Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav S_KLASS » 2012-12-08 18:33:49

Hej.

Tänkte bara fråga två simpla frågor som kan leda till en intressant läsning.

1 Vad jobbar du med? Yrke.

2 Vad har du för utbildning, eller har du kanske gått livets hårda skola?

MVH :-)Happy :-)Happy



Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Att leva som Aspergare.
Moderator Alien: Ändrade rubriken något.
S_KLASS
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-12-08

Vad jobbar ni med?

Inläggav kuj kuj » 2012-12-08 18:43:45

jag jobbar som cnc operatör
är utbildad verktygsmakare och maskin snickare !
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Vad jobbar ni med?

Inläggav Pieohpah » 2012-12-08 19:12:46

1. Programutvecklare
2. Fil.kand i Data- / systemvetenskap med inriktning åt programmering och Internetprotokoll.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Vad jobbar ni med?

Inläggav Autismsmurfen » 2012-12-08 19:31:03

Jag är bara 17, så jag jobbar inte, men tänkte satsa på något som har med mina intressen att göra. Alltså fysik, matte, konst och/eller att skriva. Jobb inom dessa områden brukar inte kräva särskilt mycket socialt samspel heller.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Vad jobbar ni med?

Inläggav Blashyrkh » 2012-12-09 2:42:05

Yrke: Kapitalslav och kollektivsvin inom handel och transport, dvs lagerhjon.

Utbildning: Smed. Har ett antal utbildningar efter gymnasial nivå dock och studerar nu på universitet på halvtid med ytterligare en utbildning jag inte kommer att få jobb av samt att jag snart ska börja på en yrkesutbildning till.. Listan växer.
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne


Vad jobbar ni med?

Inläggav Angerboda » 2012-12-09 13:12:45

1. För tillfället jobbar jag inte utan pluggar. Tidigare har jag arbetat som personlig assistent, Hemvården, Barnflicka, vikarierade lite extra ett tag som fritidsledare för öh vad heter det nu funktionshindrade barn.
2. Grundskola, Gymnasiekompetens via folkhögskola. 60 blandade hp.
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Vad jobbar ni med?

Inläggav biologic » 2012-12-09 14:08:39

1. Butikschef för mindre butik inom detaljhandeln. För tillfället kortare sjukskrivning p.g.a. anpassningsstörning och osäkert om jag kommer kunna fortsätta inom just detta område.
2. Ingen. Autodidakt. Har 300 poäng kvar för gymnasieslutbetyg (p.g.a. flera bra anledningar). Kommer fixa klart det.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Vad jobbar ni med?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-12-09 20:20:51

1) 3D-grafiker

2) 180hp samt 2 års yrkeshögskola
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Vad jobbar ni med?

Inläggav Lindansare » 2012-12-11 0:26:48

1) Arbetar med att utbilda och handleda yrkesmänniskor som arbetar med ungdomar med olika typer av funktionsnedsättningar. Arbetar även med stöd till ungdomarna ifråga.

2) Oj. Hmm. Nästan tio års akademiska studier. (Gillar att läsa och att lära mig)
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Vad jobbar ni med?

Inläggav Kahlokatt » 2012-12-11 0:33:51

1. Ingenting, enligt merparten av medlemmarna här. Jag har nämligen DV och det räknas inte, utan är bara en form av förnedrande vuxendagis.
2. Nio års grundskola, tre års gymnasium, 35 poäng musikvetenskap, 60 poäng konst- och arkitekturvetenskap (med kandidatexamen), 40 poäng antropologi, 60 poäng museologi, 10 poäng konstpedagogik, kurser i Tecken som Stöd till Svenska, sångkurs.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad jobbar ni med?

Inläggav dotssquare » 2013-04-12 0:47:30

1.
Forex Bank (ett kneg är ett kneg). Är sjukskriven för ångest därifrån. Har förstått att jag inte ska jobba där för det själlösa i yrket "försäljare".

2. Konstutbildning. Mestadels autodidakt, en del skola och personlig mentor (vilket kan rekommenderas).
kan inte se att "skolan" har haft betydelse i min utbildning.
dotssquare
 
Inlägg: 132
Anslöt: 2013-03-31

Vad jobbar ni med?

Inläggav Juggernawt » 2013-04-12 5:38:38

1. Inte alls - gav upp på det för länge sedan.
2. Elprogram, Nätverkstekniker, 60p Krigshistoria, 20p Ryska.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Vad jobbar ni med?

Inläggav Kouzelny » 2013-04-12 7:43:45

Jag jobbar som kokerska på en kursanläggning (Prime for Life).

Jag har haft det flesta av s.k. skitjobb som går att uppbringa.
Ekonomibiträde
städerska
Lasbilschaffis
Taxichaffis
städerska
djurskötare
o.sv
Jag har haft i runda slängar en 40-50 jobb.

Men jag har också vart stallchef på en större ridskola i 10år.
Och ridlärare. (men förstod att barndommens drömmyrke inte var rätt...)

Jag har gått igenom ett gäng "onödiga" skolor.

Jag HATAR egentligen att laga mat. Men har utvecklats och är bra på det nu.
Jag föredrar ensamarbeten.
Kouzelny
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2012-09-17

Vad jobbar ni med?

Inläggav Huggorm » 2013-04-12 11:03:42

1: Installationselektriker
2: Ingen relevant utbildning
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad jobbar ni med?

Inläggav Issa Jesus » 2013-04-12 11:12:58

jag räknar inte timmarna, jag ser resultatet.
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Vad jobbar ni med?

