Fulaste eller konstigaste namnen?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fulaste namnen?

Inläggav Pieohpah » 2012-12-02 0:16:54

Grill-Britt
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Alien » 2012-12-02 3:45:05

Xzirie skrev:Dick

När jag packade skolfoton i min ungdom slogs jag av hur många föräldrar som på allvar döpt sina söner till Dick. Hur tänker man då?


Det är väl inget fel på det namnet. Minns Femböckerna med Julian, Dick, Anne och George (Georgina).

Om man ska ta hänsyn till vilka slangbetydelser ett namn kan få på andra språk, skulle vi förlora många namn och få ett jättejobb att kolla. Btw, tänker du på snoppar varje gång du hör el läser om Brad Pitt?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste namnen?

Inläggav Zombie » 2012-12-02 3:55:16

Kostymhippie skrev:Journalisterna Backa Elias Bondpä och Olle Gunn, båda dalmasar, har gårdsnamn som är mindre vackra. Olle har iaf haft förståndet att ta gårdsnamnet som efternamn, vilket blivit allt vanligare senaste 50 åren,

Det har Backa Elias också. Även Bondpä är ett gårdsnamn, hans mors har jag för mig. ('Bond-Per': i det karga Malung var det aldrig självklart att kunna vara bonde som huvudsyssla).

Och varför "förstånd"? Okej, jag vet att tråden handlar om personlig smak, men just därför tycker jag inte det ordet hör riktigt hemma här. Jag reagerar också eftersom sådana här lokala namnseder sedan länge är motarbetade från centralt håll och eftersom den konformismen under de senaste par generationerna har blivit folklig – samtidigt som folk tror sig ha större utblick och vara mer individualistiska än någonsin. :roll:

(Det är i hög grad på grund av den motarbetningen en del har tagit gårdsnamnet till efternamn; alternativet hade varit att ge upp det.)

Kostymhippie skrev:Brita Grop låter inte lika illa som Grop-Brita.

Eller vad sägs om Bock-Erik eller Täpp-Sven? Rätt vanliga namn i Orsabygden och Älvdalen.

Gårdsnamn är inte mer personliga än efternamn och fyller i stort sett samma funktion – man brukar därför skriva dem utan bindestreck: Grop Brita, Bock Erik, Täpp Sven.

Backa- och Bockfolken bodde förmodligen i en backe en gång i tiden, Gropfolket i en däld och Täppfolket vid en täppa; Gunn kommer jag inte på vad det kan vara, om inte ett (litet förvrängt) namn på någon gammelmor eller gammelfar i släkten, liksom Bondpä. Soldat- eller andra ämbetsnamn är också vanliga som gårdsnamn (Dunder, Klockar). De kan också vara sammansatta (Snis '[...]s Nils', Jugaserkes 'Johans Eriks').

Förutom smak är det också fråga om vana. Vad sägs om efternamn som Popp, Propp, Pripp eller Fett?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Fulaste namnen?

Inläggav Zombie » 2012-12-02 4:41:57

Kan tillägga att gårdsnamn har förekommit på många flera håll i det svensknorska språkområdet.

I Hälsingland liknar de ofta Dalarnas.

I Svealand söder om fäbodgränsen (eller ungefär) har de av någon anledning faktiskt skrivits med bindestreck, men där har de också varit mindre etablerade. (Om inte annat starkare högreståndskultur och färre fria bönder, som har gjort namnen starkare bundna till just en viss gård och mindre benägna att följa med släktmedlemmar när de har flyttat?)

I Götaland och upp i Värmland (har jag för mig) har de ofta följt mönstret "Hans i Nybygget" och har väl inte heller riktigt känts igen av det finare folk som har bestämt vad som ska läggas märke till.

I Norge brukar de ha samma form som "moderna" efternamn och är fortfarande en av de vanligaste efternamnstyperna där. (Johan Falkberget, Kirsten Flagstad och så vidare.)

I Österbotten finns de också, men åtminstone just nu står det still vilken form de har haft.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Fulaste namnen?

Inläggav kvicksilver » 2012-12-02 7:14:21

Alien skrev:
Xzirie skrev:Dick

När jag packade skolfoton i min ungdom slogs jag av hur många föräldrar som på allvar döpt sina söner till Dick. Hur tänker man då?


Det är väl inget fel på det namnet. Minns Femböckerna med Julian, Dick, Anne och George (Georgina).

