The Chill Week Experiment (omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Chill Week

Ja, låter som en klok idé
6
24%
Nej, alldeles för restriktivt
8
32%
Öppen för diskussion
3
12%
Bryr mig inte
8
32%
 
Antal röster : 25

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-27 17:34:48

Ifrågasättande - motvilja. Det finns ändå ett visst samband, beror på hur man uppfattar det inkommande.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-27 17:37:08

Nu är det:
8 som har tagit en mer positiv ställning till konceptet (varav 3 är öppen för diskussion).
13 som har tagit en mer negativ ställning till konceptet (7 som inte bryr sig).

Positivt, negativt - begrepp som betraktaren själv kan flytta från det ena alternativet till det andra, om så önskas.
Senast redigerad av earlydayminer 2012-11-27 17:37:22, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav kullan » 2012-11-27 17:37:20

Ja det spelar ingen roll hur mycket jag försöker jag tar saker personligt ändå. Och vad är det för fel på det? Man kan ju inte plötsligt bli känslokall.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-27 17:46:40

Jag har haft en ganska jobbig vecka (alltså en period på 7 dagar) som varit fylld av intryck och sådant. Jag fick bl a ett rejält utbrott (inget fysiskt, men jag satte individen på plats) när en individ hotade mig. Samtidigt blev det något mellan medlemmar på forumet och det verkade allmänt som att miljön runt mig blev väldigt rörig. Vilket fick mig att tänka på om inte många andra upplever i princip liknande omständigheter och känner för att ha en s k "chill week" - kanske för hurtigt uttryckt, men innebörden är synnerligen solklar.

Därför kom jag på konceptet.

En del av det var att uppmana till personlig utveckling, tålamod och utmaning i samspel med andra individer.

Tankarna cirkulerade också runt innehållande allt meningslöst våld och all smärta människor och andra djurarter runtom i världen bemöter dagligen.

---

Jag har begärt att tråden ska låsas då siffrorna talar för sig själv, men främst för att jag själv inte har den mentala energin som krävs för att skriva den mängd information som krävs. Den informationen jag behöver få fram för att få er alla att förstå konceptet i detalj och i sin helhet.

Min förfrågan har ännu ej bemötts. :-)056
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-27 20:15:39

earlydayminer skrev:I övrigt så tar du det själv personligt eftersom du drar upp att du inte uppfattar det som att du inte medvetet tagit till elak ton.


Nej, det gjorde jag inte. Jag tog enbart mig själv som exempel. Det är inte samma sak.

earlydayminer skrev:Så visst kan man väl fråga sig ifall det är verkningslöst med en sådan vecka, i synnerhet då många kanske är alldeles för självupptagna och ointresserade av personlig utveckling i gruppformation att det spelar någon roll hur andra mår - så länge man själv är nöjd.


Nu tycker jag du balanserar på lite väl rå och farlig is. Att somliga ifrågasätter din idé lär knappast i något fall (utom möjligen något enstaka) vara synonymt med att man lever efter devisen "sköt dig själv och skit i andra".

earlydayminer skrev:Ifrågasättande - motvilja. Det finns ändå ett visst samband, beror på hur man uppfattar det inkommande.


Jojo, det kan det väl finnas ibland, men om man (som du) vill uppmuntra personlig utveckling bör man väl välkomna ifrågasättanden? Det är ju genom att ifrågasätta och bli ifrågasatta som vi tvingas tänka ett steg längre = ges möjliget att utvecklas.

earlydayminer skrev:Jag har begärt att tråden ska låsas då siffrorna talar för sig själv,


Det vore synd om så skedde, då det är en intressant diskussion.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

The Chill Week Experiment

Inläggav Miche » 2012-11-27 21:12:08

svarabhaktivokal skrev:
earlydayminer skrev:Jag har begärt att tråden ska låsas då siffrorna talar för sig själv,


Det vore synd om så skedde, då det är en intressant diskussion.

