Nätverkshårddisk

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nätverkshårddisk

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-25 15:18:59

Ska köpa ny sådan, och väljer mellan en Seagate och en LaCie. Båda är på typ 2 TB, och båda kostar 1000 kr.

Vilket märke bör jag välja? Kan inte köra Ole Dole Doff, utan vill gärna veta om den ena är snäppet bättre än den andra.

Seagaten trodde jag var sämre, men den har snäppet bättre omdömen på Prisjakt.

Har också kolla Western digital i samma nivå, men den hade sämre omdömen så den tror jag att jag väljer bort.

hade jag inget vetat, så hade jag nog köpt LaCien, men jag har haft två stycken på rad som gått sönder direkt garantin gått ut. Och de går inte att ställa på höjden snyggt, utan ligger som en stor svart blank pannkaka.

Här är länkar till de jag skriver om ovan:
LaCie: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=557742
Seagate: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=672645
Western digital: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=752501

Hjälp mig så jag slipper detta vankelmodighetshelvete och får köpt hårddisk någon gång!
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Nätverkshårddisk

Inläggav plåtmonster » 2012-11-25 16:06:17

Det viktigaste borde vara vilken typ av hårddisk som används. Säkerheten av dina data beror helt på att den fungerar och den statistik jag sett minst felaktiga sådana ger att Western Digitals diskar fungerar bäst. Ju större kapacitet per disk, desto större risk för fel eftersom det lämnar större möjligheter att fånga upp barnsjukdomar med äldre modeller. Sedan brukar diskar med SCSI interface vara av bättre kvalitet än ATA dito (jmfr första- och andrahandssortering). Med RAID1 eller RAID5 osv kan man uppnå riktig högt skydd mot krascher.

Du kan tjäna pengar på att köpa nätverkskontroller och hårddisk separat eftersom det är extraskatt just på kombinationen och dessutom ger total frihet val om disk.

Tips för att kolla upp enheterna:
* Kika i bruksanvisningens tekniska data. Fakta och mindre (sälj) skitsnack.
* Vilket märke/modell är det på ingående hårddisk?
* Protokoll som stödjs. För MS-Win är CIFS/SMB rätt essentiellt. Men NFS är betydligt mer kraftfullt.
* Uppgraderingsmöjlighet för flash (firmware) som behövs om buggar osv upptäcks.
* Glappkontakt till elförsörjningen. Känn efter..

När jag kikat på dessa tre modeller så är det Western Digitals "Mybook live" som imponerar mest då den för det första använder en vettig disk (Western Digital) och stödjer de flesta fildelningsprotokollen AFP, CIFS/SMB, FTP, HTTP, NFS.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nätverkshårddisk

Inläggav nallen » 2012-11-25 16:15:52

Jag hade nog inte valt LaCie... men det är bara magkänsla - jag har inte studerat såna små NAS-enheter.
nallen
 
Inlägg: 19442
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nätverkshårddisk

Inläggav Pieohpah » 2012-11-25 17:24:43

Jag har en LaCie 2TB NAS, har haft den i något år och den har funkat klanderfritt. Jag gillar den. Smidig internetåtkomst dessutom! Men det kanske är lika bra med Seagate. Men LaCie har funkat bra för mig.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Nätverkshårddisk

Inläggav plåtmonster » 2012-11-25 17:48:32

Seagate har försämrat sin kvalite de senaste åren så de bör undvikas.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nätverkshårddisk

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-26 21:21:36

Tack för responsen. har inte hunnit tänka eller svara. Bet ju sönder min framtand igår... Fick annat att tänka på...

I alla fall. LaCie och Seagate har fått bäswt omdömen på Prisjakt. LaCie bäst recensioner. Western digitals sämre.

Vad gäller programvaran så har Seagate och WD fått sämst användaromdömen där många fått installera om och uppdatera, en del utan att lyckas. LaCie verkar användarvänligast direkt ur kartongen.

WD har fått kritik för att skrivhastigheten är för långsam och alla utom LaCie har kritik för att de inte fungerar att komma åt bortifrån.

