AS = specifika inlärningssvårigheter? (kod 92)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

AS = specifika inlärningssvårigheter? (kod 92)

Inläggav KalleKus » 2012-11-29 18:42:45

Fick en särskild kod på AF idag som de vill ha på oss avvikande. :roll:
Höll på att svimma när det på koden där asperger ingår står:
Specifika Inlärningssvårigheter!!
Enligt handläggaren är det den koden asperger inryms i. :shock: :o
Vafan!!!!
Jag har fan inga inlärningssvårigheter!!
Snarare tvärtom skulle jag påstå.
Det enda jag har är ett hyfsat allmänt ointresse för skitprat, skvaller och falska intriger människor emellan.
Vad i helvete har det med inlärning att göra?? :-)Raging
Inte ett skit!
Jag älskar att lära mig!!
Och jag lär mig ju allt själv om jag har motivation.
Tyder det på svårighet att lära sig?
Knappast.

Fan blir så j-a förbannad nu känner jag.
När jag såg det och hon berättade så blev jag bara stum och orkade inte säga nåt. Hade familj som väntade på mig och ville bara komma därifrån.
Men nu känner jag att jag vägrar acceptera att aspergare ska stämplas som intelligensbefriade.
Det är ju ofta så att aspergare har högre intelligens och betydligt bättre inlärningskapacitet än de flesta!

Ska vi acceptera denna vidriga grovt felaktiga beskrivning och kränkning av oss på AF?
Jag tänker iallafall kontkta dem imorgon och kräva att de ändrar denna jävla stämpel!

Ursäkta språker men är otroligt arg....
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav sugrövmanövern » 2012-11-29 18:46:33

Jag har rätt grava inlärningssvårigheter och rejält ojämn begåvning generellt. Vissa saker kan jag göra 100 gånger utan att lära mig göra det korrekt. Dvs övning ger färdighet stämmer inte in på mig.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav slackern » 2012-11-29 18:49:29

Var nöjd att dom inte satt det under den exakta benämningen. För AS ingår i F84 "Genomgripande utvecklingsstörningar".

Det hade nog varit värre för din självkänsla.

Störningar av psykisk utveckling (F80-F89)
+ Specifika störningar av tal- och språkutvecklingen (F80)
+ Specifika utvecklingsstörningar av inlärningsfärdigheter (F81)
+ Specifik motorisk utvecklingsstörning (F82)
+ Blandade specifika utvecklingsstörningar (F83)
- Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)
- F84.0: Autism i barndomen
- F84.1: Atypisk autism
- F84.2: Retts syndrom
- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen
- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser
- F84.5: Aspergers syndrom
- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar
- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

http://www.internetmedicin.se/icd/icd.a ... stScroll=0
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav KalleKus » 2012-11-29 18:52:42

sugrövmanövern skrev:Jag har rätt grava inlärningssvårigheter och rejält ojämn begåvning generellt. Vissa saker kan jag göra 100 gånger utan att lära mig göra det korrekt. Dvs övning ger färdighet stämmer inte in på mig.

Ja men det stämmer INTE alls på mig!
Jag har tvärtom lätt att lära mig (utom svårare matematik.)
Men pga det kan jag väl knappast klassas som retard... :shock:
Fy fan!

Jag accepterar mycket numera bara för att få hjälp och slippa bli sjuk av allt socialt dravel..
Men just att bli såhär felaktigt stämplad var största anledningen för mig att inte vilja ha diagnos i ungdomen.
Tyvärr så fick jag rätt då. :cry:

Det är enbart negativ social stress/konflikter som jag inte fixar.
Har haft vanliga jobb förut och aldrig haft svårt med arbetsuppgifter.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav KalleKus » 2012-11-29 18:56:21

Men det var väl den jag hamnade i...
Specifika inlärningssvårigheter :evil: och sen Asperger...
Men jag såg ju bara just inlärningssvårigheter. :(
Känner mig så jävla kränkt bara...
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav sugrövmanövern » 2012-11-29 18:57:29

Okej KalleKus, det låter som att du inte har Aspergers syndrom. För det är ett syndrom där man har väldiga svårigheter på många plan.