Instämmer!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

The Chill Week Experiment

Inläggav nallen » 2012-11-27 21:50:53

Lilla Gumman skrev:Att vi kan ha olika åsikter, men diskutera lugnt och acceptera varandras åsikter.

Att acceptera att folk har fel är bara korkat.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-27 22:02:24

svarabhaktivokal: Du specificerade inte att det var ett exempel.

Du har fortfarande inte givit mig något ifrågasättande, tycker jag. Det är en motvilja jag bemöter, inget ifrågasättande. I princip bara åsikter om hur jag verkar tycka om det och det och hur jag tolkar det och det när det egentligen är rätt tolkning någon annan har gjort.

"Nej, du edm, du tolkar lite så här och så här, men det är SÅ HÄR det är, så är det. Det VET jag."

Miche skrev:
svarabhaktivokal skrev:
earlydayminer skrev:Jag har begärt att tråden ska låsas då siffrorna talar för sig själv,


Det vore synd om så skedde, då det är en intressant diskussion.

Instämmer!


Tyvärr. Uppenbarligen fruktlös frågeställning.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-27 22:15:53

Ifrågasätt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-27 22:16:25

earlydayminer skrev:svarabhaktivokal: Du specificerade inte att det var ett exempel.


Sant, jag kunde varit tydligare och skrivit "t.ex.".

earlydayminer skrev:Du har fortfarande inte givit mig något ifrågasättande, tycker jag. Det är en motvilja jag bemöter, inget ifrågasättande. I princip bara åsikter om hur jag verkar tycka om det och det och hur jag tolkar det och det när det egentligen är rätt tolkning någon annan har gjort.

"Nej, du edm, du tolkar lite så här och så här, men det är SÅ HÄR det är, så är det. Det VET jag."


Tråkigt att du uppfattar det så, för det var absolut inte min avsikt.

Min avsikt var att diskutera. Tycker inte att någon kan ha rätt och fel i en sån filosofisk åsikts- och tankefråga. Tycker du det?
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-27 22:16:35

Jag vet inte när eller om jag ens kommer besvara något mer här, men varsågod och ifrågasätt. Bokstavligt talat.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-27 22:17:34

Vad är en "sån filosofisk åsikts- och tankefråga"? Specificera.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav Miche » 2012-11-27 22:19:47

nallen skrev:
Lilla Gumman skrev:Att vi kan ha olika åsikter, men diskutera lugnt och acceptera varandras åsikter.

Att acceptera att folk har fel är bara korkat.

Möjligheten att du skulle kunna ha fel är alltså totalt utesluten...

Många gånger handlar det inte om fakta A eller fakta B utan om känslor och åsikter, en åsikt kan var helt fel ur en synvinkel men ur en annan synvinkel helt rätt, en åsikt är inte samma sak som fakta som går att verifiera vetenskapligt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

The Chill Week Experiment

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-28 7:11:56

earlydayminer skrev:Vad är en "sån filosofisk åsikts- och tankefråga"? Specificera.


Detta. Diskussionen. Det vi talar om på 4 sidor.

Om vi behöver "lugna ner oss", varför vi ev. behöver det, vad den djupare orsaken är till varför vissa är olugna, och hur man bäst kan åstadkomma en eventuell önskad nerlugning m.m.

Diskussionen handlar om subjektiva åsikter och tankar, och inte om objektiv fakta, siffror och statestik.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

The Chill Week Experiment

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-28 7:36:11

Erinrar om att det fortarande råder enskilt ansvar för skrivande och tråddeltagande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-28 11:36:11

svarabhaktivokal: Javisst. En stjärna kommer fortfarande vara det som den är och ha de egenskaper vi beskriver den oavsett vad vi kallar och beskriver den.

Det är lite luddigt att dra upp subjektivitet och objektivitet. Det betyder så lite just nu. Skulle jag göra en sådan fråga av allt jag undrade och diskuterade så skulle jag ju aldrig diskutera för något annat än diskussionens skull. Jag har inte tid att bry mig om det egentligen.

