Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav elle » 2012-11-26 20:57:33

jag hoppas jag dör ung och fattig och i nådens tillstånd. livet slutar inte med den fysiska döden för jag tror på att min själ kommer att leva evigt.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav KalleKus » 2012-11-27 0:56:13

Charlie72 skrev:Som singlar, med familj, med barn, barnbarn, fattig, rik, boende i sverige eller inte, på psyket, mm mm.
Jag bara undrar hur ni tror att era liv kommer sluta?

Jag har ju tre barn :) (och :-)006 ) och jag hoppas verkligen att jag ska få bli gammal och att de ska vilja ha kontakt med mig då!
Min största önskan i livet är att få se mina barn växa upp, att de ska få vara friska och lyckliga :-)173 och att jag ska få följa deras liv ända till jag blir en 80-90 år, och att jag ska få vara hyfsat frisk och alert ända tills min stund är kommen.
Jag vill att alla ska få må bra!!! :-)154 :-)Hug
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-11-27 1:24:33

Archpsyche skrev:Leta upp någon annan som är ensam, men med pengar, och var lite snäll.
Aaach. Asså jag har blivit utskälld av en snubbe för att han bjudit på cola, videofilm och godis. Han var iofs fattig men ändå. Finns rika som är lika snåla.
Palla riskera utskällningar och stryk för att man tar emot grejer av 4-åringar i vuxenkostym.

It's all a big nothing - Livia Soprano
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav rapchic » 2012-11-27 11:33:20

sugrövmanövern skrev:
Archpsyche skrev:Leta upp någon annan som är ensam, men med pengar, och var lite snäll.
Aaach. Asså jag har blivit utskälld av en snubbe för att han bjudit på cola, videofilm och godis. Han var iofs fattig men ändå. Finns rika som är lika snåla.
Palla riskera utskällningar och stryk för att man tar emot grejer av 4-åringar i vuxenkostym.

It's all a big nothing - Livia Soprano

likadant här ett ex jag hade som var från en "fin och rik" familj klagade på mig för att jag använde toapapper och åt av hans chips (som jag i princip alltid erbjöd mig att betala hälften av) :-)051 jag är glad att min man är "fattig" då slipper man sånt "född med silversked beteende"
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-27 11:47:18

Archpsyche skrev:Och alla ni som tror ni kommer vara ensamma och fattiga, då får vi väl gifta er rikt så slipper ni bägge. Det är inte svårt. De flesta vill ha någon som ger dem det de behöver. Leta upp någon annan som är ensam, men med pengar, och var lite snäll.

Det är många här som verkar ha gett upp. Synd, för livet är fortfarande fullt av möjligheter.

Anser att det är ovärdigt att gifta sig för pengar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav Baba Jaga » 2012-11-27 19:46:09

Mitt liv kommer nog att sluta med en plötslig hjärtinfarkt någon stans, ifall min mammas gener får bestämma. Om pappas gener segrar däremot blir jag runt 90 år gammal och totalt dement.
Vill sluta som mamma, om jag får välja, fast helst utomhus. Så att det sista jag ser blir en massa gröna trädkronor mot en blå himmel.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav Archpsyche » 2012-11-27 22:56:23

svarabhaktivokal skrev:
Archpsyche skrev:Och alla ni som tror ni kommer vara ensamma och fattiga, då får vi väl gifta er rikt så slipper ni bägge.


Du har inte tänkt på att någon/några kanske vill dö ensamma och fattiga? Och så en följdfråga: Är "ensam och fattig" automatiskt något negativt för dig?


Absolut.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav Peace » 2012-11-27 23:07:58

Tänkbara sätt: Självmord, sjukdom eller
Zombie skrev:offer för miljökatastrof, resurskrig eller fascistoid eller ultrakapitalistisk politik.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-28 6:39:36

Archpsyche skrev:
svarabhaktivokal skrev:
Archpsyche skrev:Och alla ni som tror ni kommer vara ensamma och fattiga, då får vi väl gifta er rikt så slipper ni bägge.