Det ter sig olika hos olika personer, men så som du bagatelliserar Aspergers kan du omöjligen ha det. Grattis, du är frisk :-)Happy . Eller syndromfri kanske man ska säga.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-29 19:24:59

KalleKus skrev:Höll på att svimma när det på koden där asperger ingår står:
Specifika Inlärningssvårigheter!!

KalleKus skrev:Jag har fan inga inlärningssvårigheter!!
Snarare tvärtom skulle jag påstå.


Man får nog skilja lite på olika sorters inlärning. Jag har t.ex. jättelätt för att lära mig fakta inom områden som intresserar mig. Jag kan också memorera fakta om saker som är mindre intressanta om jag "måste".

Däremot har jag jättesvårt för att lära mig saker inom vissa mer o-fakta-mässiga områden, typ hur lång tid saker tar, vad som är höger eller vänster, hur man skall gå för att hitta nånstans utan karta, plus väldigt många grejer som har med mänskligt samspel att göra.

Talar man om "skolinlärning" har jag m.a.o. inga inlärningssvårigheter ö.h.t (förutom i matte och fysik). Tvärt om. Men inlärning är så mycket mer än det. Hur är det för dig?
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav Musicus » 2012-11-29 21:48:25

KalleKus skrev:Fick en särskild kod på AF idag som de vill ha på oss avvikande. :roll:
Höll på att svimma när det på koden där asperger ingår står:
Specifika Inlärningssvårigheter!!
Enligt handläggaren är det den koden asperger inryms i. :shock: :o

Min dåvarande handläggare hade för sig att man skulle få koden för "generella inlärningssvårigheter" om man har AS. Sedan ändrade hon sig och sa att det skulle vara "specifika". Dock träffade jag i samma veva Arbetsförmedlingens psykolog som sa att han inte såg några inlärningssvårigheter alls, vilket var skönt att höra. Då ändrades koden till "Psykisk funktionsnedsättning". "Neuropsykiatrisk" hade känts bättre men finns tydligen inte i deras system.

Jag förstår verkligen att du reagerar men tror inte att det spelar någon roll i praktiken vad man har för kod; den är nog främst till för byråkratin. Men det är klart att handläggarna har fel om de sorterar in alla i vår diagnosgrupp under "specifika inlärningssvårigheter" utan att reflektera över vad det betyder.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav barracuber » 2012-11-29 22:06:33

Jag är också insorterad under "specifika inlärningssvårigheter", vilket som sagt är AF:s kod som täcker in NPF-nedsättningar. Helt rätt att deras koder brister och inte alls täcker in varken alla psykiatriska sjukdomar eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som finns - de har enbart ett byråkratiskt syfte och ska inte på något sätt ses medicinskt eller terapeutiskt.

Tror ändå vi som fått "specifika inlärningssvårigheter" koden ska vara glada att vi inte fick "generella inlärningssvårigheter". Den första tyder på en nedsättning i en enskild viss specifik förmåga medan övriga förmågor kan vara intakta. Medan den andra koden tyder på att det mesta är nedsatt. Så fick jag förklarat det för mig en gång.

EDIT: läste just KalleKus första inlägg och för att anknyta: för mig känns "generell inlärningssvårighet" som klassisk autism, dvs grövre autism. Medan "specifik inlärningssvårighet" känns som en kod som en högfungerande person (HFA/AS) skulle kunna få. Att blir betraktad som högfungerande autist ser inte jag som någon kränkning utan som att begåvningen är ojämn - man har ett flertal talanger men en tydligt nedsättning på ett visst område, exv arbetsminne, medan övriga områden är normala s.a.s.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav plåtmonster » 2012-11-30 9:42:23

Vilka konsekvenser får koden "specifika inlärningssvårigheter" för arbetssökande hos AF?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-30 11:28:08

Helt åt helvete, de måtte köra med ålderdomliga matriser som kategoriserar AS som inlärningssvårigheter...20/20 på högskoleprovets orddel är knappast "inlärningssvårigheter".
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav slackern » 2012-11-30 12:09:37

KrigarSjäl skrev:Helt åt helvete, de måtte köra med ålderdomliga matriser som kategoriserar AS som inlärningssvårigheter...20/20 på högskoleprovets orddel är knappast "inlärningssvårigheter".


