AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har du en IQ >=125?

IQ 100-120
77
29%
IQ 120-125
41
15%
IQ 125-130
63
24%
Mensamedlem
30
11%
IQ >140
55
21%
 
Antal röster : 266

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav gadas » 2012-12-01 12:23:01

Det skulle ju också kunna vara så att minne (och inte bara arbetsminne) är betydelsefullt för resultatet av ett IQ-test - utan att vara betydelsefullt för själva intelligensnivån. Men okej, att ha lärt sig tänka själv anser jag vara avgörande för intelligensnivån och då måste man kanske ha minne...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2012-12-01 12:48:49

Skulle nog säga att med mmindre arbetsminne tar det helt enkelt längre tid. Det kan iofs olinjärt mycket längre tid tyvärr.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Selma » 2012-12-01 14:13:09

Vilken nytta har ni av er höga IQ? Får intrycket att de flesta sitter hemma vid datorn.
AS anses ju av många vara den fiiinare varianten av autism. Kallas ofta högfungerande autism trots att det är personen som är högfungerande, inte autismen.
Kombinationen AS och mycket hög IQ verkar inte vara något att avundas. Förvånande att man tycker att det är så intressant att jämföra resultat av IQ-test.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2012-12-01 14:20:23

Selma skrev:Vilken nytta har ni av er höga IQ? Får intrycket att de flesta sitter hemma vid datorn.
AS anses ju av många vara den fiiinare varianten av autism. Kallas ofta högfungerande autism trots att det är personen som är högfungerande, inte autismen.
Kombinationen AS och mycket hög IQ verkar inte vara något att avundas. Förvånande att man tycker att det är så intressant att jämföra resultat av IQ-test.

Jag gillar inte uttrycket högfungerande autism. Inte för att det inte är autismen som är högfungerande utan för att personen med HFA inte nödvändigtvis är högfungerande. Jag anser att fungerande är mer än att kunna kompensera med sin intelligens och framstå som neurotypisk.

Som svar på din fråga: Högintelligenta aspergare kan ofta framstå som mer NT och mindre som dumma i huvudet än aspergare av normalintelligens. Ju högre intellektuell kapacitet desto större möjlighet att kompensera för autismen. I övrigt undrar jag, måste man ha någon specifik nytta av sina egenskaper? Vilken nytta har jag av att ha en pytteliten uppnäsa? Ingen aning, men jag tänker inte låtsas att den inte finns eller skämmas för den för att den är ovanligt liten även om jag inte på rak arm kommer på något specifikt positivt med den. Hög intelligens, till skillnad från små uppnäsor, bidrar till förmågan att förstå sin omvärld och tänka kritiskt, dra egna slutsatser och analysera. Det finns det klara fördelar med oavsett om man sitter framför datorn eller ej.

Intelligens är enligt många ett intressant ämne. Jag finner inte tråden mer förvånande än andra diskussioner här på forumet.
Senast redigerad av Schmetterling 2012-12-01 14:30:19, redigerad totalt 2 gånger.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2012-12-01 14:25:27

Schmetterling skrev:
Selma skrev:Vilken nytta har ni av er höga IQ? Får intrycket att de flesta sitter hemma vid datorn.
AS anses ju av många vara den fiiinare varianten av autism. Kallas ofta högfungerande autism trots att det är personen som är högfungerande, inte autismen.
Kombinationen AS och mycket hög IQ verkar inte vara något att avundas. Förvånande att man tycker att det är så intressant att jämföra resultat av IQ-test.

Jag gillar inte uttrycker högfungerande autism. Inte för att det inte är autismen som är högfungerande utan för att personen med HFA inte nödvändigtvis är högfungerande. Jag anser att fungerande är mer än att kunna kompensera med sin intelligens och framstå som neurotypisk

Som svar på din fråga: Högintelligenta aspergare kan ofta framstå som mer NT och mindre som dumma i huvudet än aspergare av normalintelligens. Ju högre intellektuell kapacitet desto större möjlighet att kompensera för autismen.