Du har inte tänkt på att någon/några kanske vill dö ensamma och fattiga? Och så en följdfråga: Är "ensam och fattig" automatiskt något negativt för dig?


Absolut.


Var det samma svar på båda frågorna?

Det kanske är svårt att förstå, så jag tänker tala om det för dig: Det är inte helt ovanligt att man frivilligt väljer bort sällskap och/eller pengar. Det finns de som t.ex. flyttar ut i skogen eller ger sig ut på långresa, med ambitionen att frigöra sig från sitt pengaberoende eftersom de upplever pengar som skadligt/smutsigt/begränsande etc.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav Archpsyche » 2012-11-28 8:30:33

svarabhaktivokal skrev:
Archpsyche skrev:
svarabhaktivokal skrev:
Du har inte tänkt på att någon/några kanske vill dö ensamma och fattiga? Och så en följdfråga: Är "ensam och fattig" automatiskt något negativt för dig?


Absolut.


Var det samma svar på båda frågorna?

Det kanske är svårt att förstå, så jag tänker tala om det för dig: Det är inte helt ovanligt att man frivilligt väljer bort sällskap och/eller pengar. Det finns de som t.ex. flyttar ut i skogen eller ger sig ut på långresa, med ambitionen att frigöra sig från sitt pengaberoende eftersom de upplever pengar som skadligt/smutsigt/begränsande etc.


Det är inte svårt att förstå, även om jag själv inte tänker så. Pengar är för mig frihet, oberoende, handlingsutrymme etc och skulle aldrig kunna vara smutsigt. Det är bara en manifestation av vad jag åstadkommit, en valuta att byta tjänster med. Om pengar vore smutsigt vore såväl jag som det jag gör smutsigt. Andra tänker annorlunda, men jag fick frågan om hur jag värderade situationen.

Som svar på din fråga skulle jag säga att självvald ensamhet är gott, men ensamhet för att man är just ensam är ont. Brist på pengar har jag haft under min uppväxt och ungdom, och det vill jag aldrig mer uppleva. Mitt vuxenlivs stora glädje vid sidan om barnen är just att jag äntligen slipper vara fattig.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav tahlia » 2012-11-28 8:37:39

Archpsyche skrev:Och alla ni som tror ni kommer vara ensamma och fattiga, då får vi väl gifta er rikt så slipper ni bägge. Det är inte svårt. De flesta vill ha någon som ger dem det de behöver. Leta upp någon annan som är ensam, men med pengar, och var lite snäll.


Oh herregud... du är seriös? Du anser på fullaste allvar att man ska välja någon baserat på inkomst och sedan låtsas älska personen i ett gäng år så man slipper dö fattig? Att två personer är ensamma är ingen garanti för att de kommer att trivas tillsammans eller ens tycka om varandra.
Sedan lär väl även människor som har pengar ha preferenser, även om de är ensamma (får jag hoppas iaf). Vad är det som säger att man matchar deras preferenser? Och om vederbörande kastar sig över erbjudandet så är det inte svårt att begripa att denne har valt bara för att den är ensam, inte för att den är uppriktigt intresserade av personen den "valt".

Archpsyche skrev:Det är många här som verkar ha gett upp. Synd, för livet är fortfarande fullt av möjligheter.


Skulle så gärna vilja hålla med dig men eftersom jag för länge sedan hamnat på andra sidan staketet så vet jag att det inte stämmer för alla, beroende på vad man nu menar med "möjligheter".
De "möjligheter" jag har för att förändra något alls i mitt liv är att sälja mig själv (läs "gifta mig rikt", vilket f.ö antagligen skulle kräva en jävla massa plastikoperationer innan vilket det inte finns pengar till), vinna på lotto eller råna en bank.
På ett rent personligt plan... tja... visst finns väl "möjligheten" att plötsligt och spontant bli frisk från obotliga kroniska tillstånd men det är inte direkt något man lägger sitt hopp på.