Det var orddelen precis det du skrev. Sen kan man ju undra hur det gick på dom andra delmomenten. Det är helheten som är det intressanta. Det är helheten som bestämmer om du kommer in på sökta kurs eller inte.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav plåtmonster » 2012-11-30 12:11:30

Det är därför vi får ingejörer som kan tala om hur bra deras lösning är men som ändå avger magisk rök vid användande.. :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav Schmetterling » 2012-11-30 12:17:04

KrigarSjäl skrev:Helt åt helvete, de måtte köra med ålderdomliga matriser som kategoriserar AS som inlärningssvårigheter...20/20 på högskoleprovets orddel är knappast "inlärningssvårigheter".

Det enda det resultatet säger är att du inte har specifika inlärningssvårigheter inom ordkunskap.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav KalleKus » 2012-11-30 12:36:27

barracuber skrev:Jag är också insorterad under "specifika inlärningssvårigheter" vilket som sagt är AF:s kod som täcker in NPF-nedsättningar. Helt rätt att deras koder brister och inte alls täcker in varken alla psykiatriska sjukdomar eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som finns - de har enbart ett byråkratiskt syfte och ska inte på något sätt ses medicinskt eller terapeutiskt.

Tror ändå vi som fått "specifika inlärningssvårigheter" koden ska vara glada att vi inte fick "generella inlärningssvårigheter". Den första tyder på en nedsättning i en enskild viss specifik förmåga medan övriga förmågor kan vara intakta. Medan den andra koden tyder på att det mesta är nedsatt. Så fick jag förklarat det för mig en gång.

EDIT: läste just KalleKus första inlägg och för att anknyta: för mig känns generell inlärningssvårighet som klassisk autism dvs grövre autism. Medan specifik inlärningssvårighet känns som en kod som en högfungerande person (HFA/AS) skulle kunna få. Att blir betraktad som högfungerande autist ser inte jag som någon kränkning utan som att begåvningen är ojämn - man har ett flertal talanger men en tydligt nedsättning på ett visst område, exv arbetsminne, medan övriga områden är normala s.a.s.


Jo du har ju rätt.
Det är väl precis så som menas..
Men jag kände mig ändå kränkt igår. :(

Har fått lite mer distans nu.
Hoppas jag inte gjorde allför stor skada! :roll:
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav Zachetino » 2013-08-01 0:42:25

Står i mina papper att jag har inlärningssvårigheter (inte extremt men till viss del) och kan nog stämma då mitt minne är som en guldfisks och min koncentrationsförmåga som en apa på crack x) jag lär mig saker utantill sedan glömmer jag bort det mesta dagen efter, förutom saker som rör t.ex historia, religion och filmer, sånt sitter kvar.
Zachetino
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2013-03-02

Re: Sv: AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav kullan » 2013-08-01 12:32:12

All teoretisk kunskap rinner av mig då min hjärna inte registrerar sådan kunskap. Jag har asperger men im det gar någon betydelse i mitt fall vet jaf ej.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav felaktig » 2015-03-04 8:08:35

Jag har - antar jag - de generella problem som är förknippade med Aspergers syndrom, dvs. problem med social interaktion och kommunikation. Däremot har jag inga speciella problem med inlärning. Jag är dessutom medelålders och vet ganska bra hur jag genom livet har fungerat i skilda sammanhang och jag har även klarat av att boka av över 400 högskolepoäng - men enligt AF har jag ändå "specifika inlärningssvårigheter" (kod 92). :wink:

Jag har funderat över vad detta betyder, bortsett från den spontana reaktionen att min Aspergers-diagnos i sig inte är relaterad till inlärning.