Inläggav slackern » 2013-04-12 11:13:11

Huggorm skrev:1: Installationselektriker
2: Ingen relevant utbildning


Det är ju förfan skandal. Har du inte pluggat Elsäkerhetsverkets författningssamling? Om du inte har en utbildning kan du ju inte ha den yrkestiteln. För att ha den yrkestiteln måste man ju ha certifikat.

Så din korrekta yrkestitel borde väll vara teknikmontör?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad jobbar ni med?

Inläggav antonius » 2013-04-12 11:35:06

1. Jag är opperatör, på en anläggning som upparbetar restprodukter från industrier. Det är en förskönande omskrivning, Kort sagt skottar man skit hela dagarna. Aptrist :-)ZZZ

2. Fordonsteknisk utbildning. Åxå aptrist :-)Crying

Have a nice day. :-)Happy
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad jobbar ni med?

Inläggav flisan » 2013-04-12 13:02:44

Jag jobbar som städerska eller lokalvårdare som det så vackert heter numera. Ingen utbildning.
flisan
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2013-02-26

Vad jobbar ni med?

Inläggav Huggorm » 2013-04-12 14:38:06

slackern skrev:
Huggorm skrev:1: Installationselektriker
2: Ingen relevant utbildning


Det är ju förfan skandal. Har du inte pluggat Elsäkerhetsverkets författningssamling? Om du inte har en utbildning kan du ju inte ha den yrkestiteln. För att ha den yrkestiteln måste man ju ha certifikat.

Så din korrekta yrkestitel borde väll vara teknikmontör?

Skandal? Det är fullt normalt, uppskattningsvis 75% på företaget där jag jobbar saknar formell utbildning. Jag får tio kronor mindre i timmen men gör exakt samma jobb som alla andra. Nu senast var jag på bygget av ett köpcentrum och jag ansvarade för den största butiken samt ett par av de mindre. Arbetsledarna struntar fullständigt i vilka som har behörighet, de kollar på vilka som gör ett bra arbete.
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad jobbar ni med?

Inläggav slackern » 2013-04-12 14:48:39

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:1: Installationselektriker
2: Ingen relevant utbildning


Det är ju förfan skandal. Har du inte pluggat Elsäkerhetsverkets författningssamling? Om du inte har en utbildning kan du ju inte ha den yrkestiteln. För att ha den yrkestiteln måste man ju ha certifikat.

Så din korrekta yrkestitel borde väll vara teknikmontör?

Skandal? Det är fullt normalt, uppskattningsvis 75% på företaget där jag jobbar saknar formell utbildning. Jag får tio kronor mindre i timmen men gör exakt samma jobb som alla andra. Nu senast var jag på bygget av ett köpcentrum och jag ansvarade för den största butiken samt ett par av de mindre. Arbetsledarna struntar fullständigt i vilka som har behörighet, de kollar på vilka som gör ett bra arbete.


Jo men det är ju fullständigt livsfarligt att ha folk arbetande som inte har utbildning i att läsa elsäkerhetsverkets föreskrifter. Eller som har elementär hur saker ska dimensioneras eller var olika material får användas. Om inte du har utbildning kan ju inte jag som kund veta om du kommer att använda rätt material i badrummet. Som tex kapslingsklass, eller om du väljer rätt slags elkabel. Fullständigt livsfarligt och skandal att dom anställer folk utan dom rätt kunskaperna.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad jobbar ni med?

Inläggav Huggorm » 2013-04-12 14:56:50

slackern skrev:Jo men det är ju fullständigt livsfarligt att ha folk arbetande som inte har utbildning i att läsa elsäkerhetsverkets föreskrifter. Eller som har elementär hur saker ska dimensioneras eller var olika material får användas. Om inte du har utbildning kan ju inte jag som kund veta om du kommer att använda rätt material i badrummet. Som tex kapslingsklass, eller om du väljer rätt slags elkabel. Fullständigt livsfarligt och skandal att dom anställer folk utan dom rätt kunskaperna.

Man måste inte ha gymnasiumets elprogram för att lära sig dimensionera en kabel eller välja rätt kapslingsklass. Skulle man någon gång hamna utanför det man grejar med dagligen är det bara att kolla i en tabell. Är man sådan att man har lätt för att lära sig samt har en praktisk läggning är det barnsligt lätt.
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad jobbar ni med?

Inläggav nallen » 2013-04-12 15:35:20

Dessutom kan företaget delegera till vilken anställd eller inhyrd som helst. Jag skulle inte vilja vara den som utfärdar elsäkerhetsintyg på ett sånt företag dock.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad jobbar ni med?

Inläggav slackern » 2013-04-12 16:34:49

nallen skrev:Dessutom kan företaget delegera till vilken anställd eller inhyrd som helst. Jag skulle inte vilja vara den som utfärdar elsäkerhetsintyg på ett sånt företag dock.


Ja vist är det så. Men en person som inte har en elutbildning kan aldrig bli en certifierad elektriker. Han kan inte kalla sej installationselektriker. För det är han inte.

För att kunna få ett certifikat som "Elektriker" måste man ha både teoretisk och praktisk utbildning. Den teoretiska utbildningen får man i gymnasieskolans Elprogram inriktning elteknik eller automation. Motsvarande utbildningar genomförs också som vuxenutbildning.

Den praktiska delen, 1600 timmar, gör man i ett branschanslutet elinstallationsföretag.

Certifikatet utfärdast endast till de som är anställda i företag som arbetar under Installationsavtalet EIO/SEF

Certifikatet gäller även som yrkesbevis i de övriga nordiska länderna.

Den som innehar ett certifikat har erforderlig teoretiska kompetens för att få begränsad behörighet BB1 som utfärdas av Elsäkerhetsverket. http://www.elsakerhetsverket.se


http://www.ecy.com/foretag/certifikat.asp
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in