Intelligens är enligt många ett intressant ämne. Jag finner inte tråden mer förvånande än andra diskussioner här på forumet.


Högfungerande betyder bara att man har ett IQ över 70. Det ordet du syftar på är nog hög funktionsnivå. Som inte har med IQ att göra utan hur pass väll fungerande man är. Mäts väll med ADL eller vad det heter.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2012-12-01 14:29:37

slackern skrev:
Schmetterling skrev:
Selma skrev:Vilken nytta har ni av er höga IQ? Får intrycket att de flesta sitter hemma vid datorn.
AS anses ju av många vara den fiiinare varianten av autism. Kallas ofta högfungerande autism trots att det är personen som är högfungerande, inte autismen.
Kombinationen AS och mycket hög IQ verkar inte vara något att avundas. Förvånande att man tycker att det är så intressant att jämföra resultat av IQ-test.

Jag gillar inte uttrycker högfungerande autism. Inte för att det inte är autismen som är högfungerande utan för att personen med HFA inte nödvändigtvis är högfungerande. Jag anser att fungerande är mer än att kunna kompensera med sin intelligens och framstå som neurotypisk

Som svar på din fråga: Högintelligenta aspergare kan ofta framstå som mer NT och mindre som dumma i huvudet än aspergare av normalintelligens. Ju högre intellektuell kapacitet desto större möjlighet att kompensera för autismen.

Intelligens är enligt många ett intressant ämne. Jag finner inte tråden mer förvånande än andra diskussioner här på forumet.


Högfungerande betyder bara att man har ett IQ över 70. Det ordet du syftar på är nog hög funktionsnivå. Som inte har med IQ att göra utan hur pass väll fungerande man är. Mäts väll med ADL eller vad det heter.


Nej. Högfungerande betyder att man har minst IQ 71 och har förmågan att med sin intelligens kompensera. Högfungerande är man inte bara genom IQ.

Dessutom är begreppet högfungerande inte mindre dumt om det bara har med intelligens att göra. IQ-nivån ensam avgör inte ens "funktionsförmåga".
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2012-12-01 14:33:42

Schmetterling skrev:
slackern skrev:
Schmetterling skrev:Jag gillar inte uttrycker högfungerande autism. Inte för att det inte är autismen som är högfungerande utan för att personen med HFA inte nödvändigtvis är högfungerande. Jag anser att fungerande är mer än att kunna kompensera med sin intelligens och framstå som neurotypisk

Som svar på din fråga: Högintelligenta aspergare kan ofta framstå som mer NT och mindre som dumma i huvudet än aspergare av normalintelligens. Ju högre intellektuell kapacitet desto större möjlighet att kompensera för autismen.

Intelligens är enligt många ett intressant ämne. Jag finner inte tråden mer förvånande än andra diskussioner här på forumet.


Högfungerande betyder bara att man har ett IQ över 70. Det ordet du syftar på är nog hög funktionsnivå. Som inte har med IQ att göra utan hur pass väll fungerande man är. Mäts väll med ADL eller vad det heter.


Nej. Högfungerande betyder att man har minst IQ 71 och har förmågan att med sin intelligens kompensera. Högfungerande är man inte bara genom IQ.

Dessutom är begreppet högfungerande inte mindre dumt om det bara har med intelligens att göra. IQ-nivån ensam avgör inte ens "funktionsförmåga".


Förlåt jag skrev fell det heter GAF-skalan. Som mäter ens funktionsnivå.

http://www.slso.sll.se/upload/Affektiva/GAF.pdf
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2012-12-01 14:38:44

slackern skrev:
Schmetterling skrev:
slackern skrev:
Högfungerande betyder bara att man har ett IQ över 70. Det ordet du syftar på är nog hög funktionsnivå. Som inte har med IQ att göra utan hur pass väll fungerande man är. Mäts väll med ADL eller vad det heter.