Jag förstår vad folk vill uppnå med sitt ständiga "det finns alltid hopp och möjligheter" men allvarligt, jag är vansinnigt trött på att var och varannan människa springer runt och låter som en hurtig coach. Det händer faktiskt att folk hamnar i situationer där de mår bättre av att lära sig acceptera saker och ting eftersom de aldrig kommer att ändras istället för att jaga något som kommer att göra dem illa gång på gång och hindra dem från att någonsin slappna av och finna glädje i det de redan har.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-28 8:49:04

Coachdravlet är inte bara en näringsgren för hurtiga försäljartyper att sko sig på, en metod att profitera på naiva människor, utan även en nödvändig del av det nyliberala samhället; man skyller allt på individen för att skyla över orättvisor och klasskillnader.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav Archpsyche » 2012-11-28 9:07:03

tahlia skrev:
Archpsyche skrev:Och alla ni som tror ni kommer vara ensamma och fattiga, då får vi väl gifta er rikt så slipper ni bägge. Det är inte svårt. De flesta vill ha någon som ger dem det de behöver. Leta upp någon annan som är ensam, men med pengar, och var lite snäll.


Oh herregud... du är seriös? Du anser på fullaste allvar att man ska välja någon baserat på inkomst och sedan låtsas älska personen i ett gäng år så man slipper dö fattig? Att två personer är ensamma är ingen garanti för att de kommer att trivas tillsammans eller ens tycka om varandra.
Sedan lär väl även människor som har pengar ha preferenser, även om de är ensamma (får jag hoppas iaf). Vad är det som säger att man matchar deras preferenser? Och om vederbörande kastar sig över erbjudandet så är det inte svårt att begripa att denne har valt bara för att den är ensam, inte för att den är uppriktigt intresserade av personen den "valt".

Archpsyche skrev:Det är många här som verkar ha gett upp. Synd, för livet är fortfarande fullt av möjligheter.


Skulle så gärna vilja hålla med dig men eftersom jag för länge sedan hamnat på andra sidan staketet så vet jag att det inte stämmer för alla, beroende på vad man nu menar med "möjligheter".
De "möjligheter" jag har för att förändra något alls i mitt liv är att sälja mig själv (läs "gifta mig rikt", vilket f.ö antagligen skulle kräva en jävla massa plastikoperationer innan vilket det inte finns pengar till), vinna på lotto eller råna en bank.
På ett rent personligt plan... tja... visst finns väl "möjligheten" att plötsligt och spontant bli frisk från obotliga kroniska tillstånd men det är inte direkt något man lägger sitt hopp på.

Jag förstår vad folk vill uppnå med sitt ständiga "det finns alltid hopp och möjligheter" men allvarligt, jag är vansinnigt trött på att var och varannan människa springer runt och låter som en hurtig coach. Det händer faktiskt att folk hamnar i situationer där de mår bättre av att lära sig acceptera saker och ting eftersom de aldrig kommer att ändras istället för att jaga något som kommer att göra dem illa gång på gång och hindra dem från att någonsin slappna av och finna glädje i det de redan har.


Man behöver inte ta någon som man inte kan tycka om, eller någon som är i en helt annan liga. Det finns många helt vanliga personer där ute som är ensamma, och som råkar ha det gott ställt. Folk har samma behov, ungefär. Om du hittar någon som verkar lite snäll och rik, så var snäll och gullig tillbaka. Det är ju dessutom så kärlek uppstår, även om det kanske inte är himlastormande passion. Man VÄLJER i hög grad vem man blir kär i. Och man kan som bekant till stor del styra hur man känner.