Låt oss dock klargöra en sak, det handlar inte enbart om kognitionen runt konceptet, men också som statistik. Siffrorna talar för sig själv, som jag skrev. Om vi ska vara sådana.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-28 13:08:55

I övrigt har jag tagit ett beslut gällande en annan sak, så jag kommer inte längre vara aktiv just i den här tråden på forumet. Diskutera fritt, men siffrorna talar för sig själv.

Inte helt oväntat.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-28 18:49:58

earlydayminer skrev:Det är lite luddigt att dra upp subjektivitet och objektivitet.


Du pratade om "rätt eller fel". Därför drog jag upp begreppen. Det jag menar är att i en diskussion om exempelvis vegan v/s köttätare så kan man dra upp en himla massa fakta om djurhållning, miljöpåverkan, hälsa etc., som kan vara antingen rätt eller fel.

Tråd-diskussionen däremot bygger helt och hållet på "jag tycker/känner..." osv. Har än inte sett exempel på något som kan sägas vara direkt rätt eller fel (vad jag vill minnas).

Förstår du mig?

earlydayminer skrev:Låt oss dock klargöra en sak, det handlar inte enbart om kognitionen runt konceptet, men också som statistik. Siffrorna talar för sig själv, som jag skrev. Om vi ska vara sådana.


Jag tycker ändå det är en avsevärd skillnad på statistik som bygger på en åsikt jämfört med statistik som bygger på fakta (typ "hur många båtflyktingar drunknar per år?").

earlydayminer skrev:I övrigt har jag tagit ett beslut gällande en annan sak, så jag kommer inte längre vara aktiv just i den här tråden på forumet. Diskutera fritt, men siffrorna talar för sig själv.


Synd. Skulle tro att diskussionen dör när du lämnar den.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-28 21:32:34

En undersökning är en undersökning. I det här fallet blir deras åsikter statistik genom omröstningen som visar att en viss procent tycker si, en annan så och kan mätas.

Vilken diskussion?

Fortfarande inget ifrågasättande.

Vill du förklara varför det ur ett objektivt perspektiv är ett dumt koncept?

---

Observera! Jag kommer inte ge en respons och lämnar det som det är, men du verkar fortfarande vilja göra vad det nu är som görs i tråden.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-28 22:03:54

earlydayminer skrev:
Vilken diskussion?

Fortfarande inget ifrågasättande.

Vill du förklara varför det ur ett objektivt perspektiv är ett dumt koncept?


Gå gärna tillbaka och läs samtliga av mina inlägg igen. Ingenstans har jag sagt att det är ett dumt koncept. Det verkar lite som om du tar ut nån slags allmän frustration på mig, över att resultatet inte föll ut som du önskade.

---

earlydayminer skrev:Observera! Jag kommer inte ge en respons och lämnar det som det är, men du verkar fortfarande vilja göra vad det nu är som görs i tråden.


Fine. Det är som det är. Jag ville för det första bemöta vad du skrev till mig, och för det andra upplysa om att jag tyckte det var tråkigt att du beslöt att lämna din egen tråd. Det var allt.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-29 3:59:39

Låt oss sluta anta hur vi verkar vara, tänker eller känner. Jag har ingen "slags allmän frustration" och jag har inte heller uttryckt en önskan om det ena resultatet framför det andra. Jag påstod inte att du skrivit att det var ett dumt koncept, jag frågade dig om du ville förklara varför - det ur ett objektivt perspektiv - är ett dumt koncept. Vi avdramatiserar det hela genom att avlägsna värderade begreppet 'dumt'. Förenklar det?

---

Läs noggrant.

Konceptet (kalla det filosofisk om du vill, det är det delvis - men även och främst psykologi) kom till mig under en tidsperiod med en ström av stress i kontinuerlig produktion inuti min min kropp. Det hade utlösts av interna och externa stressfaktorer som satt igång en pågående stress. Den minskar gradvis nu, så den var mer påtaglig just då. Uppenbarligen fanns det även en hel del andra i min omgivning (forumet räknas) som verkade uppleva samma form av reaktion och började uppleva samma typ av beteenden och tankar.