Om man ska ta hänsyn till vilka slangbetydelser ett namn kan få på andra språk, skulle vi förlora många namn och få ett jättejobb att kolla. Btw, tänker du på snoppar varje gång du hör el läser om Brad Pitt?


Läste om Rickard Falkvinge (då Dick Augustsson) som hade problem med att mail till honom hamnade i spamfiltret.

Dessutom har du poängterat förut att vi lever i en globaliserad värld. Gäller inte det namn då också, särskilt som engelska är ett väldigt stort språk? Det kan ju ge vissa problem om man ska jobba utomlands.

Dessutom är inte Dick ett namn i engelskan, utan en förkortning för Richard.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Fulaste namnen?

Inläggav Zombie » 2012-12-02 14:38:28

kvicksilver skrev:Dessutom är inte Dick ett namn i engelskan, utan en förkortning för Richard.

Jo, det är ett namn. Smeknamn brukar räknas som namn. Dick, liksom Jack, Tom och andra, är också så etablerat att det var "halvofficiellt", säkert också dopnamn för en del, ända tills det på de allra senaste åren blev alltför vanligt som slangord för "kuk". Och sådant kan hända vilket namn som helst och snabbt ändra sig igen, så att kalla folk något annat är ingen garanti för att de inte kommer att få problem för att de "heter något oanständigt" senare i livet.

Visst, man kan ändå tycka det är lugnast att ge efter för den trånga juvenila dagsländekultur helt utan historieperspektiv som har kommit att dominera den del av mänskligheten som tror att Internet utgör hela världen – åtminstone om det gäller en sådan sak som att inte ge sitt barn onödiga problem – men man behöver ju inte mentalt anamma den också.

I många kulturer (som den spanskspråkiga och de flesta slaviska) skulle umgänget inte funka utan smeknamnen och smeknamn övergår hela tiden till att bli "fina". Den här avvisande hållningen till smeknamn i Sverige (och i viss mån andra germanska områden) är ett rätt nytt och säreget påfund. Den vanliga föreställningen att de skulle vara nymodiga är en produkt av okunniga skollärare och liknande personer som har varit ängsliga att inte vara fina nog. Åtminstone Tobbe är belagt på runsten, och det bildningssättet (samma som för Olle, Pelle och så vidare) har urindoeuropeiska anor.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Fulaste namnen?

Inläggav Kostymhippie » 2012-12-02 20:41:56

@Zombie: Tack för bra info om gårdsnamnens ursprung, var väl inte så klockrent uttryckt av mej att snacka om förstånd, men jag tycker Brita Grop skulle låta bättre än Grop Brita Andersson. Son-namnen tycker jag verkligen illa om för att dom är så vanliga och intetsägande, alla andra alternativ är att föredra.

Jag tycker också det var bra att du tog upp och förklarade detta med smeknamn, har tidigare varit nitisk motståndare till dessa men som tur är så har det motståndet luckrats upp på senare tid.

Blev förresten förvånad när du tog upp soldatnamn och att namn som börjar på "snis" verkligen finns. Minns när jag var 12 och såg en gammal svartvit film om Lille Fridolf (min favoritseriefigur f.ö.) och där fanns en rövslickande typ med det mindre vanliga namnet Algot Snisvall, har i alla år trott det var något knäppt påhitt, men det finns alltså på riktigt, vilket är riktigt häftigt. Har dock hört en del andra halvroliga soldatnamn såsom Odh, Båsk och Bång.

Sveriges vanligaste öl är ju Pripps Blå, måste varit en snubbe vid namn Pripp som startade bryggeriet en gång i tiden.

Men seriöst, finns Fett som efternamn??? Kände en bosnisk brud en gång som hette Fetahovic och det betyder säkert nåt helt annat på hennes språk men naturligtvis blev hon retad för det, inte kul alls.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Fulaste namnen?

Inläggav kullan » 2012-12-02 20:45:46

Pieohpah skrev:Grill-Britt



Hahahaha!
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Fulaste namnen?

Inläggav kvicksilver » 2012-12-02 22:11:57

Zombie skrev:
kvicksilver skrev:Dessutom är inte Dick ett namn i engelskan, utan en förkortning för Richard.

Jo, det är ett namn. Smeknamn brukar räknas som namn. Dick, liksom Jack, Tom och andra, är också så etablerat att det var "halvofficiellt", säkert också dopnamn för en del, ända tills det på de allra senaste åren blev alltför vanligt som slangord för "kuk". Och sådant kan hända vilket namn som helst och snabbt ändra sig igen, så att kalla folk något annat är ingen garanti för att de inte kommer att få problem för att de "heter något oanständigt" senare i livet.