SÅ, varför inte se till att hitta någon som gör att man slipper vara ensam och fattig. Som kvinna är det enkelt, för de flesta ensamma män har ganska låga krav. Bara att köra.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav tahlia » 2012-11-28 9:24:12

Archpsyche skrev:Man VÄLJER i hög grad vem man blir kär i. Och man kan som bekant till stor del styra hur man känner.


Gör man? Jag har då aldrig haft ett medvetet val gällande vem jag faller för och när. Styra hur man känner? Kan man? Personligen har aldrig haft något att säga till om vad gäller mina känslor - de gör som de vill. Jag har försökt men kan omöjligt få mig själv att känna något annat än det som spontant kommer.

Skulle vara rätt praktiskt att kunna välja dock. Slippa vara ledsen när något vedervärdigt händer, slippa vara förbannad när man ser orättvisor och annan skit. Det är vansinnigt jobbigt och slitsamt att vara en känslomänniska och det finns gånger jag önskat att jag inte kände alls - men bara för en kort stund. För hur slitsamt det än är vill jag inte vara utan det, det gör mig mänsklig och human istället för beräknande och manipulativ.

Archpsyche skrev:SÅ, varför inte se till att hitta någon som gör att man slipper vara ensam och fattig. Som kvinna är det enkelt, för de flesta ensamma män har ganska låga krav. Bara att köra.


För att jag redan har hittat den personen jag älskar och vill dela mitt liv med. Skulle jag dumpa honom för att han sitter i samma situation som mig och således inte kan strö pengar omkring sig? Skulle aldrig falla mig in. Hellre ett liv fattigt på pengar och rikt på kärlek än tvärs om.

Just därför är det helt klart bättre för mig att lära mig acceptera min realitet så att jag kan njuta av det positiva jag har i den utsträckning jag borde, men det är fan inte lätt, speciellt med tanke på att varenda jäkla människa, från terapueter till psykologer till vanliga svenssons, hela tiden insisterar på att tjata om "det finns alltid möjligheter/hopp" i värsta coach-andan. Helt omedvetna om att de faktiskt kan göra mer skada än nytta.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav rapchic » 2012-11-28 9:27:37

tack gode gud så har jag redan "valt" en fattig man som jag kan leva med utan att tänka på pengar hela tiden utan faktiskt kan leva tillsammans med.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav DIProgan » 2012-11-28 9:42:07

KrigarSjäl skrev:Coachdravlet är inte bara en näringsgren för hurtiga försäljartyper att sko sig på, en metod att profitera på naiva människor, utan även en nödvändig del av det nyliberala samhället; man skyller allt på individen för att skyla över orättvisor och klasskillnader.
Jag tror inte ens det är medvetet alla gånger utan något som överklassen intalar sig för att deras liv verkar fungera på det viset så då måste ju andras göra det med.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav Kanin » 2012-11-28 10:11:58

Allt jag vill ha i mitt liv är lite lugn och ro i mitt sinne och min tillvaro (och en och annan kanin).
Jag hoppas att jag får vara ensam och fattig (fast jag känner mig inte fattig), men nöjd ändå, och att jag sedan lyckas ta livet av mig innan livet blir alldeles jobbigt och outhärdligt.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav Archpsyche » 2012-11-28 11:06:06

@Tahlia Men då är du ju inte ensam och fattig, du har ju hittat någon att leva med. Mina råd avsåg dem som inte hade någon. Då kan man ju lika gärna välja någon som har lite pengar.

Naturligtvis är kärlek det bästa. Men om man inte har turen att hitta sitt livs kärlek, och bara känner sig ensam och fattig, så kanske det är bättre att ta det näst bästa?
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav Mats » 2012-11-28 12:27:20

DIProgan skrev:
KrigarSjäl skrev:Coachdravlet är inte bara en näringsgren för hurtiga försäljartyper att sko sig på, en metod att profitera på naiva människor, utan även en nödvändig del av det nyliberala samhället; man skyller allt på individen för att skyla över orättvisor och klasskillnader.
Jag tror inte ens det är medvetet alla gånger utan något som överklassen intalar sig för att deras liv verkar fungera på det viset så då måste ju andras göra det med.
Håller fullständigt med er båda!