Nej. Högfungerande betyder att man har minst IQ 71 och har förmågan att med sin intelligens kompensera. Högfungerande är man inte bara genom IQ.

Dessutom är begreppet högfungerande inte mindre dumt om det bara har med intelligens att göra. IQ-nivån ensam avgör inte ens "funktionsförmåga".


Förlåt jag skrev fell det heter GAF-skalan. Som mäter ens funktionsnivå.

http://www.slso.sll.se/upload/Affektiva/GAF.pdf


Tack för länken. Det var inte det jag syftade på.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2012-12-01 14:45:30

Schmetterling skrev:
slackern skrev:
Schmetterling skrev:
Nej. Högfungerande betyder att man har minst IQ 71 och har förmågan att med sin intelligens kompensera. Högfungerande är man inte bara genom IQ.

Dessutom är begreppet högfungerande inte mindre dumt om det bara har med intelligens att göra. IQ-nivån ensam avgör inte ens "funktionsförmåga".


Förlåt jag skrev fell det heter GAF-skalan. Som mäter ens funktionsnivå.

http://www.slso.sll.se/upload/Affektiva/GAF.pdf


Tack för länken. Det var inte det jag syftade på.


Du syftar på vilken funktionsnivå man har. Hur pass funktionshindrande ens funktionsnedsättning? Hur pass självständig man är?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2012-12-01 14:50:57

slackern skrev:
Schmetterling skrev:
slackern skrev:
Förlåt jag skrev fell det heter GAF-skalan. Som mäter ens funktionsnivå.

http://www.slso.sll.se/upload/Affektiva/GAF.pdf


Tack för länken. Det var inte det jag syftade på.


Du syftar på vilken funktionsnivå man har. Hur pass funktionshindrande ens funktionsnedsättning? Hur pass självständig man är?


Nej. Det är det jag menar att "funktion" i "högfungerande" borde syfta till men inte gör. Att man har "högfungerande autism" innebär ju inte att man fungerar (jag gör det inte, jag blir utbränd hela tiden och har nästan ingen stresstålighet osv, dvs klart lågfungerande). Jag ogillar som sagt uttrycket eftersom jag finner det vilseledande.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Flawed » 2012-12-01 14:58:55

hjl
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav lillmupp » 2012-12-01 19:51:48

Selma skrev:Vilken nytta har ni av er höga IQ? Får intrycket att de flesta sitter hemma vid datorn.
AS anses ju av många vara den fiiinare varianten av autism. Kallas ofta högfungerande autism trots att det är personen som är högfungerande, inte autismen.
Kombinationen AS och mycket hög IQ verkar inte vara något att avundas. Förvånande att man tycker att det är så intressant att jämföra resultat av IQ-test.

Vet inte om du avsåg att vara provokativ men i mina ögon är din formulering det.

Såvitt jag kan minnas har jag inte sett någon här på forumet anfäkta att AS skulle vara finare än annan autism.

Schmetterling skrev:Som svar på din fråga: Högintelligenta aspergare kan ofta framstå som mer NT och mindre som dumma i huvudet än aspergare av normalintelligens.

Mja.. jag har fog för att påstå att jag är en "högintelligent" men inte 17 hindrar det att jag framstår som en dumskalle i NT-ögon.. eller i ögonen på en och annan här inne :roll:

Men för att svara på din fråga, Selma, så kan jag inte säga att jag har en viss och speciell nytta av den. Den finns där och den har bidragit till att jag kan göra det jag gör på jobbet och på fritiden (datorer). Hade jag inte haft den hade jag väl jobbat med ngt annat.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2012-12-01 20:01:55

NT personer är ofta otillräckligt intelligenta i theory-of-mind för att uppfatta intelligensen hos högfungerande aspergare. I synnerhet då bedömningen brukar utgå från direkta färdigheter i sociala förmågor.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Selma » 2012-12-01 20:30:53

lillmupp skrev:Vet inte om du avsåg att vara provokativ men i mina ögon är din formulering det.