Det jag har emot LaCie är att de verkar gå sönder efter ganska exakt två år, och att de ligger platta och tar plats. Jag har lagt en duk och satt en porslingshund på min dock ^_^

Gillar att den går att stänga av, det går inte med WD utan att gå in i gränssnittet och mixtra.

De har inga höjdarspecs, men det väntar man sig inte i den här prisklassen. Men det finns ju alltid ändå skillnader, precis som mellan billiga kameror där den ena har mångdubbelt gott batteri och den andra är mångdubbelt bättre i mörker. Sådant spelar ju roll vid valen, även om det är skräpnivå generellt.

Det lutade åt LaCie, och det gör det nog än. Långsam skrivarhastighet, eller att mixtra med mjukvara till förbannelse på en manick som snart måste bytas igen är inget vidare.

Alternativt köper jag två, och fixar så att synkprogrammet jag ska köpa, synkar mot båda. Så kan en krascha. Något rack med plats för två diskar köper jag dock inte. Kan tänka mig att det blir dyrare i längden när något pajar så man måste köpa nytt av alltihop.

Hade gärna velat att man kunde komma åt innehållet med USB. Det går inte på LaCien trots att den har USB. Den är till för något annat, om det var annan partition eller vad tusan. Har redan den där LaCien, version 1, och fick upptäcka hur fjantigt det var med USB när den kraschade.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Nätverkshårddisk

Inläggav plåtmonster » 2012-11-27 4:39:04

En billig lösning är annars en separat PC med unix dit man kör backup.

Om Lacien går sönder efter ett tag kan det misstänkas dålig elomvandlare och inte minst värmeproblem.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nätverkshårddisk

Inläggav trettontecken » 2012-11-27 4:55:23

plåtmonster skrev:En billig lösning är annars en separat PC med unix dit man kör backup,


Mycket tveksamt om det är billigare än 999:-. Nätverkshårddisken är ju dessutom en komplett lösning, så det är ju bara överkurs att sätta igång och börja krångla med UNIX (du menar verkligen UNIX också? Inte Linux?).
trettontecken
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-11-21

Nätverkshårddisk

Inläggav plåtmonster » 2012-11-27 6:05:15

FreeBSD..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nätverkshårddisk

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-27 7:18:53

Värmeproblem ja, men hur löser man det? Jag har mina saker upphöjda på ett ställ med perforeringar (ett äggställ från 30-talet närmare bestämt, så det är stora perforeringar LOL), så det är bättre ventilation än om de stod på plant hårt underlag. Jag blåser rent en gång i månaden, och dammsuger annars en gång i veckan/varannan vecka.

Det hjälper inte. Det hjälpte inte heller min förra dator, eftersom värmeproblemet den dog av inte var p.g.a. dammet, utan för att fläkten gick sönder och gick halvtaskigt ett bra tag. Den var monterad på ett sätt som gjorde att man fick ta isär datorn i molekyler för att byta. Troligtvis planerat så så att folk köper nytt. Jag kollade några instruktionsfilmer om det, och det var skrattretande hur löjligt man kan gömma en sådan komponent.

Många NAS går inte att stänga av, utan ska sova på något sätt när de inte används. Efter att ha kollat MÅNGA omdömen, så har jag hittat en hel del som gnäller över att NASen låter dygnet runt och alltså inte sover. Den torde ju dö av trasig fläkt...

LaCien har en onoff-knapp. Jag hoppas att det är ok att stänga av den direkt via den, eftersom när jag har gjort det, har det tagit en stund då den släckt ned sig och då låtit ungefär som datorn när den stänger ned sig. Jag har antagit att den då stänger sig rätt och inte bara som att dra ur sladden. Annars kan det kanske förkorta livslängden om man stänger felaktigt varje dag.

Vad har ni för tips för att öka livslängden på sådant här? Jag använder dem ju hela tiden, så de står på 12 h/dygn. Om jag har synkprogrammet och börjar spara på hårddisken i stället för direkt på NAS:en, kanske jag kan ha på NAS:en mer sällan, så den backuppar då och då. Har testat Memeo som fungerade klanderfritt med detta. Ska köpa det programmet när jag skaffat NAS:en. Kostar en del, men hellre 500 kr för att hela familjen ska kunna spara normalt på datorerna, än att bläddra i NAS:en varje gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till IT-forum



Logga in