För att svara på trådfrågan tror jag att jag dör på något av följande sätt:

1. Samhället omprövar min sjukersättning och bedömer mig som "arbetsför". Då blir mitt liv så dåligt att jag avslutar det genom att hoppa framför tunnelbanan.

2. Hjärtinfarkt. Det finns i släkten.

3. Ensam, förvirrad och dement på något hem för dementa.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-28 12:33:19

Archpsyche skrev:@Tahlia Men då är du ju inte ensam och fattig, du har ju hittat någon att leva med. Mina råd avsåg dem som inte hade någon. Då kan man ju lika gärna välja någon som har lite pengar.

Naturligtvis är kärlek det bästa. Men om man inte har turen att hitta sitt livs kärlek, och bara känner sig ensam och fattig, så kanske det är bättre att ta det näst bästa?

Det skulle bara innebära en dysfunktionell relation byggd på falskhet och beräknande, nej tack. Då är jag hellre ensam och fattig.
Det har förresten hänt att brudar från överklassen visat intresse så jag vet att jag står för det jag säger i en reell situation.

Hederlighet och ärlighet är viktiga begrepp för mig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav Archpsyche » 2012-11-28 15:18:27

KrigarSjäl skrev:
Archpsyche skrev:@Tahlia Men då är du ju inte ensam och fattig, du har ju hittat någon att leva med. Mina råd avsåg dem som inte hade någon. Då kan man ju lika gärna välja någon som har lite pengar.

Naturligtvis är kärlek det bästa. Men om man inte har turen att hitta sitt livs kärlek, och bara känner sig ensam och fattig, så kanske det är bättre att ta det näst bästa?

Det skulle bara innebära en dysfunktionell relation byggd på falskhet och beräknande, nej tack. Då är jag hellre ensam och fattig.
Det har förresten hänt att brudar från överklassen visat intresse så jag vet att jag står för det jag säger i en reell situation.

Hederlighet och ärlighet är viktiga begrepp för mig.


Måste allt vara för evigt då? Om de är intresserade kan du väl ligga med dem och se om du trivs i deras sällskap. Annars dumpar du dem. Tänk om någon är jättegullig.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-28 15:26:47

Bah, man behöver inte provligga för att veta när det räcker med en okulärbesiktning. Rödhåriga är inte min kopp te och jag är inte nån jädra gigolo.

Den starkaste mannen i världen är den som står mest allena.
-Henrik Ibsen
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav rapchic » 2012-11-28 15:39:16

Archpsyche skrev:
Måste allt vara för evigt då? Om de är intresserade kan du väl ligga med dem och se om du trivs i deras sällskap. Annars dumpar du dem. Tänk om någon är jättegullig.

det var ju du själv som sa för att inte behöva dö fattigt och ensamt så ska man gifta sig rikt då ska det ju iallafall vara längre än ett engångsligg.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur tror ni att era liv kommer att sluta?

Inläggav Archpsyche » 2012-11-28 15:43:37

rapchic skrev:
Archpsyche skrev:
Måste allt vara för evigt då? Om de är intresserade kan du väl ligga med dem och se om du trivs i deras sällskap. Annars dumpar du dem. Tänk om någon är jättegullig.

det var ju du själv som sa för att inte behöva dö fattigt och ensamt så ska man gifta sig rikt då ska det ju iallafall vara längre än ett engångsligg.


Jamen man kan ju inte lova varandra evig trohet första gången man träffas. Om hen verkar trevlig så ligger man lite, och om det var kul gör man det igen, i vart fall tills något bättre dyker upp. Om hen sedan har pengar så anstränger man sig lite. Svårare än så är det inte.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in