Visst, man kan ändå tycka det är lugnast att ge efter för den trånga juvenila dagsländekultur helt utan historieperspektiv som har kommit att dominera den del av mänskligheten som tror att Internet utgör hela världen – åtminstone om det gäller en sådan sak som att inte ge sitt barn onödiga problem – men man behöver ju inte mentalt anamma den också.

I många kulturer (som den spanskspråkiga och de flesta slaviska) skulle umgänget inte funka utan smeknamnen och smeknamn övergår hela tiden till att bli "fina". Den här avvisande hållningen till smeknamn i Sverige (och i viss mån andra germanska områden) är ett rätt nytt och säreget påfund. Den vanliga föreställningen att de skulle vara nymodiga är en produkt av okunniga skollärare och liknande personer som har varit ängsliga att inte vara fina nog. Åtminstone Tobbe är belagt på runsten, och det bildningssättet (samma som för Olle, Pelle och så vidare) har urindoeuropeiska anor.


Du har en poäng i att engelskan så blir smeknamn "halvofficiella", men de är inte "namn" på det sättet som dopnamn är namn. (Precis som folk officiellt refereras till t ex Lasse och Bosse, däremot inte t ex Pata eller Krille).

Däremot tycker jag det är revisionistiskt när engelska namn kommer till Sverige som dopnamn i smeknamnsformen. Det är i samma klass som att referera traditioner som "urgamla" när de själva verket bara är ett par år gamla.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Fulaste namnen?

Inläggav Flia » 2012-12-02 23:15:55

kvicksilver skrev:
Zombie skrev:
kvicksilver skrev:Dessutom är inte Dick ett namn i engelskan, utan en förkortning för Richard.

Jo, det är ett namn. Smeknamn brukar räknas som namn. Dick, liksom Jack, Tom och andra, är också så etablerat att det var "halvofficiellt", säkert också dopnamn för en del, ända tills det på de allra senaste åren blev alltför vanligt som slangord för "kuk". Och sådant kan hända vilket namn som helst och snabbt ändra sig igen, så att kalla folk något annat är ingen garanti för att de inte kommer att få problem för att de "heter något oanständigt" senare i livet.

Visst, man kan ändå tycka det är lugnast att ge efter för den trånga juvenila dagsländekultur helt utan historieperspektiv som har kommit att dominera den del av mänskligheten som tror att Internet utgör hela världen – åtminstone om det gäller en sådan sak som att inte ge sitt barn onödiga problem – men man behöver ju inte mentalt anamma den också.

I många kulturer (som den spanskspråkiga och de flesta slaviska) skulle umgänget inte funka utan smeknamnen och smeknamn övergår hela tiden till att bli "fina". Den här avvisande hållningen till smeknamn i Sverige (och i viss mån andra germanska områden) är ett rätt nytt och säreget påfund. Den vanliga föreställningen att de skulle vara nymodiga är en produkt av okunniga skollärare och liknande personer som har varit ängsliga att inte vara fina nog. Åtminstone Tobbe är belagt på runsten, och det bildningssättet (samma som för Olle, Pelle och så vidare) har urindoeuropeiska anor.


Du har en poäng i att engelskan så blir smeknamn "halvofficiella", men de är inte "namn" på det sättet som dopnamn är namn. (Precis som folk officiellt refereras till t ex Lasse och Bosse, däremot inte t ex Pata eller Krille).

Däremot tycker jag det är revisionistiskt när engelska namn kommer till Sverige som dopnamn i smeknamnsformen. Det är i samma klass som att referera traditioner som "urgamla" när de själva verket bara är ett par år gamla.


Var kommer de "gamla" namnen från då. Är inte de allra flesta namn importerade som mode-namn eller smeknamn? Hur många barn har döpts till varianter av andra namn sedan urminnes tider?
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Fulaste namnen?

Inläggav ElsaS » 2012-12-02 23:38:33

Torulf (det kanske redan varit med)
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Fulaste namnen?

Inläggav Alien » 2012-12-03 1:23:15

kvicksilver skrev:
Alien skrev:
Xzirie skrev:Dick

När jag packade skolfoton i min ungdom slogs jag av hur många föräldrar som på allvar döpt sina söner till Dick. Hur tänker man då?


Det är väl inget fel på det namnet. Minns Femböckerna med Julian, Dick, Anne och George (Georgina).

