest på k-pop och c-pop/mando-pop nu. Ser det också som ett sätt att hålla liv i mina kinesiska-kunskaper, och för det syftet så passar långsamma ballader utmärkt. Dessutom känns det lugnande att lyssna på en vacker kvinnoröst som sjunger ballader, tycker jag.

Favorit-artisterna är:
K-pop: A pink, Kara, Secret
J-pop: Ai Otsuka
C-pop: Cyndi Wang, Fish Leong, Jay Chou (manlig artist!) med flera
Trance, techno osv som jag inte riktigt kan kategorisera: Sash, Ryu☆, Maki, m15 och många andra som jag inte minns namnen på.

Rätta mig gärna angående trance och techno.

Höll på att glömma, en annan sak jag gärna lyssnar på är nationalsånger. Helst - men inte enbart - kommunistiska sådana, dom brukar vara väldigt mäktiga om dom framförs på rätt sätt. Sovjets nationalsång framförd av röda arméns kör är ett typiskt exempel. Finns även mäktiga versioner av till exempel Nordkoreas nationalsång.

Lite lustig kombination, nationalsånger, trance och ballader.
LordGarithos
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2012-09-21

Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-19 6:09:59

ford skrev:
Kristofer skrev:Nuförtiden har jag inte så stor koll alls längre, men det händer att jag hittar något nytt kul via Spotify.


På tal om detta: hur håller man sig enkelt up do date med vad det kommer för ny musik (en del är ju faktiskt bra), om man inte pallar/har möjlighet att ständigt ha radion på, eller slötitta på musikkanaler på TV?

Varför ska man hålla sig up to date? Man gillar väl det man gillar helt enkelt och då är det skitsamma om det är gammalt eller nytt. För mig har "nytt" inget egenvärde när det handlar om musik. Men jag är säkert en stofil när det gäller ny musik, det mesta känns smått obegripligt, urvattnat, löjligt eller efterapande. Kopior på kopior ungefär.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav Maldita » 2012-12-19 8:52:43

Ny musik är ju bra då det finns större chans att man kan t ex se bandet live och så, med äldre band så kan ju medlemmarna ha blivit dödsfiender med varandra eller dött eller så. Är de nya så är det dessutom större chans att få tag på skivor av dem och så, annat är det med band av typen "fanns i två veckor 1983 i en liten håla utanför Newcastle".

Håller mig up to date genom att fråga folk på musikforum och sådär om musik samt läsande av DNs musikrecensioner. Om något beskrivs på ett sätt som får det att låta bra så kollar jag in det.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-19 12:07:05

Varenda gång jag frågat folk om nyare band har det varit rena skittipsen, även om man betonar att man inte är intresserad av nu-metal av typen Limp Bizkit så är det såna tips man får. Och tips på punkband som inte låter som punkband, som Skitsystem.

Enda undantaget är Raubtier som jag gillade så fort jag hörde dem.

Se band live...för mig är det likgiltigt egentligen, att headbanga eller stå och hoppa framför en scen har aldrig varit min grej.
Då är det roligare att sparra med någon som tror att han kan taekwondo men det får man ju sällan eller aldrig göra...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav kvicksilver » 2012-12-21 19:41:22

En fördel med äldre musik är att chansen att upptäcka rötterna och se genomslagskraften. Håller med om att just i punken så är den gamla helt klart att föredra. Skillnaden är väl att jag inte för mitt liv förstår storheten i Raubtier, känns som en kass kopia av Rammstein av det lilla jag hört.

Inom elektronisk musik kan gammal house och techno vara intressant (då pratar jag främst detroit techno och chicago house a lá 80-tal) men annars föredrar jag nyare saker, försöker hålla mig uppdaterad inom den svängen. Framför allt house finner jag intressant, en genre som har spretat enormt på sistone.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav Tubrik » 2012-12-25 11:30:00

Om ja ska skriva ner musikstilarna ja lyssnar på är de rätt mycket.

Men min basis när de kommer till musik är Powermetal, Snabbt å hårt. Favoritgrupp är Sabaton ( har med mitt intresse av krigshistoria att göra). Powerwolf, Iron Maiden, osv..

Industrimetal liknande Raubtier, Rammstein.. Mest för att de är ett jäkla tryck och förstörelse.. I orda form.

Sen övriga metalen.. Så jag är en insnöad hårdrockare..

När de kommer till annat så är de Loke nyberg, Vandraren, folkmusik, klassiskt..

DE som går bort för mej är pop och mainstream musik.. Även radiokanaler som rix fm.. DE enda som ja lyssnar på hemma är Bandit isåfall.
Tubrik
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-12-25
Ort: Bollnäs

Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav Nummer13 » 2013-02-04 7:13:03

Gillar allt nästan
men mest amerikansk country :)
Nummer13
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 197
Anslöt: 2013-02-02

Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2013-02-20 17:16:26

Power Metal- Väldigt snabb hårdrock med mycket trummor och gitarrsolon.

Folk Metal- Metal där man blandar in folkinstrument, lyssnar dock bara på de band som inte growlar

80-tals synthpop- Popmusik med synthesizers helt enkelt.

Povel Ramel- rolig svensk artist som var populär på 50/60-talet
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav Avanti » 2013-02-20 17:18:16

hiphop, 90-talsmusik.

90-TALSMUSIK!

aqua! vengaboys! daze! daddy dj! e-type!
Avanti
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2013-02-09

Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav kiddie » 2013-02-26 0:50:54

Industri, futurepop, lite annat elektroniskt dock inte typ techno, alternativ rock.. och säkert lite mer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav Gustavus » 2013-03-05 23:39:39

Det här hittar ni på min spellista

Deas Vail
Bloc Party
Tegan and Sara
The Boxer Rebellion
Abandoned Pools
Stars
KIerman McMullen
Billie the Vision and the Dancers
A Genuine Freakshow
Jimmy Eat World
Paramore

Min musikstil spretar en aning så jag skulle kunna säga att det finns bara bra eller oljud. Föredrar det bra men det händer att det blir en del oljud :-)015 :-)015
Gustavus
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-03-05
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in