Utvecklingen av konceptet dog ganska omgående mycket p g a jag inte var detaljerad eller tillräckligt tydlig med vad konceptet innebär. Eller varför jag anses att det kan behövas, men det är möjligt att forumet både blivit för stort och för restriktivt för att anta en sådan utmaning. Det är våra liv och vår relation till samhället i all dess mening som bildar atmosfären vi skapar på forumet.

Vissa (grupp 1) här på forumet kommer med en övervägande sannolikhet tyvärr inte att ta sig igenom det här livet med hjälp av utomstående. Det har funnits en intellektuell angelägenhet, men dessvärre varken förståelse eller respekt för känsloaspekten i en människas liv. Vilket går hand i hand - förståelse och respekt.

Vissa (grupp 2) kommer att sträva efter utveckling, efter framgång och med sin ihärdighet och flexibilitet uppnå den form av liv som successivts skapats genom hårt intellektuellt och emotionellt arbete.

Kanske är det denna skillnad som i slutändan splittrar grupperna åt. Vem är jag att säga så här? Vem är jag att tro att jag kan förutse någon framtid för någon eller för något? Det är omöjligt! Simpla observationer efter mina år här på forumet, mina år som (vilket jag egentligen inte skulle avslöja) kommer förbli ett minne av en kärlek och en enorm respekt mellan och för en väldigt stor andel människor som kämpar varje dag. Sanningen är dock den att inte alla kommer nå framgång. Sannolikheten att alla vi gör det är liten.

"The Chill Week Experiment" var menat som en vapenvila mellan samtliga. Där man avlägsnar sina skillnader och kommer överens i ömsesidig respekt för varandras åsikter i vad det än må gälla. En kort period där vi istället lägger full fokus på att bistå varandra med olika former hjälp och kamratskap. Det är en idealists dröm, naivt och barnsligt. Jag vägrar ge upp, jag vill veta och älskar att förstå saker och därför är jag en individ som strävar otroligt mycket för att hamna i grupp 2.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-29 4:02:30

Jag skulle inte heller ta ett avsked med ett brev. Jag vill inte att det skulle uppmärksammas, men det är inte mitt avsked jag vill uppmärksamma. Det är er som hjälpt mig bli en bättre människa på så många olika planer. Jag är för alltid, alltid tacksam och kommer aldrig glömma det. Nu är jag tårögd också... Det var ett tag sen. :-)Happy

Ibland behöver man gå vidare.

Jag kommer ändå göra det genom ett brev i privata avdelningen eftersom det är känsligt och jag vill att det ska bli respektfullt. Människor som inte är medlemmar där, men som jag ändå på något sätt varit i kontakt kan känna sig till lags med att jag är evigt tacksam för det jag lärt mig från allas berättelser och att min mänsklighet har blivit bättre till viss del tack vare er och det jag fått uppleva.

Det är ingen uppmärksamhetsgrej det här eller ett skrik på hjälp. Det är "the real deal", men jag avvaktar med det fullständiga avskedet så att jag kan gå och sova nu. :-)Happy

Ps. Jag är i ett existentiellt krig med mitt intellekt och behöver min hjärnfokus till mycket annat. Och vissa saker måste jag omprioritera.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav sugrövmanövern » 2012-11-29 14:26:23

earlydayminer skrev:Det är ingen uppmärksamhetsgrej det här eller ett skrik på hjälp. Det är "the real deal", men jag avvaktar med det fullständiga avskedet så att jag kan gå och sova nu. :-)Happy
Skall du lämna forumet?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-29 15:37:56

sugrövmanövern skrev:
earlydayminer skrev:Det är ingen uppmärksamhetsgrej det här eller ett skrik på hjälp. Det är "the real deal", men jag avvaktar med det fullständiga avskedet så att jag kan gå och sova nu. :-)Happy
Skall du lämna forumet?


Jag ska ta en längre semester från forumet och en del andra ställen. :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in