Om man ska ta hänsyn till vilka slangbetydelser ett namn kan få på andra språk, skulle vi förlora många namn och få ett jättejobb att kolla. Btw, tänker du på snoppar varje gång du hör el läser om Brad Pitt?


Läste om Rickard Falkvinge (då Dick Augustsson) som hade problem med att mail till honom hamnade i spamfiltret.

Dessutom har du poängterat förut att vi lever i en globaliserad värld. Gäller inte det namn då också, särskilt som engelska är ett väldigt stort språk? Det kan ju ge vissa problem om man ska jobba utomlands.

Dessutom är inte Dick ett namn i engelskan, utan en förkortning för Richard.


Men där är ju problemet att spamfiltret är enbart anpassat för engelska. Borde väl gå att undanta namn. Läste om svenskar anställda i USA där ord som "slut" i epost hem till Sverige gjorde att någon kontroll reagerade.

Och hur får du att "globaliserad värld" innebär att vi enbart måste anpassa oss till engelskan? Som om enda möjligheten för folk som flyttar (tillfälligt el för alltid) till ett annat land är just ett engelskspråkigt land? Vad du menar är inte globaliserad utan "anglifierad" och det är sannerligen det svenska samhället alldeles tillräckligt. Dick är för övrigt ett efternamn också i den anglosaxiska världen.

Om vi verkligen levde i en globaliserad värld så skulle vi heller inte tycka att utländska namn är fula och lustiga, bara för att de låter konstiga på svenska. Och om vi verkligen hade en naturlig inställning till sexualiteten så skulle vi inte fnissa hö-hö för ett namn som Snorri. Det låter som "snorre". Och? Kroppsdel som kroppsdel. Inte fnissar vi åt namnet Axel.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste namnen?

Inläggav kvicksilver » 2012-12-03 1:35:23

Här propsar du för att vi lever i en global värld och att vi därför bör anpassa oss. Det gäller alltså inte med namn?

Engelskan har en stor global ställning, därför använder jag globaliserat. Hade det varit Kina eller Ryssland så hade vi antagligen fått hänge oss till deras normer. Säger inte att det är något bra, säger bara att det är så det är.

Jag försöker bara förklara att smeknamn är smeknamn och har en egen ställning.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Fulaste namnen?

Inläggav Alien » 2012-12-03 5:57:46

Globaliseringen innebär inte att alla utom engelskspråkiga ska ändra sina namn. Det borde snarare vara så att engelskspråkiga får lära sig att uttala "konstiga namn". Likaså får vi här i Sverige vänja oss vid andra än svenska och engelska namn.

Att sluta använda våra "icke engelsk-anpassade" namn är ju att avhända oss en del av vår historia. Vilket många gör genom att dissa just sådana namn som låter för "svenska" el "fornnordiska".

Smeknamn är en annan sak. Namn som Johnny, Jimmy och Tommy (utländska smeknamn) har väl (haft?) en underklasstämpel i Sverige. Men en del smeknamn räknas efter en tid som "riktiga" namn. Av Birgitta har vi fått Britta, Birgit och Britt. Av Johannes har vi fått Johan, Hannes, Hans och John. Av Elisabet har vi fått Lisbet, Elisa, Elsa, Lisa och Elise. Det är ett sätt att utöka namnförrådet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste namnen?

Inläggav Vildsvin » 2012-12-03 11:08:10

Flinta skrev:Kim (vet ej om ngn nämnt det men iaf) - vad tänker ni om det? Kanske ngn här känner någon Kim eller är en själv och vet hur deras/din förälder tänkte?


Min historelärare hette Kaj, hans föräldrar var danska missionärer och Kaj var det enda namnet som var gångbart i Danmark och Kina. Samma princip med Kim, men observara att det är ett släktnamn (dvs motsvarande efternamn) och inte ett förnamn i Ostasien.

Kostymhippie skrev:Sveriges vanligaste öl är ju Pripps Blå, måste varit en snubbe vid namn Pripp som startade bryggeriet en gång i tiden.

Det är en myt, Johan Albrecht Pripp började hyra Brembergska bryggeriet år 1828. Verksamheten hade då varit igång åtminstone sedan 1758. alltså i 70 år. Det dröjde till 1844 innan Pripp blev ägare över bryggeriet.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Fulaste namnen?

Inläggav kvicksilver » 2012-12-03 14:32:58

Alien skrev: Tommy (utländska smeknamn) har väl (haft?) en underklasstämpel i Sverige. Men en del smeknamn räknas efter en tid som "riktiga" namn. Av Birgitta har vi fått Britta, Birgit och Britt. Av Johannes har vi fått Johan, Hannes, Hans och John. Av Elisabet har vi fått Lisbet, Elisa, Elsa, Lisa och Elise. Det är ett sätt att utöka namnförrådet.


