Vad har man vänner till?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad har man vänner till?

Inläggav Charlie72 » 2012-11-25 23:18:40

Jag bara undrar vad man har vänner till, det gör mig inte så mycket att jag inte har så många, saknar det inte. Hur har ni det och om ni har vänner vad har ni dom till?

Moderator: Tråden flyttad från Intressanta intressen.
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Vad har man vänner till?

Inläggav slackern » 2012-11-25 23:21:22

Det beror väll på vad det är för vänner. Vissa kan man ha sex med om dom är KK. Vissa andra är djupare som man kan prata allvarliga saker med. Vissa andra är mer lättsamma som man bara glider runt på stan med. Typ så ungefär.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad har man vänner till?

Inläggav kullan » 2012-11-25 23:21:46

Umgås med. Pratar med. Fikar med. Är social.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vad har man vänner till?

Inläggav Kevlarsoul » 2012-11-25 23:25:41

För att slippa ensamheten som i alla fall jag ogillar starkt.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Vad har man vänner till?

Inläggav ElsaS » 2012-11-25 23:26:39

Informationsutbyte.
Åh hu vad trist jag är...men det är tyvärr sant. Finns där ingen information för mej att hämta i en dialog med någon är jag inte intresserad.
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Vad har man vänner till?

Inläggav Charlie72 » 2012-11-25 23:27:34

Bara jag som trivs ensam, räknar inte in kk som vänner :wink:
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Vad har man vänner till?

Inläggav Meier » 2012-11-25 23:38:00

Charlie72 skrev:Jag bara undrar vad man har vänner till, det gör mig inte så mycket att jag inte har så många, saknar det inte. Hur har ni det och om ni har vänner vad har ni dom till?


Jag har INGA vänner :-)Crying och tycker frågan är rätt sanslös sedd utifrån mitt eget perspektiv, då jag inte står ut i den här isolationen!

OM jag hade haft vänner så skulle jag haft dem till att dela intressen och glädjeämnen med, typ kolla film eller vad som helst. Alltså riktiga polare som man synkar med. Man kommer med i en gemenskap och allting blir enklare då, du slipper det stigma som ensamhet ofta ger när du ska överleva i dagens samhälle, slipper besvara besvärliga frågor om din umgängeskrets osv. Man har någon att växla tankar med, man hjälper varandra etc. etc.
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

Vad har man vänner till?

Inläggav Tallerger » 2012-11-25 23:40:44

Känslan av att vara uppskattad, känslan att bli lyssnad på (av ngn som inte får betalt för det), känslan att i någon mån vara intressant. Dessa känslor ska helst båda parter få ut av det hela, så man kan behöva låtsas vara lite mer intresserad än man är av något ibland, men det brukar inte vara så jobbigt. Och så har vi känslan av gemenskap, att någon har varit med och gjort samma sak vid samma tidpunkt som en själv, så att man kan prata om upplevelsen med denne efteråt, få lite annan vinkling på det hela samtidigt som man ändå känner samhörighet. Det är hur jag ser på vad vänskap bör vara.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Vad har man vänner till?

Inläggav Abskissa » 2012-11-25 23:41:30

ElsaS skrev:Informationsutbyte.
Åh hu vad trist jag är...men det är tyvärr sant. Finns där ingen information för mej att hämta i en dialog med någon är jag inte intresserad.


HA-ha! Insåg i samband med min utredning att det är just så jag gör i alla sociala situationer - mjölkar folk på fakta. Har fortfarande inte förstått hur man för ett meningsfullt samtal utan detta, vari ligger meningen? Skapar den sociala situationen (utan fakta) en tillfredställande känsla, handlar det om bekräftelse månne?
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Vad har man vänner till?

Inläggav Abskissa » 2012-11-25 23:42:57

Tallerger skrev:Känslan av att vara uppskattad, känslan att bli lyssnad på (av ngn som inte får betalt för det), känslan att i någon mån vara intressant. Dessa känslor ska helst båda parter få ut av det hela, så man kan behöva låtsas vara lite mer intresserad än man är av något ibland, men det brukar inte vara så jobbigt. Och så har vi känslan av gemenskap, att någon har varit med och gjort samma sak vid samma tidpunkt som en själv, så att man kan prata om upplevelsen med denne efteråt, få lite annan vinkling på det hela samtidigt som man ändå känner samhörighet. Det är hur jag ser på vad vänskap bör vara.


Ah, och där har vi svaret, 46s tidigare! ^^
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Vad har man vänner till?

Inläggav Tallerger » 2012-11-25 23:44:33

Abskissa skrev:
Tallerger skrev:Känslan av att vara uppskattad, känslan att bli lyssnad på (av ngn som inte får betalt för det), känslan att i någon mån vara intressant. Dessa känslor ska helst båda parter få ut av det hela, så man kan behöva låtsas vara lite mer intresserad än man är av något ibland, men det brukar inte vara så jobbigt. Och så har vi känslan av gemenskap, att någon har varit med och gjort samma sak vid samma tidpunkt som en själv, så att man kan prata om upplevelsen med denne efteråt, få lite annan vinkling på det hela samtidigt som man ändå känner samhörighet. Det är hur jag ser på vad vänskap bör vara.


Ah, och där har vi svaret, 46s tidigare! ^^


Vad menar du?
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Vad har man vänner till?