Vad kan då "specifika inlärningssvårigheter" betyda enligt AF? Ja, uppenbarligen skulle man kunna hävda att jag - eftersom jag är socialt rigid och har svårt att fungera adekvat (dvs. som "vanliga" människor gör) i sociala situationer - så har jag problem att lära mig social anpassning, alltså har jag problem att lära mig det sociala spelet. I själva verket, kommer jag förstås aldrig att kunna lära mig detta spel.

Men "inlärning", som vi i allmänheten använder vårt språk, syftar inte på (neuropsykiatriskt rotade) sociala beteendeavvikelser eller på kommunikationsproblem, utan på bristande förmåga att lära sig t ex att räkna, skriva, lösa logiska uppgifter, återberätta en story osv. Detta har jag inga problem att lära mig.

I vanliga fall hade jag därför aldrig medgett den kodning som AF ville placera in mig i. Men i detta fall gjorde jag det ändå och begärde en särskild anteckning i AFs journal att jag inte delar bedömningen om kodningen. Jag medgav detta därför att det egentligen inte spelar någon roll (förutom att jag upplever det som stigmatiserande att bli idiotförklarad i termer av att ha svårt att lära mig saker) och jag är beroende av att bli klassificerad för att kunna erhålla lönebidrag framöver.

Men jag kommer inte att vara direkt passiv ifall någon (arbetsförmedlare eller arbetsgivare) framöver säger: "eftersom du har inlärningssvårigheter, klarar du av att lära dig att sortera och klassificera X".

En sak till, AF är på väg att se över sin kodning och förväntas presentera ny kodning redan i slutet av denna månad.
felaktig
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2015-03-04

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav 145852 » 2015-03-04 10:11:33

jag har svårt att lära mig saker som jag absolut inte intresseras av
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav Toblerone » 2015-03-06 11:53:11

KalleKus skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag har rätt grava inlärningssvårigheter och rejält ojämn begåvning generellt. Vissa saker kan jag göra 100 gånger utan att lära mig göra det korrekt. Dvs övning ger färdighet stämmer inte in på mig.

Ja men det stämmer INTE alls på mig!
Jag har tvärtom lätt att lära mig (utom svårare matematik.)
Men pga det kan jag väl knappast klassas som retard... :shock:
Fy fan!

Jag accepterar mycket numera bara för att få hjälp och slippa bli sjuk av allt socialt dravel..
Men just att bli såhär felaktigt stämplad var största anledningen för mig att inte vilja ha diagnos i ungdomen.
Tyvärr så fick jag rätt då. :cry:

Det är enbart negativ social stress/konflikter som jag inte fixar.
Har haft vanliga jobb förut och aldrig haft svårt med arbetsuppgifter.


Du bör inte ta det så allvarligt. Om man verkligen letar efter inlärningssvårigheter, så hittar man knappt en elev som inte har. Jag är lärare, så det är min egen erfarenhet. Och när jag tittar på mig själv - jag har klarat skolan och studier bra och ingen tänkte på inlärningssvårigheter. Men när matte blev riktigt abstrakt, i gymnasiet, då hade jag ändå svårt med det. Det sägs att folk med Asperger ofta har svårt med abstrakt matte. Så jag har nog också en sorts inlärningssvårighet där.

Men det är ju som med så mycket annat: Man tänker att det låter som något allvarligt, men det kan ju variera. Om man har någon lätt inlärningssvårighet på något område, så är det ju en baggis. Det kompenserar man lätt om man har andra talanger. Så, ta det inte personligt, det är ingen stor grej.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav Toblerone » 2015-03-06 11:59:00

felaktig skrev:Jag har - antar jag - de generella problem som är förknippade med Aspergers syndrom, dvs. problem med social interaktion och kommunikation. Däremot har jag inga speciella problem med inlärning. Jag är dessutom medelålders och vet ganska bra hur jag genom livet har fungerat i skilda sammanhang och jag har även klarat av att boka av över 400 högskolepoäng - men enligt AF har jag ändå "specifika inlärningssvårigheter" (kod 92).