Ja, det är så den svenska traditionen fungerar. I engelskan är det tvärtom, visst, har dock vissa namn blivit stora även som "riktiga", typ Jack.

Och angående globaliseringen så menade jag de aktuella konsekvenserna, inte vad som var önskvärt.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Fulaste namnen?

Inläggav Alien » 2012-12-03 15:03:26

Vildsvin skrev:
Flinta skrev:Kim (vet ej om ngn nämnt det men iaf) - vad tänker ni om det? Kanske ngn här känner någon Kim eller är en själv och vet hur deras/din förälder tänkte?


Min historelärare hette Kaj, hans föräldrar var danska missionärer och Kaj var det enda namnet som var gångbart i Danmark och Kina. Samma princip med Kim, men observara att det är ett släktnamn (dvs motsvarande efternamn) och inte ett förnamn i Ostasien.


Kim är ju i Norden en kortform av Joakim. Kanske jag själv skulle föredra Kim före Joakim, för att slippa smeknamnet Jocke.

Kim var ursprungligen ett mansnamn i England också, tänk på romanen Kim av Rudyard Kipling. Men där var Kim smeknamn för Kimball. Seden blev det en kortform av Kimberly. Kim är också förnamn i Vietnamn; det betyder där "guld", alltså samma som det rikskinesiska "Jin", som används både som efternamn och (del av) förnamn.

Kim är ett av de få "unisex-namn" jag gillar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste namnen?

Inläggav Angerboda » 2012-12-03 15:09:21

Jag har länge plågats av namnet Klas. Kunde i barndomen och i ungdomen gå igång rejält på det namnet. Blev riktigt förbannad bara jag hörde det. Höjden av fulhet, Klas.
Varför? När jag var liten träffade jag en liten grabb som började prata med mig, han var dum och dryg. Enligt mig då. När jag frågade vad han hette sa lät det, Glas.
Frågade va? ett antal gånger och han framhärdade. Vi blev riktiga ovänner till slut. Fick senare förklarat för mig att pojken ifråga hette Klas.
Ja jag hade fel men Klas fick en förskräckligt dålig klang i mina öron, det ringde av min egen dumhet och barndomens ilska.
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2012-12-05 22:04:54

Läste ett namn i dag som fick mig att fnissa: Kubais.
Först tänkte jag bara "mhm, intressant namn, av personens efternamn att döma är det arabiskt..."
Sedan uttalade jag det för mig själv och insåg att det låter rätt äckligt på svenska... :mrgreen:
När jag googlade det, visade det sig att Abu Kubais är ett heligt berg i Mecka. Eventuella muslimska besökare må förlåta mig, men jag ser framför mig Dogge Doggelito som pekar på en kopannkaka och ropar: "Abooo, kobajs!" :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Alien » 2012-12-06 5:01:50

Veli-Pekka kan låta lustigt på svenska "velige Pekka" liksom. Men Veli betyder "bror", så det är samma som Bror-Peter, fast Veli-Pekka flyter bättre. Rent ljudmässigt gillar jag kombinationen av det mjuka L-ljudet i första delen och det hårda K-ljudet i den andra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-07 23:37:46

Natasja tycker jag egentligen är ett helt OK namn, men jag kan bara tänka på att det blir "aj satan" baklänges! Likadant med Saga, som är jättefint, men blir "agas" baklänges. Och Sarah, som jag också tycker är fint, blir nästan "harass".
Nyligen i Uppsala Nya var det med en liten (kurdisk?) kille som hette Anass. Och när han börjar skolan kommer ju INGEN att läsa det på engelska, nejdå... :mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-07 23:57:07

Jag förstår inte hur folk kan döpa TJEJER till Nikita. Det är ju faktiskt ett mansnamn! Dessutom skulle jag inte vilja dela namn med Nikita Chrusjtjov som stödde Stalins terror och kastade dojor. :shock:
Och så rimmar det på skita.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav adddd » 2013-01-08 0:49:25

Conny.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Fulaste namnen?

Inläggav annizas » 2013-01-08 1:04:49

Lena!!
haha för mig är Lena ett skämtnamn!
som jag ibland presenterar mig med för att sen säga att jag
skojar
annizas
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2012-11-17
Ort: stockholm

Återgå till Språket



Logga in