Inläggav trettontecken » 2012-11-25 23:51:12

Jag har lite svårt för att umgås med personer som inte delar samma intressen som mig (jag blir bara uttråkad), så jag skulle nog säga: vänner har man för att tillsammans kunna utöva sina gemensamma intressen. T.ex. spela datorspel, handla kläder, snacka skit om sina klasskompisar, snacka skit om chefen på jobbet, eller vad det nu kan tänkas vara.

Någon här skrev att man har vänner för att slippa vara ensam, och det tycker jag är lite fel inställning. Att vara ensam behöver inte nödvändigtvis vara någonting negativt. Man kan vara så pass upptagen att man inte har någon tid över för vänner, t.ex. av att man jobbar konstant. Att ha en vän måste ju - iallafall i min värld - betyda mer än att bara ha någon som man genomlider vardagstristessen ihop med. Då är det bättre att man skaffar sig en hobby istället, tycker jag.
trettontecken
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-11-21

Vad har man vänner till?

Inläggav ElsaS » 2012-11-25 23:58:10

Charlie72 skrev:Bara jag som trivs ensam, räknar inte in kk som vänner :wink:

Jag med :-)Happy
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Vad har man vänner till?

Inläggav kullan » 2012-11-26 0:02:24

Jag är rätt ovanlig tror jag. En aspie som gillar typ kafferepsprat med folk. Allstå väder och vind tex. allt behöver ju inte betyda något viktigt hela tiden.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vad har man vänner till?

Inläggav Charlie72 » 2012-11-26 0:08:10

ElsaS skrev:
Charlie72 skrev:Bara jag som trivs ensam, räknar inte in kk som vänner :wink:

Jag med :-)Happy

:-)Hug
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Vad har man vänner till?

Inläggav Charlie72 » 2012-11-26 0:08:44

kullan skrev:Jag är rätt ovanlig tror jag. En aspie som gillar typ kafferepsprat med folk. Allstå väder och vind tex. allt behöver ju inte betyda något viktigt hela tiden.


Men du e ju go :-)Hug
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Vad har man vänner till?

Inläggav kullan » 2012-11-26 0:11:36

Charlie72 skrev:
kullan skrev:Jag är rätt ovanlig tror jag. En aspie som gillar typ kafferepsprat med folk. Allstå väder och vind tex. allt behöver ju inte betyda något viktigt hela tiden.


Men du e ju go :-)Hug


Vete tusan om jag smakar gott. :P :-)018
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vad har man vänner till?

Inläggav elle » 2012-11-28 20:00:48

vänner har man till för djupa samtal.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vad har man vänner till?

Inläggav Sommer » 2012-11-28 20:24:13

Är inte i behöv av vänner och jag är NT, men vill gärna ha djupa samtal med min make som tyvärr är 100% tyst.
Istället har jag "samtal" i huvudet, vet det låter konstigt...
Jag skriver helst om jag skal prata om kanslör.
Sommer
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2012-11-25

Vad har man vänner till?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-28 20:36:57

Sommer skrev:Istället har jag "samtal" i huvudet, vet det låter konstigt...


Det låter väl inte konstigt? Det har jag också, hela tiden. Och jag säger alltid mycket smartare och mer genomtänkta saker då än jag lyckas med i verkliga livet.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Vad har man vänner till?

Inläggav Abskissa » 2012-11-28 22:13:08

Tallerger skrev:
Abskissa skrev:
Tallerger skrev:Känslan av att vara uppskattad, känslan att bli lyssnad på (av ngn som inte får betalt för det), känslan att i någon mån vara intressant. Dessa känslor ska helst båda parter få ut av det hela, så man kan behöva låtsas vara lite mer intresserad än man är av något ibland, men det brukar inte vara så jobbigt. Och så har vi känslan av gemenskap, att någon har varit med och gjort samma sak vid samma tidpunkt som en själv, så att man kan prata om upplevelsen med denne efteråt, få lite annan vinkling på det hela samtidigt som man ändå känner samhörighet. Det är hur jag ser på vad vänskap bör vara.


Ah, och där har vi svaret, 46s tidigare! ^^


Vad menar du?


Jag ställde frågor kl 22:41:30 och hittade svar på dem i inlägget du gjorde kl 22:40:44.
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Vad har man vänner till?

Inläggav Someone » 2012-11-29 12:38:53

Förmodligen för att tysta sitt behov för närhet om man nu har det behovet.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Vad har man vänner till?

Inläggav Zombie » 2012-11-29 14:37:40

Someone skrev:Förmodligen för att tysta sitt behov för närhet om man nu har det behovet.

... eller fylla delar av det så att man står ut med andra delar ett tag till. Få ett du (med vad det kan innebära, känslomässigt, tankemässigt...) mellan en del av sig själv och en del av den existentiella (och i ökande grad även samhälleliga) tomheten, likgilitigheten, absoluta kylan, som resulterar i vår mänskliga ondska...

Och mer än delvis lär det inte bli i ett förhållande heller. Vare sig man märker det direkt eller först på att det inte höll i längden. Vi är för olika för det. Man får ta respektive ge något här och annat där och kan, oavsett hur man gör själv, inte begära av någon annan att nöja sig med bara en person.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Vad har man vänner till?

Inläggav Azo85 » 2012-11-30 17:41:31

Jag umgås inte med någon. Förstår inte vad jag skulle få ut av det. Enda användningen jag har av andra människor är om jag behöver något förklarat för mig som jag inte förstår. Vanligtvis föredrar jag att ta reda på och förstå det jag vill på egen hand. Kommit fram till att det är mycket effektivare då man med vänner får en hel drös med frågor och information som jag omöjligt kan ha någon nytta av.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in