Jag har funderat över vad detta betyder, bortsett från den spontana reaktionen att min Aspergers-diagnos i sig inte är relaterad till inlärning.

Vad kan då "specifika inlärningssvårigheter" betyda enligt AF? Ja, uppenbarligen skulle man kunna hävda att jag - eftersom jag är socialt rigid och har svårt att fungera adekvat (dvs. som "vanliga" människor gör) i sociala situationer - så har jag problem att lära mig social anpassning, alltså har jag problem att lära mig det sociala spelet. I själva verket, kommer jag förstås aldrig att kunna lära mig detta spel.

Men "inlärning", som vi i allmänheten använder vårt språk, syftar inte på (neuropsykiatriskt rotade) sociala beteendeavvikelser eller på kommunikationsproblem, utan på bristande förmåga att lära sig t ex att räkna, skriva, lösa logiska uppgifter, återberätta en story osv. Detta har jag inga problem att lära mig.

I vanliga fall hade jag därför aldrig medgett den kodning som AF ville placera in mig i. Men i detta fall gjorde jag det ändå och begärde en särskild anteckning i AFs journal att jag inte delar bedömningen om kodningen. Jag medgav detta därför att det egentligen inte spelar någon roll (förutom att jag upplever det som stigmatiserande att bli idiotförklarad i termer av att ha svårt att lära mig saker) och jag är beroende av att bli klassificerad för att kunna erhålla lönebidrag framöver.

Men jag kommer inte att vara direkt passiv ifall någon (arbetsförmedlare eller arbetsgivare) framöver säger: "eftersom du har inlärningssvårigheter, klarar du av att lära dig att sortera och klassificera X".

En sak till, AF är på väg att se över sin kodning och förväntas presentera ny kodning redan i slutet av denna månad.


Om det ingår automatiskt i Asperger-diagnosen (som ju inte riktigt längre finns heller), så tänker man nog på att folk med Asperger-problematik har ett annorlunda sätt att t.ex. bearbeta information. Och visst kan man då kalla det för en svårighet, även om det känns orättvist, för att vi egentligen bara har ett annat sätt att fungera och vi är i minoriteten, alltså är det "fel" på oss. Vi är inte optimalt anpassade till att fungera som majoriteten av befolkningen gör. Det är det som är poängen. Sen får man kalla det för vad man vill.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav plåtmonster » 2015-03-06 12:16:21

Toblerone skrev:Men när matte blev riktigt abstrakt, i gymnasiet, då hade jag ändå svårt med det. Det sägs att folk med Asperger ofta har svårt med abstrakt matte.

Finns det en specifik svårighet att hantera abstrakta problem?

(vad var det för abstrakt matematik du specifikt hade problem med?)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav Toblerone » 2015-03-06 12:39:54

plåtmonster skrev:
Toblerone skrev:Men när matte blev riktigt abstrakt, i gymnasiet, då hade jag ändå svårt med det. Det sägs att folk med Asperger ofta har svårt med abstrakt matte.

Finns det en specifik svårighet att hantera abstrakta problem?

(vad var det för abstrakt matematik du specifikt hade problem med?)


Jo, det finns det väl. Folk inom autism-spektrum brukar ju tänka konkret, så det är ju egentligen ett av grundsymptomen med autism. Ibland kan man ju diskutera vad man ska klassa det som. Är det en inlärningssvårighet eller är det ett autismsymptom, eller båda delarna?

Jag kommer faktiskt inte ihåg, vad det var för områden inom matte. Jag vet bara att jag hade toppenbetyg i matte på högstadiet och sen kom jag inte ens på godkänd andra ringen i gymnasiet. Det bara kraschade, jag fattade ingenting.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

AS = specifika inlärningssvårigheter???

Inläggav plåtmonster » 2015-03-06 12:44:55

Vilket gymnasieprogram? (det skiljer rätt mycket mellan programmen)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in