Nej, det var inget provokativt, bara något jag har hört diskuteras. Det var svårt att formulera det. Visste inte att det var ett så känsligt ämne. Önskar att det fanns tydliga regler för vad man får diskutera eller fråga om här. Kanske säkrast att hålla sig i någon nonsenstråd.

lillmupp skrev:Såvitt jag kan minnas har jag inte sett någon här på forumet anfäkta att AS skulle vara finare än annan autism.

Det kommer från "den verkliga världen", inget som någon sagt här, möjligen återberättat/citerat.


Ser nu att "finare autism" nämnts här. post624538.html#p624538
Ytterligare något som tagits upp tidigare: post560903.html#p560903
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Flawed » 2012-12-01 21:04:06

Tant "Selma" är aldrig provokativ eller bitter.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Autismsmurfen » 2012-12-01 21:06:39

125-130 någonting, enligt de logiktester jag har gjort på nätet. Men vem f*n bryr sig om sitt IQ egentligen? Det är vad vi gör som spelar roll, inte vilken siffra vi får på ett test.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2012-12-01 21:15:52

lillmupp skrev:
Schmetterling skrev:Som svar på din fråga: Högintelligenta aspergare kan ofta framstå som mer NT och mindre som dumma i huvudet än aspergare av normalintelligens.

Mja.. jag har fog för att påstå att jag är en "högintelligent" men inte 17 hindrar det att jag framstår som en dumskalle i NT-ögon.. eller i ögonen på en och annan här inne :roll:


Ja, alltså, jag försökte nog föra ett allmänt resonemang. :wink: Generellt sett...och så vidare. :D
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2012-12-01 21:16:58

plåtmonster skrev:NT personer är ofta otillräckligt intelligenta i theory-of-mind för att uppfatta intelligensen hos högfungerande aspergare. I synnerhet då bedömningen brukar utgå från direkta färdigheter i sociala förmågor.

Apropå dum, jag är inte säker på att jag riktigt förstår vad du menar, men jag vill gärna veta!
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Autismsmurfen » 2012-12-01 21:21:38

plåtmonster skrev:NT personer är ofta otillräckligt intelligenta i theory-of-mind för att uppfatta intelligensen hos högfungerande aspergare. I synnerhet då bedömningen brukar utgå från direkta färdigheter i sociala förmågor.


Det är därför man skall strunta i andra...:)
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Selma » 2012-12-01 21:30:10

Flawed skrev:Tant "Selma" är aldrig provokativ eller bitter.

Bara innovativ och med vissa brister. Ungefär som alla andra. :-)Happy
Du kanske är helt felfri?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2012-12-01 21:32:37

Om NT är så intelligenta hur kommer det sig att de missar (över) intelligenta personer med asperger? ;)

Min teori är att flertalet NT har en vana av att bedömma utifrån social markörer vem de har att göra med. Utan att ifrågasätta hurvida markörerna är relevanta för sammanhanget eller om metoden att bestämma de är rätt för persontypen. För att komma runt det behöver man komma utanför boxen och ha en acceptans för det som är utanför den inlärda referensramarna.

Så man saknar förståelsen för hur personer med asperger bearbetar omvärlden och förståelsen hur man bör tolka kommunikationen. Och även om man vet hur så faller man oftast tillbaks i det invanda och socialt förväntade.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav lillmupp » 2012-12-01 21:38:20

Selma skrev:
lillmupp skrev:Vet inte om du avsåg att vara provokativ men i mina ögon är din formulering det.

Nej, det var inget provokativt, bara något jag har hört diskuteras. Det var svårt att formulera det. Visste inte att det var ett så känsligt ämne. Önskar att det fanns tydliga regler för vad man får diskutera eller fråga om här. Kanske säkrast att hålla sig i någon nonsenstråd.

lillmupp skrev:Såvitt jag kan minnas har jag inte sett någon här på forumet anfäkta att AS skulle vara finare än annan autism.

Det kommer från "den verkliga världen", inget som någon sagt här, möjligen återberättat/citerat.


Ser nu att "finare autism" nämnts här. post624538.html#p624538
Ytterligare något som tagits upp tidigare: post560903.html#p560903


I stand corrected.
Å andra sidan har jag inte haft ambitionen att läsa exakt alla inlägg i exakt alla trådar vilket jag borde gjort för ett så illa formulerat inlägg i det att det var ett absolut påstående.
Du pekar på två inlägg, sannolikt finns det fler. Det ger dock, i vart fall för mig, inte underlag för att det skulle vara en allmän åsikt här inne. Något du inte heller påstår men inte desto mindre gav ditt inlägg ett (felaktigt) intryck av provokation.

Den s.k. verkliga världen har inte bra insikter i hur vi egentligen fungerar, liksom vi saknar motsvarande insikter om dem. Det NT anfäktar i gradering av autismspektrum eller sammanblandar på dubiösa grunder får stå för dem.

Det är alltså inte ett känsligt ämne i sig, det du berörde. Det känsliga är att tillskriva AS-personer en uppfattning som det generellt inte bär. Men det har nu klargjorts att du inte tillskrev någon något.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Zombie » 2012-12-01 21:48:05

plåtmonster skrev:Om NT är så intelligenta hur kommer det sig att de missar (över) intelligenta personer med asperger? ;)

Min teori är att flertalet NT har en vana av att bedömma utifrån social markörer vem de har att göra med. Utan att ifrågasätta hurvida markörerna är relevanta för sammanhanget eller om metoden att bestämma de är rätt för persontypen. För att komma runt det behöver man komma utanför boxen och ha en acceptans för det som är utanför den inlärda referensramarna.

Så man saknar förståelsen för hur personer med asperger bearbetar omvärlden och förståelsen hur man bör tolka kommunikationen. Och även om man vet hur så faller man oftast tillbaks i det invanda och socialt förväntade.

... ungefär som med aspergare i så fall, om man byter ut typ "social" mot "strikt logisk" (och i samma mån oförmögen att bedöma komplexare sammanhang)...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav lillmupp » 2012-12-01 21:52:59

plåtmonster skrev:Om NT är så intelligenta hur kommer det sig att de missar (över) intelligenta personer med asperger? ;)

Min teori är att flertalet NT har en vana av att bedömma utifrån social markörer vem de har att göra med. Utan att ifrågasätta hurvida markörerna är relevanta för sammanhanget eller om metoden att bestämma de är rätt för persontypen. För att komma runt det behöver man komma utanför boxen och ha en acceptans för det som är utanför den inlärda referensramarna.

Så man saknar förståelsen för hur personer med asperger bearbetar omvärlden och förståelsen hur man bör tolka kommunikationen. Och även om man vet hur så faller man oftast tillbaks i det invanda och socialt förväntade.


Jag finner det alltid väldigt besvärande med polariserade synsätt. T.ex. antingen är en NT eller så har en en mer eller mindre lång rad av NPF. Antingen är en normal eller så har en en eller flera psykiatriska diagnoser som Schizofreni, Bipolär typ 1, 2, 3 etc.

Den som har en kliniskt fastställd diagnos har erhållit en officiellt godkänd etikett som berättigar till mer eller mindre bra hjälpmedel och mer eller mindre bra stöd från samhället. Men det är också allt.
Det finns en hel del människor som inte har en sådan etikett, helt enkelt för att dessa inte har uppsökt vården. Det betyder inte att deras problem är mindre än för dem som har en diagnos.
Det finns en skala från problemfri till ytterst problemtyngd. Någonstans på den skalan finns en punkt där en diagnos kan vara till hjälp.

Det jag dock tycker mig se är, att bland högintelligenta, oavsett om de är NT eller inte, är sociala nycklar av mindre betydelse. Men det kan vara att jag ser något jag vill se.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in